Voedingsschema voor mensen die moeilijk gewicht bijkomen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Voedingsschema voor mensen die moeilijk gewicht bijkomen?

Hoi,

Over een weekje ga ik starten met fitnessen. En ik heb als doel om gewicht & spieren bij te komen. Ik weet van mijzelf dat ik iemand ben die dat heel moeilijk gewicht bijkomt. Daarom zou ik graag een soort dieet volgen waarbij ik wel gewicht zou kunnen bijkomen.

Maar omdat ik eigenlijk juist begin zou ik helemaal niet weten hoe ik moet beginnen met een voedingsschema opstellen. Ik heb me laten wijsmaken dat ik koolhydraat rijk voedsel zou moeten eten. Hoe begin ik aan zo'n schema?

Ook lees je overal dat je bijna altijd voedingssupplementen nodig hebt om echt een goed effect te hebben. Welke supplementen zou ik dan nodig hebben in mijn dieet? Soms hoor ik vrienden eens zeggen dat voedingssupplementen rommel is en dat je er af moet blijven & dat dat tegen de natuur in is. Maar met mijn beperkte kennis vermoed ik dat voedingssupplementen eigenlijk gewoon een combinatie van voedingsstoffen zijn. Of heb ik het verkeerd?

Graag een reactie of iemand die mij kan helpen met het maken van een voedingsschema.

mvg

stickys lezen, je voedingsbehoefte uitrekenen, +500kcal en dan eetschema maken en die post je dan en zullen we een kijkje nemen of het goed is.
    The iron never lies to you. You can walk outside and listen to all kinds of talk, get told you're a god or a total basterd. The Iron will always kick you the real deal. The Iron is the great reference point, the all-knowing perspective giver. Always there like a beacon in the pitch black. It never freaks out on me, never runs.
    Welcome To The Brotherhood Of The Iron!

Comment

Originally posted by krachtbatser View Post
      Ook lees je overal dat je bijna altijd voedingssupplementen nodig hebt om echt een goed effect te hebben. Welke supplementen zou ik dan nodig hebben in mijn dieet? Soms hoor ik vrienden eens zeggen dat voedingssupplementen rommel is en dat je er af moet blijven & dat dat tegen de natuur in is.
      Onzin. En wat je vrienden zeggen is ook onzin.

Eerst de voeding in orde (goed schema), daarna eventueel supplementen.
      Dumbells build a bigger chest
      Barbells build a bigger ego

Comment

welkom!

Ook lees je overal dat je bijna altijd voedingssupplementen nodig hebt om echt een goed effect te hebben.
        Waar lees je dit dan?

Voeding, rust en trainen is ruim 90%, supps de rest, als beginner kun je dus beter investeren in die 90%. Lees hiervoor eens de stickies.

Comment

Hee bedankt voor de snelle reacties. Ik zal straks rustig op mijn gemak alles eerst eens door lezen.

Als ik opzoek ga naar andere dieetschema's dan zie ik overal 2 scheppen gainer, .. scheppen whey, ... proteïne shake, enz.. bijstaan.

Comment

Originally posted by krachtbatser View Post
            Als ik opzoek ga naar andere dieetschema's dan zie ik overal 2 scheppen gainer, .. scheppen whey, ... proteïne shake, enz.. bijstaan.
            Ja, maar wat we bedoelen is dat het totaal zinloos is geld uit te geven aan supplementen terwijl je voeding niet in orde is (geen voedingsschema). En dan gaat het alleen over een Whey shake, eventueel dextrose na de training. Weight gainers enzo heb je zeker nog lang niet nodig, misschien als je 5000+ kcal per dag binnenkrijgt..
            Dumbells build a bigger chest
            Barbells build a bigger ego

Comment

De meeste mense die moeite hebben om gewicht bij te komen zijn ook "slechte eters" in de zin van kunnen niet veel eten. als dit bij jou ook het geval is: zorg ervoor dat je hoog genoeg in vetten zit 40% van je totaal aantal kcals. Dan hoef je veel minder te eten en kom je gemakkelijker aan de nodige kcals. Probeer ook 5-6 maaltijden per dag te eten en eet tot je maag 80% gevuld is.

Verder voedingschema opstellen en 500kcals boven behoefte eten.
              Hoe je een voedingschema opsteld vind je in de zomersticky.

