Advies gevraagd bankdrukken

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Zo gezond is bier

Over wijn hoor je wel vaker dat het zo gezond is. Bier daarentegen lijkt eerder een ongezond product. Maar is bier wel echt ongezond?

.slideshowtools { position: absolute; margin-left: 2px; margin-top: -42px; background: black; color: white; width: 361px; border: 1px solid white; filter: alpha(opacity=75); -moz-opacity: 0.75; width: 359px; height: 19px; background: url('/images/layout/slideshow_bg.jpg'); text-align: center; padding-top: 4px; } .slideshowtools A { color: white; text-decoration: none; }

Zo gezond is bier

Over wijn hoor je wel vaker dat het zo gezond is. Bier daarentegen lijkt eerder een ongezond product. Maar is bier wel echt ongezond?

We mogen natuurlijk niet vergeten dat bier een genotmiddel is waaraan je verslaafd kan geraken. Matigheid is daarom aan te raden. Maar af en toe een pintje kan geen kwaad, want bier bevat ook gezonde eigenschappen. Mout
    De gedroogde, gekiemde gerstkorrels die brouwers gebruiken tijdens het productieproces van bier bevatten veel polyfenolen. Dit zijn krachtige antioxidanten die onze cellen en weefsels extra beschermen tegen de kwalijke invloeden van binnen- en buitenaf. Vooral donkere bieren met geconcentreerde mout zouden vol polyfenolen zitten, en zo een extra positief effect hebben op hart- en bloedvaten.
    Hop
    Ook hop heeft heel wat goeds in huis: al sinds de middeleeuwen worden er eetlustopwekkende en kalmerende eigenschappen toegeschreven aan hop. Ook levert hop fyto-oestrogenen (de plantaardige varianten van oestrogeen) die de botten extra beschermen. Zo zou bier beschermen tegen osteoporose. Het hoge gehalte aan silicium in bier zou ook de verdunning van de botten vertragen en de vorming van nieuw bot stimuleren.
    Gist
    De gistcellen die men tijdens het brouwproces toevoegt aan bier maken tijdens hun groei vitaminen B aan. Hoe meer het bier verder gefilterd en geklaard wordt, hoe meer vitamine B er verloren gaat. Wie met mate bier drinkt, zorgt voor een aanvulling van de dagelijkse behoefte aan deze vitaminen. Vooral B11 (foliumzuur), B12 en B6 zijn belangrijk voor de regulatie van het gehalte aan homocysteïne in het bloed. Als de concentratie van dit aminozuur in de bloedbaan toeneemt, stijgt ook het risico op hart- en vaatziekten. Bier zou hier dus tegen beschermen. Dat geldt echter alleen voor matig gebruik. “Bij overmatig gebruik wordt geen reserve aan deze vitamines aangelegd”, zegt diëtist Patrick Mullie. “Integendeel: hoe meer bier je drinkt, hoe groter je behoefte aan B-vitaminen.”

