eiwitten uit granen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• eiwitten uit granen

ik las het volgende op deze site: Voedingsbehoefte.nl - Voedingsschema maken - Voedingsbehoefte - Aankomen - Afvallen

Bij Brinta is dat per 100 gram:
    Vet (onverzadigd): 1.6 gr.
    Vet (verzadigd): 0.5 gr.
    Koolhydraten: 65 gr.
    Eiwit: 11 gr.

Deze eiwitten moet je echter niet meetellen, aangezien het aminozuren spectrum niet aansluit op die van de mens. Maar dat is weer een ander verhaal.
    Onthouden: Graan producten e.d. bevatten geen eiwitten waar wij wat aan hebben.

ten eerste: klopt dit?

ten tweede: hoef je dan ook de bijbehorende kcal niet mee te rekenen?

ik heb namelijk volgens mij nog nooit gezien in voedingsschema dat mensen de eiwitten niet meerekenen uit brood en brinta.

Originally posted by Viking18 View Post
    ik las het volgende op deze site: Voedingsbehoefte.nl - Voedingsschema maken - Voedingsbehoefte - Aankomen - Afvallen

Bij Brinta is dat per 100 gram:
    Vet (onverzadigd): 1.6 gr.
    Vet (verzadigd): 0.5 gr.
    Koolhydraten: 65 gr.
    Eiwit: 11 gr.

Deze eiwitten moet je echter niet meetellen, aangezien het aminozuren spectrum niet aansluit op die van de mens. Maar dat is weer een ander verhaal.
    Onthouden: Graan producten e.d. bevatten geen eiwitten waar wij wat aan hebben.

ten eerste: klopt dit?

ten tweede: hoef je dan ook de bijbehorende kcal niet mee te rekenen?

ik heb namelijk volgens mij nog nooit gezien in voedingsschema dat mensen de eiwitten niet meerekenen uit brood en brinta.

Dan heb je niet goed gekeken .

Over het algemeen wordt hier gezegd dat ze niet meegeteld moeten worden. GenIx had geloof ik echter weer ergens een onderzoekje opgeduikeld waardoor hij wellicht heel misschien daar toch aan ging twijfelen. Maar volgens mij is de standaard om de eiwitten niet mee te tellen.

Kcal tel je wel mee.
    "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

erg jammer van dat laatste maar toch erg bedankt

Comment

Heeft te maken met de kwaliteit van de eiwitten: de meeste producten bevatten geen volledig aminozuurprofiel. Je lichaam zou er dan iets bij moeten hebben, om de keten te completeren. Losse amino's die het tekort aan vullen ofzo.
        Afijn, erg omslachtig.

Richt je liever op betere bronnen.
        http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/33738-osterichs-dagboek-eten-trainen-beminnen

Comment

Zijn plantaardige eiwitten niet meer voor een goede darmwerking, dan voor spiermassa?

Comment

Sunwarrior protein bevat eiwitten uit rijst (ook een graan).

Zie hier het aminozurenpatroon vergeleken met whey.
            http://www.fitnessfood.nl

http://twitter.com/fitnessfood_nl

Comment

@fitnessfood. dat is speciaal gemaakt voor veganisten staat er. omdat die simpelweg niets beters WILLEN consumeren. vind dus niet dat dit echt wat zegt over toegevoegde waarde van eiwitten uit granen vergeleken met andere eiwitten

Comment

ik heb steeds gelezen dat plantaardige eiwitten inderdaad geen volledige aminozuurketen hebben en dus niet opgenomen worden door het lichaam

TENZIJ je ze in combinatie eet met een eiwitbron die wél alle benodigde aminozuren bevat (dierlijke eiwitten dus)...

+ soja eiwit zou dan weer de uitzondering op de regel zijn, en wel degelijk maximaal opgenomen worden door het lichaam.

kan iemand dit bevestigen, of slaat het nergens op?

Comment

Originally posted by svoboda View Post
                  ik heb steeds gelezen dat plantaardige eiwitten inderdaad geen volledige aminozuurketen hebben en dus niet opgenomen worden door het lichaam

TENZIJ je ze in combinatie eet met een eiwitbron die wél alle benodigde aminozuren bevat (dierlijke eiwitten dus)...

+ soja eiwit zou dan weer de uitzondering op de regel zijn, en wel degelijk maximaal opgenomen worden door het lichaam.

kan iemand dit bevestigen, of slaat het nergens op?
                  heb helaas niet met zekerheid antwoord op je vraag. lijkt mij overigens dat onzin is. nouja.. half. stel je ziet een eiwitketen als verschillende deeltjes (abcabcabc) die ketting vormen. en van granen als ababab. je mist dus de c bij de granen. als je vervolgens die c's van andere kettingen haalt missen die vervolgens ook weer de c's. het effect is dus dat eigenlijk geen zin heeft. dit is puur gebaseerd op mijn biologie op middelbare school.

maar wat ik me wel afvraag. in mijn stuk ging het om granen en niet om planten. aangezien aardappel ook van plant komt... ook deze eiwitten dus niet meerekenen? daar heb ik echt nog nooit van gehoord namelijk. dus mij lijkt dat het alleen voor granen geldt. any comments?

Comment

Aardappels zijn net zo plantaardig als bijvoorbeeld haver of rijst...

Comment

Je kan tog ook gwn eiwitten halen uit soja of zuivel?
                      ik drink iedere dag 2L halfvolle melk 's morgens met brinta s' avonds in halveliterbekers

zuivel heeft tog wel goeie eiwitten hoop ik

Comment

Originally posted by Fitness-maniak View Post
                        Je kan tog ook gwn eiwitten halen uit soja of zuivel?
                        ik drink iedere dag 2L halfvolle melk 's morgens met brinta s' avonds in halveliterbekers

zuivel heeft tog wel goeie eiwitten hoop ik
                        zuivel wel
                        "We must all suffer from one of two pains: the pain of discipline or the pain of regret."

Comment

eniger graansoort met complete eiwit is quinoa maar of het te vreten is een andere verhaal.

Comment

aardappels/pasta/rijst dus niet?

Comment

Originally posted by Viking18 View Post
                              aardappels/pasta/rijst dus niet?
                              "We must all suffer from one of two pains: the pain of discipline or the pain of regret."

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X