Olympic Bodybuilding

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Olympic Bodybuilding

Zat te kijken en te puzzelen en kwam met het volgende idee om eens een paar weken te doen zodra me Bill Star afgelopen is (welk ik slaapverwekkend saai vind).

Dit schema is een combinatie van Olympische oefeningen en bodybuilding. Ten eerste vind ik Olymp. oefeningen leuk en interesant, maar ze vervullen ook een nut voor bodybuilders. Daar waar we normaal de grotere spiergroepen pakken, pak je met olympische oefeningen de zwakke plekken aan. Algemene kracht verbetering, maar ook zwakke plekken worden stabieler. Zo had ik moeite met me schouder en Snatches deden wonderen.

Hier is me opzet...feedback is altijd welkom. Het is experimenteel dus zal niet meteen optimaal zijn, maar wellicht dat we er nog wat aan kunnen sleutelen voor het testen in de praktijk begint
    Attached Files

Betwijfel of het slim en nuttig is om met de snatch tot faling te gaan. Voor kracht schijnt het zoiezo beter te zijn om je cns niet te toasten door tot faling te gaan. Verder ben ik uiteraard wel benieuwd naar wat je hiermee wellicht bereikt.
    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Met Snatches ga ik nu ook tot "fail", of te wel tot ik het gewicht niet meer omhoog krijg. En als het failed op moment dat het gewicht omhoog gaat moeten de mensen achter me maar dekking zoeken voor de inkomende db's :P

Op zich kan het CNS meer hebben dan we denken. En het is met UB/LB bodybuild training er na dat je niet zo zwaar gaat als met die olymp. trainingen. MAar ben idd benieuwd.

Comment

Snatches is toch gewoon clean and jerk?
        Who's the Chef

Comment

Originally posted by Been View Post
          Snatches is toch gewoon clean and jerk?
          Nee. Clean en jerk bestaat uit twee fases, vandaar het woordje en. Eerst clean je de bar omhoog en vang je hem in een squat positie. Daarna ga je omhoog tot je rechtop staat, maakt een quarter squat, lanceert de bar omhoog en vangt hem in een soort lungepositie op, en gaat daarna rechtop staan.
          Bij een snatch lanceer je de bar vanaf de grond af in een beweging boven je hoofd en vangt hem boven je hoofd op in een squat positie en komt dan omhoog. Veel mooier om te zien dan een c&j vind ik, maar omdat deze oefening veel meer coördinatie vraagt kun je hierbij nooit zo zwaar gaan als met een c&j.
          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Vind het vreselijke overkill op de benen. Vooral woensdag. Eerst ga je 14 setjes zwaar je benen afbeulen, dan nog een 4 setjes deadliften en DAN nog naar je max gaan zoeken?

Als je die 14 setjes op een goede zou doen zou je nog amper kunnen stappen. Laat staan dat je nog degelijk kan deadliften. Laat staan om DAARNA nog eens te maxen en degelijke gewichten halen.

En dan vrijdag hiit doen... Ik zou niet uit bed geraken. Laat staan de volgende dag TERUG benenwerk.
            the one and only tabata overlord

Comment

Indeedelido.

Snatches doe je explosief omhoog, je zakt door je knieen en eindigt in een overhead full squat positie en staat dan op. Maar ik doe de enkele dumbell variant.

Cleans explosief de barbel omhoog tot je in een front squat positie zit, opstaan, licht door je benede en met behulp van momentum stoot je de bar uit boven je hoofd. Leg drive zorgt er voor dat je in een soort lunge positie komt te staan. Dan voeten naar elkaar en je bent klaar.

Comment

@Genjuro
                Hmm...zie niet hoe het zwarder voor me benen is dan andere schema's. Er zit voldoende rust tussen. Qua cardio doe ik dan eerder crosstrainer dan dat ik ga rennen, want dat zou me inderdaad niet meer lukken op cardio dagen.

Lunges of Front Squat zou ik kunnen doen. Dus dat er 1 van de 2 verdwijnt. En dat maxen bij Deadlift...tja geen idee hoe dat zal zijn. Natuurlijk zullen er dan wel aanzienljike pauzes tussen zitten en dus niet 30-45sec zoals normaal.

Comment

..mijn mening ken je al. Ik vermoed dat je zwaar tegen overtraining aan leunt.
                  Geniet, en drink met maten!

Comment

Dit is niet een schema wat ik nu meteen wil gaan doen. Dus een week rust in lassen als het nodig is kan. Op moment irriteer ik me aan Bill Star 5x5...zooooo saai. Zeker de low intensity dag.

