Kunnen kcal verdampen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kunnen kcal verdampen?

Verder niet echt van belang voor mijn voeding ofzo. Maar vroeg het me af.

Voorbeeld 1)

500 gram ongekookte kip = ongeveer 550 kcal
    Als ik het nu ga braden dan zal de kcal hetzelfde blijven. Zelfs toenemen door olie ofzo. Maar als ik het in de oven doe;...dan zal het aantal gram afnemen. De kcal waarschijnlijk niet want alleen vocht is uit de kipfilet weg.
    Maar als ik het in water kook;..er zijn onderzoeken die zeggen dat kleine vetmoleculen door de osmotische waarde uit de voeding gaan.

maar goed,..dit zal nog geen 2 kcal uitmaken denk ik. Nu moeilijker voorbeeld.

Voorbeeld 2)

Ik kook lekkere kip. Ik ga voor de franse pot en gooi er tomatenblokjes bij, bonen en 200 ml wijn. Bij elkaar opgeteld behoorlijk wat kcal...vooral door de wijn. Maar de alcohol in de wijn is wat zo aantelt. Daar zitten de kcal in. Maar alcohol verdampt als je het verwarmt. Vandaar dat je er ook niet aangeschoten van wordt. Dit zou dus echt 150 kcal kunnen schelen.

Hahahaha is dat ook zo?

En ja;..ik verveel me
    You can not become LEGenDArY without Legday

Hmmmmm... Zou zonde van de wijn zijn...

Comment

Ja, als de stof die verdampt veel Kcal bevat, en hij verdampt dan verdampen de Kcal mee lijkt mij...

Comment

Het vocht verdampt niet de ethanol zelf. Dus al het alcohol met zijn suikers blijft gewoon aanwezig. Net zoals bij het koken of in de oven al het eventuele vocht uit tomaten en vlees verminderd, maar de daadwerkelijke voedingsstoffen gewoon aanwezig blijven.

Comment

Daarvoor zou je moeten weten wat de verbrandingstemperatuur is, lijkt me.

Comment

Voorbeeld 1, als je de kip gaat braden dan schroeit het vlees meestal dicht en zal geen vet opnemen, er komt vaak nog wel vet en vocht uit op de delen die niet dichtgeschroeid zijn, het aantal cal neemt eerder dus wat af.
            Het aantal cal van een stuk kipvles kan ook weleens wat lager liggen als het met water ingespoten is, kan zomaar 20% extra water bevatten dus van de 500cal kan dat dan ook 100cal schelen.

voorbeeld 2,
            Als je kookt met wijn, de alcohol zal idd geheel verdampen en er gaan dan wat alcohol cal vanaf, maar de originele druivensappen blijven er in zitten, incl een deel van de nog aanwezige vruchtensuikers.
            Ik denk niet dat het zomaar 150cal zal schelen, volgens mij is dat zo'n 20gr alcohol(dacht dat alcohol 7cal per gram was) en dat is vrij veel voor een scheutje wijn.
            1e Masters Superbody YBF 2011!
            Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
              Het vocht verdampt niet de ethanol zelf. Dus al het alcohol met zijn suikers blijft gewoon aanwezig.
              Alcohol verdapmt wel degelijk, eerder nog dan water. Het kookpunt van alcohol ligt rond de 70 graden celcius, en van water rond de 100 graden celcius. De verdamping van alcohol vind dan eerder plaats, zo kun je alcohol ook vrij eenvoudig uit een waterige vloeistof destilleren.

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
                Alcohol verdapmt wel degelijk, eerder nog dan water. Het kookpunt van alcohol ligt rond de 70 graden celcius, en van water rond de 100 graden celcius. De verdamping van alcohol vind dan eerder plaats, zo kun je alcohol ook vrij eenvoudig uit een waterige vloeistof destilleren.

Het verdampt al vrij snel als je het op je huid smeert.
                kookpunt is dacht ik 78graden. Dus zodra het water of het mengsel met vet kookt bij de kip is alle alcohol al door de afzuigkap verdwenen.

Comment

Originally posted by marnop View Post
                  Het verdampt al vrij snel als je het op je huid smeert.
                  kookpunt is dacht ik 78graden.
                  78,37 graden celcius

Comment

Originally posted by marnop View Post
                    .
                    kookpunt is dacht ik 78graden.
                    we weten allebei dat je dat vantevoren gegooled hebt
                    You can not become LEGenDArY without Legday

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
                      Ik denk dat fal bedoelt dat de ethanol en methanol eerder zullen verdampen dan water.. Zo las ik die zin toch..

Originally posted by Bilo View Post
                      Das parate kennis
                      Eerst verdampt methanol dan ethanol en dan pas zal de temperatuur stijgen naar de 100 graden waar het water verdampt..
                      On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Comment

een rode wijn bevat 10-13% alcohol (ongeveer). per 100ml is dit ongeveer 10-13g alcohol. 1g alcohol = 7kcal. 10-13g is dus 70-91 kcal.

aantal kcal bij rode wijn ligt vaak rond de 85-100 kcal. meestal zit er in rode wijn 2-3g koolhydraten per 100ml en de rest is alcohol. je kan dus stellen dat dik 90% van de kcal verloren zou gaan bij het koken (mits lang genoeg op de juiste temperatuur, zodat ook daadwerkelijk alle alcohol vervlogen is).
                        ----------------------

Voor een witte wijn geld hetzelfde als een rode. behalve voor een zoete witte wijn niet. daar zit vaak evenveel alcohol in. maar daarnaast meer koolhydraten. dit is per 100ml meestal rond de 20g. hier gaan dus niet vrijwel alle kcal verloren.
                        --------------------

Door wijn te gebruiken bij het koken, kun je genieten van de smaak. wel het voordeel hebben van de flavonoiden in wijn (en eventuele andere stofjes die erin zitten die goed voor onze gezondheid zijn). zonder de nadelen van alcohol.

en je kan echt heerlijke sauzen voor over vlees maken met het braadvocht van het vlees samen met rode wijn en wat kruiden.
                        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by Bilo View Post
                          Ben van origine procesoperator........chemie en voedingsmiddelen.

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                            Door wijn te gebruiken bij het koken, kun je genieten van de smaak. wel het voordeel hebben van de flavonoiden in wijn (en eventuele andere stofjes die erin zitten die goed voor onze gezondheid zijn). zonder de nadelen van alcohol.

en je kan echt heerlijke sauzen voor over vlees maken met het braadvocht van het vlees samen met rode wijn en wat kruiden.
                            Zo lekker is de kip niet als je uit schiet en er opeens een hele fles wijn in de pan ligt met een beetje kip :P

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                              Zo lekker is de kip niet als je uit schiet en er opeens een hele fles wijn in de pan ligt met een beetje kip :P
                              ach tuurlijk wel

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X