Gewichtstoename verklaren?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gewichtstoename verklaren?

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag, waar ik van hoop dat jullie me er mee zouden kunnen helpen.

Het zit namelijk zo. Ik ben een aantal maanden geleden weer langzaamaan begonnen met trainen. Heb eerst een aantal weken FB gedaan. Nu net overgeschakeld op een split in 2 (borst/benen/biceps/buik & schouders/rug/triceps). Ik train nu drie keer per week en wil straks naar een split in 3. Omdat ik vroeger veel getraind heb, weet ik wat ik aan mijn lichaam heb en wat het aan kan. Zo kan ik snel, maar toch voorzichtig opbouwen. Op deze manier heb ik afgelopen tijd behoorlijk vooruitgang geboekt.

Wat dit keer verschilt met mijn vroegere trainen, is dat ik dit keer veel meer op mijn voeding let. Zo eet ik nu sinds een week of 4 flink wat eiwitten (meestal 1 a 2 keer per dag een whey shake, soms een soya shake), redelijk wat (onverzadigde) vetten en voornamelijk complexe koolhydraten. De snelle koolhydraten heb ik voor een groot deel verbannen, behalve net voor/tijdens mijn training.

Het opmerkelijke is nu dat ik in zo'n drie weken drie kilo ben aangekomen. Dit terwijl mijn doelstelling is om zowel spier op te bouwen als vet te verliezen.
    Ik heb mijn vetpercentage afgelopen maandag voor het eerst gemeten (we hebben zo'n weegschaal met vetpercentage meter. Ik weet dat dit niet waterdicht is, maar consequent fout meten is ook een goede meting). Dit ga ik in de gaten houden of dit stijgt/daalt.

Mijn belangrijkste vraag aan jullie: neemt je voedingsbehoefte vanaf het moment dat je gaat trainen toe? Omdat ik me voor kan stellen dat iemand van 100kg en 8% bf die zwaar traint een grotere behoefte heeft. Maar iemand die net weer een aantal maandjes traint........(waarvan sinds een aantal weken intensief). Misschien vreet ik wel gewoon veel te veel...? (ik heb (nog) geen voedingsschema, maar ik schat dat ik rond de 2500 - 3000 kcal per dag zit. En dat voor iemand van 1,89 en inmiddels 97 kg....)
    Of de conclusie is dat ik bereveel aanleg heb en van nature een kilo per week groei .

Wat denken jullie?
    "Strength does not come from winning. Your struggles develop your strengths. When you go through hardships and decide not to surrender, that is strength.” - Arnold Schwarzenegger

Ik denk, dat je moet stoppen met die vetmetingen op die weegschaal.
    Die meet telkens anders door het vochtgehalte die je handen meenemen.

Het is helemaal niet zo raar dat je zwaarder word, en ik vind het ook niet een bizarre steiging in je gewicht. Als ik zie dat je nu beter op je voeding let, vind ik het zelfs normaal dat je bw steigt.

Kijk in de spiegel wat je lichaam doet, of nog beter laat het meten met/dmv een betere manier.

Comment

je weet je kcal inname niet. Je hebt de eerste tijd je vet% niet gemeten, en gaat hem nu op een manier meten die niet betrouwbaar is.

deze twee zaken ICM lichaamsgewicht zijn toch wel de basis. als je een van deze zaken niet exact weet, ben je gewoon aan het gissen. en gissen is soms ook missen.
      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Ok, bedankt alvast voor jullie snelle reacties!

@Knulletje: Is een kilo per week aankomen niet bizar veel? Ik heb namelijk nooit eerder gehad dat ik weer intensief ging krachtsporten en vervolgens een kilo per week aankwam. Voorheen viel ik juist in eerste instantie af........

@Dynobet: Klopt, ben ik vandaag ook gelijk mee begonnen. Even van alles wat ik eet de voedingswaarde bijhouden. Als ik dit consequent volhoud, post ik deze over een aantal dagen.
        "Strength does not come from winning. Your struggles develop your strengths. When you go through hardships and decide not to surrender, that is strength.” - Arnold Schwarzenegger

Comment

Je zegt zelf al dat je meer op je voeding let, en je gebruikt nu extra eiwitshake's.
          Je let nu ook op je vetten, die je nodig hebt voor spiergroei.