We mogen natuurlijk niet vergeten dat bier een genotmiddel is waaraan je verslaafd kan geraken. Matigheid is daarom aan te raden. Maar af en toe een pintje kan geen kwaad, want bier bevat ook gezonde eigenschappen. Mout
    De gedroogde, gekiemde gerstkorrels die brouwers gebruiken tijdens het productieproces van bier bevatten veel polyfenolen. Dit zijn krachtige antioxidanten die onze cellen en weefsels extra beschermen tegen de kwalijke invloeden van binnen- en buitenaf. Vooral donkere bieren met geconcentreerde mout zouden vol polyfenolen zitten, en zo een extra positief effect hebben op hart- en bloedvaten.
    Hop
    Ook hop heeft heel wat goeds in huis: al sinds de middeleeuwen worden er eetlustopwekkende en kalmerende eigenschappen toegeschreven aan hop. Ook levert hop fyto-oestrogenen (de plantaardige varianten van oestrogeen) die de botten extra beschermen. Zo zou bier beschermen tegen osteoporose. Het hoge gehalte aan silicium in bier zou ook de verdunning van de botten vertragen en de vorming van nieuw bot stimuleren.
    Gist
    De gistcellen die men tijdens het brouwproces toevoegt aan bier maken tijdens hun groei vitaminen B aan. Hoe meer het bier verder gefilterd en geklaard wordt, hoe meer vitamine B er verloren gaat. Wie met mate bier drinkt, zorgt voor een aanvulling van de dagelijkse behoefte aan deze vitaminen. Vooral B11 (foliumzuur), B12 en B6 zijn belangrijk voor de regulatie van het gehalte aan homocysteïne in het bloed. Als de concentratie van dit aminozuur in de bloedbaan toeneemt, stijgt ook het risico op hart- en vaatziekten. Bier zou hier dus tegen beschermen. Dat geldt echter alleen voor matig gebruik. “Bij overmatig gebruik wordt geen reserve aan deze vitamines aangelegd”, zegt diëtist Patrick Mullie. “Integendeel: hoe meer bier je drinkt, hoe groter je behoefte aan B-vitaminen.”

Door: Liselotte Ampe
    Bron: Bodytalk - 27-10-2009

Comment

Originally posted by LittleMofo View Post
      Om homocysteïne, een giftig eiwit dat als afval in ons lichaam ontstaat, in ons bloed af te breken, heeft ons lichaam vitamine B nodig. Gebeurt die afbraak niet, dan stijgt het risico op een hartinfarct. Volgens de universiteit van Boston blijkt dat veel mannen een serieus tekort hebben aan deze vitamine. Ze worden daarom aangeraden wat meer bananen, gevogelte, melk, maar ook (wit)bier te nuttigen.

Om homocysteïne weg te werken, heeft ons lichaam vitamine B12, B6 en foliumzuur (B9) nodig. Als we die vitaminen onvoldoende via onze voeding binnen krijgen, dan kan de homocysteïnespiegel gevaarlijk stijgen. Bloedvaten en het hart worden erdoor beschadigd en het risico op een hartaanval neemt sterk toe.
      Het was al bekend dat bepaalde plantenstoffen in bier ons bloed sterker maken: ons lichaam kan giftige 'vrije radicalen' na een biertje tijdelijk beter afremmen. Cellen worden met andere woorden beter beschermd. Uit onderzoek blijkt dat alcohol daarbij belangrijk is. Het nationale voedingsinstituut in Rome heeft ook de gezonde werking van alcoholvrij bier getest, maar dat had duidelijk niet dezelfde effecten.

bron Gazet van Antwerpen

24/06/2009
      Zijn er ook nog biertjes die in dit verhaal 'beter' zijn?
      30 jr / 185 cm / 80,6 kg / BF: 15,3% @ onderhoud

Comment

Hop-professor Denis De Keukeleire: “Bier is gezond”

