Mijn trainingschema

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mijn trainingschema

Hallo iedereen,

Ik ben sinds enkele maanden lid van een fitnessclub. Na een maand of 2 heb ik een schema'tje laten opstellen, ik vond het een goed schema, had er wel wat resultaat van, maar ik heb toch 2 opmerkingen gekregen dat ik niet zo goed bezig ben.

Eerst en vooral wat bijkomende info; ik train vooral voor gewichtsverlies en voor kracht bij te winnen, het gewichtsverlies is voor mezelf, de krachttraining is meer bedoeld voor mijn sport, basketbal namelijk.

Ik begin meestal met wat Cardio. Die bestaat uit:
    20 min fietsen
    15 min lopen
    25 min crosstrainer
    20 min roeien.

Deze doe ik niet altijd allemaal. Meestal 2 van de 4.

Hierna ga ik over naar de krachtoefeningen: (T = toestel, L = losse gewichten) set x reps x kg

Sessie 1: Triceps, borst en benen
    Borst:
    (T) Chest incline: 3 x 20 x 30kg
    (L) Horizontaal bankdrukken: 20 x 20kg, 15 x 30kg en 10 x 40kg
    Triceps:
    (T) Arm extension: 3 x 20 x 30kg
    (T) Radiant neerdrukken: 3 x 20 x 15kg
    (L) French press staand: 3 x 15 x 6kg
    Benen:
    (T) Leg press: 3 x 20 x 100kg
    (T) Rotary calf: 3 x 20 x 30kg
    (T) Adductor: 3 x 20 x 30kg
    (T) Abductor: 3 x 20 x 30kg

Sessie 2: Biceps, schouders, rug
    Biceps:
    (T) Arm curl: 3 x 20 x 15kg
    (T) Radiant arm curl: 3 x 20 x 15kg
    (L) Scott halter: 3 x 20 x 15kg
    Schouders:
    (L) Zijwaarts heffen: 2 x 20 x 6kg
    (T) Schouder Press: 2 x 20 x 20kg
    Rug:
    (T) Pulldown: 3 x 20 x 40kg
    (T) Low Row: 3 x 20 x 40kg

Bij elke sessie doe ik dan ook nog buikspieroefeningen
    (T) Abdominal crunch: 3 x 20 x 30kg
    (T) Rotary torso: 3 x 20 x 30kg

Door mijn werk kan ik niet op voorhand zeggen wanneer ik ga fitnessen. Ik doe vroege, late, nachtshiften en weekends, dus het is wat variable. Maar ik zorg steeds dat ik nooit 2 dagen na elkaar dezelfde spieren train (buiten de buik dan)

Ik ken nog niet te veel van de krachttraining, maar ik leer nog elke dag bij, dus ik hoop dat alles wat duidelijk uitgeschreven is.

Hopelijk is het ook niet TE slecht, zodat ik niet te veel moet wijzigen Maar ik denk dat er wat verbetering nodig is.

Alvast bedankt voor de hulp!!
    The only way to make your dreams come true is WAKING UP

Status: @Onderhoud

Tien minuten opwarmen is genoeg. Doe daarna je krachttraining met de gewichten en eindig daarna pas met een half uurtje cardio. Dat is veel beter en je zult meer vet verbranden en meer spiermassa aanzetten.
    Verder zou ik benen op een aparte dag doen. Dat is een veel te grote spiergroep om te combineren met grote spiergroepen uit het bovenlichaam. Misschien een idee om benen te combineren met armen>?
    Geniet, en drink met maten!

Comment

Als je maar 2 dagen in de week traint is dit een mooi schema.
      Zou alleen de cardio weg laten of na de KT doen.
      Who's the Chef

Comment

De cardio doe ik meer om vet te verbranden, in de hoop daardoor wat af te vallen Maar ik zal in het vervolg eerst opwarmen, kracht en dan pas cardio doen.

Over het aantal dagen in de week dat ik train kan ik niet zo duidelijk zijn, de ene keer is dat 4 of 5 dagen, andere week 2 of 3 dagen. Allemaal afhankelijk van mijn werk.

@ de sterkste ophaler: hoe bedoel je combineren met armen... Ipv borst zou ik beter biceps doen dan?

Zijn het aantal herhalingen enzo ook goed? Ik kreeg te horen dat 20 herhalingen met het zelfde gewicht niet zo goed is voor mijn doel?

