starten met fullbody! schema check

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• starten met fullbody! schema check

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en zal me even voorstellen, ik ben Thomas, 18 jaar oud en doe nu 8 maanden aan bodybuilding. Ik heb dit al vanaf het begin zo serieus mogelijk gedaan, veel opgezocht en geleerd en uiteindelijk leuke progressie geboekt in die 8 maanden. Dit deed ik met een split schema. Die was als volgt:

Dag 1: benen en schouder
    Dag 2: rug en bicep
    Dag 3: borst en tricep
    Dag 4: rust
    -repeat

Alleen hoorde ik en las ik na veel onderzoem dat je meer massa schijnt aan te maken (vooral in mijn geval omdat ik nog geen jaar bezig ben) met full body workouts, dus ben ik aan de slag gegaan met het maken van een full bkdy schema, die ziet er zo uit:

A:
    5x5 Squats
    5x5 Barbell row
    5x5 Bench press
    4x8 Dumbbell shoulder press
    4x8 Tricep extensions
    4x12 Bicep curls

B:
    5x5 Deadlift
    5x5 Military press
    4x8 One arm dumbbell row
    4x8 Dumbbell press
    4x8 Close grip bench press
    4x12 Incline dumbbell curls

A:
    5x5 Squats
    5x5 Barbell row
    5x5 Bench press
    4x8 Dumbbell shoulder press
    4x8 Tricep extensions
    4x12 Bicep curls

Is dit een redelijk schema? Ik hoor het graag! Bedankt alvast.

ik zelf vind fullbody helemaal niks. als het aan mij ligt , het schema ziet er niet slecht uit als je echt net begint.
    1 oefening per spiergroep , vind ik weinig. 5x5 keuze kan , als je net begint zou ik het lekker op 4x 8-12 houden.

eet je ook goed?

Comment

En hoezo is het helemaal niks dan? Ben benieuwd namelijk! Ben misschien als het om tijd gaat nog een beginner met mijn acht maanden dat ik bezig ben, maar doe dit al wel 8 maanden gevorderd weet niet of ik nog echt daarin een beginner ben? Heb een compleet voedingsschema, werkt goed en zit goed!
      En als dit meer een beginners schema is wat ik heb gemaakt (als dat zo is), wat zou ik dan kunnen doen om dit naar een wat gevordener schema te tillen? Alle tips zijn welkom!

Comment

Ik vind zelf dat ik per spiergroep te weinig aanspreek. ik train zelf 2 spiergroepen 1 dag , en dan 3 of soms 4 oefeningen voor 1 spiergroep. ik vind het lekker om per spiergroep volledig te slopen. ik zeg hoe het voor mij is , je zal zelf moeten uitproberen wat voor jou het beste is. vaak trainen beginners met een full body schema.

Als je een spiergroep vol traint , meerdere oefeningen - sloop je hem harder.. je snapt het?
        als ik een full body zou doen en dan nog eens veel oefeningen per spiergroep , en dat 3x in de week?
        Zou ik niet lekker vinden , is je hele lichaam in een keer kapot.

Je kan het uitproberen , misschien werkt dit bij jou en dat is voor iedereen verschillend.
        er staan genoeg schema's ( die veel mensen gebruiken ) in de sticky's die je kunt uitproberen!

Comment

ach zo, dit was voor mij ook een twijfel ja, namelijk:
          met full body pak je elke spier per week 3-4 keer aan per week ipv 2 zoals bij mijn split die ik volgde. maar men zegt en dit lees ik vaker, dat je juist meer vooruitgang boekt als je je spieren meerdere malen per week aanspreekt/pakt, zonder dat je deze dan meteen hoeft te slopen en dat dit zorgt dat je lichaam meer die prikkel krijgt spiermassa aan te maken.
          aan de andere kant denk ik zo, met split train ik 2 keer per week een spiergroep volledig, met 3 oefeningen per spiergroep, dit lijkt me beter dan 3-4 keer een spiergroep een beetje prikkelen maar niet echt volledig trainen.
          echter train je wel met minder sets totaal per spiergroep in fullbody, maar wel weer vaker per week.
          dan hoor en lees ik ook nog dat het er ook om draait dat je lichaam groeit op de hoeveelheid keren dat je je lichaam aanspreekt dus traint per week, meer is beter, en met mijn split ligt dat op 5-6 dagen per week terwijl fullbody maar 3-4 pakt, maar wel meteen het hele lichaam dus dat is dan weer beter.
          en als je je lichaam na 48 uur rust weer aanpakt schijnt je lichaam ook beter in die "spier-opbouw" fase te blijven?

ik zie door de bomen zo het bos in ieder geval niet meer! ik doe erg mijn best maar hoor veel verschillende meningen.

Comment

Er zijn ook veel verschillende meningen , er bestaat geen schema wat "het beste is".
            voor iedereen is dit anders , ik vind dit nu lekker trainen , net begonnen. je moet zelf uitproberen wat het beste voor jou is! als je maar genoeg eet , en genoeg traint. ik train 4x per week , minder zou ik niet willen.

als jij full body 3 keer per week doet , kan het best. 4 keer word krap , als je maar goed eet , en goed rust houdt!

volledig slopen , en herstellen is wat ik doe. doe je eigen ding.
            probeer het gewoon uit voor 4 tot 6 weken , kijk wat het met je doet. nogmaals , een perfect schema voor iedereen bestaat niet!