Bier bestaat uit een combinatie van vier natuurlijke grondstoffen: gekiemde gerst, hop, gist en water. In bier zit geen enkele stof die de toxische drempel overstijgt. Er zitten veel mineralen en vitaminen in. Bier is dus eigenlijk een vloeibaar voedingsmiddel. Het bevat ook weinig zout en veel magnesium wat belangrijk is tegen hartaandoeningen en gal- en nierstenen.
        Prof Denis De Keukeleire: "Ik heb organische scheikunde gestudeerd en hoewel ik een ijverig student was, nam ik ook deel aan het studentenleven. Het drinken van bier maakte daar toen al, ik spreek over de jaren zestig, een essentieel deel van uit. Toen ik een onderwerp moest kiezen voor mijn doctoraat heb ik me inderdaad laten leiden door mijn interesse voor bier. Ik koos voor het onderzoek naar de bitterstoffen in hop. Het is een levenswerk om één plant, in mijn geval hop, door en door te leren kennen. Ik kan er dus nog tot het einde van mijn dagen mee doorgaan."
        Zou u, voor de doe-het-zelvers onder onze bezoekers, even kort kunnen uitleggen hoe het brouwproces verloopt?
        De Keukeleire
        : "Bier wordt gemaakt uit zetmeel, dat onder andere in aardappelen en alle granen zit. Het basis-bestanddeel van bier is meestal gerst. Door de gerst vochtig te maken gaat die kiemen. De gekiemde gerst noemt men mout. De brouwer mengt de mout met water tot een pap, die hij dan opwarmt. Op die manier wordt het zetmeel uit de gerst afgebroken tot suikers. De pap wordt dan gefilterd zodat al het vaste materiaal afkomstig van de mout verdwijnt. Het wort, de substantie die overblijft, gaat naar de brouwketels en wordt daar anderhalf uur gekookt samen met de hop, die het bier uiteindelijk smaak zal geven. Dan filtert de brouwer de hopresten weg en gaat het wort naar de gisttanken, waar de gist de suikers omzet naar alcohol en koolzuurgas. Het bier gist een week lang en moet dan nog drie weken rijpen. Pas na een maand is het bier drinkbaar."
        U houdt zich bezig met het onderzoek van hop?
        De Keukeleire
        : "Inderdaad. Ik word nogal dikwijls als bierprofessor beschouwd, maar eigenlijk ben ik 'hop-professor'. Voor het ogenblik zijn we onder andere bezig met een project om bier beter lichtbestendig te maken. Bier gaat kapot als het wordt blootgesteld aan licht. Er ontstaan dan zwavelverbindingen die een heel slechte geur hebben, vergelijkbaar met kattenpis. De oorzaak ligt bij de hopbitterstoffen. Als je op een terras in de zon zit mag je je pint dus niet te lang laten staan. Snel uitdrinken is de boodschap. Dat is ook de reden waar-om bier meestal in donkere flesjes zit. Daar zijn wel uitzonderingen op. Het Corona-bier, bijvoorbeeld, zit in een doorzichtig flesje. Dit is puur om esthetische redenen: de mensen houden ervan de kleur van het bier te kunnen zien. Corona wordt dan ook altijd uit het flesje, met een stukje limoen in de hals, gedronken, zodat de slechte geur verdoezeld wordt. Wij proberen hier iets aan te veranderen."
        Hoe komt het dat we bieren met verschillende smaken hebben?
        De Keukeleire
        : "Dat heeft te maken met de mout die de brouwer gebruikt. Het kiemen van de gerst wordt stopgezet door er hete lucht door te sturen. Dit proces, dat men eesten noemt, kan op ver-schillende manieren gebeuren. Gebeurt het bij lage tempe-raturen gedurende een korte tijd dan krijg je bleke mout, die geen smaak heeft en voor pilsbieren gebruikt wordt. Pilsbieren krijgen dus hun specifieke smaak van de hop. Als je de hete lucht langer doorheen de gerst stuurt, krijg je karamelachtige mouten, die als bestanddeel voor amberbieren dienen en wel een eigen smaak hebben. Heel donkere mout, ten slotte, wordt gebruikt bij het brouwen van zware bieren. Die krijgen dan nog extra aroma door de gist."
        Zou je kunnen stellen dat bier gezond is?
        De Keukeleire
