dextrose gebruik

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by nibor76nl View Post
    Mij is verteld dat je Dextrose kunt vergelijken met een trein die de rest sneller vervoerd.
    Door dextrose stijgt de bloedsuikerspiegel snel, met een verhoogde insuline respons als gevolg. De insuline bind aan de insuline tyrosinekinasereceptoren op o.a. de spiercellen waardoor er een conformatie verandering optreedt en bloedglucose zich via de aan de receptoren gekoppelde kanalen het celmembraan kan passeren.
    Maar ook aminozuren stimuleren de afgifte van insuline.

Comment

@Marnop... paar dingen

ten eerste ben ik het eens met wat Kevster zegt. Dextrose... kan supersnel opgenomen worden. Maag, dunne darm, bloed. Veel sneller dan dat wordt het niet.
      Eiwitten gaan altijd trager. Zelfs whey. Zelfs als het geoxideerd wordt.

Jij blijft volhouden dat het met 20 minuten in je bloed zit... ik heb er nog steeds niks over gevonden. Vrije amino's komen pas na 45 min tot een uur vrij na whey op lege maag (wat ik heb gevonden)

Ik neem niet 's ochtends meteen whey zo zeer om weer anabool te worden. Maar omdat onderzoek heeft aangetoond dat eiwitten in de ochtend helpen om je metabolisme lekker op gang te brengen. en daarna om de eiwitten aan te leveren voor de amino's voor de synthese.

20 tot 30 gram eiwitten bij je ontbijt zorgt voor optimale activering.
      Verder is er volgens mij (maar ook dit moet ik weer uitzoeken) 's ochtends minder voor nodig om je weer in anabole staat te brengen dan na een training.

en voor de meeste mensen hier.... komt het er op neer dat als ze hun ontbijt whey, en eiwitten rond de training niet mee mogen tellen (aangezien die aangewend worden als energie en niet voor spieropbouw) ze opeens (te) laag in hun eiwit intake komen. Dan snap ik opeens ook waarom jij aan de 5gr eiwitten per kg bw zit :P
      Fear is the mind killer

Comment

Leuk artikeltje:

Wei-eiwitten na de training missen de boot

Wij geloven er niet in, in de mirakuleuze werking van eiwitten pal na de training. Daarvoor hebben we beroepshalve te vaak slimme marketingjongens van sportvoedingsgiganten horen lekkerbekken over het “nog nauwelijks aangeboorde marktpotentieel” van de “post-workout-markt”. “Daar liggen de kansen.”

Stelletje geldwolven.

Vandaar dat we bovengemiddeld in onze noppen zijn met de studies uit de koker van Robert Wolfe. Wolfe laat zich niet imponeren door het klatergoud van de marketing. Hij doet gewoon netjes onderzoek en schrijft nog op wat hij vindt ook.

Binnenkort verschijnt in het sjieke American Journal of Physiology / Endocrinology and Metabolism een onderzoek van Wolfe's groep over de vraag of het uitmaakt of je pal voor de training een wei-shake inneemt of een uur daarna. Het antwoord op die vraag luidt ‘neen’. En als je iets weet over het gedrag van eiwitten en aminozuren in het lichaam, dan verbaast je dat niet.

Wolfe's onderzoekers deden experimenten met gezonde en jonge proefpersonen, die nog niet eerder met gewichten hadden getraind. De proefpersonen deden tien sets leg extensions, en namen of voor de training, of een uur daarna twintig gram wei. De onderzoekers keken vervolgens hoe de spieren reageerden.

De figuur hieronder vat samen wat de onderzoekers vonden. Het geeft de opname van het aminozuur fenylalanine door de spieren weer in de twee verschillende groepen. Dat is een merker voor de opname van alle aminozuren.

Op basis van de figuur zou je kunnen opmaken dat je voor de training eiwitten moet nemen, niet erna. Die conclusie trekken de onderzoekers echter niet. Het verschil wordt veroorzaakt door één individu. Haal je de onverlaat uit de sample, dan blijft er van het verschil niks over. De onderzoekers houden het er dus op dat het niet uitmaakt wanneer je wei neemt: voor of na de training, het is om het even.

Dat komt waarschijnlijk omdat wei-eiwitten na inname tijd nodig hebben om in het bloed te komen. Een volwassen portie wei, hebben Franse onderzoekers eens gemeten, heeft anderhalf uur nodig om de maag te verlaten. In rust, welteverstaan. Ben je lichamelijk actief, dan duurt het waarschijnlijk langer.

De auteurs van de studie waarover dit stukje gaat publiceerden een paar jaar geleden studies naar de effecten van losse aminozuren en training in hetzelfde tijdschrift. Losse aminozuren worden door het lichaam sneller opgenomen dan wei.

