Veel water drinken helemaal niet gezond?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Veel water drinken helemaal niet gezond?

LONDEN - Het drinken van veel water is alleen maar goed tegen een kater. Verder is het een illusie dat veel water drinken goed voor de gezondheid is. Het vormt eerder een gevaar. Dit stellen twee wetenschappers van de Universiteit van Pennsylvania.

Veel mensen in de westerse wereld denken dat het drinken van circa acht glazen water per dag voor bijvoorbeeld een gezondere huid zorgt of een goed middel is dat helpt bij een dieet of dat reinigend werkt onder de ledenen.
    Dat is volslagen onzin, aldus de wetenschappers. Er is geen enkel bewijs dat veel water drinken goed voor een mens is. Het is een misvatting en wordt bevorderd door bedrijven die mineraalwater willen verkopen.
    Medisch rapport
    In 1945 werd een medisch rapport gelanceerd dat stelde dat volwassenen 2,5 liter water per dag zouden moeten drinken, ongeveer een milliliter voor elke geconsumeerde calorie.
    Wat het rapport vervolgens beklemtoonde maar is genegeerd, is dat die hoeveelheid meestal al in de dagelijkse voeding voorkomt.
    Misvatting
    Die misvatting is in de loop der jaren nog groter geworden door de gedachte dat voor de 2,5 liter water andere dranken zoals thee, koffie, frisdrank of bier niet meetellen. Dat is ook lariekoek, menen de onderzoekers Dan Negoianu en Stanley Goldfarth.
    Veel water is gevaarlijk bijvoorbeeld voor hardlopers die steeds vaker als gevolg van watervergiftiging ineenzakken. Het kan ook leiden tot een tekort aan zout in het lichaam, waarschuwen de Amerikaanse wetenschappers.
    bron: nu.nl/algemeen | 'Water helpt alleen bij kater'

Interessant onderzoekje.
    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Vond ik ook wel. Ik drink toch met gemak iets van 3 liter water per dag en ben dan in mijn shakes nog eens goed voor 750 ml. Daar nog drie koppen koffie en drie glazen thee bij en ik drink toch behoorlijk wat op een dag. Zonde dat het onderzoek niet vermeldt wanneer het teveel is.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is waar alle adviezen van veel water drinken dan vandaan komen.

Comment

gewoon drink als je dorst heb
        Who's the Chef

Comment

Ik geloof dat 10 liter per dag teveel is.

Comment

Je drinkt niet makkelijk 10 liter water per dag hoor. Als je tussen de 2 en de 5 liter water per dag drinkt lijken mij er enkel voordelen aan te zitten en geen enkel nadeel. Tenzij je gedestileerd water gaat drinken natuurlijk want dan spoel je al je zouten uit je lichaam (osmose) zonder ze aan te vullen want gedestileerd water is "leeg water", zonder mineralen dus. Puur H2o.
            Geniet, en drink met maten!

Comment

Het idee is toch dat als je veel drinkt je sneller afvalstoffen afvoert oid? Ik heb ook wel eens gehoord dat je verbranding omhoog gaat bij veel water, maar ik weet niet waar dat op gebasseerd is.

Het is wel goed dat dit soort empirische onderzoeken worden gedaan. Ik ben ook wel benieuwd of er bewijs is dat aantoont dat het nemen van whey-shakes een positief correlationeel effect heeft op de spiergroei.

Comment

Beetje flutartikel vind ik persoonlijk. Er wordt enkel over dat onderzoek gesproken. Ga je mij niet zeggen dat dat het enige is. Watervergiftiging is zeer zeldzaam en eigenlijk is slechte benaming. Het water op zich is niet dodelijk, het gebrek aan zout in de spieren wel. Drink je dus 20 liter water maar supplementeer je met mineralen is er niks aan de hand.

Trouwens drink ik meestal rond de 10-14 liter vloeistof per dag, niet alleen water natuurlijk.
                the one and only tabata overlord

Comment

Originally posted by Genjuro View Post
                  Trouwens drink ik meestal rond de 10-14 liter vloeistof per dag, niet alleen water natuurlijk.
                  heb je hier ook een bepaalde reden voor? anabolen oid? Zonder supps, lijkt het me overdreven om meer dan 4 liter per dag te drinken...
                  22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Leo.. ik denk wel dat hij beter weet... ik bedoel als hij het is op die avatar dan weet die echt wel waar je mee bezig is.

Ik hoorde het vandaag ook op radio 538... Volgens amerikaanse wetenschappers is te veel water... bla, bla en nog eens bladi bla... Ik drink zelf meestal rond de 3.5 liter per dag (alleen water) en minimaal 1 liter melk.
                    Last edited by Nex-; 03-04-2008, 16:08.

Comment

Originally posted by Leo1988 View Post
                      heb je hier ook een bepaalde reden voor? anabolen oid? Zonder supps, lijkt het me overdreven om meer dan 4 liter per dag te drinken...

Als ik wil cutten ben ik zo op 2 dagen 3kg kwijt en sta ik een pak droger.
                      the one and only tabata overlord

Comment

Je moet drinken voor je dorst krijgt. Water is o.a bedoeld om je afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen. Als je te weinig vocht binnenkrijgt kan je ook moeilijker poepen en piesen. 2 á 3 liter vocht per dag is volgens mij voldoende, immers dan is de pot al je beste vriend......

Comment

ik vindt het een gek artikel, ik zie liever feiten en cijfers dan die dit ondersteunen. een mesn bestaat merendeels toch uit water. kan volgens mij niet ongezond zijn om meer dan 2 liter vocht te drinken. zelf zit ik rond de 2.5 à 3 liter. voel me nog steeds lekker

greetz

Comment

Als je jezelf aan zou sluiten op de tuinslang zou ik zeggen ja..het is ongezond. Maar ik denk dat we het er hier allemaal over eens zijn dat water drinken zo goed als onschadelijk is en zelfs zeer noodzakelijk.
                            Water is een van de belangrijkste onderdelen van je voeding!
                            Geniet, en drink met maten!

Comment

Originally posted by Nex- View Post
                              Leo.. ik denk wel dat hij beter weet... ik bedoel als hij het is op die avatar dan weet die echt wel waar je mee bezig is.
                              hehe ja hij is het niet op die avatar

maar dan nog kan je een discussie beginnen of info vragen toch (dat laatste was een beetje mijn insteek)
                              22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X