Nieuw trainingsschema (HFT?)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nieuw trainingsschema (HFT?)

Zoals de titel al aangeeft, ik wil een nieuw trainingsschema opstellen. Idee erachter is eenvoudig: het moet goed zwaar zijn, met puur de basisoefeningen. Eenvoudigweg vlammen in de sportschool, 6x per week, 3 dagen per week.

Ik heb een paar opzetjes:
    Opzet 1:
    A)
    - Squat
    - Military press
    - Chin up
    B)
    - Deadlift
    - Incline dumbell press (30gr)
    - Cable row

Opzet 2:
    A)
    - Squat
    - Military press
    B)
    - Deadlift
    - Cable row
    - Chin up

Opzet 3:

Maandag 2x A ( alles van opzet 1)
    Woensdag 2xB
    Vrijdag 2xA
    Etc. etc.

Bij de drie is het idee 1x 's ochtends te trainen, en 1x minimaal 6 uur later (het HFT idee). Bij de eerste twee 's ochtends het A gedeelte en begin van de avond het b gedeelte. Bij het derde is het op dag 1 beide keren A, en dag 3 beide keren B etc. Ben benieuwd welke jullie het beste lijkt, of anders of jullie betere alternatieven hebben.

Qua sets/reps verkeer ik ook nog in dubio. Er zijn ook hier twee opties die ik overweeg:

Optie 1:
    5x5 op alle oefeningen.

Optie 2:
    10 singles per oefening.

Laat maar horen wat jullie de beste opzet lijkt (als jullie er al wat in zien). Het is voor mij een experimentje, maar aangezien ik binnenkort toch twee weken vakantie heb kan het HFT makkelijk.

Laat maar horen.
    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Klinkt leuk, maar is het niet interessanter double split te draaien dan? Push bewegingen in de ochtend, Pull in de middag. Of the verdelen in UB/LB zodat je een FB over de gehele dag hebt als het ware.

Zelf zou ik niet een spiergroep 2x op dezelfde dag pakken zoals je wel in zekere mate doet met de huidige set-up.

Comment

Geloof niet dat die overlap echt problematisch is. In dit HFT schema van Chad Waterbury heeft is er ook wel wat overlap. Vandaar dat mijn idee van opzet 1 goed mogelijk leek.
      Wellicht kan ik wel beter 4 workouts maken met nog wat meer verschillende oefeningen, zoals hij aanraadt. Ga ik nu even over peinzen.
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Dat zou dan neerkomen op dit programma:

1A)
        - Squat
        - Military press
        - Chin up

1B)
        - Deadlift
        - Cable row

2A)
        - Leg press
        - Shoulder press (dumbells)
        - Pull up

2B)
        - Stiff legged deadlift
        - Decline bench press
        - Zagen

sigpic

Comment

dus als ik het goed lees doe je 2x per dag dezelfde oefeningen????

en hoe zit het dan met de andere spiergroepen: biceps, triceps, kuiten??

verder moet je het natuurlijk zelf weten, maar 2x p/d trainen, is dat niet een beetje teveel van het goede???

tis natuurlijk wel heel iets anders, dus mss ga je er wel goed op, ben benieuwd

verder veel succes kerel
          160kg squat
          225kg deadlift
          130kg benchpress

Comment

Ik ben een beetje van de isolatie oefeningen af geloof ik. Ik vind ze wel leuk op zich, maar ik heb niet echt het idee dat mijn armen er harder door gaan, dus dan zet ik maar grof in op de zware compounds.
            2x Per dag trainen lijkt mij ook even wat anders, maar het lijkt me erg lekker. Of het teveel van het goede is zal gaan blijken, zal het zoiezo in de gaten gaan houden. Ik train woensdag nog even alleen 1A, en als er dan nog geen verdere verbeteringen/aanvullingen zijn ga ik eens kijken of het wat is.

sigpic

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
              Opzet 1:
              A)
              - Squat
              - Military press
              - Chin up
              B)
              - Deadlift
              - Cable row

Opzet 2:
              A)
              - Squat
              - Military press
              B)
              - Deadlift
              - Cable row
              - Chin up

Opzet 3:

Maandag 2x A ( alles van opzet 1)
              Woensdag 2xB
              Vrijdag 2xA
              Etc. etc.