Met die losse aminozuren hebben de Amerikanen dezelfde experimenten gedaan als met wei: ze lieten twee groepen sporters trainen, en gaven ze of voor, of na de sessie aminozuren. Het figuurtje hiernaast vertelt je hoeveel van die aminozuren werden opgenomen door de spieren. Waar ‘pre’ en ‘post’ voor staan hoeven we je niet te vertellen, toch?

De meest interessante figuur in die studie staat hieronder. Hij vertelt je op welk moment de spieren de meeste aminozuren opzogen: tijdens de training en pal erna. De beste manier om je spieren te voorzien van aminozuren is ervoor te zorgen dat tijdens je training de concentraties aminozuren in je lichaam optimaal zijn. Hèt moment om je lichaam te voorzien van een flinke stoot eiwitten (eiwitten, niet aminozuren) is dus anderhalf uur voor de training.

Het is jammer voor de marketingjongens.

1. Tipton KD, Elliott TA, Cree MG, Aarsland AA, Sanford AP, Wolfe RR. Stimulation of Net Muscle Protein Synthesis by Whey Protein Ingestion Before and After Exercise. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Aug 8; [Epub ahead of print]. [Link]
        2. Tipton KD, Rasmussen BB, Miller SL, Wolf SE, Owens-Stovall SK, Petrini BE, Wolfe RR. Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206. [Link]
        The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Originally posted by sf01 View Post
          Dextrose... kan supersnel opgenomen worden. Maag, dunne darm, bloed. Veel sneller dan dat wordt het niet.
          Sterker nog, de slijmvliezen in de mond nemen al glucose op (dextrose = D-glucose).

Comment

hoeveel gram of stukjes dextrose zou ik pakken na een training???

Comment

Originally posted by Kevster View Post
              Vertel er ook even bij dat je ON bent.

Glucagon en insuline zijn twee spiegelhormonen van elkaar. Glucagon is alles eruit. Insuline is alles er in. De één is altijd hoog terwijl de ander laag is. Ze kunnen niet tegelijkertijd hoog zijn omdat ze exact het tegenovergestelde van elkaar doen.

Wanneer tijdens eens training geen toevoer is van energie en het energieverbruik hoog is dan zal de bloedsuiker spiegel snel kelderen. Wat er dan gebeurd is dat de insuline mee omlaag gaat. Tegelijkertijd gaat de glucagon omhoog. Dit noemen ze het insuline:glucagon ratio. Eigenlijk dus opslaan/vrijmaken ratio.

Wanneer je klaar bent met trainen is je insuline dus laag en je glucagon hoog wat betekend dat je lichaam zijn uiterste best aan het doen is om energie vrij te maken uit o.a de glycogeen depots. Tevens gaat het lichaam andere manieren zoeken om energie te verkrijgen. Daarbij hoort het losmaken van amino's uit spiereiwit om deze om te zetten naar glucose en het vrijmaken van vetzuren uit de vetcel (waar ook weer suiker bij vrijkomt nl. glycerol).

Na de training wil je natuurlijk zo snel mogelijk weer beginnen met groeien zonder dat er te veel energie uit je spiereiwit word gehaald. Wat je dus wilt is het glucagon:insuline ratio richting insuline shiften. Hoe breng je zoiets teweeg? Juist! Glucose/bloedsuiker/dextrose/druivensuiker (verzin nog maar wat namen) omhoog jagen om het lichaam weer van 'vrijmaken" naar "opslaan" te shiften. Als de bloedsuiker hoog is hoeft het lichaam natuurlijk niets meer vrij te maken en kan het daar op teren. Druivensuiker/glucose/dextrose is gewoon exact hetzelfde als in de bloedbaan. Het hoeft niet meer door het lichaam bewerkt te worden en wordt dus ook meteen opgenomen zodra het in de dunne darm komt. Wat eigelijk gewoon instantly gebeurd.

In barre tijden gaat het lichaam ook bepaalde amino's (voornamelijk alanine en glutamine) omzetten naar bloedsuiker. Dit is ook de enige reden dat je een lichte insulinepiek krijgt van eiwitten. De insulinepiek van eiwitten komt dus eigenlijk door de koolhydraten.

Als glucagon (en alle andere katabole hormonen) hoog zijn dan zijn de cellen op slot voor opslag. De cel is dan puur bezig met vrijmaken. Het is altijd het ene of het andere. Dus wanneer je geen hoog genoege insulinepiek hebt (om de hele zooi richting de anabole staat te shiften) worden er ook geen amino's opgeslagen in de spieren.

