nieuw 3dagensplit schema

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• nieuw 3dagensplit schema

hallo
    na de vakantie wil ik een nieuw schema proberen. Op dit moment doe ik een push/benen/pull schema. Nu wil ik volgens een doordraaiende 3 dagensplit schema gaan trainen.

de verdeling ziet er zo uit:
    Maandag: rug/biceps
    Dinsdag: borst/triceps
    Woensdag: rust
    Donderdag: benen/schouders (waarbij vooral de nadruk ligt op de zijkant/achterkant)
    Vrijdag: rug/biceps
    Zaterdag: rust
    Zondag: rust

de week erop begin ik op maandag met de borst/triceps.Zo draai ik mn schema dus door.

ik denk dat ik ongeveer 3 sets per oefening ga doen (bij het benchen misschien iets meer), met elke set 8 herhalingen (of aflopend: 10-8-6, ligt ook een beetje aan de oefening)

de volgende oefeningen wil ik gaan doen:
    Rug/biceps
    - chinnen (niet altijd de mogelijk toe)
    - bent over row
    - front pull down
    - close grip cable rows
    - hyperextensions
    traps
    - dumbbell shrugs

- babell curl (21en)
    - hammer curl/dumbbell curl
    - preacher curl

Borst/triceps
    - benchpress/dumbbell press
    - flyes/peckdeck
    - incline benchpress/incline dumbbell press

- smal bankdrukken/dippen
    - frenchpress/one arm overhead extensions
    - press down/cable pushdown/robe extensions

Benen/schouders
    - front squat (jaja punani....)
    - leg extension
    - legpress
    - leg curl
    kuiten
    - standing calf raise/calf press

- dumbbell shoulder press
    - upright rows
    - lateral raise
    - rear delt row

de reden waarom ik (voorlopig) voor de front squat kies, is omdat ik deze variant fijner vind aanvoelen. Het is wel de bedoeling dat ik over een tijdje de gewone squat ook bij mn schema in ga voegen.
    deadlifts zitten er helaas niet in....dit is bij ons in de sportschool niet toegestaan.... Thuis kan ik eventueel wel deadliften, maar ik moet eerst even aan iemand vragen of mn techniek wel goed is.

zijn er verder nog op en aanmerkingen over dit schema? Dan hoor ik het graag.
    alvast bedankt

greetz

edit: was kuiten vergeten
    Last edited by Farmboy; 30-07-2006, 14:03.
    Trainingslog Farmboy:

goed dat je gaat squaten boerenknul. front squat vind ik zelf ook een lekkere variant.
    PS tijdens squaten leer je zelf direct full squaten aan.. (wat ze in je gym niet doen) gewoon lichter gewicht en zo diep mogelijk. geloof me het streelt minder je ego maar je benen groeien veeeeel sneller..

ik zou alleen leg extension en leg press omruilen.. verder schouders naar benen is wel zwaar. je kan er ook 4dagen split van maken en dan schouders appart doen..
    lateral raises is side toch? niet front neem ik aan...
    Last edited by punani; 30-07-2006, 14:40.

Comment

deadlifts zitten er helaas niet in....dit is bij ons in de sportschool niet toegestaan....
      Wat is dat dan weer voor onzin... Wat een gezeik.

Dus romanian deadlifts mag ook niet? en de romanain met dumbbells misschien?

Achterkant schouders kan je ook bij rug doen eventueel.
      Voor- en zijkant schouders kan je ook onderbrengen bij andere spiergroepen zodat je je op je benen dag volledig kan concebtreren op je benen en kuiten. Je buik kan ook goed bij de benen samen.

21en zou ik niet elke keer doen. Dergelijke technieken kan je beter gebruiken als Schok-methode in mijn ogen. Dus zo af en toe, maar dat is mijn idee daarover.

verder ziet het er vrij degelijk uit, alleen doodzonde dat je niet mag deadliften. Wel prima dat je wel een onderrug oefening in hebt gedaan. Dat vergeten veel mensen.

Heb je nog specifieke doelen?
      Bezoek ook eens het forum.

Comment

deadlifts zitten er helaas niet in....dit is bij ons in de sportschool niet toegestaan
        Zoek een andere gym of zeg dat ze kunnen opflikkeren met hun regels.