Greetz

Comment

Vind je schema bagger:
          - Geen cardio doen voor je training
          - Squats doen ipv legpress, met legpress heb je geen carry-over naar je basketbal
          - Losse gewichten gebruiken in het algemeen, geen machines
          - Meer oefeningen voor armen dan compounds is not done, schrap maar 2 arm oefeningen en doe er 2 rug en borst oefeningen bij
          In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Ik doe de oefeningen via de machine omdat die (vind ik) makkelijker zijn voor een beginner als mijzelf. Maar ik merk wel dat ik meer en meer losse gewichten begin te gebruiken.

Ik moet dus evenveel oefeningen doen voor alle spiergroepen? Ik zal eens kijken voor extra oefeningen dan.

Dat cardio niet voor KT mocht is een fout van mij. Ik dacht dat dit geen rol speelde, wat wel verkeerd is blijkbaar

Alvast bedankt

Comment

Mmm, blijkbaar heb ik niet het juiste nieuwe schema gepost. Waarvoor mij excuses. Hier is de nieuwe:

10 min opwarmen (meestal crosstrainer)

Sessie 1:
              Benen:
              Squat
              (T) Rotary calf: 3 x 20 x 30kg
              (T) Adductor: 3 x 20 x 30kg
              (T) Abductor: 3 x 20 x 30kg

Schouders:
              (L) Zijwaarts heffen: 2 x 20 x 6kg
              (T) Schouder Press: 2 x 20 x 20kg
              Neckpress
              Dumbell Press

Sessie 2:
              Triceps:
              (T) Arm extension: 3 x 20 x 30kg
              (T) Radiant neerdrukken: 3 x 20 x 15kg
              (L) French press staand: 3 x 15 x 6kg
              Reverse pushdown

Rug:
              (T) Pulldown: 3 x 20 x 40kg
              (T) Low Row: 3 x 20 x 40kg
              Dumbell shrugs
              Chin up

Sessie 3:
              Biceps:
              (T) Arm curl: 3 x 20 x 15kg
              (T) Radiant arm curl: 3 x 20 x 15kg
              (L) Scott halter: 3 x 20 x 15kg
              Concentration curl

Borst:
              (T) Chest incline: 3 x 20 x 30kg
              (L) Horizontaal bankdrukken: 20 x 20kg, 15 x 30kg en 10 x 40kg
              Cable crossover
              Dips

En dan nog wat Cardio

Comment

Lees nou eens rond man. Dit is echt een tranentrekkend schema...
                "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Everytime the easy answer... Lees wat rond.

Heb ik gedaan en je ziet mn resultaat en blijkbaar is het niet goed. Waarom zeg je dan niet WAT er NIET goed is?

Ik ben een complete leek op het vlak van krachttraining, daarom dat ik me hier voor inschreef. Maar ik had toch iets van andere hulp verwacht.

Ik heb gelezen dat je die spiergroepen best samentraint, klopt dit dan niet?

Iets meer info is welkom

Comment

Tja als ik zo kijk slaat de been training al nergens op. Je moet kijken naar de spiergroepen die je hebt. In de benen zit de quads, hamstrings, kuit...even ruw weg gezegd. Oefeningen zoals Ab- en adductor zijn niks dan.

Als beginner kun je best 4 weken met zo'n schematje trainen aangezien je pezen en alles nog wakker geschut moeten worden, maar daarna echt meer losse gewichten doen.

Als je maar 2x in de week kracht kunt doen zou ik of een Full Body of een Push-Pull schema hanteren. Met FB train je het hele lichaam. Met het andere schema train je de ene dag alleen Push bewegingen en op Pull dagen alle trek bewegingen. Lekker trekken en douwen

Voor verbranding moet je zoveel mogelijk compound oefeningen doen. Oefeningen waarbij je zoveel mogelijk spieren tegelijk gebruikt. Dus laat isolatie oefeningen zoals Biceps Curl bijvoorbeeld zoveel mogelijk achterwegen. Daarnaast zijn rust pauzes belangrijk. Kortere pauzes van 30-45sec zijn geweldig voor verbranding. Zo hou je de hartslag en alles hoog. Dus pak een gewicht waar je 8-10herhalingen mee red en ga aan de slag. Geef elke keer alles wat je hebt en verhoog de gewichten elke week met 2-5kg.

Opwarmen is leuk, maar op de treadmill? Ik zou gewoon bij Kracht training eerste 2 sets wat lichter gewicht doen en 15herhalingen als opwarming. En dan na 45-60mins kracht kun je cardio doen als je wilt.

