Als dit je eerste bezoek aan Bodynet.nl is, kijk dan even hier. Registreer
je eerst voordat je kunt reageren. Om berichten te lezen klik je op een forum hieronder.
ik ben bezig met het samenstellen van een schema. Ik heb het nog nooit eerder gedaan. Daarom heb ik even een vraagje. Welke spiergroepen kun je het best samen op 1 dag trainen?
GEEN benen en rug op 1 dag. Dat zijn de grootste spiergroepen die het meeste energie vergen. Persoonlijk hou ik die in een splitschema (waarbij elke spiergroep 1 keer per week direct aangesproken wordt) zo ver mogelijk uit elkaar.
Vaak zie je in schema's een aparte dag voor de benen. kuiten en buik worden vaak ook gedaan op die dag.
Ook regelmatig terugkomende dingen zijn borst samen met triceps en rug samen met biceps. (ook andersom overigens: dus borst/biceps en rug/triceps)
schouders met triceps kan ook.
ook moet je rekening houden met zogenaamde 'overlap'. dat wil zeggen dat je rekening houd dat je bijvoorbeeld bij borst ook de voorkant schouders al belast en ook de triceps. Dat in je achterhoofd houdend, is het niet slim om dan de dag na borst schouders en triceps te trainen. (die spieren zijn al vermoeid van de borsttraining dan van de dag ervoor)
De vraag is ook: wat voor schema wil je?? wil je elke spiergroep 1 keer per week anpakke? 2 keer? fullbody? upper body/lower body? push-pull?
bekijk wat schema's en vraag je af waarom mensen het zo ingedeeld hebben.
zou kunnen, maar dat hangt van je volume af (totaal aantal sets).
fictief voorbeeld:
Als je normaal gesproken je borst 1 keer per week traint zou je misschien 4 oefeningen doen: schuin bankdrukken, pec-deck flye, dumbell press, dumbell flyes.
Als je nu 2 keer per week borst gaat doen, moet je NIET 2 keer bovenstaande training doen.
Wat je kan doen is de training halveren.
dinsdag: schuin bankdrukken en dumbell flyes
donderdag: dumbell press, pec-deck flye
voordeel hiervan is dat je 2 keer per week je spieren stimuleert en dus aanzet tot groeien en je er harder tegenaan kan omdat je maar 2 oefeningen hoeft te doen.
maar post heel je schema eens zou ik zeggen. dat is makkelijker tips geven.
dan splits je je schouders op en belast je voorkant schouders niet zo vaak als eerst.Nu belast je voorkant schouders en triceps nog maar op 2 dagen in plaats van 4 dagen (op elke trainingsdag).
zijn natuurlijk ook nog wel andere mogelijkheden, maar zorg ervoor dat je een bepaalde spiergroep niet te vaak belast.
Woensdag
rust of (ev. cardio voor conditie of als je veel vet hebt vet verbranden)
Donderdag
Rug, Triceps (buik)
Vrijdag
rust
Zaterdag
Borst, Biceps (buik)
Zondag
rust
zoiets...
"Was iedereen maar zoals ik zou moeten zijn." ! "Als je begrepen wilt worden, zeg dan precies wat je bedoelt." ! "Luister, leer en reageer. Niemand weet alles. We weten allemaal iets." ! "Wees niet bang dat de wereld vandaag vergaat. Het is in Australiƫ al morgen." ! " Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden."
A Reiki Healing Course gives you a great chance to learn how to use energy healing for your well-being. This course will show you how to tap into universal...
White labeling has become a popular trend in the fleet management industry, allowing companies to rebrand products from other manufacturers and sell them...
Gary B Flom Saudi arabia is a name synonymous with success in the automotive and mobility industries, but his achievements extend far beyond the boardroom....
Silagra is a reliable and effective treatment for erectile dysfunction (ED), trusted by countless men worldwide. Its active ingredient, sildenafil citrate,...
Comment