Comment

Uit diverse onderzoeken blijkt dat meerdere malen per week je spieren belasten beter voor spiergroei is.
              Maar dat wilt niet zeggen dat een normaal splitschema slecht is en je er niet heel goed op kan groeien.

Zelf heb ik zowel fullbody, ub/lb, push/pull/legs gedaan ,maar ik ben toch weer uitgekomen bij een standaard split schema.
              Inclusief redelijk wat isolatieoefeningen, die volgens velen overbodig zijn….maar die vind ik juist leuk.

Ik doe geen standaard splitschema omdat ik denk dat dat beter is, maar wel omdat ik dat veel leuker vind om te trainen.
              En uiteindelijk is dat ook een belangrijke factor.
              Als je op een gegeven moment een schema met tegenzin gaat doen, hou je het nooit lang vol.
              Last edited by rain; 13-01-2015, 11:12.
              DIVIDE ET IMPERA

Comment

Mensen die Fb vervloeken omdat de spieren niet genoeg belast worden trainen gewoon niet zwaar genoeg. Leuk zo'n dropset leg extensions in die split schema's maar leg een stang van 120kg op je rug en kijk hoe je lichaam zich houdt.

Goed bezig.OP tijd voor echte gains

Comment

Originally posted by akito View Post
                  Mensen die Fb vervloeken omdat de spieren niet genoeg belast worden trainen gewoon niet zwaar genoeg. Leuk zo'n dropset leg extensions in die split schema's maar leg een stang van 120kg op je rug en kijk hoe je lichaam zich houdt.

Goed bezig.OP tijd voor echte gains
                  Voor de onbegrip : ik vervloek het niet , althans dat is niet mijn bedoeling!
                  voor mij is het op dit moment even niks , ik vind het niet lekker.

misschien dat ik het over 6 weken toch weer wel probeer. je moet gewoon wat dingen proberen

Comment

Ik zou proberen Chiel als je mensen advies geeft dit niet op onderbuik gevoel te doen of wat jij prefereert maar met een onderbouwing. Anders gaat iedereen maar adviseren wat hij zoal doet. Wat je zelf doet is natuurlijk prima en doe vooral je eigen ding maar het is niet altijd even handig dat af te wrijven op mensen die een vraag stellen.

Rain doet dat overigens heel anders dan jij zoals je ziet.
                    Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Ik kan je het UB/LB schema van Dynobet sterk aanraden. Er zijn echter zoveel goede schema's waaruit je kan kiezen. Kom je er echt niet uit, dan wil ik opzich ook wel een trainingsschema voor je in elkaar zetten
                      181 cm 85 kg 14%
                      Deadlift: 1*180 kg, Squat: 1*155 kg, Paused Bench: 1*110 kg, MP: 1*80 kg

Comment

Originally posted by pescatore View Post
                        Ik zou proberen Chiel als je mensen advies geeft dit niet op onderbuik gevoel te doen of wat jij prefereert maar met een onderbouwing. Anders gaat iedereen maar adviseren wat hij zoal doet. Wat je zelf doet is natuurlijk prima en doe vooral je eigen ding maar het is niet altijd even handig dat af te wrijven op mensen die een vraag stellen.

Rain doet dat overigens heel anders dan jij zoals je ziet.
                        Daar heb je gelijk in. Ik vertel teveel wat ik doe , meer feiten vertellen thnx alle tips zie ik positief!

Comment

Bedankt voor alle reacties als eerste haha! Ik denk dan gewoon eens paar maanden FB te gaan trainen, kijken wat mn resultaten zijn en dan zien wat het beste werkt voor mij.wel heb je met full body om de dag rust, het is dus wel een wat relaxtere manier van trainen, en tot nu toe bevalt de manier van trainen me ook. Omdanks dat ik bij sommige spiergroepen niet echt het idee heb dat ik ze heb getrained, ondanks dat ik het op maximaal gewicht doe zonder dat mijn techniek er onder leid.
                          Voor de compounds doe ik nu 5x5, dit werd me aangeraden. Zal ik dit blijven doen? Of omdat mijn doel massa is 4x8? Of werkt dat weer negatief aangezien ik een paar dagen later weer train?

Comment

Hou het simpel. Zorg eerst voor een goede basis en ga dan pas massa/kracht denken. Heb hier een stukje erover geschreven, als je squat boven de 1.5 x je lichaamsgewicht zit ga je naar gevorderde schema's.

Fullbody Krachtschema Voor Beginners - Body Workshop

Ik vind het zelf ideaal. Gym in en uit in een uur, goeie resultaten en concrete doelen.
                            Last edited by pescatore; 13-01-2015, 14:18.
                            Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

En die 1,5 je bodyweight voor 1RM of tijdens je oefeningen? En hoor altijd over beginners schemas van full body, zijn deze er ook voor meer gevordenen? Aangezien ik al aardig wat gewend en getrained heb. Misschien js 8 maanden weinig, maar heb ak die tijd wel zeer goed getrained en gegained zegmaar

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X