Tip Topic

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tip Topic

Zoals de titel al zegt wil ik er een tip topic van maken.

Het gaat erom dat vraag / antwoord en tips over voedsel hier geplaatst kunnen worden. Vraag je je iets af over voedsel/bereidingswijzen of heb je zelf goede tips die kunnen bijdragen aan het vergemakkelijken van voedsel (bereidingen) plaats ze dan hier.

Ik denk dat we elkaar wel kunnen helpen met handige weetjes. Schaam je niet voor rare vragen maar stel ze.

Ik trap af:

Ik heb vorige week het vochtpercentage van kip berekend waardoor ik nu niet telkens rauwe stukken moet portioneren maar gewoon de rauwe filets kan bakken en achteraf precies kan bereken hoeveel het gebakken stuk woog toen die nog rauw was.

Voorbeeld:

kipfilet bevat ongeveer 40% vocht. Procentje meer of minder. Als dus een kipfilet gebakken is en je weet dat die 150 gram weegt dan weegt die rauw dus: 210 gram rauw. Ik heb gebruik gemaakt van kipfilets van de AH.

Deze manier van bereken is super handig als je uit eten gaat of op de markt een broodje kipfilet zou eten waarbij je weet dat er 100 gram beleg op zit. Weet je het vochtpercentage van het rauwe product dan kun je later in je schema dus verwerken wat die rauw woog. Natuurlijk is de ene kip niet de andere maar zonder te weten wat het vochtpercentage zou kunnen zijn heb je helemaal geen houvast.

Ik zal dit topic ook blijven updaten met dit soort weetjes.

Ik hoop dat jullie het net zo interessant gaan vinden als ik.

ik heb een vraag!. waarom zit er zoveel vocht in ? . klootzakken, zeker om het meer te laten wegen voor meer doekoe's!

Comment

Okay, zeker vet topic! Even een vraagje moet je dingen zoals kip, rijst etc altijd rauw en/of ongekookt wegen voor de voedingswaarde?

En ja er wordt zelfs vocht geinjecteerd in vleeswaren of ze worden met water besproeid om zo meer gewicht te krijgen voor minder vlees..
      "Straight outta gym"

Comment

Altijd rauw/ongekookt wegen!
        The deadlift is more functional in that it’s very hard to imagine a more useful application of strength than picking heavy shit up off the ground.--Mark Rippetoe--

Comment

oehh dat is nogal lastig als mijn moeder avondeten klaarmaakt, aangezien het wegen na het koken of garen in de oven dan eigenlijk geen nut heeft? Bevatten bijvoorbeeld die 200gram aardappelen die ik dan weeg na het eten in verhouding meer of minder voedingsstoffen in vergelijking met diezelfde 200gram ongekookte aardappelen of rijst of w/e?
          "Straight outta gym"

Comment

In rauwe producten zitten altijd de meeste voedingstoffen. elke bereidingswijze zal niet ten goede komen aan de kwaliteit van de grondstoffen. Zo moet je groentes ook niet te lang in water laten liggen vanwege vitamine verlies en ook niet te lang gaan koken maar blancheren.

Wegen na het garen is minder nauwkeurig dan in rauwe toestand maar is altijd nog beter dan niets. Zoals ik al uitgelegd heb over het vochtgehalte van kip zo kun je natuurlijk ook andere grondstoffen terugwegen als je weet wat je na een bepaalde bereidingswijze aan gewicht verloren bent.

Uiteraard zul je altijd het rauwe gewicht moeten hebben en het gare gewicht om zo het verschil te kunnen bepalen.

Comment

Hmm dat betekent dus dat als ik een kipfilet zou bakken die rauw 100gram weegt en na het bakken nog 80gram zou wegen, ik eigenlijk iets meer rauwe kip moet gaan bakken om op die 100gram voedingsstoffen uit te komen die ik anders zou hebben gehad als ik die 100gram kipfilet rauw gegeten zou hebben, hoe doen jullie BB-ers dat dan allemaal zeg
              "Straight outta gym"

Comment

Originally posted by Waterpoloboy View Post
                Hmm dat betekent dus dat als ik een kipfilet zou bakken die rauw 100gram weegt en na het bakken nog 80gram zou wegen, ik eigenlijk iets meer rauwe kip moet gaan bakken om op die 100gram voedingsstoffen uit te komen die ik anders zou hebben gehad als ik die 100gram kipfilet rauw gegeten zou hebben, hoe doen jullie BB-ers dat dan allemaal zeg
                Als jij waarde hecht aan voedingsstoffen die aanwezig zijn in kip en dan volgens de specificaties van 100gram dan zul je inderdaad iets meer moeten bakken dan die 100 gram rauwe kip want zoals ik al zei zit er een groot percente vocht in.

