wat is nou beter volgens jullie?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• wat is nou beter volgens jullie?

ik lees op internet en ook op dit forum veel tegenstrijdige berichten..

wat is nu het beste om snel in massa te groeien?

elke spiergroep 2X per week pakken of elke spiergroep 1 keer per week?

ik deed normaalgesproken altijd alles 2 keer per week, nu doe ik alles 1 keer per week maar dan wel 4 oefeningen per spiergroep. (voorheen 2 oefeningen per spiergroep)

Originally posted by chrisscross View Post
    ik lees op internet en ook op dit forum veel tegenstrijdige berichten..

wat is nu het beste om snel in massa te groeien?

elke spiergroep 2X per week pakken of elke spiergroep 1 keer per week?

ik deed normaalgesproken altijd alles 2 keer per week, nu doe ik alles 1 keer per week maar dan wel 4 oefeningen per spiergroep. (voorheen 2 oefeningen per spiergroep)
    nou het is niet tegenstrijdig hoor. het zijn gewoon verschillende manieren van trainen. de een vind fullbodytraining het fijnst voor zich zelf en groeit aar het beste op en de ander doet alle spiergroepen 1maal per week omdat diegene dat het fijnste en beste vind en weer een ander traint met een splitschema.

zo zul je ok voor jezelf moeten uitvinden wat voor jou het beste werkt.
    of je wisselt het af door een tijdje fullbody te trainen en dan een tijdje alles 1 maal per week..
    voor een beginner is het het beste om met een fullbody schema te beginnen en dan later evt over te stappen op een andere manier van trainen..

ik ben zelf een voorstander van fullbody schema's waarbij je met een aantal basisoefeningen het hele lichaam traint en hierbij ga ik het meeste vooruit..

grtz

Comment

Ik ben het met boelie eens! Je moet voor jezelf uitvogelen wat voor jou het beste werkt. Misschien beide wel. Dan kun je mooi afwisselen in je schema`s.

gr

Comment

oke,

ik heb nu ongeveer 4 jaar getraind, 2,5 jaar fullbody, 1,5jaar split en ik ben nu 2 weken bezig met elke dag 1 spiergroep.
        de meeste mensen die massa willen trainen bij mij op de sportschool kiezen voor het laatste, vandaar dat ik het nu ook ga proberen.
        alle sportinstructeurs zien liever een split schema.

maar ik ga het nu proberen, hoe merk je wat het beste voor je is? ik heb namelijk amper last van spierpijn, ookal ga ik totaal tot het uiterste. (variëren doe ik genoeg) en om het aan de piergroei te zien.. dat gaat erg langzaam dus is moeilijk te vergelijken.

Comment

1 spiergroep per dag,dat komt dan waarschijnlijk neer op elke groep 1x per week.
          Dat is een zeer aanvaarbare trainingsmethode op voorwaarde dat je die spiergroep dan wel tot het maximale uitput,anders bereik je er weinig effect mee.
          Voor de Ă©Ă©n kan dit mooie resultaten opleveren en de ander raakt er geen stap verder mee.
          Zoals hier reeds gezegd;je zal het voor jezelf moeten uitmaken wat voor jou gunstige resultaten boekt.
          Succes ermee.
          getting back in shape...

Comment

Ik train elke spiergroep elke week 1x behalve de buikspieren die train ik 2x. Voor mij werkt dit goed.
            Je moet het gewoon proberen en dan kijken wat je het beste ligt.

gr

Comment

Ter info:

Waaraan moet je voldoen om groei te bewerkstelligen.
              - een goede hormonale status
              - juiste groeiprikkels
              - adequate toevoer van voedingsstoffen
              - voldoende rust

Intensief trainen met gewichtsbelasting beschadigd het spierweefsel. Deze beschadigingen vormen de impuls voor de spier om nieuwe eiwitten op te bouwen.
              Niet alleen om het verloren gegane aan te vullen, doch evenzeer om iets extra's op te bouwen om een volgende maal beter opgewassen te zijn tegen de belasting. Het opbouwen van die extra spiereiwitten in de vorm van myofibrillen, noemen we supercompensatie. Zowel het herstel van het spierweefsel tot het uitgangsniveau als de gewenste supercompensatie zijn alleen mogelijk wanneer het organisme voldoende gelegenheid hiervoor krijgt.
              Het herstel na de training kan in tweecomponenten worden ondergescheiden.

* herstel van het gehele lichaam (algemeen herstel)
              * herstel van de getrainde spiergroep(en) (lokaal herstel)

Voor het algemeen herstel is in de regel niet meer dan een halve dag nodig. Mits men voldoende rust neemt.
              Voor het lokaal herstel en de supercompensatie moet meer tijd worden uitgetrokken.
              Voorbijgaand aan individuele verschillen (bij de een gaat het aanmerkelijk sneller als bij de ander) kunnen we de tijd die nodig is voor herstel en supercompensatie van een getrainde spiergroep stellen op zo'n 48 tot 72 uur. In de praktijk wil dat zeggen dat een intensief getrainde spiergroep niet binnen twee dagen opnieuw zwaar belast moet worden. Na 96 uur (4 dagen) wordt het extra opgebouwde spiereiwit weer afgebroken. Willen we deze afbraak voorkomen dan dient er dus niet meer dan vier dagen te verlopen tussen de trainingen voor een spiergroep.

Daar groeiprocessen voornamelijk plaatsvinden wanneer het parasympathische zenuwstelsel de overhand heeft over het sympathische, is voldoende nachtrust een eerste voorwaarde. Daarnaast dient zwaar werk of het beoefenen van duursporten vermeden te worden om voldoende gelegenheid voor groei te geven.

Wat houd dit in:

Bijvoorbeeld: Maandag borst trainen intensief niet eerder dan donderdags weer borst trainen. Let wel op dat je heel vaak spieren gebruikt die je een dag van te voren ook al getraind heb, denk aan borst/triceps, rug/biceps etc.
              Hierdoor zal blijken dat je verschillende spiergroepen 2 x per week zou moeten trainen en voor andere spiergroepen dat 1 x per week voldoende is.

Greetz.
              Last edited by Castaway; 10-02-2007, 07:19.

Comment

wat voor jou het lekkerste werkt
                en afwisselen in ook een optie.
                Who's the Chef

Comment

bedankt, das duidelijke info!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...