Face pulls: wat Mark Rippetoe ervan vindt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Face pulls: wat Mark Rippetoe ervan vindt

joachimrens attendeerde mij gisteren op dit onderwerp in het Starting Strength forum:

Strange shoulder pain--AC joint?

Het komt erop neer dat facepulls geen ideale oefening is omdat de schouders dan in een kwetsbare positie bewegen. De beweging is biomechanisch gezien namelijk vergelijkbaar is met bankdrukken in de zogenaamade "bodybuilding stijl". Dus in de eindpositie staan de bovenarmen in een hoek van 90 graden ten opzichte van je torso.

Face pulls

Bodybuilding style bench press

Ik vind bij nader inzien dat Rippetoe wel een punt heeft in dit geval.
    I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
    - Dave Tate

Vind het beetje rare redenering want het maakt imo toch wel serieus verschil of je die beweging push of pull doet...

ik doe ze overigens met ellebogen nog meer naar boven
    Raw 235-180-275 totaal 690kg 413.7 wilks @ IPF -105

Comment

Vond hem zelf ook nooit echt geweldig in den schouder voelen. Dit betekent echter ook dat bent-over raises uit den boze zijn

Nu denk ik wel dat press bewegingen in deze positie slechter zijn dan pullbewegingen. Ook heeft het schoudergewricht staand meer vrijheid dan liggend.
      Lid van de 200 club

Comment

ik denk dat het minder kwaad kan omdat je het nu pullt ipv pusht.

als je niet verder kan met face pulls komt je ook niet verder. als je met bankdrukken normaal niet dieper kan drukt die stang hem nog wat verder naar beneden wat zorgt voor teveel stress

maar ik kan zijn redenatie goed begrijpen en heb het mijzelf ook eens afgevraagd

Comment

Denk dat het minder kwaad kan als je ze hoger doet(en dus het schouderblad meer verhoogt) of lager(dus waar je ze met een bench press of row ook brengt).
          Lid van de 200 club

Comment

Mark rippetoe komt trouwens over als een geweldig gezellig persoon als ik zijn posts op z'n eigen forum lees

Comment

De redenering is juist, maar mist de nuance. Je zit in het zelfde bewegingsvlak en in dezelfde hoek. Aan de andere kant is de belasting (zeg 20 kg) pull, niet te vergelijken met de belasting (zeg 100 kg) push. Sowieso zijn face pulls eventueel voor het plaatsen van een accent, niet een basisoefening als een benchpress (hoewel ik meer fan ben van dumbellpress). Daarom dat ik niet zou durven zeggen op grond van Rippetoes redenatie dat ze niet aan te raden zijn.
              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by Triple Aces View Post
                Mark rippetoe komt trouwens over als een geweldig gezellig persoon als ik zijn posts op z'n eigen forum lees
                Klopt maar kan me ook wat begrijpen bij zijn houding, eindeloos dezelfde vragen krijgen gaat toch irriteren lijkt mij
                Lid van de 200 club

Comment

Originally posted by joachimrens View Post
                  Klopt maar kan me ook wat begrijpen bij zijn houding, eindeloos dezelfde vragen krijgen gaat toch irriteren lijkt mij
                  Dat kan ik ook begrijpen, maar dan zet je zelf geen forum op als je zo'n naambekendheid hebt want je weet op voorhand dat er zoveel vragen zullen gesteld worden.

Comment

ik vind het een fijne oefening! setjes met 60 kg en mijn schouders ontwikkelen goed en heb geen problemen.

Comment

Originally posted by Triple Aces View Post
                      Vind het beetje rare redenering want het maakt imo toch wel serieus verschil of je die beweging push of pull doet...
                      Dit dus.

Is het trouwens niet zo dat het de borstspierpees is die het altijd zwaar krijgt te voorduren bij bodybuilding benchpress? Want in het geval van een pull staat er dan natuurlijk een stuk minder spanning op, omdat de borstspier zelf uiteraard niet aan spant.

En general, je zult de getallen vast wel uit de lucht hebben gevist, maar in werkelijkheid ligt het verschil tussen gewicht qua BP en FP toch echt een stuk minder ver uit elkaar. Hoewel het natuurlijk maar de vraag is hoe relevant überhaupt is om gewichten te gaan noemen als je het over compleet verschillende oefeningen hebt.
                      Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Het gaat hier volgensmij om de rotatorcuff pezen die in het ac-gewricht beklemd worden.
                        Lid van de 200 club

Comment

@ Sean
                          Lijkt mij toch van niet. Rm max wellicht dat het meevalt met cheat, maar buiten dat lijkt het me dat je de fp doet aan het einde van de rugoefeningen, en ik denk dat de meesten dan geen gewicht zuiver wegzetten dat in de buurt ligt van de bp.
                          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Denk dat facepull vaak minder dan de helft is van wat men bencht/rowt.
                            Lid van de 200 club

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                              @ Sean
                              Lijkt mij toch van niet. Rm max wellicht dat het meevalt met cheat, maar buiten dat lijkt het me dat je de fp doet aan het einde van de rugoefeningen, en ik denk dat de meesten dan geen gewicht zuiver wegzetten dat in de buurt ligt van de bp.
                              In dat geval zal ik mezelf dan als bijzonder beschouwen. Het verschil is namelijk net een factor 1,8-2,0. En cheaten is maar in minimale hoeveelheden.
                              Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X