Comment

@ punani: Ik wil mezelf ook fullsquats aanleren ja. Ik begin toch met licht gewicht. Techniek is volgens mij heel belangrijk bij het squatten...
          en lateral raises is zijkant ja. Voorkant wordt al genoeg belast bij het pressen voor borst/triceps

@moob en santino: Tja....kkan het ook niet helpen... De baas van de sportschool heeft zelf vroeger ook aan powerlifting gedaan (hoorde ik deze week) en hij heeft er een blessure aan overgehouden.
          Verder willen ze volgens mij ook geen huge gasten bij ons ...dumbbells gaan tot 32 dus nog even en dan kan ik niet meer dumbbelldrukken

chinnen kan ook bijna niet...als er geen begeleiders ofzo lopen, chin ik wel eens aan het cable cross over toestel....is er eigelijk niet voor bedoeld maar je moet toch wat .

en 21e zal ik in vervolg niet elke keer meer doen...
          verdere grote doelen heb ik niet echt. Kwil alleen graag groot en sterk worden
          en ik wil graag dit jaar 100+ banken. Dus ik denk dat ik over een tijdje tijdelijk mn bankdrukschema ga aanpassen (3x3 schema ofzo). Maar hiervoor ben ik nog wat aan het lezen dus.

bedankt voor de reacties

greetz
          Last edited by Farmboy; 30-07-2006, 17:31.
          Trainingslog Farmboy:

Comment

kijk
            hij doet ook benen en schouder tegelijk

Comment

klop ja...kheb het vorige topic ook ff gelezen. Punani zegt dat hij daar geen puf voor heeft....en dat kan ik ook wel begrijpen. Hij traint zijn benen ook met iets meer intensiteit dan mij...
              Omdat ik net begin met squatten, ga ik toch nog niet zo zwaar. Daarom heb ik (denk ik) nog wel de puf om de schouders te trainen. Maar ik ben nog niet begonnen met dit schema en als blijkt dat ik ook niet de benen en schouders op 1 dag kan trainen, splits ik ze op.
              Trainingslog Farmboy:

Comment

kijk
                hij doet ook benen en schouder tegelijk
                En daarmee wil je zeggen?
                Zijn zat mensen die dat doen. En ook zat die dat niet doen.
                Zelf train ik benen in een dergelijke split liever apart zonder schouders erbij.

Comment

split?

toch nog even een vraagje,

wat me maar steeds niet duidelijk wordt is het gegeven split ?

want jij noemt jouw schema een 3 dagen split, ik bedenk daarbij dat je dan iedere keer 3 dagen tussen dezelfde spiergroepen laat zitten om rust te geven.
                  maar als je de interval zo verdeeld met het weekend niets dan zit er ineens 5 dagen tussen en is dat dan niet te lang

help me even te begrijpen wat split nu is

bedankt
                  dixi
                  kennis is groei

Comment

3 dagen split betekent in dit geval dat hij zijn spiergroepen verdeeld heeft over 3 trainingsdagen.

persoonlijk gebruik ik de term "7 dagen split" voor split schema's waarbij elke spiergroep maar 1 keer in de 7 dagen aan de beurt komt. (en of de spiergroepen dan verdeeld zijn over 3, 4, 5 of 6 training, maakt me dan niet zoveel uit.)
                    Maar meestal wordt uit het schema wel duidelijk wat er bedoeld wordt.

Comment

duidelijk

ik vat em nu,

het zit in de verdeling van de groepen en niet in het aantal rust dagen ertussen hoewel dat natuurlijk vaak met elkaar verband houd

bedankt moob
                      kennis is groei

Comment

zo...ik ben vorige week begonnen met mn nieuwe schema. Ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan. Het komt er nu zo uit te zien:
                        (als er nog verdere op en aanmerkingen zijn, hoor ik het graag )

Oefeningen

Borst
                        Vlakke benchpress / Incline benchpress
                        Vlakke flyes/ Incline flyes

Triceps
                        Smal bankdrukken / Dippen
                        Lying curl / Push down
                        One arm overhead extensions /Robe extension

Rug
                        Deadlifts /Hyperextensions
                        Bent over rows /Single side rows
                        One arm rows / Cable rows
                        Pullover / Frontpulldown
                        Traps
                        Shrugs

Biceps
                        Hammer curl / Dumbbell curl
                        Incline dumbbell curl / Standing barbell curl
                        Preacher curl (dumbbell) / Preacher curl (Ez curl stang)

Benen
                        Squat / Front squat
                        Leg press
                        Leg extensions
                        Harmstrings
                        Leg curl
                        Kuiten
                        Calf press / Staande kuit heffen

Schouders
                        Military press / Dumbbell press
                        Upright rows
                        Laterial raise
                        Rear delt row

de verdeling blijft gewoon:
                        borst/triceps
                        rug/biceps
                        benen/schouders

Is het nu verstandig om dit schema 6 weken te volgen en dan te veranderen?
                        Ik zat dan zelf te denken aan een andere verdeling van de spiergroepen.
                        dus 6 weken de bovengenoemde verdeling en dan:
                        borst/biceps
                        rug/triceps
                        benen/schouders.

Zou dat eventueel kunnen of moet ik dan naar een heel ander schema overstappen?

greetz
                        Trainingslog Farmboy:

Comment

dat ziet er allemaal netjes uit volgens mij

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X