Koolhydraten heeft dus de hoogste prioriteit. Als dit samen gebeurd met eiwitten dan zullen dus de cellen open staan voor de amino's en zullen ze dus beter opgenomen worden.

Mooi stukje uitleg .. en verder met ik het met sf eens en denk dat het logisch is om na trainen eerst glycogeen aan te vullen met glucose en daarna pas eiwitten.

von dat stukje over eiwitten voor de training van kevster ook wel interesant.

beste is volgens mij na alles door te hebben gelezen is:

-whey uurtje/half uurtje VOOR trainen
              -dextrose direct na trainen
              - iets later weer whey shake of andere eiwit bron

toch bedankt allemaal voor jullie posts !!
              -
              If you do what you always did, you will get what you always got !

Comment

ik heb in zoveel topics al mijn mening neergezet mbt dit onderwerp. dus die is wel bekend denk ik. Ik ben het eens met erik, SF en kevster.

Ik ben zelf van mening, dat het volgende goed werkt:
                anderhalf tot twee uur voor de training: volwaardige maaltijd. vooral eiwitrijk en koolhydraat rijk. relatief arm in vetten. kcal zijn ongeveer 20% van totale dagelijkse kcal inname.

direct na het trainen: 30-40g whey + 30-40g dextro

half uurtje tot 45 minuten later: volwaardige maaltijd. vooral eiwitrijk en koolhydraat rijk. relatief arm in vetten. kcal zijn ongeveer 20-30% van totale dagelijkse kcal inname.

Optioneel kun je ipv 30-40g post workout, ook 30-40g oplossen in een liter water, en kleine slokjes tijdens de training nemen. je laat dan de helft over, en dit drink je weg aan het einde van de training samen met je whey.

Als je de maaltijden die je voor de training neemt, flink wat koolhydraten eet, en je van deze maaltijden ook tijdens en na het trainen energie en bouwstoffen geleverd krijgt (glucose en aminos), zal het best zo zijn, dat je ook vrij rap weer anabool bent met enkel whey en daarna bij thuiskomst een normale post workout maaltijd. (zonder dextrose).

Maar dat is niet de snelste of beste manier imo.
                More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Meer bewijs dat koolhydraten overbodig zijn in het post-workout window. - DutchBodybuilding.com forum
                  Groeten

Comment

leuk topic. maar het onderzoek kijkt alleen naar insuline. en laat dat nou niet de reden zijn waarom ik op deze manier mijn voeding tot me neem. (maar wel voor het maximaliseren van de glycogeen voorraden, en het optimaal sturen van koolhydraten richting spiercellen, en daardoor minder naar vetcellen).

komt dus een beetje neer op wat BIG-T in dat topic ook zegt.
                    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Ik kan me alleen herinneren dat dit topic er was, moet eerlijk zeggen het niet eens gelezen te hebben.
                      Hoop dat het wat toevoegt voor de discussie.
                      Groeten

Comment

Hele interessante discussie op dbb.

Daarbij zien we wederom weer eens de ware aard van onze MartinNoppert.

Hilarische shit, ik ben na pagina 1 beneden popcorn gaan halen.
                        The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

ik kan de whey en dextrose gewoon bij elkaar in 1 shake gooien tog??

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                            ik heb in zoveel topics al mijn mening neergezet mbt dit onderwerp. dus die is wel bekend denk ik. Ik ben het eens met erik, SF en kevster.

Ik ben zelf van mening, dat het volgende goed werkt:
                            anderhalf tot twee uur voor de training: volwaardige maaltijd. vooral eiwitrijk en koolhydraat rijk. relatief arm in vetten. kcal zijn ongeveer 20% van totale dagelijkse kcal inname.

direct na het trainen: 30-40g whey + 30-40g dextro

half uurtje tot 45 minuten later: volwaardige maaltijd. vooral eiwitrijk en koolhydraat rijk. relatief arm in vetten. kcal zijn ongeveer 20-30% van totale dagelijkse kcal inname.

Optioneel kun je ipv 30-40g post workout, ook 30-40g oplossen in een liter water, en kleine slokjes tijdens de training nemen. je laat dan de helft over, en dit drink je weg aan het einde van de training samen met je whey.

Als je de maaltijden die je voor de training neemt, flink wat koolhydraten eet, en je van deze maaltijden ook tijdens en na het trainen energie en bouwstoffen geleverd krijgt (glucose en aminos), zal het best zo zijn, dat je ook vrij rap weer anabool bent met enkel whey en daarna bij thuiskomst een normale post workout maaltijd. (zonder dextrose).

Maar dat is niet de snelste of beste manier imo.

Zo ga ik het doen !!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                            X