Hoeveel gram eiwit kan het lichaam per keer opnemen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoeveel gram eiwit kan het lichaam per keer opnemen?

hallo bodynet.
    ben nieuw op dit forum maar zit wel een tijdje met deze vraag, en een duidelijk antwoord is erg moeilijk te vinden.

hoeveel gram proteïne kan het lichaam nou per hoeveel tijd opnemen? is het (...) gram per 3 uur? of (...) gram per 1 uur?
    ik heb dus geen idee, mijn vermoedens en ook het meest logische wat ik vaker hoor is dat het lichaam ongeveer tot 30 gram eiwit per uur kan opnemen en afbreken tot aminozuren.

alvast bedankt

kun je niks over zeggen.
    gewoon zorgen dat er bij elke maaltijd genoeg eiwitten zitten en dat je aan het eind van de dag gewoon genoeg gram eiwit binnengekregen hebt.
    “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Zie '30 gram per 3 uur' vaak voorbij komen.
      Maar ik kan hier zelf niets over bevestigen, te weinig verstand over dat onderwerp:P

Onderstaande lijkt me de beste optie!

Originally posted by maar7en8 View Post
      kun je niks over zeggen.
      gewoon zorgen dat er bij elke maaltijd genoeg eiwitten zitten en dat je aan het eind van de dag gewoon genoeg gram eiwit binnengekregen hebt.

Comment

Gewoon eten, je pist het anders vanzelf wel uti

Comment

Waarom 30gr per 3 uur? Zegt je darmwand bij dat getal "nu is het goddomme genoeg jongens, met al die aminozuren die hier langs willen" ?
          Train hard or go hormone

Comment

je kan zoveel opnemen als jij wil. je lichaam neemt het allemaal op.
            de vraag is, wat gaat je lichaam er uiteindelijk mee doen?

je lichaam heeft een x aantal grammen eiwit nodig per tijdseenheid nodig voor herstel, groei, vervangen van cellen etc. eet je meer dan nodig, wordt het omgezet naar glucose, en verbrand je je eiwitten.

Mits je al ruim voldoende glucose binnenkrijgt, en je lichaam heeft geen toepassing voor deze extra glucose, zal het worden omgezet tot lichaamsvet.
            ----------------------

je wil dus per dag een bepaalde hoeveelheid eiwitten nemen waarvan je weet dat je lichaam die nodig heeft. Het liefst niet veel meer (een beetje meer is niet erg), maar zeker ook niet minder.

aangezien de afgifte van aminozuren door inname van eiwitten, vaak tot wel 8 uur kan aanhouden, hoef je niet elke paar uur eiwitten te nuttigen. dit kan wel maar is niet noodzakelijk.

het belangrijkste is dat je per dag voldoende grammen binnenkrijgt. Of je dit nou verdeelt over 3-4 maaltijden of 6 maaltijden maakt eigenlijk niet zoveel uit. ikzelf neem echter altijd een eiwitbron bij elke maaltijd. meestal een 50-60g per maaltijd. meestal neem ik 4-5 maaltijden.
            More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
              je kan zoveel opnemen als jij wil. je lichaam neemt het allemaal op.
              de vraag is, wat gaat je lichaam er uiteindelijk mee doen?

je lichaam heeft een x aantal grammen eiwit nodig per tijdseenheid nodig voor herstel, groei, vervangen van cellen etc. eet je meer dan nodig, wordt het omgezet naar glucose, en verbrand je je eiwitten.

Mits je al ruim voldoende glucose binnenkrijgt, en je lichaam heeft geen toepassing voor deze extra glucose, zal het worden omgezet tot lichaamsvet.
              ----------------------

je wil dus per dag een bepaalde hoeveelheid eiwitten nemen waarvan je weet dat je lichaam die nodig heeft. Het liefst niet veel meer (een beetje meer is niet erg), maar zeker ook niet minder.

aangezien de afgifte van aminozuren door inname van eiwitten, vaak tot wel 8 uur kan aanhouden, hoef je niet elke paar uur eiwitten te nuttigen. dit kan wel maar is niet noodzakelijk.

het belangrijkste is dat je per dag voldoende grammen binnenkrijgt. Of je dit nou verdeelt over 3-4 maaltijden of 6 maaltijden maakt eigenlijk niet zoveel uit. ikzelf neem echter altijd een eiwitbron bij elke maaltijd. meestal een 50-60g per maaltijd. meestal neem ik 4-5 maaltijden.
              Goede uitleg! Hoeveel tijd zit er tussen jouw 4-5 maaltijden?

