Cholestorol In ei-geel.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Cholestorol In ei-geel.

Hallo,

Dagelijks eet ik 5 hele eieren. Veel mensen in mijn omgeving vertellen mij dat dit te overdreven is en dat dit ongezond is. Inmiddels dacht ik beter te weten en had ik dit advies opzij geschoven. Heb op dit forum ook het een en ander gelezen over Ei-geel en heb gelezen dat het nuttigen van 5 hele eieren per dag geen probleem is. Toch Had ik hier enige onzekerheid over want we spreken hier immers wel over de gezondheid en hier kan men nooit zeker genoeg over zijn!
    Na enig research op het internet kwam ik het volgende op wikipedia tegen:

"De eidooier bevat cholesterol. Omdat vermoed werd dat het eten van veel cholesterol tot hart- en vaatziekten zou kunnen leiden, kregen eieren een slechte naam. Inmiddels (2003) is ontdekt dat een te hoog cholesterolgehalte weliswaar ongezond is, maar niet alleen veroorzaakt wordt door de voeding, maar vooral door de aanleg, en bovendien meer wordt veroorzaakt door het eten van te veel (verzadigde) vetten dan door het eten van cholesterol, dat in betrekkelijk geringe mate wordt opgenomen."

Toch vond ik deze informatie niet zeker genoeg en ben ik verder gaan zoeken.

Ik kwam op de volgende site: De Waarheid Over Cholesterol
    Hier Beweerd men dat zij de waarheid spreken over cholesterol in eiwit.
    Als ik hun mag geloven is het zo dat Het eten van gebakken eigeel wel degelijk slecht is voor de gezondheid. Tijdens het bakken Reageert het cholesterol tot oxicholesterol Volgens de site. Deze "oxicholesterol" zou wel schadelijk zijn voor de gezondheid.

Als ik site twee mag geloven betekend het dat ik over een aantal jaren enorme problemen mag verwachten als ik stug 5 eieren per dag blijf eten.

Dit schetst voor mij dus enorme onzekerheid over het door blijven eten van 5 gebakken eieren per dag.

Graag zou ik hier opheldering over krijgen.

Mvg,
    Last edited by Scoopview; 22-02-2010, 13:24.

Artikel uit 2005, met kennis uit jaren 80 ofzo.
    Voor en door mensen die zeiken over cholesterol in eieren maar wel bakken met transvet eten.

Er is onderscheid tussen goed en fout cholesterol.
    5 eieren per dag kan prima, 10 ook .
    Best: Bench: 1 x 150 / Squat 1x 245 / Deadlift 1x 280.
    Go heavy or go home!

Comment

*zucht*
      Er zijn meerdere soorten chloresterol
      eigeel beinvloed de goede soort
      wat slecht is voor je chloresterol en hart- en vaatziekten veroorzaakt zijn al die bewerkte suikers en ethanol (alcohol) die mensen met regelmaat weg werken.

Comment

Ik heb deze site ook al een eindje geleden tegengekomen. Ik kan wel geloven wat ze beweren alhoewel er geen wetenschappelijke referenties bijstaan. Ik heb ooit eens een documentaire gezien over bodybuilders en wat zij aten. Verschillende van hun aten rauwe eieren, dit kan mss daar iets mee te maken hebben?
        > vetpercentage : 19 %, > Gewicht : 114,5 kg, > Leeftijd : 22, > Lengte : 187 cm
        BP: 1x120 kg, SQ: 6x160 kg, DL: 1x190 kg, Still bulking

Comment

Bedankt! voor het snelle reageren.
          Uit jullie reacties kan ik dus concluderen dat het eten van 5 Gebakken eieren per dag geen probleem is.
          En dat dit artikel onwaarheden bevat en niet serieus genomen moet worden?

Comment

Originally posted by Kingsley View Post
            Ik heb deze site ook al een eindje geleden tegengekomen. Ik kan wel geloven wat ze beweren alhoewel er geen wetenschappelijke referenties bijstaan. Ik heb ooit eens een documentaire gezien over bodybuilders en wat zij aten. Verschillende van hun aten rauwe eieren, dit kan mss daar iets mee te maken hebben?
            Rauwe eieren kun je ook prima eten besmetting is bij 1 op de 1000 eieren.
            Maar het is ronduit smerig.
            Best: Bench: 1 x 150 / Squat 1x 245 / Deadlift 1x 280.
            Go heavy or go home!

