Onduidelijkheid aantal kCal en KEV verhouding voor afvallen.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Onduidelijkheid aantal kCal en KEV verhouding voor afvallen.

Laat ik eerst beginnen mijzelf voor te stellen.
    Ik ben 32 jaar, 1.82cm en weeg 86 kg.
    Over mijn vetpercentage bestaat nog wat onzekerheid. Ik heb nog geen meting met een huidplooimeter kunnen laten doen. Maar mijn thuisweegschaal (onbetrouwbaar, ik weet het) geeft 23,7% aan. Via een formule op voedingsbehoefte.nl (waarin o.a. taille en nekomtrek in gebruikt worden) is het 19,7%. En de electronische weegschaal op de sportschool geeft 21,7% aan. Ik ga maar even voor het laatste totdat ik een plooimeting heb kunnen laten doen.

Nu wil ik graag afvallen, ik heb op zich een goede bouw (brede schouders, bovenarmen e.d.) maar echt te veel vet op mijn buik (lovehandles) en op m'n rug. Toen ik een jaar of 18 was, was het een stuk beter gesteld met mij (laag BF, duidelijk te zien sixpack e.d.) alleen kwam toen de studietijd met veel feesten ongezond eten en bier.
    De afgelopen 2 jaar ben ik wat provisorisch bezig geweest met mijn voeding, alleen weet ik nu (na het lezen van het forum) dat ik dat helemaal verkeerd heb aangepakt (te weinig eten, veel te weinig calorien en toch te veel vet). Ik ben dus ook niet afgevallen maar aangekomen (qua gewicht en spiegel)
    In eerste instantie is niet mijn doel om weer terug te gaan naar mijn looks toen ik 18 was, maar om (in eerste instantie dus, misschien veranderd dat nog wel als het goed gaat ) mijn BF met 5% te verlagen.

Ik ben bezig om een voedingsschema in mekaar te zetten, alleen loop ik tegen wat verschillende info aan over de hoeveelheid calorien, eiwitten en KEV verhouding die benodigd zijn bij het afvallen. Kunnen jullie mij hiermee helpen?

Via de "Q and A to get ripped" van Punani is mijn behoefte in de cut: 86 x 2 x 16 - 400 = 2352 kCal.
    Via de voedingsbehoefte calculator is mijn behoefte (geringe arbeid + beginner): 2609 kCal - 400 in de cut = 2209 kCal.

Voor KEV geldt bij de Q &A
    Eiwitten: gewicht (niet vetvrije massa) x 2,5 = 86 x 2,5 = 215 gram
    Vetten: vaste waarde van 50 gram
    Koolhydraten: de rest = (2352 - (215x4) - (50x9) ) / 4 = 260 gram
    Totaal: 525 gram. Ofwel een E / V / K verhouding van 40 / 10 / 50

Bij de voedingsbehoefte calculater geldt voor de KEV:
    Eiwitten: vetvrije massa x 2,2 = 86 x (1-0,217) x 2,2 = 151 gram
    Vetten: Behoefte x 0,2 / 9 = 2209 x 0,2 / 9 = 49 gram
    Koolhydraten: de rest = ( 2209 - (151x4) - (49x9) ) / 4 = 291 gram
    Totaal: 491 gram. Ofwel een E / V / K verhouding van 30 / 10 / 60

Wat kan ik nu als beste aanhouden?

Ik hoor graag van jullie zodat ik mijn schema kan afronden en uittesten (waarna ik graag jullie nog eens wil vragen om daar naar te kijken).

Alvast bedankt !!
    Grtz.

je vergeet alleen dat je onderbehoefte moet uitrekenen! dus

215gram eiwit= 215x4= 860kcal
    50gram vet= 50x9= 450 kcal
    1310 kcal totaal. 2210-1310= 900kcal/4= 225 gram

dan zijn de verhouding alweer anders.

Comment

Q and A to get ripped is een goede richtlijn om af te vallen, maar je zult je lichaam toch ook zelf moeten leren kennen. De een gaat goed op KEV 40-40-20, de ander misschien op KEV 30-45-25 of iets dergelijks.

Wat in ieder geval wel goed is is dat je je eiwitten hoog houd om je spieren te beschermen. En koolhydraten doorgaans laag om af te vallen. Let wel op dat je ook genoeg onverzadigde vetten neemt, om zo je testosteron omhoog te krikken. Dit helpt bij de spieropbouw/beschermt je spieren tijdens het cutten

Je moet dus gewoon een beetje experimenteren wat voor jou het beste werkt. In het begin zou ik gewoon de tip van punani "Q to a to get ripped" aanhouden

Comment

eens met nicky. Ik werk op Q and A en ga daar super op. Sak werkt daar ook mee en gaat ook lekker. Maar elk lichaam blijft toch anders.

Comment

Originally posted by punani View Post
          je vergeet alleen dat je onderbehoefte moet uitrekenen! dus

215gram eiwit= 215x4= 860kcal
          50gram vet= 50x9= 450 kcal
          1310 kcal totaal. 2210-1310= 900kcal/4= 225 gram

dan zijn de verhouding alweer anders.
          Kijk, die onderbehoefte, dat had ik niet op die manier uit de Q&A gehaald.
          Ik ga op basis hiervan verder met m'n voedingsschema.
          Thnx you

Comment

Ik heb nu een eigen dieetje dat bijvoorbeeld lager zit in de kh (zeg maar ruim de helft) maar dus hoger in de eiwitten en vet. Moet zeggen dat ik vooralsnog niet een moment honger heb gehad (moet zelfs rammen), en afvallen gaat ook goed. Q&A is een topschema om eens te proberen als beginpunt, Punani heeft echt wel verstand van wat hij zit te doen. Laat dit je echter er niet van weerhouden om zelf met verhoudingen te spelen.
            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
              Ik heb nu een eigen dieetje dat bijvoorbeeld lager zit in de kh (zeg maar ruim de helft) maar dus hoger in de eiwitten en vet. Moet zeggen dat ik vooralsnog niet een moment honger heb gehad (moet zelfs rammen), en afvallen gaat ook goed. Q&A is een topschema om eens te proberen als beginpunt, Punani heeft echt wel verstand van wat hij zit te doen. Laat dit je echter er niet van weerhouden om zelf met verhoudingen te spelen.
              dat zeg ik ook altijd. elk lichaam blijft toch anders. dit is beetje de basis en dan moet je spelen.

Comment

Originally posted by punani View Post
                dat zeg ik ook altijd. elk lichaam blijft toch anders. dit is beetje de basis en dan moet je spelen.
                Inderdaad. De basis die jij ons hebt gegeven heeft bij mij uitstekend gewerkt. Ik heb het zelf een beetje op mezelf aangepast en het is smooth. Echt, bedankt!
                "If challenge had a taste...you'd be quite delicious."

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X