        : "Ja. Bier bestaat uit een combinatie van vier natuurlijke grondstoffen: gekiemde gerst, hop, gist en water. In bier zit geen enkele stof die de toxische drempel overstijgt. Er zitten veel mineralen en vitaminen in. Bier is dus eigenlijk een vloeibaar voedingsmiddel. Het bevat ook weinig zout en veel magnesium wat belangrijk is tegen hartaandoeningen en gal- en nierstenen. Heel gezond dus."
        "In het labo doen we ook onderzoek naar de medicinale eigenschappen van hop. Tijdens de Oudheid kende men al de sedatieve, slaapverwekkende kracht van hop. Daarnaast bevat het ook vrouwelijke hormonen, het heeft een oestrogene werking. De concentratie van deze vrouwelijke hormonen is laag en er is dus geen reden tot paniek: mannen gaan geen vrouwelijke trekken krijgen door het drinken van bier. We zouden de oestrogene werking van hop willen toepassen om kanker en gynaecolo-gische problemen te behandelen."
        "We zijn ook net met een nieuw project begonnen waarin we onze kennis van hop gaan toepassen op cannabis. Hop en cannabis behoren tot dezelfde familie en de gelijkenissen zijn groot. In Nederland wordt cannabis al gebruikt als pijnstiller en bij de behandeling van multiple sclerose, maar het heeft veel mogelijkheden die nog onderzocht moeten worden. We gebruiken cannabisvarianten die bijna geen hallucinogene stoffen bevatten en begeven ons dus niet op gevaarlijk terrein."
        U heeft net gezegd dat bier gezond is. Toch hebben we een kater als we er teveel drinken. Hoe komt dat?
        De Keukeleire
        : "Hoofdpijn krijg je door een teveel aan alcohol en als je verschillende bieren gaat mengen. Elk bier heeft zijn eigen samenstelling en elke stof moet op zijn eigen manier afgebroken worden. Omdat bier weinig zout bevat moet je veel plassen. Zo krijg je last van nadorst en het katergevoel. Het effect verschilt ook van persoon tot persoon. Sommige mensen hebben gemakkelijker een kater dan anderen. Ik heb er persoonlijk nooit last van. Ook de leeftijd kan een rol spelen. Oudere mensen klagen af en toe dat het bier vroeger beter was omdat ze er nu meer last van hebben. Dat klopt helemaal niet. Het bier is er door de jaren steeds beter en consistenter geworden. Het is hun conditie die achteruit gegaan is."
        Hoe komt het dat België zo een belangrijk bierland is?
        De Keukeleire
        : "België is vooral een bierparadijs als het op de speciale bieren aankomt. Pilsbieren zijn overal ter wereld van goede kwaliteit. De vakkennis bij het brouwen van speciale bieren is historisch gegroeid. Meer dan honderd jaar geleden had elk dorp een brouwerij die meestal in handen was van de burgemeester. Door de politieke strijd tussen katho-lieken en liberalen kwam er een echte brouwerij-"boom". Als de brouwer katholiek was, kon de libe-rale tegenkandidaat voor het burgemeesterschap alleen succes hebben door ook een brouwerij te begin-nen. Vele Vlaamse dorpen hadden twee brouwerijen, die een felle concurrentie-strijd leverden en steeds met nieuwe en betere sma-ken op de proppen kwamen om het dorp politiek te veroveren. Zo ontstond de absurde situatie dat een dorp met amper vijfhonderd inwoners tien verschillende bieren had. Deze traditie is uniek en de biercultuur heeft zich zo ten volle kunnen ontwikkelen."
        Wat is uw lievelingsbier?
        De Keukeleire
        : "Als ik erge dorst heb verkies ik één of meerdere frisse pintjes. Maar qua smaak vind ik de speciale bieren beter. Ik drink graag tripel, vooral Orval. Misschien ben ik een beetje vooringenomen bij mijn keuze voor Orval omdat het heel goed gehopt is. Ik ben dus vooral te vinden voor bittere bieren."
        Heeft u ooit al eens zelf geprobeerd om bier te brouwen?
        De Keukeleire
        : "Neen, nog nooit. We werken samen met de brouwerijschool van het KIHO. Het leuke aan dit soort onderzoek is dat je de resultaten zelf kan testen; hoewel dit niet voor iedereen geldt. Ik heb collega's die in hop geïnteresseerd zijn maar geen bier lusten. Ik noem het gewoon het nuttige aan het aangename koppelen."

