Beginner zoekt hulp

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginner zoekt hulp

Beste lezer

nja laat ik mezelf als eerste ff voorstellen.
    ik ben stefan, 16 jaar oud woon in utrecht.
    1,76 lang en mijn gewicht is 85 kilo

na het doorlezen van veel topics op deze website.
    heb ik besloten een account aan te maken en hulp te vragen.
    ik voel me hier begrepen, en ik denk dat veel mensen mij zouden kunnen helpen mijn doel te bereiken.
    al vanaf mn 10e was ik veels te dik. op mijn 14e woog ik 110kilo. was toen 1.55m lang. vanaf mn 15e/16e afgevallen door eindelijk te gaan bewegen. en fitness kwam daar ook bij kijken. maar daar ben ik 3 maanden geleden mee gestopt. door al dat overgewicht heb ik een uitgerekte buik. een hangbuik. en daar wil ik zoveel mogelijk van af.
    zelf ben ik het eigenlijk nogal zat dik te zijn, het heeft zowel medische nadelen. maar ook psygisch: schaamte, weinig zelfrespect en weinig zelfvertrouwen komt er bij kijken.
    daarom heb ik als doel mn gigantische best doen voor mijn 17e verjaardag.
    die vier ik op 6 augustus 2010

ik heb veel topics gelezen op deze site. zomer sticky ; q & a ; veel goede informatie en daarvoor wil ik als allereerst jullie heel erg voor bedanken!
    wat ik precies moet eten. hoeveelheid kcal ik binnen moet hebben kwam daarbij ook aan bod.
    maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee hoe ik mijn eetpatroon moet aanpassen.
    mijn ouders zijn nogal streng. en thuis moeten we "eten wat de pot schaft"
    en we zitten ook nogal krap bij kas. ik krijg geen zakgeld, maar ik werk. ik betaal fitness zelf en heb een maandelijks inkomen van 120 euro. waarvan 34,50 naar fitness gaat. ik werk bij de albert heijn.

Dus in het kort:
    Leeftijd: 16
    Vetpercentage: ?% (ik heb geen van alle tooltjes om dit te berekenen.
    is er een manier hoe ik dit wel kan uitrekenen? ; of schatten?)
    Lengte: 1,76m
    Gewicht: 85kg[BMI: 28] - (Ideale gewicht: 63-65, BMI: 20)
    Doel: Afvallen. maar blijvend ; informatie opdoen ; Een positieve invloed op mijn levensstijl creëren.
    Budget Per week: 20 euro (Fitness al betaald)
    Fitness x per week: 4x (Dagen: Ma/Do ; E.V.T. Zo ; Vr, Za werken)

ik heb dus uitgerekend hoeveel calorieën ik nodig heb
    en toen kwam ik uit op 2320 ; als ik daar 500 kcal van af trek (om af te vallen) kom ik uit op 1820
    als ik dat verdeel zoals in het zomersticky topic staat:
    = Eiwit: 212,5 gram > 850kcal
    = Onverzadigd Vet: 60 gram > 540kcal
    = Koolhydraten: 102.5gram > 410kcal

ik wil er wel even bij zeggen dat ik niet super geweldig resultaat verwacht.
    ik wil gewoon zoveel mogelijk doen voor mn verjaardag, zonder jojo effect. uiteraard ga ik na mijn verjaardag gewoon verder met fitness.

en vanaf hier wil ik je alvast bedanken voor het lezen van dit aardig lange stuk tekst

---
    Mijn Vragen:
    1. Is het mogelijk zonder tooltje mijn vetpercentage uit te rekenen, of te schatten?
    2. De verhouding tussen mijn aantal gram eiwit en onverzadigd vet,
    is dat normaal, of moet ik het anders compenseren?
    3. Zou iemand mij een goede richtlijn kunnen geven over wat ik moet eten,
    waar ik bijv al die eiwitten vandaan haal. en hoe ik weet of ik genoeg
    van de eiwit,vetten of kh binnen krijg.
    4. Als ik cardio train (loopband) dan is mijn hartslag 140. ik train dan voor 30 minuten lang. daarna doe ik crosstraining. 20 minuten lang op vetverbranding modus. maar dan wordt er aangegeven dat mijn hartslag 133 moet zijn voor vetverbranding. is het erg dat mijn hartslag hoger is dan aangegeven? want de harde inspanning gaat bij mij nogal automatisch op de crosstrainer.
    5. zou iemand mij willen helpen bij het samenstellen van een voedingsplan?
    wat te eten op welke tijdstippen? ik zou dit erg waarderen.