Dus ga zo wie zo eerst een simpel basis schema volgen met 6 compound oefeningen. Wordt een FB super set schema strikt 4x8 en 1x per week wat gewicht er bij. En dan ga ik op de "pomp" trainen zoals je dat zei. De eerste week zal qua gewicht ook lichter zijn ivm zoeken wat het moet zijn.

Op moment is het idee:
                    Chins of Pull Ups/Full Squat
                    Bench Press/Bent over Row
                    Deadlift/Snatch of Militairy Press of Push Press

Daarna komt dan het Olympic BB schema. Waar nog flink aan gesleuteld moet worden.

Comment

Ondanks dat het vrij stil is blijf ik bezig met nieuwe dingen verzinnen voor dit toekomstig experimenteel Olympic BB schema.

TESTOSTERONE NATION - Delt-Building Duo: Two Supersets for Super Shoulders
                      TESTOSTERONE NATION - Split Stance Lifting for Athletes
                      TESTOSTERONE NATION - A Beautiful Snatch

Heeft een mooie toevoeging er voor om over na te denken.
                      Last edited by Falstyr; 07-07-2008, 16:30.

Comment

Tada versie nummer 2. Shoot en laat maar weten wat er beter kan en wat ik over het hoofd zie. Het is gericht om te fungeren tijdens een bulk en heb zodoende elke trainingsdag opgesplits tussen een power deel en massa deel. Power deel betekend 5 sets met natuurlijk lange pauzes tussen door beginnend met eerste set van 10 reps afbouwend tot je met moeite 1rep haalt op de laatste set. Massa zijn circuits van 3-4sets met 8-10reps

Maandag
                        Paralel Squat - 5 sets waarvan steeds zwaardere gewichten met 1 poging voor 1rm te verbeteren.
                        Bench Press - idem

a1. Incline Press - a2. Lunges - a3. Flye's

Dinsdag
                        Hanged Clean&Press
                        DB Snatches

a1. High Pulls - a2. Barble BOR - a3. Overhead Tricep Extention

Donderdag
                        Deadlift
                        Front Squat

a1. Low Incline Bench Press - a2. Chin-ups - a3. Sumo Deadlift

Zaterdag
                        Tri-set met Seated Lateral Raise, Front Raise en Shoulder Press

a1. Barbel Bicep Curl - a2. Small Bench Press - a3. Elite Sit-ups
                        b1. Skull Crusher - Hammer Curl

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                          Tada versie nummer 2. Shoot en laat maar weten wat er beter kan en wat ik over het hoofd zie. Het is gericht om te fungeren tijdens een bulk en heb zodoende elke trainingsdag opgesplits tussen een power deel en massa deel. Power deel betekend 5 sets met natuurlijk lange pauzes tussen door beginnend met eerste set van 10 reps afbouwend tot je met moeite 1rep haalt op de laatste set. Massa zijn circuits van 3-4sets met 8-10reps

Maandag
                          Paralel Squat - 5 sets waarvan steeds zwaardere gewichten met 1 poging voor 1rm te verbeteren.
                          Bench Press - idem

a1. Incline Press - a2. Lunges - a3. Flye's
                          Flyes?

Dinsdag
                          Hanged Clean&Press
                          DB Snatches

a1. High Pulls - a2. Barbell BOR - a3. Overhead Triceps Extension

Donderdag
                          Deadlift
                          Front Squat

a1. Low Incline Bench Press - a2. Chin-ups - a3. Sumo Deadlift

Zaterdag
                          Tri-set met Seated Lateral Raise, Front Raise en Shoulder Press (T-Nation zie ik)

a1. Barbel Bicep Curl - a2. Small Bench Press - a3. Elite Sit-ups
                          b1. Skull Crusher - Hammer Curl
                          Mis verder wel wat overzicht op deze manier. Misschien dat ik morgen meer moeite doe om het te doorgronden.

sigpic

Comment

Het ziet er overzichtelijker uit in Excell. Zal vanavond een screenshot plaatsen zodat het duidelijker is.

Flye's staat er vanwege...tja kon niks anders verzinnen om op die plek in het circuit te dumpen hehe. Heb me schema zo opgezet dat ik me benen goed aanpak, achterlopende borst wat meer aandacht geef en op zaterdag een schouder dag met armen als aanvulling.

Comment

Zoals beloofd een wat duidelijker beeld. Flame Away!!

Flye's op maandag wellicht vervangen met Roman Deadlift voor hamstrings?
                              Militairy Press zie ik niet zitten op die plek aangezien het de zaterdag er voor en dinsdag er na ook al flinke klappen krijgt.

De Circuits kunnen uitgebreid worden naar meer rondes, maar naar hoeveel? Max 8 ofzo?
                              Attached Files
                              Last edited by Falstyr; 09-07-2008, 18:34.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X