Gezond voedings schema voor afvallen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gezond voedings schema voor afvallen?

Beste mede-forumers,

Ik ben helemaal nieuw in dit vak, en ik wil graag werken aan een sixpack en wat stevige armen (hoeft absoluut niet het strakste wasbordje te worden). Ik zit nu nog aan de 82 kilo gewicht (twee maand geleden 92 kilo geweest), en ik wil nog een aantal kilo afvallen tot 75 kilo aangezien mijn vetgehalte nog wel hoog is denk ik.

Ik sport nu elke avond (cardio, hardlopen) circa 45 minuten, en dit wil ik overschakelen naar kracht training zodra ik 75 kilo ben.

Mijn huidig voedings schema:

Voedings schema
    Ontbijt:
    - Dubbele (2 plakjes op elkaar) toscaanse donker meergranenbrood + magere kip filé of slankie smeerkaas
    Afwisselend met:
    - 250ml magere melk + 125ml water met 4 eetlepels havermout en 2 eetlepels brinta.
    - 500 tot 750ml water drinken

Lunch:
    - Dubbele (2 plakjes op elkaar) toscaanse donker meergranenbrood + magere kip filé of slankie smeerkaas
    - Appel, banaan of peer (1 stuks)
    - 500 tot 750ml water drinken

Avondeten:
    - Vooraf 250-300ml water
    - Wat de pot schaft (wel rijst ipv aardappels), veel groente en een mager stukje vlees (kip filé, tartaar of soortgelijk). Geen jus, of vette sauzen zoals mayo (wel klein beetje appelmoes en ketchup).
    - Achteraf 500-750ml water

Avond Sporten:
    - Tijdens sporten (45mins hardlopen) circa 600ml water

30 mins na het sporten
    - Appel, banaan of peer (2 stuks)
    - Rest van de avond water circa 750ml

- einde dag -

Nu voel ik me overdag nog wel wat zwakjes, en daarom zit ik te denken om wat magere yoghurt of kwark toe te voegen. Maar zitten hier niet veel suikers in?

En wat van kracht trainingen zou ik het beste kunnen gaan uitoefenen voor je buik en armen. Ik heb me ook laten vertellen dat kracht traingen meer vet verbranden (dus beter voor je dieet) dan cardio trainingen. Maar toch ben ik via cardio al 10 kilo kwijt geraakt via het bovenstaande voedings schema en intensief sporten.

Graag hoor ik van jullie!

Groetjes Jorian
    Don’t be a Brat burn that Fat

Voor het slapen gaan 500 gram magere kwark toevoegen kan geen kwaad (geen franse volle kwark, daar zitten veel vetten in!)
    Dan heb je tijdens je nachtrust voldoende langzame eiwitten om je spieren te ''voeden''.
    Koolhydraten valt reuze mee in magere kwark, verschilt per merk.
    Bench: 87.5 KG / Squat: 100 KG / Deadlift: 150 KG!

Comment

Focus niet teveel op je gewichtsverlies! Dat is de meest gemaakte fout. Als je alleen cardio doet, ga je er op den duur als een marathonloper uitzien. Als dat je doel is, ga zo door, als dat niet je doel is, stel je eetschema bij en start met krachttraining.

Met krachttraining val je inderdaad af. Er is wel een verschil met afvallen door alleen cardio: met krachttraining behoud je spiermassa. Die spiermassa is zeer belangrijk omdat het ook in rust kcal verbruikt! Bovendien ziet het er mooier uit (vind ik persoonlijk). Lijn je te streng, dan verlies je zelfs spiermassa. Je lichaam is je namelijk graag van dienst: wil jij functioneren op weinig kcal en veel cardio, dan zorgt je lijf dat het zich daaraan aanpast. Indien nodig door het lichaam af te breken.

Na twee maanden streng lijnen kun je beter een week pauze inlassen en op onderhoud eten. Dan ga je daarna weer netjes afvallen. Doe je dat niet, dan stagneert het afvalproces. Dat kun je voorkomen. Die hongersignalen krijg je niet voor niets, dat is een teken dat je erg ver onder onderhoud zit.

Comment

Originally posted by Pallas View Post
        Focus niet teveel op je gewichtsverlies! Dat is de meest gemaakte fout. Als je alleen cardio doet, ga je er op den duur als een marathonloper uitzien. Als dat je doel is, ga zo door, als dat niet je doel is, stel je eetschema bij en start met krachttraining.

Met krachttraining val je inderdaad af. Er is wel een verschil met afvallen door alleen cardio: met krachttraining behoud je spiermassa. Die spiermassa is zeer belangrijk omdat het ook in rust kcal verbruikt! Bovendien ziet het er mooier uit (vind ik persoonlijk). Lijn je te streng, dan verlies je zelfs spiermassa. Je lichaam is je namelijk graag van dienst: wil jij functioneren op weinig kcal en veel cardio, dan zorgt je lijf dat het zich daaraan aanpast. Indien nodig door het lichaam af te breken.

