Squat

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Toph View Post
    Denk dat ik thuis blijf werken aan mijn flexibiliteit en kijken of ik met BW oefeningen tot een redelijk squat kom.
    Goed idee. Aan je flexibiliteit kun je meerdere malen per dag werken.
    I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
    - Dave Tate

Comment

Flexibiliteit kan een punt zijn waar je aan kunt werken om enkele beperkingen op te heffen. Wat ik mis in deze discussie, is de vraag naar de kracht in je bovenrug.

Toph, jij had toch moeite met die face pulls? Ik weet niet waarom dat was (blessure?), maar het kan een teken zijn van ontbrekende kracht in upper back. Van lange mensen in het algemeen is een bekend probleem dat ze sneller een voorovergebogen houding hebben, weet niet of dat ook voor jou geldt. Ik moest daar weer denken omdat je zegt dat je voorover buigt.

Hoe je dat vooroverbuigen bedoelt is mij overigens niet helemaal duidelijk. Een filmpje zou verhelderend werken maar ik weet niet of je dat ziet zitten.

Comment

ben net begonnen het boek Starting Strength te lezen (Rippetoe) en hij zijn advies verschilt al meteen met dat van de kerel in de openingpost. Deze laatste geeft aan dat je je hoofd naar achteren moet tillen om zo nog meer je rugspieren aan te spannen (waar de barbell op rust). Dhr. Rippetoe schrijft:
        "Looking up at the ceiling when squatting has so many detrimental effects on proper
        technique that some law against it will eventually have to be adopted. It is the enemy of correct
        bottom position, hip drive out of the bottom, and correct chest position, the three most important
        factors in a safe, correct squat. This bizarre neck position is inherently unsafe anyway. To place
        the cervical spine in extreme hyperextension and then to place a heavy weight on the trapezius
        muscles directly underneath it is, at best, imprudent."
        was ik maar een vrouw, dan was ik tevreden geweest met mijn huidig gewicht

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
          @Triple:

Er zijn ongetwijfeld mensen die het kunnen maar het is niet de norm en voor het merendeel geldt dat het natuurlijker is om met de tenen naar buiten te squatten. Er is namelijk sprake van torsie in het kniegewricht met de tenen naar voren.

@Toph:

Dit is een voorbeeld van een belabberde squat. De tenen naar voren en onder andere daardoor is deze man niet in staat op een nette manier te squatten.

Frédéric Delavier squats (part 2) - YouTube

Ter informatie, de man in het filmpje hierboven is Frédéric Delavier. Een zogenaamde "guru" op het gebied van trainen met gewichten die daarover ook boeken heeft geschreven. Kun je nagaan.
          ..........................? Bij deze mijn mening over Frédéric Delavier bijgesteld.

Comment

Originally posted by Pallas View Post
            Flexibiliteit kan een punt zijn waar je aan kunt werken om enkele beperkingen op te heffen. Wat ik mis in deze discussie, is de vraag naar de kracht in je bovenrug.

Toph, jij had toch moeite met die face pulls? Ik weet niet waarom dat was (blessure?), maar het kan een teken zijn van ontbrekende kracht in upper back. Van lange mensen in het algemeen is een bekend probleem dat ze sneller een voorovergebogen houding hebben, weet niet of dat ook voor jou geldt. Ik moest daar weer denken omdat je zegt dat je voorover buigt.

Hoe je dat vooroverbuigen bedoelt is mij overigens niet helemaal duidelijk. Een filmpje zou verhelderend werken maar ik weet niet of je dat ziet zitten.
            Dat was meer een schouderprobleem door overbelasting. Ik doe in ieder geval 5x5 chinups en doe cable rows met 70kg, dus lijkt me een gemiddelde bovenrug kracht. Het voorover buigen gebeurt ook vanuit de heupen en mis daar wat flexibiliteit. Dat deel rekken deed gister ook best pijn
            Train hard or go hormone

Comment

Komt er ook op neer dat ik mijn hele leven niet al te sportief ben geweest en dus merk dat ik gewoon een stijve hark ben Onderrug gaat tegenwoordig veel beter, maar schouder is dus iets nieuws. Ouwe zak zullen we maar zeggen
              Train hard or go hormone

Comment

welke oefeningen doe jij voor de flexibiliteit dan?
                “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Komt er ook op neer dat ik mijn hele leven niet al te sportief ben geweest en dus merk dat ik gewoon een stijve hark ben Onderrug gaat tegenwoordig veel beter, maar schouder is dus iets nieuws. Ouwe zak zullen we maar zeggen
                  dat gevoel ken ik, ben pas 33 en ik lijk soms wel 45 (en dan nog een stijve 45j oude man) Ik voel dit vooral aan mijn gewrichten (knie,elleboog,schouder).

Comment

Originally posted by maar7en8 View Post
                    welke oefeningen doe jij voor de flexibiliteit dan?
                    T NATION | Yoga, Yes Yoga, For Big Bastards

Daarvan doe ik:
                    Pigeon pose
                    Belly twist
                    Hero pose
                    Prayer squat (bij deze probeer ik in een zo lang mogelijke squat te blijven zitten)
                    Soms de upward facing dog

Daaraan heb ik een een hamstring stretch toegevoegd. Eigenlijk gaat die zoals een RDL. Rug recht houden en ver doorzakken totdat je je hamstrings voelt branden

Verder rek ik mijn kuiten door mijn handen tegen de muur te plaatsen en een been naar achter te plaatsen zodat de spanning op de kuit komt.

