Sambal

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Even snel voor je opgezeocht op google:

Curry, sambal en andere pittige sauzen zoals mosterd stimuleren de vetverbranding (en daarmee de stofwisseling). Mocht je deze sauzen lekker vinden, dan kun je ze in je maaltijd verwerken. Scherpe specerijen en kruiden als (Spaanse)peper en oregano hebben een zelfde effect. Indien je een zwake maag hebt moet je hier wel mee oppassen.

Kortom, een bevestiging van wat hiervoor al gezegd is.

Comment

(Y)

gunstig dus...ik was al bang dat als ik me sambal zou moeten schrappen in me dieet, dat er dan nix van terecht zou komen....!
      Stats: 171cm, 76kg, 12,5% bfi

Comment

Ik zou zeggen... Geniet er van

Comment

Er zit in curry ook zo veel calorien dat de vetverbranding nauwelijks zn gang kan gaan, ik moet zeggen, ik vind curry één van de lekkerste sausjes die er bestaat, maar dat is nu uit den boze voor mij, aangezien ik cut, maar misschien 1x per week zou het wel kunnen

Comment

Volgens mij is curry nog niet eens zo slecht hoor..
            Who's the Chef

Comment

curry is helemaal niet slecht nee, zelfs sonja bakker verbant het niet uit je dieet.
              VOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NL

Comment

Of dat nou direct een aanbeveling is...

Als je moet kiezen tussen curry en bijvoorbeeld mayo is de keuze simpel natuurlijk, neemt niet weg dat als je iets zonder sausjes ook prima weg kunt krijgen dat, zeker in de cut, natuurlijk altijd aan te raden is.

Comment

Het gaat idd om de keuze die je maakt. Zonder saus blijft natuurlijk het beste maar als je dat toch saus neemt, neem er dan een die beter is dan de andere.

Over het algemeen wordt gezegt dat rode sauzen minder vetten bevatten dan de witte. Neemt niet weg dat veel rode sauzen stijf staan van de suikers. Dus wees ook met de rode sauzen voorzichtig.

gr
                  Last edited by erik1982; 24-04-2007, 15:23.

Comment

zonder saus krijg ik niks weg
                    VOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NL

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
                      Over het algemeen wordt gezegt dat rode sauzen minder vetten bevatten dan de rode. gr

??

je bedoelt vast iets anders...
                      Stats: 171cm, 76kg, 12,5% bfi

Comment

Originally posted by Anthony View Post
                        ??

je bedoelt vast iets anders...
                        idd!!
                        Was om te testen of mijn posts goed werden gelezen

Ik heb het inmiddels aangepast!!

gr

Comment

sambal.

sambal kan niet zo veel kwaad , het is natuurlijk al een heel oud geregd uit onze indonesise tijd.
                          Wat ik wel weet,,en ik ben ook een hele goede fan van de sambal.
                          Ik ad het heel veel totdat ik van een vriend hoorde wat het met je maag en slokdarm kan doen.
                          Zijn vader ook een sambal liefhebber,,,maar die ad het ze hele leven al te veel,,,
                          Ondanks de waarschuwingen van zijn huis arts,,plus diverse operaties aan zijn maag,,,bleef de beste vend het eten.En uit eindelijk is hij er ook aan overleden
                          Nou kijk ik neem aan dat het niet zo ver met jou is ,,,maar jongen kijk wel uit...ik weet precies hoe je het eet en weet ook dat de hoeveelhied toeneemt,,het kan je op een gegeven moment niet scherpgenoeg meer zijn...
                          neem dit mee als een verhaaltje wat je gehoord heb,,elke keer als je sambal eet,,,zo ben ik ook weer een beperkt sabal etertje geworden,,,

Comment

Iets over sambal.
                            In Japan,Korea en China is maag en darm canser************************ nummer 1.
                            Volgens onderzoek komt dat door overmaat aan sambal en of scherpe kruiden en door gedroogde vis.
                            Dus eet rustig sambal ,maar met mate.
                            een gladde aal blijft altijd glad.

Comment

Door het eten van teveel sambal, de kans op darm************************ of overlijden verhoogd wordt, vind ik persoonlijk een beetje ver gaan.

Sambal heeft als kenmerk erg "heet" te zijn (ingredient; rode peper). Als je sambal koud eet blijft het heet. Het effect op je lichaam is dat je meer begint te zweten. Sambal verwarmt je maag en dus je spijsvertering (waardoor de kans bestaat op snellere verbranding - dit is minimaal). Door het eten van teveel sambal, zal je maag oververhit raken, daardoor dus zweten voor verkoeling. Het oververhit raken van de maag, is niet goed, want hierdoor bestaat de kans dat je maag uitdroogt. Wees hier niet bang voor, je moet wel heel veel sambal eten, voordat je het "slecht" mag noemen.

Sambal heeft ook postieve eigenschappen (als het al negatieve heeft). Het laat het bloed sneller gaan, en het is goed tegen hart- en vaatziekten (het voorkomt aderverkalking).

Dat in de Oosterse landen de darm************************ cijfers hoger liggen ten opzicht van Europa, komt denk ik niet door de sambal, maar meer door het voedsel dat vaak niet gekoeld of op onhygienische plaatsen bewerkt wordt. Kijk maar naar vlees en vis op markten dat gewoon in de buitenlucht ligt met een graad of 25 / 30 en met vliegen erop met bacterien etc.

En met Curry werd denk ik bedoeld, niet de gewone currysaus, maar de Hot Curries uit de Oosterse keuken. Ik zelf eet veel Thais, waar veel curries in voor komen.

Conclusie: De schadelijkheid van hete / pittige ingredienten zie ik niet. Een veelzijdig voedingspatroon waarin ook de sambal en curry in voorkomen, heeft geen slechte invloed op het menselijk lichaam. Blijf het gewoon lekker eten, en maak je nergens druk om (tenzij je op de bank gaat zitten met een pot sambal en een lepel en dit lekker gaat zitten opeten...).

En wees zeker niet bang dat je er dood aangaat! Echte onzin! En 'het' eten om aftevallen, is ook onzin, je moet gewoon gaan cardioen en een juist voedingsschema volgen.

Greetzz J.
                              Last edited by Ami-Amour; 24-04-2007, 18:49.

Comment

@Dat in de Oosterse landen de darm************************ cijfers hoger liggen ten opzicht van Europa, komt denk ik niet door de sambal, maar meer door het voedsel dat vaak niet gekoeld of op onhygienische plaatsen bewerkt wordt. Kijk maar naar vlees en vis op markten dat gewoon in de buitenlucht ligt met een graad of 25 / 30 en met vliegen erop met bacterien etc.

Ik heb het dus over Z.Korea, China en Japan. Ik kan zeggen dat de hygiene in Z.Korea en Japan veel hoger is dan hier in Nederland Het komt beslist niet daardoor. Wat ik net vertelde ,er is een wetenschappelijke onderzoek naar geweest.
                                Weet je dat het voedsel heeeeeeeeeel heet kan zijn? Er zijn zelfs wedstrijden wie het meeste flesjes sambal leeg kan slurpen.
                                Daarom zeg ik alles met mate.
                                een gladde aal blijft altijd glad.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X