Is suiker verslavend of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Is suiker verslavend of niet?

    Actuele informatie en artikelen over suiker en suikergerelateerde onderwerpen.

    Reactie op“Suiker, de gevaarlijkste drug van deze tijd”

    16 september 2013



    Op de website van de GGD verscheen op 12 september 2013 een column van Paul van der Velpen, algemeen directeur van GGD Amsterdam. In deze column zegt Van der Velpen dat suiker de gevaarlijkste drug van deze tijd is. Zo zou volgens hem iemand die koekjes eet blijven dooreten ook al doet zijn maag pijn. Ook zou het net zo zwaar zijn om van de drang naar zoet voedsel af te komen als van roken, en zou verslavingstherapie beter zijn dan diëten. Deze column geeft enkel de opinie weer van de heer Van der Velpen en is niet onderbouwd met wetenschappelijke feiten. Diverse onafhankelijke deskundigen commissies (o.a. de Nederlandse Gezondheidsraad en de European Food Safety Authority, EFSA) hebben in de afgelopen jaren de wetenschappelijke feiten rondom de rol van suiker in onze voeding en gezondheid bestudeerd. Zo staat in de Richtlijnen goede voeding 2006 van de Gezondheidsraad het volgende over suiker: “Voor het geven van een kwantitatieve richtlijn voor mono- en disachariden ten behoeve van een adequate voorziening met essentiële voedingstoffen en de preventie van chronische ziekten ontbreekt een aanvaardbare wetenschappelijke onderbouwing¹.” De EFSA concludeerde in hun wetenschappelijk rapport 2010 over suiker het volgende: “there are insufficient data to set an upper limit for (added) sugar intake2.”
    Ook voor de uitspraak ‘suiker de gevaarlijkste drug van deze tijd is’ is geen wetenschappelijke onderbouwing. Meta-analyses laten heel duidelijk zien dat suiker-inname helemaal niet verslavend kan zijn. Bij verslaving (waar fysieke tolerantie en’ withdrawal’ optreedt) lijkt het mesolimbisch-dopaminesysteem een rol te spelen. Dit systeem is niet direct gekoppeld aan de inname van suiker.
    Fysiologisch bestaat suikerverslaving niet, teveel snoepen is gewoontegedrag dat is aangeleerd. Dit aangeleerd gedrag voldoet niet aan de criteria van ‘afhankelijkheid van een middel’ zoals opgenomen in de DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) en de WHO3. Suiker komt dan ook niet voor op lijsten van middelen of stoffen die (potentieel) verslavend zijn4. De conclusie van een uitgebreide review, gepubliceerd in Clinical Nutrition, van dr. D. Benton was dan ook: “There is no support from the human literature for the hypothesis that sucrose may be physically addictive or that addiction to sugar plays a role in eating disorders5.”
    Snoepen en het eten van andere lekkere dingen wordt als plezierig ervaren. En genieten van eten is nog steeds geoorloofd.
    1. Richtlijnen goede voeding 2006, Gezondheidsraad.
    2. EFSA Journal 2010;8(3):1462. Scientific Opinion on Dietary Reference Values for carbohydrates and dietary fibre.
    3. Dr. J. Snel, SHARE, Universiteit van Amsterdam, Suiker in Perspectief Editie: Mentale en fysieke conditie | oktober 2006.
    4. Nutt, D. J. (1997). The neurochemistry of addiction. Human Psychopharmacology., 12, S53-S58.
    5. Benton D. (2010). ‘The plausibility of sugar addiction and its role in obesity and eating disorders’, Clinical Nutrition.



    Reactie van dr. Rob Markus, Neuropsycholoog Universiteit Maastricht:

