Olijfolie of zonnebloem olie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Olijfolie of zonnebloem olie

heren en dames,

Ik sprak gisteren een vriendin van me. Zij studeert voor diëtiste. Nu vertelde ze dat je beter zonnebloem olie kan gebruik ipv olijfolie. En dat olijfolie misplaatst is binnen onze maatschappij. De gezondheidsclaims zijn vaak sterk overdreven en onderzoeken zijn geïnitieerd door grote organisaties, zoals bijv unilever.

Hoe denken jullie hierover? Zit hier een kern van waarheid in?

gr
    N2
    Start: 123 kg Nu: 95,6kg (13,2% vet)

Originally posted by numbro2 View Post
    heren en dames,

Ik sprak gisteren een vriendin van me. Zij studeert voor diëtiste. Nu vertelde ze dat je beter zonnebloem olie kan gebruik ipv olijfolie. En dat olijfolie misplaatst is binnen onze maatschappij. De gezondheidsclaims zijn vaak sterk overdreven en onderzoeken zijn geïnitieerd door grote organisaties, zoals bijv unilever.

gr
    N2
    Wat nou beter is weet ik zo niet, maar olijfolie is zeker niet ongezond.

Zover ik weet bevat olijfolie omega 9 vetten. Vetten die wel gezond zijn, maar het lichaam niet perse nodig heeft. Denk dat ze daarom zegt dat je beter zonnebloem olie kunt nemen.

Maar zover ik weet, is het beide goed. Beter dan al dat andere braadrotzooi.

Comment

Wat mij betreft geldt: olijfolie>zonnebloemolie. Olijfolie heeft meer enkelvoudig onverzadigde vetten (testosteron!), en volgens mij ook minder verzadigd vet/100ml. Dat gaat echter uit het blote hoofd, kan daar naast zitten.
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
        Wat mij betreft geldt: olijfolie>zonnebloemolie. Olijfolie heeft meer enkelvoudig onverzadigde vetten (testosteron!), en volgens mij ook minder verzadigd vet/100ml. Dat gaat echter uit het blote hoofd, kan daar naast zitten.
        zijn meervoudige onverzadigde vetten niet beter dan enkelvoudig? of hebben die geen invloed op het testosteron gehalte?
        Start: 123 kg Nu: 95,6kg (13,2% vet)

Comment

Lees hier de studie.
          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Onverzadigde vetten kunnen bij hoge tempraturen verbranden en daardoor schadelijk worden. Zonnebloemolie kan beter tegen hoge tempraturen.
            In zonnebloem zitten ook weer meer omega 6 en weinig 3 vetzuren, wat andersom beter is. In olijfolie zit weer veel 9 en minder 6. Olijfolie zou ook weer meer antioxidanten hebben.

Olijfolie zou zelfs ontstekingsremmend werken, omdat het dezelfde stof heeft als ibuprofen, al vraag ik me af hoe serieus je dat moet nemen. http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/23912279/

Volgens mij maakt het allemaal niet zo gek veel uit. Teminste, als je het verschil tussen hare boter, en vloeibare olie met elkaar vergelijkt, en dan olijfolie met zonnebloemolie. Helemaal omdat het dusdanig bewerkt is (kan aan mij liggen, maar ik ruik niet eens echt olijf erin, terwijl je dat met buitenlandse olie vaak wel hebt).

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
              Zonnebloemolie kan beter tegen hoge tempraturen.
              Had wel zo'n vermoeden, maar wist het niet zeker meer, vandaar dat ik daar niks over postte. Bedankt voor de aanvulling.

sigpic

Comment

Zou het in die kleine hoeveelheden sowieso niet veel uitmaken? De meeste mensen gebruiken toch per dag 1 a 2 eetlepels olie tijdens het koken. Lijkt mij nogal verwaarloosbaar, alhoewel alle kleine beetjes natuurlijk helpen. Als je nou een liter olie per week zou gebruiken...

