Kracht trainen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kracht trainen?

Hee,

Ik fitness nu sinds 1 april, dus bijna 4 maanden. De afgelopen 4 maanden heb ik eigenlijk alleen maar een beetje aan zitten klungelen, en in het begin ook de schema's van de sportschool gevolgt (wat een ballen-schema's) en daarna gewoon wat apparaten zitten uitproberen. En daarna nog 4 x in de week 2 spiergroepen per dag gaan doen (wat ik de afgelopen tijd tot nu dus gedaan heb).

Maar nu wil ik eigenlijk echt serieus gaan beginnen, ik wil gespierder worden (dus massa kweken, maar ook meer kracht). Ik dacht zelf dat ik misschien beter eerst voor kracht gaan trainen, en dan later voor de massa gaan.

Dus eerst kracht gaan trainen zodat ik wat meer gewicht kan pakken (ziet er ook gelijk wat beter uit, ipv bench pressen met beide kanten 7,5 kilo ;d). En daarna als ik wat meer gewicht kan pakken voor de massa gaan?

Is dat een goeie manier? Eerst kracht gaan trainen en daarna voor massa gaan?

En hoeveel sets/reps kan ik dan ongeveer het best per oefening gaan doen? En kan ik dan dus ook het best spiergroepen verdelen per de 4 trainingsdagen die ik heb? Verdeling van de spiergroepen heb ik al, maar zou ik dat dus aan blijven houden?

Graag reacties

Om voor massa te gaan MOET je ook voor kracht gaan, het ene kan in dat geval niet zonder het andere.
    Op kracht trainen betekent dan weer niet persee grotere spiermassa, aloewel je daar toch wel wat spiermassa zal aanzetten.

Ik zou beiden dus gewoon doen, massa bouwen door steeds grotere gewichten te gebruiken.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Ik heb, voordat ik me op massa ben gaan concenteren, eerst een tijdje op kracht geconcentreerd. Ik merkte dat mijn kracht snel omhoog ging wat voor mij een gigantische motivatie was om mijn schema netjes te volgen. Ik boekte dus zowel geestelijke vooruitgang als lichamelijke vooruitgang. Dat gaf mij ook de motivatie en discipline om ook op een 'massa schema' vooruitgang te boeken.

Comment

Oke thanks voor de reacties al tot nu toe ,
        Dan ga ik dus eerst de aankomende weken/maanden voor kracht, en daarna over op massa.

Maar iemand enig idee hoeveel sets/reps ik het best kan doen voor kracht?

Enne, is het wel verstandig voor mij om met het 4dagen schema van dit forum te beginnen, aangezien ik maar bankdruk met 7,5 kg aan beide kant (en dat gaat nog redelijk zwaar).?

Comment

Moet je zelf weten, je kan beginnen met 5x3 en daarna (over een maandje) 5x5, of je begint gelijk met 5x5. Tussenweg is ook te doen, 6x3, of 6x4.
          Hoe meer herhalingen je doet per set, hoe moeilijker het wordt om zwaardere gewichten te pakken.

Daarom wordt voor kracht meestal tot 5 herhalingen aangehouden en voor massa vanaf 6 tot 12 herhalingen.
          In mijn visie zou 4x6 eigenlijk ideaal zijn of 5x5 (de 4x6 omdat je dan nog wel wat op krachttraint, maar ook gelijk wat meer op volume en massa traint. Ik blijf kracht+massa de beste basis vinden.

succes.

Comment

Originally posted by marnop View Post
            Moet je zelf weten, je kan beginnen met 5x3 en daarna (over een maandje) 5x5, of je begint gelijk met 5x5. Tussenweg is ook te doen, 6x3, of 6x4.
            Hoe meer herhalingen je doet per set, hoe moeilijker het wordt om zwaardere gewichten te pakken.
            En daarom zeg ik altijd dat 25 het magische nummer is. En dan maakt het niet uit of je 3x8, 8x3, 5x5, 6x4, 4x6 of wat dan ook doet. Dat zijn gewoon de variabelen die je kunt aanpassen om voor de nodige afwisseling te zorgen en de wet van verminderde meeropbrengst tegen te gaan.

Kracht+massa is geweldig. Maar vergeet het belang van explosiviteit+snelheid niet. Je kan nog zo sterk/gespierd zijn, maar als je niet snel/explosief genoeg bent heb je nog niks en wordt je gewoon verslagen door iemand die minder kracht/massa heeft.

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
              En daarom zeg ik altijd dat 25 het magische nummer is. En dan maakt het niet uit of je 3x8, 8x3, 5x5, 6x4, 4x6 of wat dan ook doet. Dat zijn gewoon de variabelen die je kunt aanpassen om voor de nodige afwisseling te zorgen en de wet van verminderde meeropbrengst tegen te gaan.

Kracht+massa is geweldig. Maar vergeet het belang van explosiviteit+snelheid niet. Je kan nog zo sterk/gespierd zijn, maar als je niet snel/explosief genoeg bent heb je nog niks en wordt je gewoon verslagen door iemand die minder kracht/massa heeft.
              Dat laatste stukje met verslagen worden, dat geldt wss niet voor mij. Ik ben niet zo een vechtersbaasje en train ook niet om iemand in mekaar te meppen ofzo haha. Ik train gewoon omdat gespierd er beter uit ziet. En verder heb ik ook niet heel veel aan de explosiviteit omdat ik geen vechtsport doe .

En als ik buik train, geld dan hetzelfde aantal reps/sets?

Comment

heeft niet alleen maar met vechten te maken maar met alles.

en buik trainen is nutteloos. train je core.

Comment

Buik trainen is te algemeen, kan je zo niets over zeggen, ligt geheel aan welke oefeningen je doet.

Verslagen worden, ach, als in contest strongman, of als in voorbij gestreefd in kracht of massa door derden. Maar ook in algehele conditie en houding in het leven op je werk en algemeen.

De explosiviteit heb je zeer veel aan, je spreekt bij explosiever de positieve beweging maken veel meer spiercellen/vezels aan, maar vooral ook de juiste vezels, degene die meer potentie tot groei hebben.
                  Dat is wat je sterker maakt en groter.

De explosiviteit en techniek is wat een strongman onverslaanbaar maakt als het op een krachtmeting aan zou komen waarbij kracht evenredig of vergelijkbaar zou zijn.
                  De juiste techniek maakt het ook veiliger om te trainen en maakt je ook sterker en maakt het relatief makkelijker om te groeien.
                  Daarom wordt er tegenwoordig door bodybuilders ook meer met de powerlfiters technieken getraind en explosief getraind om veel beter en meer progressie te maken.

Comment

En dan nog een vraagje,
                    Hoeveel sets/reps is het best voor;
                    - Kracht (die weet ik nu al )
                    - Massa
                    - Uithoudingsvermogen

Comment

Concentreer je niet op de reps, maar zorg dat je iedere set tot het uiterste gaat.
                      Probeer uit te komen tussen de 8-12reps voor massa, kan je er meer als 12 doe je ze ook en kan je er meer als 15 neem je volgende set zeker hoger gewicht.
                      Every athlete, coach and trainer should have his own philosophy of training based on where he’s going. - Dave Tate

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X