Bij de drie is het idee 1x 's ochtends te trainen, en 1x minimaal 6 uur later (het HFT idee). Bij de eerste twee 's ochtends het A gedeelte en begin van de avond het b gedeelte. Bij het derde is het op dag 1 beide keren A, en dag 3 beide keren B etc.
              Qua sets/reps

Optie 1:
              5x5 op alle oefeningen.

Optie 2:
              10 singles per oefening.
              Persoonlijk zou ik opzet 3 kiezen icm in de ochtend 10 singles en 's avonds 5x5. Dit omdat je in de ochtend toch iets minder presteerd (ik tenminste wel) en omdat je in je slaap beter hersteld. Zo maak je 's avonds 'af'wat je 's ochtends 'begonnen' bent zeg maar..als je snapt..
              Achievements comes in cans, not can'ts.

Comment

Op zich een interessante optie. Moet wel zeggen dat ik dat dan eerder om zou draaien, eerst de 5x5 dan de singles, volgens mij zijn die singles zwaarder met een nog niet wakker cns dan 5x5. Ga overigens wel kijken of ik de boel zo kan indelen dat ik pas 3 uur na opstaan train, en 9-11 uur na opstaan train, dan ga ik wel een keer testen wat fijner werkt.

sigpic

Comment

Uitproberen is zowiezo een must! Maar misschien heb je gelijk met die singles of 5x5. Ligt er ook aan hoeveel rust je neemt, en ik neem nooit lang rust tussen sets in..Vandaar dat singles mij makkelijker leek

Comment

Singles gaan wel op je 3rm he, moet toch wel zwaar zijn denk ik zo.

sigpic

Comment

Ik moet toch écht eens mijn 1rm opzoeken

Comment

Originally posted by erikv View Post
                        Ik moet toch écht eens mijn 1rm opzoeken
                        op de site van madcow's 5x5 staat een excelsheet. Je gaat vervolgens naar de gym, doet die oefeningen maximaal (probeer een gewicht te pakken wat je niet te vaak 'kan') . Ramt het gewicht en de reps in de sheet en hij rekent je 1rm uit

@General: dit is dust Waterbury? Ziet er prima uit. Krijg het idee dat de afweging die je maakt slechts kleine variaties zijn en ze allemaal wel te verdedigen zijn. Zou trouwens niet per week weer gaan wisselen, maar eerst wel een vast rep/oefeningenschema aanhouden. Want ik vermoed dat dit de eerste keer is dat je dit doet toch?

Al aardig veel over gehoord over dit schema, maar ik ben er voor mezelf onbekend mee.

Mbt de compounds sluit ik me bij je aan. Ik pak armen ed ook de komende tijd weer alleen mee als assists in de laatste paar minuten zo nu en dan. Werkt prima.

Comment

Ja is Waterbury. De afwisselingen zijn om movement pattern fatigue, zoals mr Waterbury het zo mooi zegt, te voorkomen. Is verder inderdaad de eerste keer dat ik het doe, heb er nu pas echt de tijd voor.

sigpic

Comment

movement pattern fatigue.......... mooi gezegd. Echter ik geloof er niet echt in.

We hebben een pool trainen bij ons die praktisch alleen maar bench'd, deadlift en squat.

Je zou hem moeten zien

Comment

Tegen de tijd dat je 8x per week traint lijkt het mij dat het wel mogelijk wordt. En ik ga vooralsnog niet twijfelen aan mr Waterbury. Eerst maar eens kijken of dit gaat.

sigpic

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X