Macronutriënten - Vetten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Macronutriënten - Vetten

Beste BNers,

Ik heb inmiddels redelijk wat gelezen over koolydrathen en eiwitten. Zo begrijp ik waarom je bijvoorbeeld een X aantal gram neemt om een Y resultaat te krijgen.

Maar waar ik eigenlijk vrij weinig over weet en lees hier zijn vetten. Ik lees vaak dat men de vetten zoveel mogelijk wil beperken tot 1g per lichaamsgewicht. Waarom zo weinig? Ook lees ik verschillende dingen over de momenten waar je vet het best kan eten. En wat gebeurd er bijvoorbeeld bij een tekort aan vet?

Staat veel over op het internet en hier op BN, maar er wordt eerst het een beweerd en vervolgens het ander.
    "Aan****testosteron****hangen geen risico's want islichaamseigen****stof" -****Dexie****2013 ( het srs jaar)****

Ik zelf neem redelijk weinig vetten omdat het kcal rijk is en ik een grote eetlust heb. Bij een tekort aan vet kunnen sommige hormonen niet meer aan worden gemaakt en worden vitamines niet opgenomen (Dacht ik)

Comment

interessante vraag, en ik kan je het antwoord niet geven. Maar ben benieuwd naar de reacties!
      'Aut Viam Inveniam, Aut Faciam'

Comment

Originally posted by Mcvk View Post
        interessante vraag, en ik kan je het antwoord niet geven. Maar ben benieuwd naar de reacties!
        Same!
        ~ Rookworst zonder R is ook worst ~

Comment

1gr/kg is om je hormoonhuishouding op peil te houden. Meer is niet per definitie slecht mits het niet ten koste gaat van je andere macro's. Ik loop zelf niet lekker op high fat/low carb, want dat gaat ten koste van mijn herstel. Er zijn ook genoeg mensen die hier geen problemen mee hebben.

Vwb inname vertraagd vet, dus op het moment dat je snelle opname wenst van bijv. eiwitten moet je geen vet nemen. Als je niet in timing gelooft is dit uiteraard niet van toepassing.

Verder is het aan te raden om balans in de vetsoorten vinden, niet alleen tussen verzadigd/onverzadigd, maar ook tussen omega 3 en 6.

Kun je hier wat mee?

Comment

Nutrition | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald
            Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Even een bumpje. Bedankt voor jullie info, heb er zeker wat aan gehad. Heb nu mijn vetten verminderd.

@ pescatore, goed linkje.
              "Aan****testosteron****hangen geen risico's want islichaamseigen****stof" -****Dexie****2013 ( het srs jaar)****

Comment

Originally posted by Nocerino View Post
                Even een bumpje. Bedankt voor jullie info, heb er zeker wat aan gehad. Heb nu mijn vetten verminderd.

@ pescatore, goed linkje.
                Op hoeveel gram per kg VVM zat je eerst dan en nu om maar een voorbeeld te noemen?
                "Straight outta gym"

Comment

Denk rond de 100-120 (pindakaas verslaving lol)

Nu tegen de 50g. Nog steeds experimenteren.

Comment

Denk rond de 100-120 (pindakaas verslaving lol)

Nu tegen de 50g. Nog steeds experimenteren.
                    Okay, dus je zit nu even voor jezelf uit te vinden hoe je gaat op lager in vetten en hoger in carbs?

Ikzelf heb dat ook wel geprobeerd, maar merkte niet echt verschil t.o.v. high fat als ik me niet vergis. Ik kreeg wel meer last van puistjes had ik het idee bij te hoog in vet, dus ik ga de komende tijd hierna voor de gulden tussenweg vermoed ik. Carb en vet inname laten schommelen. Ik ga iig niet meer iets doen als een bulk met elke dag hoog in carbs. Scheelt me ook weer 3-4 rijst, pasta maaltijden per dag.

Altijd handig om uit te vinden wat werkt voor jezelf.
                    "Straight outta gym"

Comment

zit nu op 1g per kg VVM
                      werkt voor mij stukken beter dan een dieet hoog in vetten.

zat vroeger vroeger veel te hoog in eiwitten en vetten (3,5g eiwit/kg en +1,5g vet/kg).
                      Last edited by maar7en8; 11-05-2013, 14:46.
                      “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Originally posted by Waterpoloboy View Post
                        Okay, dus je zit nu even voor jezelf uit te vinden hoe je gaat op lager in vetten en hoger in carbs?

Ikzelf heb dat ook wel geprobeerd, maar merkte niet echt verschil t.o.v. high fat als ik me niet vergis. Ik kreeg wel meer last van puistjes had ik het idee bij te hoog in vet, dus ik ga de komende tijd hierna voor de gulden tussenweg vermoed ik. Carb en vet inname laten schommelen. Ik ga iig niet meer iets doen als een bulk met elke dag hoog in carbs. Scheelt me ook weer 3-4 rijst, pasta maaltijden per dag.

Altijd handig om uit te vinden wat werkt voor jezelf.
                        Het probleem is dat ik eigenlijk niet de discipline heb om elke dag hetzelfde te eten. Alleen dan zou ik eigenlijk weten wat wel werkt en wat niet. Nu ben ik verpest door mooie schemaatjes als carbcyclen enzo. Vandaar de vrij radicale verlaging. Misschien binnenkort gewoon een maand 3000kcal eten met vaste met vaste macros en dan aanpassingen maken in macros of kcals.

Originally posted by maar7en8 View Post
                        zit nu op 1g per kg VVM
                        werkt voor mij stukken beter dan een dieet hoog in vetten.

zat vroeger vroeger veel te hoog in eiwitten en vetten (3,5g eiwit/kg en +1,5g vet/kg).
                        Waar merkte je aan dat je te hoog in vetten zat?

Comment

Waar merkte je aan dat je te hoog in vetten zat?
                          om er ff op in te haken,
                          ik kan niet voor maar7en8 spreken maar ik had duidelijk minder energie en progressie.
                          focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Is dat niet door een tekort van koolhydraten in totale kcals?

Comment

Originally posted by Teddek View Post
                              om er ff op in te haken,
                              ik kan niet voor maar7en8 spreken maar ik had duidelijk minder energie en progressie.
                              Ik zou een tekort aan energie, progressie eerder scharen onder het mom van kcal tekort i.p.v. teveel vet.
                              "Straight outta gym"

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X