Comment

Neen, zo werkt het dus niet. De afname van gewicht staat in direct verband met een toename van het relatieve aantal voedingstoffen. Oftewel 100 gram rauwe kip--> 20gr eiwitten, 80gram gebakken kip-->20 gram eiwitten. Het percentage eiwitten is dus toegenomen, maar het aantal grammen eiwit niet.
                  "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                    Neen, zo werkt het dus niet. De afname van gewicht staat in direct verband met een toename van het relatieve aantal voedingstoffen. Oftewel 100 gram rauwe kip--> 20gr eiwitten, 80gram gebakken kip-->20 gram eiwitten. Het percentage eiwitten is dus toegenomen, maar het aantal grammen eiwit niet.
                    hmm dit moet ik even opnemen. Maar ik kan me niet voorstellen dat er na het bereiden een toename is van voedingsstoffen? het enige dat verloren gaat is vocht.

Maar 20 gram E bij 100 gram rauwe kip is echt niet 20 gram E bij gebakken kip. Eiwit stolt bij 70graden celsius. Dit betekend dat er eiwit tijdens het bereiden verloren gaat. Al is dit minimaal. denk hierbij aan vlees prikken enz. de meeste prikken in vlees om het om te draaien en daar gaat het mis. 20 gram kan 20 gram blijven mits op hoog vuur bereid snel dichtschroeien en niet prikken.

Comment

Originally posted by The Phoenix View Post
                      hmm dit moet ik even opnemen. Maar ik kan me niet voorstellen dat er na het bereiden een toename is van voedingsstoffen? het enige dat verloren gaat is vocht.
                      Geen absolute toename... Een relatieve.
                      "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Originally posted by Pinada View Post
                        Geen absolute toename... Een relatieve.
                        dat houd in?

Comment

Originally posted by The Phoenix View Post
                          dat houd in?

Precies wat Gen zegt.

Stel, kip weegt rauw 100 gram, waarvan 20 gram eiwit.

Je bereidt het en verliest 20 gram aan vocht.

Dan houd je 80 gram over, waarvan 20 gram eiwit (even afgezien van een enkele gram die je volgens jou kan verliezen tijdens bereiding).

Rauw: 20 gram eiwit
                          Bereid: 20 gram eiwit

Ergo, geen toe- of afname van het absolute gewicht.

Rauw: 20% van gewicht aan eiwit
                          Bereid: 25% van gewicht aan eiwit

Ergo, wel een relatieve toename (hoeveelheid eiwit ten opzichte van totaal gewicht).
                          "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Dat houdt in dat het percentage eiwitten hoger geworden is, aangezien het absolute gewicht van de 100gram kipfilet is afgenomen. Als je er van uitging dat 20gram E in 100gram rauwe kip zaten en je nu 20gram E in 80 gram gebraden kip zou hebben. Dat heb je een relatieve toename in E in je stukje vlees.. Of ik snap het

off

ik moet gewoon me muil houden en verder gaan met me huiswerk..

/edit zie twee dezelfde verhalen boven elkaar. Diegene die het snelst typt, staat erboven..
                            "Straight outta gym"

Comment

Originally posted by Babo View Post
                              ik heb een vraag!. waarom zit er zoveel vocht in ? . klootzakken, zeker om het meer te laten wegen voor meer doekoe's!
                              De droge kip is toch ook niet te eten. Er moet wel iets goed mis zijn, met een kip die maar 10% vocht bevat.

Qua voedingswaarde: hetzelfde verhaal als de droge kwark, die meer eiwitten LIJKT te bevatten. Omdat er minder vocht in zit, is het percentage eiwitten hoger.
                              Last edited by Patricia86; 13-04-2010, 17:50.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X