Deadlift onderrug

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Deadlift onderrug

Beste Bner's

Sinds kort doe ik aan de deadlift maar er gaat volgens mij wel wat mis. Je zou met de deadlift meerdere spieren moeten belasten maar de enige plek die ik echt belast voel worden is mijn onderrug. Ik hou volgens mij mijn rug recht (heb me ook al door instructeurs me laten waarnemen toen ik de oefening maakte). Mijn heupen waren wel hoger dan zou moeten volgens mij en het gewicht was verdeeld over mijn hele voet en niet de focus op mijn hak.

Zou het hieraan kunnen liggen dat ik niks voelen in mijn benen of bovenrrug?

dsliqued

De deadlift kan inderdaad een verraderlijke oefening zijn. Want 'ie belast niet alleen je bovenrug maar ook je onderrug. Als je de barbell van de grond optilt dan belast je gedurende het eerste stuk van de beweging je onderrug. Als de stang van de barbell boven je knieën komt (ongeveer) dan ga je minder je onderrug belasten en meer je bovenrug. Op de terugweg, dus als je de barbell laat zakken gebeurt het omgekeerde: eerst belast je je bovenrug en het laatste deel van de beweging belast de onderrug.
    Als je het gevoel hebt dat je onderrug te zwak is voor het gewicht dat je wilt hanteren om je bovenrug goed te trainen dan kan je er voor kiezen om de barbell niet onder je knieën te laten zakken. Dit doe je door in het squatrek de vangers ter hoogte van je knieën af te stellen.
    Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Originally posted by dsliqued View Post
      Beste Bner's

Sinds kort doe ik aan de deadlift maar er gaat volgens mij wel wat mis. Je zou met de deadlift meerdere spieren moeten belasten maar de enige plek die ik echt belast voel worden is mijn onderrug. Ik hou volgens mij mijn rug recht (heb me ook al door instructeurs me laten waarnemen toen ik de oefening maakte). Mijn heupen waren wel hoger dan zou moeten volgens mij en het gewicht was verdeeld over mijn hele voet en niet de focus op mijn hak.

dsliqued
      gewicht moet op je hiel staan.
      Doe je wel gehele range of motion (m.a.w hef je de barbell vanaf de grond naar lockout (rechtstaan) tot terug op de grond)?

zorg dat de stang ongeveer boven het midden van je voet blijft (gehele voet, dus geteld van hiel tot teen).
      Zorg ook dat de stang dicht bij je lichaam blijft.
      Zorg dat je schouders niet teveel voor de barbell hangen.
      Last edited by axel1994; 21-10-2012, 15:42.
      lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Tip: kijk de filmpjes van mark rippetoe. Hij legt perfect uit hoe je deze complexe oefening op de goede manier uitvoert. Het is van groots belang dat je hem goed uitvoert, anders richt je er enkel schade mee aan die je latere progressie in de weg zal staan doordat je niet kunt trainen.

Dus, kijk even rustig naar die filmpjes en ga dan met lage gewichten oefenen totdat je de techniek redelijk/ goed beheerst.

Comment

Beste Bner's

dsliqued
          Helemaal niet vreemd, deads trainen met name de onedrrug en hamstrings, dus die moet je voelen. De bovenrug minder, die kun je beter pakken met zware shrugs (barbell). Als je dieper squat pak je ook je benen meer erbij.

Het heeft ook te maken met je bouw, iedereen heeft zijn sterke en mindere punten.

Comment

Filmpje posten van je deadlift, het kan aan je techniek liggen maar ook aan een zwakke onderrug.
            .........SQ 1x250 / 3x230, DL 1x265, BP 1x170........
            There is no failure except in no longer trying

Comment

Mijn heupen waren wel hoger dan zou moeten volgens mij en het gewicht was verdeeld over mijn hele voet en niet de focus op mijn hak.

Common Errors and Misconceptions

Hips Too High (If you raise the hips too much your back will start to round and back arch is the last thing you would want to sacrifice here because it is a foundation of your huge deadlift. High position of the hips turns conventional into stiff-leg deadlift).
              focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Originally posted by flikstront
                doe gewoon lateral raies en back squat lateral raises doe je rug+ schouders en met back squat onderrug lekker makkelijk en hartstikke effectief ik richt me meer op de biceps daar heb ik ook 9 oefeningen voor van 3x12 das echt goed
                Is helemaal niet hetzelfde.

Comment

Originally posted by flikstront
                  doe gewoon lateral raies en back squat lateral raises doe je rug+ schouders en met back squat onderrug lekker makkelijk en hartstikke effectief ik richt me meer op de biceps daar heb ik ook 9 oefeningen voor van 3x12 das echt goed
                  ik moest lachen.. goeie poging

Edit: lol @ Axel die zich laat trollen

Comment

Originally posted by aktito View Post
                    ik moest lachen.. goeie poging

Edit: lol @ Axel die zich laat trollen
                    Nouja, kan gebeure

Comment

Sidebar top desktop

Collapse