Comment

handige post dynobot
                ik train hard, bijna altijd om de dag. dan heb ik wss meer nodig dan de gemiddelde persoon niet waar?
                maar kent iemand de wetenschappelijke grens van wat eigenlijk "genoeg" is voor het menselijke lichaam?

iemand ooit gehoord van dit: 3 gram per kg lichaamsgewicht en dat per 3 uur?
                (dit was wss bedoeld voor de actieve persoon/atleet.)
                dus in mijn geval: 3x87=261 gram eiwit, wat ongeveer gelijk staat aan 1,5 kg kipfilet/steak per maaltijd? klinkt als onzin?
                kon ook verdeeld zijn over de hele dag en dan per maaltijd? geen idee... iemand een wetenschappelijke onderzoek dat aantoont hoe dat opnemen en afbreken van aminos en eiwitten werkt ongeveer?

Comment

Ik doe nu 2.5 x vvm (niet gewicht,want heeft je vet eiwitten nodig?)
                  Dat verdelen over mijn 6 maaltijden waarbij pre / post wo de hoeveelheden wat hoger liggen.
                  Team Fox Gym - Contest Prep / Transformation / Nutrition - PM voor informatie.
                  Ox Nutrition / Ice76 Protein Ice

Comment

2.5 x (ben 87 kg, 15% bf, 13 kg is dan vet, blijft er 74 vvm over) 74 = 185 gram eiwit word het dan... verdeeld over 6 maaltijden.
                    185:6= afgerond naar boven 31, dat is 31 gram eiwit per maaltijd dus

klinkt als de meeste logische antwoord.

thanks mvos

Comment

Originally posted by Mvos View Post
                      Ik doe nu 2.5 x vvm (niet gewicht,want heeft je vet eiwitten nodig?)
                      Dat verdelen over mijn 6 maaltijden waarbij pre / post wo de hoeveelheden wat hoger liggen.
                      Wow, daar heb ik nog niet aan gedacht! Ik nam altijd 2,5-3x mijn totale gewicht, maar het vet dat ik heb heeft het inderdaad niet nodig.

Comment

Originally posted by K-94 View Post
                        Goede uitleg! Hoeveel tijd zit er tussen jouw 4-5 maaltijden?
                        3-4 uur afhankelijk hoe laat ik begin en eindig met eten.
                        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by budybuilder View Post
                          2.5 x (ben 87 kg, 15% bf, 13 kg is dan vet, blijft er 74 vvm over) 74 = 185 gram eiwit word het dan... verdeeld over 6 maaltijden.
                          185:6= afgerond naar boven 31, dat is 31 gram eiwit per maaltijd dus

klinkt als de meeste logische antwoord.

thanks mvos
                          Is waarschijnlijk voldoende voor jou.

Comment

Originally posted by K-94 View Post
                            Wow, daar heb ik nog niet aan gedacht! Ik nam altijd 2,5-3x mijn totale gewicht, maar het vet dat ik heb heeft het inderdaad niet nodig.
                            Meningen verschillen nogal op gebied van eiwit behoefte voor sporters /bodybuilders. De een zegt dat 2g per kg lichaamsgewicht voldoende is. de ander is van mening dat 2.5 of zelfs 3.3g de optimale hoeveelheid is voor naturel atleten.

2.5g per kg gewicht, zal bij velen dicht in de buurt komen van 3g per kg VVM. Ik bijvoorbeeld zou dan 94x2.5 = 235g. OF 81.5x3 = 246. ligt dus erg dicht bij elkaar in de buurt.
                            --------------------------

kortom hoeveel je precies nodig hebt, zal ergens tussen de 2 en 3g per kg lichaamsgewicht OF 1.8-3.3g per kg VVM liggen. dit is een grote marge waarin veel mogelijk is.

zowel 2.5g per kg lichaamsgewicht, als 2.5g per kg VVM zal in de range liggen. wat voor jou het beste werkt, zul je zelf moeten uitvinden.

Comment

Goede posts dyno, nice!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X