Gister deze geprobeerd:

3 Stretches for Lifters - YouTube

Beetje een idioot, maar de oefeningen geven een goede stretch. Vooral die laatste was pijnlijk

Overigens merk ik bij het wijder plaatsen van mijn benen met voeten naar buiten dat mijn torso minder naar voren kantelt.
                    Train hard or go hormone

Comment

Originally posted by Dimix View Post
                      dat gevoel ken ik, ben pas 33 en ik lijk soms wel 45 (en dan nog een stijve 45j oude man) Ik voel dit vooral aan mijn gewrichten (knie,elleboog,schouder).
                      Echt super klote inderdaad. Ik vind dat ik veel teveel pijntjes heb voor iemand van mijn leeftijd. Echter, toen ik 17 was had ik ook al een bewegingsbeperking in mijn schouder, dus wellicht moet ik accepteren dat ik sommige oefeningen nooit zal kunnen. Al ben ik wat eigenwijs en heb ik het nog niet opgegeven. Misschien zo'n schouder oefening doen door een stok achter je rug te brengen.
                      Train hard or go hormone

Comment

Ik weet niet of het helpt maar nog een quote uit Starting Strenght met betrekking tot de lagere rug:
                        "
                        However, as the squat approaches the bottom position, the necessary forward lean of the
                        trunk has a tendency to make the lower back assume a flexed, "rounded" position (fig. 2-36). This
                        "Is due to the hamstring anatomy. As the squat depth increases and the torso assumes a more
                        forward tilt, the bottom of the pelvis (the origin point of the hamstrings), locked into the rigid
                        spine, tilts away from the back of the knee (the insertion point of the hamstrings). As these muscles reach the limit of their ability to stretch, they become tighter and begin to exert more pull on both the knee and their pelvic attachment. Merc is the source of the lower back problem: your back muscles attach at the top of your pelvis, and your hamstrings attach to the bottom. If your hamstrings lack sufficient extensibility, they will exert enough tension on the bottom of your pelvis to pull it out of its locked position in the lower back, breaking muscular tension in the erector spinae, and permitting your entire lower back to come out of extension into a "round" position.
                        The back muscles and the hamstrings are competing for control of your pelvis, and the back muscles must win if your spine is to stay safe."

Comment

T NATION | Yoga, Yes Yoga, For Big Bastards

Daarvan doe ik:
                          Pigeon pose
                          Belly twist
                          Hero pose
                          Prayer squat (bij deze probeer ik in een zo lang mogelijke squat te blijven zitten)
                          Soms de upward facing dog

Daaraan heb ik een een hamstring stretch toegevoegd. Eigenlijk gaat die zoals een RDL. Rug recht houden en ver doorzakken totdat je je hamstrings voelt branden

Verder rek ik mijn kuiten door mijn handen tegen de muur te plaatsen en een been naar achter te plaatsen zodat de spanning op de kuit komt.

Gister deze geprobeerd:

3 Stretches for Lifters - YouTube

Beetje een idioot, maar de oefeningen geven een goede stretch. Vooral die laatste was pijnlijk

Overigens merk ik bij het wijder plaatsen van mijn benen met voeten naar buiten dat mijn torso minder naar voren kantelt.
                          ok!
                          ik ga er vandaag ook mee beginnen
                          “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
                            Tenen moeten altijd naar buiten. Met de tenen naar voren is vragen om problemen met je kniegewrichten.
                            Voelde vandaag duidelijk een verbetering, stevigere houding met de tenen naar buiten, hierdoor kan ik makkelijker dieper doorzakken.

Comment

Originally posted by Dimix View Post
                              Ik weet niet of het helpt maar nog een quote uit Starting Strenght met betrekking tot de lagere rug:
                              "
                              However, as the squat approaches the bottom position, the necessary forward lean of the
                              trunk has a tendency to make the lower back assume a flexed, "rounded" position (fig. 2-36). This
                              "Is due to the hamstring anatomy. As the squat depth increases and the torso assumes a more
                              forward tilt, the bottom of the pelvis (the origin point of the hamstrings), locked into the rigid
                              spine, tilts away from the back of the knee (the insertion point of the hamstrings). As these muscles reach the limit of their ability to stretch, they become tighter and begin to exert more pull on both the knee and their pelvic attachment. Merc is the source of the lower back problem: your back muscles attach at the top of your pelvis, and your hamstrings attach to the bottom. If your hamstrings lack sufficient extensibility, they will exert enough tension on the bottom of your pelvis to pull it out of its locked position in the lower back, breaking muscular tension in the erector spinae, and permitting your entire lower back to come out of extension into a "round" position.
                              The back muscles and the hamstrings are competing for control of your pelvis, and the back muscles must win if your spine is to stay safe."

Precies de reden waarom ik mijn hamstrings aan het rekken ben, icm met het sterker maken ervan om quad-dominantie te verminderen. Mijn bekken staat met de achterkant ook iets omlaag, duidend op strakke hams die er op die plek aan trekken. Mijn glutes zijn ook vrij onderontwikkeld, waardoor er teveel kracht op de onderrug komt.

Originally posted by maar7en8 View Post
                              ok!
                              ik ga er vandaag ook mee beginnen
                              Succes!
                              Train hard or go hormone

Comment

helpt het stretchen je? doe je het al lang of net mee begonnen?
                                kunnen schouders gestretched worden? durf al eens last hebben van mijn linkerschouder vandaar...

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X