Bron : Schamper 366, Universiteit Gent

Comment

Maar wegen de voordelen van bier dan op tegen de nadelen?

Ik meen te herinneren dat alcohol de eiwitsynthese afremt (Correct me if I'm wrong) en in een biertje zit al gauw 120 kcal, dus zeg ik tik er 5 weg, dan zit je al aan 600 lege kcal, want geef toe, voedingsstoffen zijn niet echt te vinden in bier.

Bovendien, maar dit is uiteraard persoonlijk, voel ik me de volgende dag nooit echt in staat om hard te trainen. Ook al heb ik maar een paar biertjes gedronken. De training stelt vaak niks voor, en de motivatie om te trainen is op zo'n dag ook ver te zoeken.

Ik zeg dus ook niet dat af en toe een glaasje wijn of een biertje funest is voor je progressie, maar ik kan me niet echt vinden in jouw redenatie dat een liter bier per week goed voor je zal zijn.
          Can squats cure cancer?
          - Yes, there is nothing heavy squats can't cure!

Comment

Niet om het een of het ander maar ik wil wel even zeggen dat mofo wel altijd zijn best doet om bij zijn uitspraken info bij te voegen die zijn meningen ondergronden. Dat doen wel meer mensen hier en dat kan ik wel waarderen.

Het maakt me dan nog niet eens zoveel uit waar het over gaat maar dat er wat komt te staan. Ik ken ook mensen die vaak antwoorden met "ja dat is gewoon zo want dat is mij verteld".

Dus @mofo: goed bezig hoor

Comment

Originally posted by Mr Nikola View Post
              Maar wegen de voordelen van bier dan op tegen de nadelen?

Ik meen te herinneren dat alcohol de eiwitsynthese afremt (Correct me if I'm wrong) en in een biertje zit al gauw 120 kcal, dus zeg ik tik er 5 weg, dan zit je al aan 600 lege kcal, want geef toe, voedingsstoffen zijn niet echt te vinden in bier.

Bovendien, maar dit is uiteraard persoonlijk, voel ik me de volgende dag nooit echt in staat om hard te trainen. Ook al heb ik maar een paar biertjes gedronken. De training stelt vaak niks voor, en de motivatie om te trainen is op zo'n dag ook ver te zoeken.

Ik zeg dus ook niet dat af en toe een glaasje wijn of een biertje funest is voor je progressie, maar ik kan me niet echt vinden in jouw redenatie dat een liter bier per week goed voor je zal zijn.
              Ik ken een gozer van dbb kale heet hij hij is een enorm monster en zuipt bijna ieder weekend een fust bier weg ik schat zo'n 10 liter en hij groeid gewoon door, in 100cc bier (amstel) zit trouwens 40 cals tenzij je de dure speciale biertjes pakt waar meer alcohol dan 5% in zit, het alcohol wat in bier zit is zo weining dat het de groei echt niet remt tenzij je overmatig veel bier gaat drinken dag in dag uit. Het word eger gemaakt met de groei stop dan dat het is iig. Dan heb je het eerder over sterke drank waar 35% meer alcohol in zit dan bier.

Je kunt dus prima een paar biertjes drinken per week, en de voordelen nemen het makkelijk op tegen de nadelen.
              Last edited by LittleMofo; 11-02-2010, 12:17.

Comment

Ik kan me betere bronnen van vitaminen, anti-oxidanten en fytogenen bedenken dan bier. Zo ver ik weet zijn er nog altijd meer onderzoeken met de uitslag dat bier niet fantastisch is dan andersom. En over het algemeen boeken bb-ers die strikt leven nog altijd meer vooruitgang dan bb-ers die een redelijke hoeveelheid alcohol nuttigen die vooral bestaat uit bier.
                Owner of the Iron Playground.

Comment

Even een week op 3000 kcal en zonder alcohol en gisterochtend direct een pr met bankdrukken. zit nu op 4 x 75kg zonder spotter. Is dus 5kg boven m'n oude pr.

Thanks voor de adviezen! Ga nog maar door met eten! Hopelijk gaat het niet te hard met m'n vet%. Daarna ga ik de methode van Falstyr ook proberen. Op naar de 100kg! (over een hele lange tijd weliswaar).
                  30 jr / 185 cm / 80,6 kg / BF: 15,3% @ onderhoud

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X