nou hartelijk dank voor het lezen.

met vriendelijke groeten,
    Stefan

Originally posted by shakaraja View Post

---
    Mijn Vragen:
    1. Is het mogelijk zonder tooltje mijn vetpercentage uit te rekenen, of te schatten?
    2. De verhouding tussen mijn aantal gram eiwit en onverzadigd vet,
    is dat normaal, of moet ik het anders compenseren?
    3. Zou iemand mij een goede richtlijn kunnen geven over wat ik moet eten,
    waar ik bijv al die eiwitten vandaan haal. en hoe ik weet of ik genoeg
    van de eiwit,vetten of kh binnen krijg.
    4. Als ik cardio train (loopband) dan is mijn hartslag 140. ik train dan voor 30 minuten lang. daarna doe ik crosstraining. 20 minuten lang op vetverbranding modus. maar dan wordt er aangegeven dat mijn hartslag 133 moet zijn voor vetverbranding. is het erg dat mijn hartslag hoger is dan aangegeven? want de harde inspanning gaat bij mij nogal automatisch op de crosstrainer.
    5. zou iemand mij willen helpen bij het samenstellen van een voedingsplan?
    wat te eten op welke tijdstippen? ik zou dit erg waarderen.

nou hartelijk dank voor het lezen.

met vriendelijke groeten,
    Stefan
    Allereerst van harte welkom! Een eerlijke openingspost en goed te zien dat je al heel wat rond hebt gekeken!

1. Er staan wat calculators op internet, maar daar zou ik niet al te veel waarde aan hechten, die kunnen flink afwijken. Hebben ze op je sportschool een huiidplooimeter en iemand die weet hoe dat ding te hanteren? Zo ja, dan zou ik daar gebruik van maken. En anders gewoon afgaan op wat de spiegel je vertelt.
    2. Waarom zou dit niet normaal zijn?
    3. Magere kwark, eieren, kip, tonijn, koolvis. Voedingswaarden staan vaak op de verpakking. En anders google eens op voedingswaardetabel, daar staat per product de voedingswaarde in en dan kun je uitrekenen hoeveel je van wat binnenkrijgt.
    4. Zelf geloof ik niet in dat gebeuren van vetverbranding bij een bepaalde hartslag (kijk bijvoorbeeld naar HIIT waarbij je hartslag veel hoger ligt dan wat jij aangeeft, maar waar je wer een grotere afterburn hebt). Ik zou me sowieso meer gaan richten op krachttraining dan op cardio. Doe je wel aan krachttraining? Of alleen cardio?
    5. Je hebt al uitgerekend hoeveel je van wat moet hebben. Het is nu een kwestie van producten kiezen en gaan puzzelen hoeveel je waarvan moet eten. Het is mijns inziens belangrijker dat je op een dag binnekrijgt wat je binnen moet krijgen dan wanneer je het binnen krijgt, dus richt je eerst op het kiezen van de juiste producten en hoeveelheden en kijk daarbij ook eens naar andere schemas en het commentaar daarop. Maak je niet zo druk om het eten wat de pot schaft. Als jij de rest van je voeding op orde hebt, zal die ene maaltijd echt niet je hele vooruitgang om zeep helpen. Ik vraag ma alleen af of je berekende hoeveelheid kcal niet wat weinig is, aangezien je vast nog niet uitgegroeid bent.
    "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Welkom Stefan...

Comment

Welkom Stefan.