Maar goed er zijn zoveel manieren. Je kan circuit set-up hanteren om iets te noemen of gewoon standaard 4sets met 8-10herhalingen en nog zoveel meer :P

Comment

Originally posted by Sancho View Post
                      Everytime the easy answer... Lees wat rond.
                      Elke keer the easy way out: ik heb rondgelezen, maak er nu een topschema van...
                      Je wilt een fullbody schema? Sticky.
                      Je wilt een split: zoek dan in godsnaam eens wat verhoudingen op. Voor je rug doe je nu minder dan voor je biceps, en de laatste keer dat ik keek was rug toch echt een tikkie groter. De volgorde van oefeningen klopt ook niet. In elk schema staat: "eerst de grote compounds, dan de rest". Wat doe jij vervolgens? Juist. Vandaar dat ik zo kortaf reageer. Het schema is namelijk tranentrekkend slecht. De verhoudingen trekken nergens op, de oefeningkeuze is kut, de volgorde is waardeloos. En 1 en 3 had je absoluut kunnen vermijden als je had rondgelezen.

Tranentrekkend. Echt waar.
                      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Zo, met de laatste 2 opmerkingen ben ik een pak meer dan jouw vorig antwoord...

Het eerste schema is een schema dat ik gekregen heb in de fitness. Het tweede heb ik zelf aangepast, maar volledig fout blijkbaar.

Ik zal hem eens moeten opnieuw bekijken dan. Ik had dit ergens gelezen en mn oefeningen daarop gebaseerd:

Een klassiek voorbeeld van een 3 daags splitschema is:
                        Maandag: borst en biceps
                        Woensdag: rug en triceps
                        Vrijdag: Benen en schouders
                        @Falstyr: in de sticky
                        Opwarming
                        Voordat je begint met je training moet je je eerst opwarmen. Aangezien je begint met lage gewichten, doe je het opwarmen met een cardio toestel. Hiervoor is een minuut of 10 op de crosstrainer uitermate geschikt.

Comment

@ Sancho
                          Warming up is belangrijk, maar als je wat verder gevorderd bent volstaat een specifiekere warming up volgens mij ook.

Verder weet ik dat je aan mijn laatste reactie meer hebt, maar het is bullshit dat ik je die moet geven. Met "lees wat rond" had je bij elk schema ook gezien wat je verkeerd deed. Vandaar dat ik het echt triest vind dat je niet eerst rondleest, maar wat post (wat je echt niet had gepost als je al twee schema's hier echt had bekeken), en vervolgens mij van de easy way out beschuldigt...

En je huidige oefeningkeuze heeft geen reet te maken met de split opzet.

sigpic

Comment

En zo kunnen we blijven met modder gooien naar elkaar... Ik dacht echt dat mn 2de schema beter was, want ik heb zitten rondlezen, maar blijkbaar neem ik het verkeerd voor.

Ik zal nog eens wat rondlezen, hopelijk betert het dan wat

Comment

Ok volgend probeersel...

Ik ben wel nog aan het twijfelen wat ik ga doen... push/pull of een splitschema, misschien dat ik met jullie hulp verder geraak.

Ik heb rekening gehouden met de commentaren. Maw ik doe nu eerst compoundoefeningen ipv isolate, ik heb meer oefeningen voor de grotere spiergroepen en cardio is na de KT.

Push/Pull
                              Push:
                              Triceps:
                              close grip bench press
                              cable pushdown

Borst:
                              bench press
                              chest dip
                              dumbbell fly

Been:
                              Full squat
                              leg extensions
                              calf raises

Pull
                              Biceps:
                              cable curl
                              hammer curl

Schouders:
                              cable lateral raise
                              side raise

Rug:
                              bent over row
                              pull up
                              rear pulldown
                              shrug

Benen:
                              weighted hyperextenions
                              leg curl

En dan bij elke Push/Pull

Buik
                              Abdominal crunch
                              Rotary torso

Split (over 3 dagen)
                              Dag 1:
                              Borst
                              bench press
                              chest dip
                              dumbbell fly

Triceps
                              close grip bench press
                              cable pushdown

Dag 2:
                              Benen
                              full squat
                              weighted hyperextension
                              Leg curl
                              Leg extensions
                              Rotary calf

Schouders
                              Cable lateral raise
                              Side raise

Dag 3:
                              Rug
                              dumbbell bent over row
                              pull up
                              rear pulldown
                              dumbbell shrug

Biceps
                              cable curl
                              hammer curl

En bij elke sessie doe ik dan nog enkele buikspieroefeningen

Buik
                              Abdominal crunch
                              Rotary torso

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X