Comment

Als we echt moeilijk gaan doen...gebruik kokos olie

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                    Als we echt moeilijk gaan doen...gebruik kokos olie
                    bedoel je dat spul dat 86% uit verzadigd vet bestaat

en woutert, wat versta je onder kleine hoeveelheid? 1 el is al gauw 7 a 8 gram olie ( heb het zelf even gemeten, dus weet het zeker )

Dus 2 el is al 15 gram, denk wel dat het effect heeft

Comment

Originally posted by numbro2 View Post
                      heren en dames,

gr
                      N2

Zei ze ook waarom zonnebloemolie beter is dan olijfolie? Welke stoffen in beide olieën maken dat zonnebloemolie beter zou zijn dan olijfolie?
                      "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

en maiskiemolie dan.. kvind daar niks over
                        Stats: 1.78 / 70 Kilo / 12 % Mood: Bulking op 3900 Kcal Overige Stats: DL: 5*110 / BP: 5*70 / Below Par. Squat 5 *90

Comment

Plantaardige olieen kunnen het beste koud genuttigt worden. Je kunt ze wel verhitten, maar dan niet te lang en niete TE extreem heet.
                          Als je echt gaat braden kun jezelfs beter boter gebruiken. Verzadigde vetten zijn perfect om stevig verhit te worden.
                          Het allerbeste is nog om groenten te stomen en vlees/vis te grillen in zijn eigen vocht op een electrische grill.
                          Olijfolie gebruik ik meestal alleen als dressing.
                          Geniet, en drink met maten!

Comment

Originally posted by Misterfit View Post
                            bedoel je dat spul dat 86% uit verzadigd vet bestaat

Ja, en waarom moet je daarom lachen ??

http://forum.bodynet.nl/dagelijkse-v...ones-part.html

For this reason, the safest oils to cook or fry with are the most saturated ones. Remember, the more unsaturated an oil is, the less suitable it is for high temperatures. The following is a list, in descending order, of the best oils and fats to use under heat:

The Best Oils to use Under Heat-Tropical oils (such as coconut, palm and palm kernel oil)
                            -Butter
                            -high oleic sunflower (not regular sunflower) oil
                            -high oleic safflower (not regular safflower) oil
                            -Lard
                            -Peanut Oil
                            -Sesame Oil
                            -Olive Oil

And here are some of the worst oils to cook with:

The Worst Oils to use Under Heat
                            -Flax Seed Oil
                            -Hemp Seed Oil
                            -Safflower Oil
                            -Sunflower Oil
                            -Soy Bean Oil
                            -Corn Oil
                            As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
                            Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
                            Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Comment

Originally posted by 3XL View Post
                              Ja, en waarom moet je daarom lachen ??

http://forum.bodynet.nl/dagelijkse-v...ones-part.html

For this reason, the safest oils to cook or fry with are the most saturated ones. Remember, the more unsaturated an oil is, the less suitable it is for high temperatures. The following is a list, in descending order, of the best oils and fats to use under heat:

The Best Oils to use Under Heat-Tropical oils (such as coconut, palm and palm kernel oil)
                              -Butter
                              -high oleic sunflower (not regular sunflower) oil
                              -high oleic safflower (not regular safflower) oil
                              -Lard
                              -Peanut Oil
                              -Sesame Oil
                              -Olive Oil

And here are some of the worst oils to cook with:

The Worst Oils to use Under Heat
                              -Flax Seed Oil
                              -Hemp Seed Oil
                              -Safflower Oil
                              -Sunflower Oil
                              -Soy Bean Oil
                              -Corn Oil
                              Nou, is kokosolie dan geen rotzooi met zoveel verzadigde vetten?
                              het is mij wel duidelijk dat zonnebloem olie etc. niet goed tegen hete temperaturen kunnen, maar je kunt ook op een laag pitje bakken, inplaats van het vlees of degelijke kapot koken.

Het alternatief van ophaler lijkt me eigenlijk nog het beste. Kan een grilpan ook? want dan koop ik mij een keer zo een pannetje.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X