1.
        2. De verdeling lijkt me normaal, maar ik denk dat je wel iets meer kcal kan hebben. 2300 kcal lijkt me al laag genoeg, aangezien je nog groeit en nu ook intensief aan het sporten bent. Je vetten zouden in dat geval nog iets naar boven mogen, 80-100 gram.
        3.
        4.
        5. De algemene regels (volgens roelinho):
        - koolhydraten het best 's morgens en rondom de training.
        - snelle eiwitten (bv whey) 's morgens en ev rondom de training, trage eiwtten (bv kwark) voor het slapen
        - vetten liefst niet rondom de training en eerder 's avonds (bv noten bij kwark ...)
        "We must all suffer from one of two pains: the pain of discipline or the pain of regret."

Comment

Mooie post, welkom Stefan.

Comment

welkom, vergeet de sporttoeslag niet als je je behoefte uitrekent!
            Benen trainen hoeft niet in Spanje, daar voetballen ze allemaal

Comment

Welkom, eerlijke openingspost! Ben heel m'n leven nooit echt dun geweest, dus kan me wel een beetje plaatsen in je verhaal! Die ene maaltijd 'wat de pot schaft' zal, zoals Pinada als zegt, niet je progressie in de weg staan als de rest klopt.
              Maar wat je natuurlijk ook zou kunnen doen, is je ouders er in betrekken. Ik weet natuurlijk niet of dit mogelijk is, maar als jij aan je ouders duidelijk maakt dat dit is wat je echt wil, dan denk ik niet dat ze moeilijk zullen doen. In ieder geval heel veel succes!
              Can squats cure cancer?
              - Yes, there is nothing heavy squats can't cure!

Comment

mooie post man, wens je veel succes! als je bij forum kijkt en mijn voedingsschema opzoekt zit je precies goed in kcal en heb je gelijk een handig schema. je kan dingen heel makkelijk veranderen naar eigen wensen en alles (kcal, vetten en eiwitten) wordt meteen voor je aangepast. overigens kun je eigen voeding toevoegen in tweede blad.

Groetjes

Comment

Welkom! Goede introduktie met duidelijke uitleg van waar je staat en wat je doel is.
                  Als aanvulling op je derde vraag: zoals Pinada al aangeeft is het het beste om gewoon op de verpakkingen te kijken wat er in zit qua eiwitten, vetten en koolhydraten. Mocht je iets tegenkomen zonder zo'n vermelding dan zou je het ook op deze website kunnen opzoeken: Snoopy's Calorieëntabel
                  En als aanvulling op je vijfde vraag: je zou kunnen beginnen om op te schrijven wat je nu per dag eet en drinkt en daarvan de KEV uit te rekenen. Dan krijg je meteen goed inzicht in hoe de verdeling nu is en in hoeverre die afwijkt van datgene wat jij denkt dat goed is.
                  Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Welkom! Deed iedereen maar zo zijn best voordat hij zich voorstelde.
                    The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

5. Wat je eet moet je zelf een beetje uitzoeken. Neem om de 3 uur een kleine maaltijd. Voor een voedingschema kan je best de zomerstiky er nog eens bijnemen en de waarden van de producten vind je op de etiketten en anders kan je deze opzoeken op sites zoals voedingswaardetabel.nl

Succes!
                      Every athlete, coach and trainer should have his own philosophy of training based on where he’s going. - Dave Tate

Comment

Mensen hartelijk dank voor het support

morgenmiddag ga ik naar fitness als allereerst voor een huidplooimeter vragen.
                        wat betreft het eetschema, daar ga ik zometeen naar kijken.
                        ik zal dit forum lekker blijven afspeuren
                        en iedereen regelmatig vertellen hoe het nou precies zit.

nogmaals ik ben erg blij met de positieve reacties en de steun.
                        en ik denk dat dit best wel gaat goed komen
                        dankjulliewel

P.S. voor iedereen die in contact met me wil komen
                        ik zet mijn MSN in mijn profiel

Comment

Originally posted by shakaraja View Post
                          P.S. voor iedereen die in contact met me wil komen
                          ik zet mijn MSN in mijn profiel
                          Als je nou een lekkere griet was zou ik zegge "ok". Maar in dit geval. "nee dank je."
                          The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X