Fullbody Restdays

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ik geloof dat de aarde plat is. Maar dat is gewoon mijn mening, jullie kunnen een andere mening hebben.

    Comment


    • #32
      Ik geloof in mezelf, maar dat is gewoon mijn mening
      Food is an important part of a balanced diet.
      ~Fran Lebowitz

      Comment


      • #33
        Ik geloof in Tara, geloof ik.

        Comment


        • #34
          Food is an important part of a balanced diet.
          ~Fran Lebowitz

          Comment


          • #35
            jammer dat het deze kant op gaat.

            wat ik probeer uit te leggen is dat iedereen een eigen manier van trainen heeft.
            de vraag was rustdagen tussen fullbody.

            dan reageer ik idd er op voor wat ik denk wat goed is.
            en daar mogen jullie anders over denken.

            toch maar eff een stuk van internet af van wat ik bedoel.
            misschien wordt het dan wat duidelijker.

            Intensiteit

            Het voordeel van een splitsschema is dat je met meerdere trainingen per spiergroep deze zwaarder kunt belasten binnen een kortere tijd. Bij een full-body schema is het lastiger om een specifieke spiergroep veel aandacht te geven, omdat je de rest van de spieren ook wilt trainen. Bij een splitschema hoef je niet bang te zijn dat je spieren over twee dagen nog pijn doen terwijl je ze weer moet trainen. Iets dat bij een full-body schema het geval kan zijn. Een voordeel van een splitschema voor beginners is dat je genoeg tijd hebt om de uitvoering goed onder de knie te krijgen. Een nadeel van bijvoorbeeld een 3 dagen split is dat veel mensen niet de optimale trainingsprikkel krijgen, omdat ze té lang rust krijgen.
            Specificiteit

            Met een splitschema is het mogelijk om specifieke spiergroepen intensiever aan te pakken met meerdere oefeningen, omdat je simpelweg meer tijd hebt per training per spiergroep. Een full-body schema is niet specifiek omdat je in één training het hele lichaam wilt trainen. Met uitzondering voor beginners, die minder sets per spiergroep hoeven te trainen.
            Supercompensatie

            Voor de ontwikkeling van spierkracht en spiermassa is het belangrijk om elke spiergroep minimaal één of twee keer per week te trainen. Een spiergroep heeft ongeveer 72 uur nodig om te herstellen. Als je de spieren op het juiste moment weer een trainingsprikkel geeft, boek je de meeste vooruitgang. Dit proces noemt men binnen de trainingsleer supercompensatie. Supercompensatie is het juist timen van de training na het herstelmoment. Dit betekent in de praktijk dat je een spiergroep na drie dagen van rust weer zou moeten trainen. Zoals je begrijpt kan dit met een full-body schema. Maar bij een twee dagen splitsschema moet je voor een optimaal trainingsresultaat 4 keer per week trainen. Bij een drie dagen splittraning moet je al zes keer per week trainen. Als je tijd hebt om zo vaak te trainen, is dit de beste methode. Echter hebben veel mensen niet de tijd voor zo’n trainingsschema. De oplossing is dan een full-body schema of een twee dagen splitsschema (upper/lower body).
            Vermoeidheid

            Een ander nadeel is dat je bij een full-body training de triceps en biceps traint (wat gangbaar is) nadat ze al gebruikt zijn bij een samengestelde oefening (een oefening met meerdere spieren tegelijk). Oefeningen waardoor ze niet meer ‘vers’ zijn. Hierdoor is de training van de triceps en biceps nooit optimaal als je deze na een rug- of borsttraining doet. Of je moet ervoor kiezen om de borst te combineren met biceps en de rug met triceps. Mijn voorkeur gaat hier niet naar uit, omdat mijn biceps vaak nog vermoeid zijn van de rugtraining van de vorige dag.
            Samenvatting

            Voordelen splittraining

            • Meer aandacht per spiergroep
            • Zwaardere belasting per spier
            • Veel gebruikte methode om specifiek resultaat te bereiken
            • Minder geschikt voor beginners

            Voordelen full-body training

            • Op deze manier kan je vaker een spiergroep trainen
            • Kleinere kans op overtraining
            • Grotere kans op supercompensatie

            Nadeel full-body training

            • Een full-body schema is niet optimaal voor (ver)gevorderden/atleten, omdat de trainingssessies te lang zullen duren.
            Chaka Chaka Boy

            Comment


            • #36
              Over de voordelen van split "zwaardere belasting per spier": hangt toch alsnog af van hoe je je schema indeelt? Qua volume etc.

              Over de nadelen van fb "is niet optimaal voor gevorderden/atleten omdat de sessies te lang zullen duren": waarom is dit nadelig? Is toch niet zo dat gevorderden/atleten meer tijd nodig hebben voor de rest van hun dagelijkse bezigheden?

              En het lijkt me toch juist prettig dat als je biceps/triceps bij een compoundoefening voor je rug meepakt (bv pullups) deze al belast zijn? Dat is het ding bij fb, daarom is doorgaans minder isolatie "nodig" bij fb (lees: voldoende compounds), juist omdat ze al belast zijn. Misschien is m'n uitleg of zijn m'n vragen wat ruk geformuleerd, maar bij bovenstaand stuk heb ik zo m'n vraagtekens bij. En dan heb ik nog maar de tekst gescand, niet geheel gelezen.
              Food is an important part of a balanced diet.
              ~Fran Lebowitz

              Comment


              • #37
                Stuk in nogal simpel. Wordt geen rekeningen gehouden met wat dieper liggende processen zoals de eiwitsynthese en de hormoonhuishouding.

                Vind deze uitspraak ook raar:
                ''Een voordeel van een splitschema voor beginners is dat je genoeg tijd hebt om de uitvoering goed onder de knie te krijgen.''

                Bij FB heb je juist meer mogelijkheid de oefening goed onder de knie te krijgen, aangezien je hem 2-3x per week kan doen, ipv 1x.

                Comment


                • #38
                  3x1,5 uur per week is nog altijd minder dan 6x1 uur.
                  Bovendien zijn fullbody's gwn prima te periodiseren dus ook voor gevorderde sporters werkt het prima.
                  Ik doe een gok

                  Comment


                  • #39
                    Heb bijna 23 jaar op een split getraind 4x per week, train nu ongeveer een jaar op fb schema van dynobet 3x per week. Doe alleen voor de armen iets meer dan in het schema staat. Herstel gewoon sneller nu en heb minder last van kleine blessures. Ben er zeker niet fysiek op achteruit gegaan. Elke dag trainen red ik niet meer ivm herstel, heb wel 48uur nodig om te herstellen ( dat komt waarschijnlijk door de leeftijd )
                    ik roep ook maar wat !!!

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Schorpioen View Post
                      Heb bijna 23 jaar op een split getraind 4x per week, train nu ongeveer een jaar op fb schema van dynobet 3x per week. Doe alleen voor de armen iets meer dan in het schema staat. Herstel gewoon sneller nu en heb minder last van kleine blessures. Ben er zeker niet fysiek op achteruit gegaan. Elke dag trainen red ik niet meer ivm herstel, heb wel 48uur nodig om te herstellen ( dat komt waarschijnlijk door de leeftijd )
                      3x in de week is meer dan zat.
                      armen trainen is verslavend he? Haha
                      Chaka Chaka Boy

                      Comment

                      Sidebar top desktop

                      Collapse

                      Actieve discussies

                      Collapse

                      Working...
                      X