Comment

Rauwe eieren hebben kans op Salmonella. In amerika is de kans iets van 0,01%. In Europa zijn de controle op kwaliteit groter waardoor de kans nog kleiner is. Rauwe eieren eten of niet heeft niks te maken met grotere kans op slechte chloresterol

Comment

@ kingsley

In dit artikel maken ze inderdaad onderscheid tussen Rauw eigeel en gebakken/gekookt.
                Dit rauwe eigeel zou de zogenaamde on geoxcideerde cholesterol bevatten en dit zou goed voor de gezondheid zijn. En de geoxideerde variant (bakken/koken) Wel slecht voor de gezondheid is.
                Maar als ik voorgaande reacties mag geloven zijn dit onwaarheden

Comment

Ok, dat weten we ook weer
                  > vetpercentage : 19 %, > Gewicht : 114,5 kg, > Leeftijd : 22, > Lengte : 187 cm
                  BP: 1x120 kg, SQ: 6x160 kg, DL: 1x190 kg, Still bulking

Comment

Bij mijn weten zijn de onderzoeken over eierconsumptie niet gedaan met rauwe eieren, dus ik vraag me af in hoeverre het bakken opeens nieuwe resultaten zou geven, c.q. wel schadelijk zou zijn.
                    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Wat jij bedoeld is beschadigd cholesterol:

Beschadigd Cholesterol
                      Onder de invloed van hitte verandert ongeveer 30% van de gezonde cholesterol in oxicholesterol. Uit proeven bleek dat ongeveer 6% van dit oxicholesterol daadwerkelijk in het bloed werd opgenomen.
                      Rauw eigeel bevat alleen maar gezonde cholesterol, maar als je een ei kookt of bakt, raakt een deel van de cholesterol in dat ei beschadigt; het oxideert tot oxicholesterol.
                      Oftewel: men heeft ons jarenlang bang gemaakt voor het eten (verse) rauwe eieren, en gezegd dat je deze vanwege het gevaar van bacteriën (waar het lichaam heel goed mee om kan gaan, mits er aan gewend) flink door moet koken of bakken, terwijl dat er nou juist voor zorgt dat er stoffen ontstaan die wel echt schadelijk zijn.

Er zijn heel veel verschillende oxicholesterolen, allemaal met net een andere molecuulstructuur, want cholesterol kan op veel manieren oxideren, maar ze lijken allemaal sterk op natuurlijk cholesterol. Behalve de slechte oxicholesterol in bereid dierlijk voedsel heb je trouwens ook nog goede oxicholesterol. Deze natuurlijke, goede cholesterolen worden door het lichaam zelf gemaakt, als tussenvormen in de vorming van cholesterol en galzuren, en bijvoorbeeld vitamine D en de geslachtshormonen. Natuurlijk herkent het lichaam deze goede oxicholesterolen, en ze maken ook deel uit van het ‘terugkoppelingssysteem’ dat er voor zorgt dat het cholesterolgehalte op het juiste niveau blijft.
                      Van nature zorgt je lichaam er voor dat je altijd over precies genoeg cholesterol kan beschikken. Is er ruim voldoende cholesterol in je bloed aanwezig, dan minimaliseert je lichaam de opname van cholesterol uit het voedsel, en de heropname van galzuren uit de verteringssappen. Is je bloedcholesterolgehalte relatief laag, dan wordt die cholesterol uit je voedsel en die galzuren uit je verteringssappen juist optimaal benut.
                      Dit ‘terugkoppelingseffect’ geldt echter alleen voor gezonde cholesterol, en niet voor onnatuurlijke oxicholesterolen. Het is zelfs zo dat sommige van die onnatuurlijke oxicholesterolen de omzetting van cholesterol in galzuren blokkeren. Vandaar dat onnatuurlijke oxicholesterolen voor zowel een verhoogd natuurlijk cholesterol als voor een verhoogd onnatuurlijk oxicholesterolgehalte zorgen wat tot hart- en vaatziekten kan leiden.
                      Dus, ja, het consumeren van cholesterol kan tot hart- en vaatziekten leiden, maar alleen als dat cholesterol afkomstig is van bereid (gekookt/gebakken/gestoomd enz) dierlijk voedsel.

Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat de plak die je bloedvaten doet vernauwen, heel veel beschadigde cholesterol (oxicholesterolen) en transvetzuren bevat.
                      Sommige van deze oxicholesterolen en transvetzuren zorgen rechtstreeks voor beschadigingen aan je bloedvaten en kunnen zelfs kanker veroorzaken.
                      Mind is everything.

Comment

Ja dat klopt. Dit beschadigde cholesterol komt door het verhitten van het ei volgens dat artikel.
                        En dat is precies wat ik doe als me ei lekker aan het bakken ben .
                        Vandaar mijn zorgen..

Comment

Originally posted by Shredmaster View Post
                          Rauwe eieren kun je ook prima eten besmetting is bij 1 op de 1000 eieren.
                          Maar het is ronduit smerig.
                          Een eitje of 2 door je shake mixen vind ik wel lekker hoor.

Comment

tegenwoordig zou je van alles cholesterol, kanker en andere ziekten krijgen door je voeding. ik laat het niet van eitjes te eten. en als je er onzeker over bent kun je nog altijd eiwitommeletten maken. is ook best lekker.
                            To fear death is to limit life.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                            X