periodiseren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

OT -

In mijn prep heb ik wel voor met perio. gewerkt en dat ging voor sommige groepen goed en bij andere had ik er totaal geen profijt van.
    Bj een split word het sowieso al een moeilijker verhaal dan bij bv een meer kracht gefocust schema.
    Team Fox Gym - Contest Prep / Transformation / Nutrition - PM voor informatie.
    Ox Nutrition / Ice76 Protein Ice

Comment

Originally posted by Mvos View Post
      Hoezo met jij dat proberen?

Je zegt op pagina 1 dat perio. het snelste resultaat gaat opleveren,dus dan heb je jezelf toch al antwoord gegeven!
      Of je hebt gelezen dat dat sneller resultaat zou moeten opleveren en nu wil je dit voor jezelf gaan ondervinden of dat zo is?
      As je dat bedoeld dan moet je misschien je manier van schrijven aanpassen.

Probeer niet lullig te doen ofzo ,maar ik kom heel veel posts van jouw tegen waarin je zegt dat iets "de waarheid is" en dat iedereen die aanname maar moet moeten.
      Kerel,
      dan heb ik het misschien niet duidelijk geschreven..Dit wordt gezegd in verschillende soorten bronnen, niet door mij! De reden van het posten is om jullie ervaring te horen. Zoals je verder kunt lezen vermeld ik ook tot ik zelf meestal het hele jaar door zo zwaar mogelijk train.
      Dit heeft mij altijd goed resultaat gegeven maar kom zo sneller bij plateaus die ook moeilijker te doorbreken zijn. Vandaar tot ik me heb verdiept in te periodiseren.

Ik heb nu een schema waarbij ik een week 1 schema en 1 week 2 schema heb. Daarbij komt in dit schema nog veel variatie voor in sets, reps en verschillende manieren van uitvoeren.

Voor de duidelijk naar aanleiding van jou "ergernis". Ik ben me nu bezig met het verdiepen erin maar voordat ik het probeer vraag ik eerst naar op het forum, aangezien er vast mensen zijn met ervaring hierin.
      Moeten is een groot woord...niks moet. Ik wil het alleen hier delen, want er zijn genoeg BB die er wel wat aan hebben. Het is bijvoorbeeld een manier om plateaus te doorbreken en een nieuwe trainingsprikkel te krijgen.

Hoezo zou het trouwens bij split moeilijker zijn? Als je elke week aantal sets en reps bijvoorbeeld veranderd heb je ook al een kleine periodisering.

Verder ben ik dan wel benieuwd hoe jij het hele jaar door traint MVOS? Aangezien jou stats! En je hebt ook interessante stukjes leestekst, bijvoorbeeld bij de chin up, dus daar ben ik wel benieuwd naar!
      installing muscles....please wait

Comment

als ik met een nieuw schema begin, doe ik een aanloop qua intensiteit en gewichten.

week 1: 80% van gewicht wat ik normaal kan op die oefening (gelijke reps).
        week 2: 90% van gewicht wat ik normaal kan op die oefening (gelijke reps).
        week 3: 95% van gewicht wat ik normaal kan op die oefening (gelijke reps).
        week 4: 100% van gewicht wat ik normaal kan op die oefening (gelijke reps).

In de weken 5-6-7-8-9-10-11-12 probeer ik in kleine stapjes uit te bouwen boven de initiele 100% grens. bijvoorbeeld:

week 5 en 6 102.5% van gewicht wat ik normaal kan op die oefening (gelijke reps).
        week 7 en 8 105% van gewicht wat ik normaal kan op die oefening (gelijke reps).
        week 9 en 10 107.5% van gewicht wat ik normaal kan op die oefening (gelijke reps).
        week 11 en 12 110% van gewicht wat ik normaal kan op die oefening (gelijke reps).

Na 12 weken kun je 10% meer gewicht verdragen met gelijke reps.
        stel je kon eerst 100 kilo en je begon in week 1 met 80 kilo.
        dan kun je nu 110 kilo en begin je in nieuwe aanloop in week 1 met 88 kilo (80% van 110).
        --------------------------------

Hoe snel je het uitbouwen boven de 100% doet, is afhankelijk van hoe ver je gevorderd bent. Iemand die nog niet zo heel lang traint, kan wellicht wekelijks met 2.5% omhoog gaan. Iemand die wat verder gevorderd is moet het verhogen rustiger aan doen en minder vaak verhogen.
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
          als ik met een nieuw schema begin, doe ik een aanloop qua intensiteit en gewichten.