Na twee maanden streng lijnen kun je beter een week pauze inlassen en op onderhoud eten. Dan ga je daarna weer netjes afvallen. Doe je dat niet, dan stagneert het afvalproces. Dat kun je voorkomen. Die hongersignalen krijg je niet voor niets, dat is een teken dat je erg ver onder onderhoud zit.
        Hartstikke bedankt voor je reactie! top, hier heb ik zeker iets aan.
        Als ik het hele verhaal samenvat, moet ik me minder op gewichtsverlies gaan concentreren, weekje pauze en z.s.m naar de sportschool hollen? Maar hoe zit dat dan met mijn vetpercentage, deze weet ik niet zo uit mijn hoofd. Maar ik heb nog wel iets een buikje. M'n hele lichaam is door het hardlopen wel een enorme slag kleiner geworden, zo voel ik botten/ribben die ik eerder nog nooit gevoeld heb.

Ik dacht ik blijf gewoon doorlopen totdat het strak is, en dan met kracht aan de gang te gaan. Maar ik snap zeer zeker je verhaal, dat je door deze manier ook je spiermassa gaat verkleinen.

Kortom, ik kan beter een soortgelijk (voedings) schema van jullie gaan volgen en lekker met gewichten en kracht trainingen aan de gang gaan?
        Last edited by Jorian; 05-05-2012, 16:53.

Comment

Je eetschema is trouwens erg ongezond. je eet misschien 10-15g vetten per dag. Vetten zijn essentieel, en zijn betrokken bij veel processen in het lichaam. je kan serieuze gezondheid problemen krijgen bij inname van te weinig vetten. Tevens is het verliezen van lichaamsvet met een zeer lage vetinname zelfs lastiger als normaal.

Verder eet je een 60g eiwitten. de meesten hier op het forum hanteren 2.5g eiwitten per kg lichaamsgewicht. je zou dus zeker 3x zoveel eiwitten moeten gaan eten als je nu doet.

Je voeding bestaat dus vrijwel enkel uit koolhydraten, met een hele kleine hoeveelheid eiwitten en vetten. Dit in combinatie met een kcal tekort (waardoor je af gaat vallen), en veel cardio (wat een nog groter calorie tekort creert).

zorgt ervoor dat je veel spiermassa verliest. tuurlijk verlies je ook wel wat vetmassa, maar grotendeels ook spiermassa. Ofwel je wordt smaller en smaller, maar er blijft overal een vetlaag(je). je wordt dus niet strak.
          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Bedankt voor je reactie!

Kijk aan, dus in feite ben ik gewoon fout bezig. Wat zou je aan mijn voedings schema toevoegen of verwijderen? Zodat ik wel een gezond schema hou, zonder te veel vetten. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe mijn schema er dan uit komt te zien.

Tevens heb ik de keuze gemaakt volgende week me aan te melden bij een locale sportschool om serieus te beginnen met kracht trainingen. Deze sportschool moet volgens alle bekenden super zijn, zeer goede begeleiding en deskundig advies. Dan zal ik ook wel met vetpercentage komen te weten etc.

Kortom, ik moet dus meer vetten binnen krijgen om vet te verliezen? want als ik me weeg ben ik 81.8kg, maar zo voel ik me absoluut niet. Echt nog wel een behoorlijk isolatie (vet) laagje over mn buik wahaha.

Dus meer vetten en eiwitten, hoe komt mn schema er dan uit te zien?

Alvast super bedankt!
            Last edited by Jorian; 05-05-2012, 18:47.

Comment

daar kun je dit vinden:Kijk eens of je daarmee verder komt, succes.

Comment

Originally posted by Pallas View Post
                daar kun je dit vinden:Kijk eens of je daarmee verder komt, succes.
                Hartstikke bedankt, hier kan ik zeker iets mee! Ik heb even mijn vetpercentage op die site ingevuld. Maar zoals gezegd is dit niet helemaal correct, straks in de sportschool krijg ik de exacte meting.

Volgens die site heb ik:
                20.1% vetpercentage
                16.1kg aantal kilo's vet
                66.3kg vetvrije massa
                En ik heb een gezond gewicht.

Ben benieuwd of de sportschool ongeveer de zelfde uitslag heeft.

Tevens heb ik nog een vraagje over het "wegwijzer voor nieuwe leden topic".
                Het is ook eerder in mijn topic vernoemd door Pallas.

Noot: wil je afvallen en heb je een dieetgeschiedenis? Ga dan eerst een tijd op onderhoud eten om je stofwisseling te laten herstellen. Later kun je dan kiezen voor een cut.
                Hoe moet ik me dit voorstellen? op onderhoud eten? moet ik mijn huidige schema even laten vallen. Een weekje normaal eten en dan mn nieuwe schema opvolgen?
                En wat bedoelen we precies met de term "cut" haha, ik ken alle termen nog niet.

Super bedankt voor alle moeite alvast,

Groetjes Jorian
                Last edited by Jorian; 06-05-2012, 10:38.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X