intensiviteit en aantal sets

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• intensiviteit en aantal sets

Geachte bb'ers,

Zoals jullie zien ben ik op dit forum nieuw (maar heb wel al wat rond gelurkt). Nu lees ik overal dat het aantal aanbevolen sets door wat mensen hier een stuk onder het aantal sets ligt wat ik overall doe per spiergroep. Let wel op, ik train elke spier maar 1x per week (behalve biceps&triceps dag) en ga 5x per week.

Bij elke oefening ga ik tot failure, en ik beschouw mijn eigen trainingen als hoog-intensief. Ik voel ook goede progressie, uiteraard is dit per persoon afhankelijk. Echter, hoe hoog intensief de oefeningen ook, als ik maar 2/3 oefeningen doe voel ik nog steeds dat ik meer aan kan.

Mijn vraag is eigenlijk, wat zijn de redenen waarom jullie maar een gelimiteerde aantal oefeningen doen per spiergroep? Is het over-training? Moet ik gewoon door gaan met dit zolang ik massa/progressie voel?

Iemand ?

Comment

Zelf zit ik rond de 3-8 omdat ik dat gewoon plezant vind.
      Ik focus me ook op kracht.
      lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Je probeert met de training een maximale groeiprikkel te krijgen met minimale schade aan de spieren. Met een juiste intensiteit heb je de spieren vaak al voldoende getraind voor een optimale groeiprikkel en de daarbij horende supercompensatie. Nog meer oefeningen doen heeft dan geen toegevoegde waarde en kan zelfs averechts gaan werken waardoor je niet groeit of zelfs massa verliest.

Maar wanneer jij 2/3 oefeningen hebt gedaan tot faillure, en je kunt daarna makkelijk nog meer oefeningen doen voor de spiergroep, dan gaat er ergens iets mis.

Comment

Ten eerste bedankt voor de reacties.

@ Erik, Bijvoorbeeld, op mijn schouder dag doe ik:

- OH press
          - Oh press behind
          - Row-up
          - Shrugs
          - bent over lateral dumbell raises (voor rear deltoid)
          - Deze nogmaals maar dan op apparaat
          - Front raises

- Ik snap dat dit een erg lange dag is. Als ik bijvoorbeeld de oefeningen mix dan voel ik uiteraard wel dat ik op me 5e oefening (bijv OH presses) niet meer even veel doe als dat ik ermee begin, maar het verschil is nihil. Ik doe overall 8-12 reps. Zou ik toch moeten doelen op minder reps 6-8, en dan de intensiteit maar nog meer verhogen? (ik denk dat ik voor elke oefening al me max doe aan kracht, maar gewoon sneller herstel?) Ik gebruik Creatine en Whey, maar ben nu een week van de creatine af en merk nog niet echt een verschil in afname van herstel tussen de oefeningen door.

Nog suggesties?

Me progressie in kracht is overigens wel zeker aanwezig, alleen ik word een beetje nerveus van al die comments over overtraining en averechts werken ^^

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X