Nee dan vind ik 1kg/pw (in het begin) niet zo extreem. Dat zal ook niet zo blijven groeien hoor...

Comment

Die snelle toename in gewicht wordt straks wel weer wat minder. Zijn hernieuwde beginnergains en spiergeheugen. Spieren lopen versneld weer vol en geven dan sneller meer gewicht. Dat gaat niet oneindig door.
            1e Masters Superbody YBF 2011!
            Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Inmiddels zijn we bijna een week verder. Instructeur op de sportschool heeft mijn bf gemeten. Dit is 23,1% bij een gewicht van 98kg (ben 1,89m). Op zich een redelijk hoog bf, maar eigenlijk ook wel hoog VVM .
              Dus nu over een maandje nog maar een keer meten...... Doel is toch om mijn bf in een maand naar de 20 te krijgen.

Verder natuurlijk nog goed op mijn voeding gelet. Globaal komt het een beetje op dit neer (dit is dus een cutschema voor mij):

Ochtend
              - 80 gr Havermout met 250 ml magere melk (soms een schep whey erbij)
              - 3 Visolie (3g) en 3 CLA (1,8g)

Tussendoor (10.00)
              - Boterham pindakaas
              - 250 gr kwark of 75gr tonijn met olijfolie (Lidl)

Lunch
              - Boterham tonijnsalade (zonder mayonaise)
              - Boterham met 3 plakken kipfilet
              - Boterham pindakaas
              - ong. 400 ml magere melk

Tussendoor (15.00)
              - ong. 50 gr. gemengde noten of 250 gr kwark of notenreep

Avondeten
              - aardappels (ong. 140 gr)
              - groente (ong. 200 gr)
              - vlees (meestal tartaar of kipfilet)
              - 375 ml magere melk

Tussendoor (21.00)
              - 250 gr kwark of 50 gr gemengde noten of 50 gr cottage cheese met 2 eieren
              - 3 Visolie (3g) en 3 CLA (1,8g)

Voor het slapen
              - Whey of soja shake met 10 gr lijnzaadolie

Op traindagen neem ik extra of anders:
              - brinta i.p.v. havermout
              - dextro('s) tijdens het trainen
              - amino's voor het trainen
              - banaan na het trainen
              - z.s.m. na de training een whey shake

Grotendeels ziet het er zo uit. Hier en daar soms iets extra's (notenreep, eiwitreep).

Iemand suggesties (dynobet, knulletje, marnop?) ?

Comment

ochtend altijd voldoende volwaardige eiwitten bij je ontbijt nemen en voor het slapen gaan liever casseïne. Geen soya en geen olie er bij. (zou ik doen)

hoe is je bf% gemeten? Met tang of weegschaal?
                1e Masters Superbody YBF 2011!
                Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by marnop View Post
                  ochtend altijd voldoende volwaardige eiwitten bij je ontbijt nemen en voor het slapen gaan liever casseïne. Geen soya en geen olie er bij. (zou ik doen)

hoe is je bf% gemeten? Met tang of weegschaal?
                  Ok, mooi. Want toevallig zijn mijn casseïne-eiwitten vandaag binnengekomen :-).
                  En ja, die olie erbi doe ik voornamelijk om aan mijn vetten te komen. Anders eet ik te weinig vet, lijkt me.

En die weegschaal vertrouwen we niet meer.... Dus de instructeur deed dit met een tang.

Comment

Inmiddels de drie cijfers bereikt..... Vandaag was het 100 kg.
                    Gelijk weer mjn bf laten meten. Dat was 23,4.

Gaat dit de goede kant op.....?

Comment

Betekent dat je VVM wel is gestegen, maar je bf (+0,3) niet is gedaald. Vind het zelf altijd moeilijk om binnen een week al een vergelijking te maken (metingen kunnen nou eenmaal klein beetje schommelen, ook met huidplooi). Ik zou pas weer over maandje meten.., misschien dat er dan iets zinnigers over te zeggen valt... is mijn mening btw

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X