Succes
              Every athlete, coach and trainer should have his own philosophy of training based on where he’s going. - Dave Tate

Comment

Originally posted by Wasofski View Post
                De meeste mense die moeite hebben om gewicht bij te komen zijn ook "slechte eters" in de zin van kunnen niet veel eten. als dit bij jou ook het geval is: zorg ervoor dat je hoog genoeg in vetten zit 40% van je totaal aantal kcals. Dan hoef je veel minder te eten en kom je gemakkelijker aan de nodige kcals. Probeer ook 5-6 maaltijden per dag te eten en eet tot je maag 80% gevuld is.

Verder voedingschema opstellen en 500kcals boven behoefte eten.
                Hoe je een voedingschema opsteld vind je in de zomersticky.

Succes
                waarom zou je zo hoog in vetten gaan? verduidelijk je redenerings methode is?
                The iron never lies to you. You can walk outside and listen to all kinds of talk, get told you're a god or a total basterd. The Iron will always kick you the real deal. The Iron is the great reference point, the all-knowing perspective giver. Always there like a beacon in the pitch black. It never freaks out on me, never runs.

Comment

Originally posted by ironbrotherhood View Post
                  waarom zou je zo hoog in vetten gaan? verduidelijk je redenerings methode is?

1gr vet = 9kcal
                  1gr eiwit = 4 kcal
                  1gr koolhydraat = 4 kcal

Oftewel.. iron ff opnieuw de stickys lezen
                  sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

Originally posted by kojak View Post
                    1gr vet = 9kcal
                    1gr eiwit = 4 kcal
                    1gr koolhydraat = 4 kcal

Oftewel.. iron ff opnieuw de stickys lezen
                    ja maar ik moet zeg maar ruw vb per dag 3900kcal binnen hebben.
                    Dan ga ik toch ook niet puur vet eten om aan die kcal te komen, dus dat advies wat is gegeven ga ik gewoon niet mee akkoord.

Comment

het hoeft ook niet.. het kan
                      sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

haha ja als je het zo bekijkt wel ja, maar je snapt wat ik bedoel dan ist goed!

Comment

Ik snap wat je bedoelt maar als je als "hardgainer" begint met bulken is het soms heel lastig om die hoeveelheden weg te werken en geef je het op...

Uit eigen ervaring vind/weet ik dat je steeds meer en meer verwerkt kan krijgen van eten en zoals sommige zeggen: je maag uitzet. Dus begin hoog in vetten en vanaf je meer kan eten kan eten kan je vetten verlagen en KH verhogen als je wilt. Ik geef dit enkel als tip voor TS voor als hij met dit probleem zit.

@iron: Ik doel hier niet op alles vet eten wat je tegenkomt maar eerder op: voeg noten, olijfolie, pindakaas toe aan je dieet. Dit zijn producten met veel kcals waardoor je zonder enorm veel eetlust aan hogere kcals komt.
                          Every athlete, coach and trainer should have his own philosophy of training based on where he’s going. - Dave Tate

Comment

Ok, ik heb het allemaal eens gelezen en ik heb een berekening gemaakt via de calculator.

Taille omtrek: 80 cm
                            Nek omtrek: 34,5 cm

Lichaamsgewicht: 65 KG
                            Lichaamsvet percentage: 16.6%

Totale dagelijkse energiebehoefte: 2121 kcal
                            Behoefte voor aankomen: 2621 kcal

Dagelijkse behoefte eiwitten: 119 Gram
                            Dagelijkse behoefte vetten: 47 Gram
                            Dagelijkse behoefte koolhydraten: 305 Gram

Ik heb bij het lezen van de stickies gezien dat het vetpercentage voor een 20jarige ongeveer tussen de 9% en 17% moet zitten. Dus volgens de calculator zit ik daar goed.

Dus nu kan ik beginnen aan het opstellen van een voedingsschema. Nu in mijn geval van moeilijk bijkomen moet ik dan rekening houden met iets speciaal?

Comment

Iemand aanraden meer vet te eten als hardgainer (undereater) heeft er zelf waarschijnlijk geen ervaring mee. Je kunt beter bij je carbs blijven als je echt moeite hebt met stouwen, vetten vullen meer en voor langere periodes, veel groter verzadigdingsgevoel. In theorie is het logisch dat 1gr vet meer calorien bevat dan 1gr carbs, betekend echter niet dat het altijd makkelijker is om via vet aan je cals te komen. Was zelf begonnen op wasofski's manier, high fat, om makkelijker aan cals te komen. Kan je vertellen dat het een stuk kutter eet dan higher carbs.

Waar je rekening mee moet houden, eet liever teveel dan teweinig. That's it.
                              The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X