In de weken 5-6-7-8-9-10-11-12 probeer ik in kleine stapjes uit te bouwen boven de initiele 100% grens. bijvoorbeeld:

week 5 en 6 102.5% van gewicht wat ik normaal kan op die oefening (gelijke reps).
          week 9 en 10 107.5% van gewicht wat ik normaal kan op die oefening (gelijke reps).
          week 11 en 12 110% van gewicht wat ik normaal kan op die oefening (gelijke reps).

dan kun je nu 110 kilo en begin je in nieuwe aanloop in week 1 met 88 kilo (80% van 110).

Hoe snel je het uitbouwen boven de 100% doet, is afhankelijk van hoe ver je gevorderd bent. Iemand die nog niet zo heel lang traint, kan wellicht wekelijks met 2.5% omhoog gaan. Iemand die wat verder gevorderd is moet het verhogen rustiger aan doen en minder vaak verhogen.
          Dit lijkt me ook een mooie opbouw voor je ub/lb schema!

Comment

Hanteer je trouwens altijd deze methode?
            Of doe je ook in verschillende fases werken met massa, kracht en definitie?( Verschil in sets en reps)

Comment

Originally posted by Sander1989 View Post
              Hanteer je trouwens altijd deze methode?
              Of doe je ook in verschillende fases werken met massa, kracht en definitie?( Verschil in sets en reps)
              dit is ongeveer de opbouw die ook beschreven staat bij mijn UB/LB schema.
              Een schema waarin ik juist wel weer veel varieer met reps, massa, kracht en defenitie is deze:
              http://forum.bodynet.nl/trainingslog...tml#post985168

daar varieert ik wekelijks van schema en reps (van 4-6 tot 8-12 en 12-15).
              En speel met mijn voeding in op de soorten training en het doel ervan.

sjoerdizee /sjoerd en iron mind (WPB / waterpoloboy) hebben dit ook gedaan. ervaringen waren voor zover ik weet net als bij mij positief.
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

dit is ongeveer de opbouw die ook beschreven staat bij mijn UB/LB schema.
                Een schema waarin ik juist wel weer veel varieer met reps, massa, kracht en defenitie is deze:
                http://forum.bodynet.nl/trainingslog...tml#post985168

daar varieert ik wekelijks van schema en reps (van 4-6 tot 8-12 en 12-15).
                En speel met mijn voeding in op de soorten training en het doel ervan.

sjoerdizee /sjoerd en iron mind (WPB / waterpoloboy) hebben dit ook gedaan. ervaringen waren voor zover ik weet net als bij mij positief.
                Dat is een interessant schema, die ik zeker ook een keer ga doen! Is dit zeg maar je basisschema waar je regelmatig op terug valt?

Comment

Lees dit gratis e-book eens. Dit gaat volledig over periodiseren:

Klik hier.

Je leest het in twee uur uit als je een beetje Engels kunt.

Er wordt géén kant en klare handleiding gegeven voor hoe je moet periodiseren, maar er is in geschreven over met welke variabelen je kunt spelen en waarom dit je helpt om spieren op te bouwen. Ik moet er bij zeggen dat het ook bedoelt is voor hen om hun programma te 'verkopen'. Dit komt aankomende dinsdag uit op hun website, maar al met al krijg je wel een beter beeld van hoe je moet periodiseren.

De variabelen waarover geschreven is, zijn de volgende:

- Rest intervals (both between sets and between workouts)
                  - Repetition speed/tempo (how fast or slow you move the weights)
                  - Load (how close is the weight to your 1 repetition max (RM))
                  - Number of sets (per exercise, per workout, per body part)
                  - Duration (length of workout time)
                  - Frequency (how many workouts per day and per week)

There are SIX specific ways to train for size and strength and you must use them all. Neglecting just one will stall your progress and result in a plateau.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X