Beginners Schema

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginners Schema

Hallo iedereen,
    ik ben Bas, ik heb al een tijdje problemen gehad om een topic te starten dus ik kon me niet fatsoenlijk voorstellen.

Ik Train nu ongeveer een jaar, (eerst thuis, nu ook al twee maanden bij een fitnesscentrum).
    Ik ben 15 jaar, weeg 65Kg, En ben 1.80m lang.

ik train 3x per week full body,
    Schema :
    Schouders - 4x12 lateral raise.
    Rug - 3x12 Bend over Row, 3x10 Chin up
    Biceps - 4x10 DB Curl, 4x10 Hammer Curl
    Triceps - 4x10 lying triceps Extention
    Borst - 4x10 bench press, 4x10 incline flyes
    Buik - 4x10 leg raise, 4x10 crunch

ik ben niet zo goed met al die namen van oefeningen.
    Graag wat tips of opmerkingen, alvast bedankt

Benen?

Misschien is het standaard full body schema uit de stickies een optie.

Comment

Heb ik ook al tussen gezocht.
      k ben eigenlijk meer opzoek naar een schema wat bij me past,
      benen doe ik al met wielrennen, miss zijn er nog betere opties voor de benen?

Comment

Originally posted by Fitness-maniak View Post
        Heb ik ook al tussen gezocht.
        k ben eigenlijk meer opzoek naar een schema wat bij me past,
        benen doe ik al met wielrennen, miss zijn er nog betere opties voor de benen?

Ja squatten, wielrennen is namelijk geen been training, toch adviseer ik je het schema uit de stickies (is niet zomaar een schema maar er is over nagedacht en waarschijnlijk door mensen die er meer verstand van hebben), het schema dat je hanteert is namelijk niet zo goed. En waarom zou je zelf vinden dat dit schema beter bij je past als ik vragen mag? Begrijp dat namelijk niet zo goed.

Comment

dit is een schema wat ik nu ongeveer gebruik, (ken alle name niet zo goed dus k kan niet alles fatsoenlijk opschrijven).
          Maar, als dit schema iets aangepast kan worden, met behulp van tips is dat fijn.
          ik zie wel een flinke vooruitgang in spieropbouw, nu ik bij f4f ben en dit schema hanteer.
          Ik vraag alleen om tips en eventuele verbeteringen.

En k weet dat die mensen er veel en veel meer verstand van hebben als mij

Comment

Ik heb gelezen dat als je veel verschillende oefeningen bij elke spiergroep gebruikt je spieren dan niet beter groeien en je zelfs blessures kunt krijgen. en als je een schema lang gebruikt, het niet meer optimaal is.
            is het slim om een schema om de paar maanden dan bij te werken of helemaal vernieuwen?

Comment

Ik heb gelezen dat als je veel verschillende oefeningen bij elke spiergroep gebruikt je spieren dan niet beter groeien en je zelfs blessures kunt krijgen. en als je een schema lang gebruikt, het niet meer optimaal is.
              is het slim om een schema om de paar maanden dan bij te werken of helemaal vernieuwen?
              Full body betekend heel je lichaam voor de duidelijkheid, maar waar ligt je doel dan? Benen train je niet met wielrennen, zou dus zonde zijn als je de helft van je spieren niet traint. Daarnaast ligt helft er maar net aan hoe je traint, bij een split schema kun je 4 oefeningen per spiergroep doen, bij ful body inderdaad niet, afwisselen van schema moet je ook doen, in ieder geval moet je er voor zorgen dat je om de paar maanden (spieren raken gewend) je spieren anders aanpakt, door of andere oefeningen of door variatie in sets/reps. Dus ja dat is wel slim maar zorg dan dat je basis schema goed is. Je vraagt om tips dus die geef ik dan ook. En waar baseer je op dat je schema goed is? Hoe zit het met de vooruitgang, ga je voor massa?

En met vooruitgang bedoel ik natuurlijk gewicht toename. Misschien handig dus om iets meer info te geven.

Comment

ja gewichts toename, massa.
                k zal een nieuw schema opstellen met de benen erbij,
                ik ga wel gwn nog fullbody doen

Comment

Als je full body doet neem je best compound (grote) oefeningen die meerdere spiergroepen tegelijk neemt en je doet heel je lichaam. Je begint met grotere spieren en eindigt met de kleinere.
                  Als je jouw schema aanpast aan de tips die je zult krijgen zul je uitkomen bij het fullbody schema uit de stickys.
                  Succes
                  Every athlete, coach and trainer should have his own philosophy of training based on where he’s going. - Dave Tate

Comment

Ok bedankt voor alle tips, ik ga er aan werken.

Comment

K heb het aangepast vanmorgen in de sportschool,
                      Schema :
                      1 Borst - Bench Press 3x8 30kg, incline flyes 4x8 2x8kg.
                      2 Rug - Bend over Row 4x8 10kg, Back extention 4x8, chin up 3x8.
                      3 Schouders - Lateral Raise 4x8 25kg, (en nog voorkant/bovenkant schouders, naam kwijt).
                      4 Buik - Crunch 4x10, Leg raise 4x10.
                      5 Benen - Leg extention 4x10 35kg.
                      6 Biceps - Barbell Curl 3x8 12kg, Hammer DB Curl 3x8 8kg.
                      7 Triceps - Lying triceps extention 4x8 8kg.

K denk dat deze tog wel een stuk beter is

Comment

Zou toch het schema uit mijn sticky eerder aanraden dan wat jij hier produceert.
                        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

K heb het aangepast vanmorgen in de sportschool,
                          Schema :
                          1 Borst - Bench Press 3x8 30kg, incline flyes 4x8 2x8kg.
                          2 Rug - Bend over Row 4x8 10kg, Back extention 4x8, chin up 3x8.
                          3 Schouders - Lateral Raise 4x8 25kg, (en nog voorkant/bovenkant schouders, naam kwijt).
                          4 Buik - Crunch 4x10, Leg raise 4x10.
                          5 Benen - Leg extention 4x10 35kg.
                          6 Biceps - Barbell Curl 3x8 12kg, Hammer DB Curl 3x8 8kg.
                          7 Triceps - Lying triceps extention 4x8 8kg.

K denk dat deze tog wel een stuk beter is
                          Beter, maar nog wel veel setjes, misschien kun je beter in plaats van 4 3 setjes doen, verder zou ik nog meer aandacht besteden aan benen door squats te doen in plaats van leg extension en een biceps oefening is wel genoeg. Verder begrijp ik niet waarom je zoveel aandacht aan buik besteed, kun je beter doen m.b.v compounds.

Originally posted by GeneralIx View Post
                          Zou toch het schema uit mijn sticky eerder aanraden dan wat jij hier produceert.
                          Inderdaad, dat schema is gewoon goed, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Comment

k ga nog ff door de stickys zwerven, nogmaals bedankt voor de tips

Comment

k heb leg extention geschrapt en squat erin gedaan.
                              biceps heb ik nu alleen nog 3x10 barbell curl
                              alles maar 3 setjes, buik houd ik erin, kvind het tog best wel belangrijk.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X