    Het is niet mijn stijl om op mediahypes te reageren. Maar nu ook de GGD Amsterdam zich daaraan schuldig maakt zie ik mij gedwongen een rectificerende reactie te geven. In zijn column van 12 september 2013 stelt de Algemeen Directeur van GGD Amsterdam Paul van der Velpen dat suiker 'de gevaarlijkste drug van deze tijd' is. Hieronder mijn reactie op zijn belangrijkste stellingen.
    Stelling 1 GGD: 'suiker is gevaarlijkste drug van deze tijd en werkt verslavend'
    Suikers zijn geen drugs. In tegenstelling tot suiker zijn drugs gevaarlijke gifstoffen die schadelijk zijn voor onze hersenen, lever, maag, hart en bloedvaten. Anders dan bij suikers ontstaan door drugs structurele (receptoren-)veranderingen in de hersenen betrokken bij verslaving (i.h.b. het meso-corticale-limbische systeem met als belangrijke transmitters; dopamine); daardoor ontwikkelt men tolerantie (steeds meer nodig voor hetzelfde plezier), lichamelijke afhankelijkheid (veroorzaakt ontwenningsverschijnselen wanneer men stopt), en het risico op overdosis met de dood tot gevolg. Zij die suikers in deze categorie wensen te plaatsen moeten maar eens langsgaan bij de Jellinek kliniek, contact leggen met drugsverslaafden en hun nabestaanden of misschien eerst zelf maar eens de vergelijkingsproef op de som nemen. Suikers zijn geen drugs; ze hebben niet dezelfde effecten op de hersenen, komen niet voor binnen de RIVM ranking van hedendaagse gevaarlijke drugs (zoals o.a. Crack, Heroïne, Tabak, Alcohol, Cocaïne, etc ) en blijken ook niet als zodanig te werken wanneer we er alle beschikbare wetenschappelijke studies kritisch op nalezen (>160 studies!) zoals al is gedaan door toonaangevend voedingswetenschapper David Benton (The plausibility of sugar addiction and its role in obesity and eating disorders. Benton D. Clinical Nutrition, December 2009).
    De misvatting dat suiker verslavend werkt (als een drug) vindt zijn oorsprong in rattenonderzoek. In een aantal dierstudies heeft men aangetoond dat er een verhoogde afgifte van dopamine plaatsvindt (en bekrachtiging van suikervoorkeur) na inname van een suikerhoudend drankje; dit heeft men vervolgens ten onrechte in relatie gebracht met verslaving en getransformeerd naar mensen (alwaar het een eigen leven is gaan leiden). De pijnlijke misvatting is echter dat een verhoogde dopamine afgifte in de hersenen helemaal niet typerend is voor verslaving: het is in eerste instantie een normale fysiologische reactie bij de ervaring van plezier/genot. Een verhoogde dopamine concentratie vinden we bij bijna alles wat we lekker vinden; maar om nu te stellen dat we dik worden van seks is al even absurd.
    Stelling 2 GGD: suikerverslaving oorzaak voor obesitas-epidemie
    Volgens de GGD Directeur neemt de incidentie van klinisch overgewicht (obesitas) epidemische vormen aan doordat we teveel suiker eten. Maar overgewicht ontstaat in eerste instantie wanneer we meer calorieën innemen dan we verbranden; het maakt daarbij helemaal niet uit wat je eet. De wetenschappelijke literatuur laat zien dat mensen met obesitas helemaal niet meer suikers eten; zij vertonen eerder een sterkere voorkeur voor energierijke voeding veelal bestaande uit vetten (deze bevatten meer calorieën dan suikers). Ook ontstaan eetbuien bij mensen met obesitas veelal aan het einde van de dag; een tijdstip waarop suikerconcentraties het hoogst zijn (bij suikerverslaving zouden eetbuien dan vooral niet moeten optreden).
    Kortom, je kunt niet één soort voedsel of één ingrediënt de schuld geven van gewichtsproblemen. Dat geldt vooral voor suiker; het is niet verslavend en het maakt in principe niet dik. Natuurlijk kan het wel, net als andere voeding, bijdragen aan gewichtstoename: vooral als je er teveel van snoept zonder dat je daarbij evenredig meer beweegt. Laten we vooral genuanceerd blijven over dit soort zaken.
    DIVIDE ET IMPERA

  • #2
    De wetenschappelijke literatuur laat zien dat mensen met obesitas helemaal niet meer suikers eten; zij vertonen eerder een sterkere voorkeur voor energierijke voeding veelal bestaande uit vetten (deze bevatten meer calorieën dan suikers).
    Deze bewering ben ik het niet mee eens, alle dikke mensen die ik ken drinken veel te veel callorieen in de vorm van frisdrank. Vervolgens eten ze enorm weinig, laat staan dat ze grote hoeveelheden vet eten. Komt ook nog bij dat hun lust naar koolhydraten al verzadigd is door alle suikers die ze innemen, dus dat zou sowieso verklaren waarom obesitassen eerder voor vetten kiezen als het gaat om vast voedsel.

    De enige reden die ik kan bedenken waardoor zijn bewering klopt is als hij niet verder kijkt dan vaste voeding en het drink patroon buitenwege laat. Naar mijn mening kan hij zich beter bezig houden met het onderzoeken van hersenen en stoppen met dieet adviezen uitdelen.
    Het overige wat de beste Markus zegt lijkt me aannemelijk, ik geloof niet dat suiker verslavend is, in ieder geval niet volgens de gangbare definitie van verslaving.

    Comment


    • #3
      Sterk stuk! Vind alleen wel dat hier de nadruk nogal gelegd word op fysieke verslaving terwijl psychische verslaving bij veruit de meeste drugsoorten zorgt voor het terugvallen en dus de in standhouding van de verslaving. In principe zijn mensen namelijk lichamelijk afgekickt en niet meer fysiek verslaafd als ze uit de afkick kliniek komen.

      Aangezien suikers vaak geassocieerd worden met comfortfood vraag ik mij af of bovenstaande deskundigen dezelfde conclusies over suiker als drugs kunnen trekken als het gaat om de psychische vorm van verslaving...

      Maar zeker interessant om te lezen!

      Comment


      • #4
        Thanks, interessant stukje!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tasjaah View Post
          Sterk stuk! Vind alleen wel dat hier de nadruk nogal gelegd word op fysieke verslaving terwijl psychische verslaving bij veruit de meeste drugsoorten zorgt voor het terugvallen en dus de in standhouding van de verslaving. In principe zijn mensen namelijk lichamelijk afgekickt en niet meer fysiek verslaafd als ze uit de afkick kliniek komen.

          Aangezien suikers vaak geassocieerd worden met comfortfood vraag ik mij af of bovenstaande deskundigen dezelfde conclusies over suiker als drugs kunnen trekken als het gaat om de psychische vorm van verslaving...

          Maar zeker interessant om te lezen!
          Professor Markus houd zich bezig met hoe een verslaving zich uit in de hersenen, dus het lijkt me dat hij daar ook naar kijkt.

          Waar jij op doelt is misschien de omgeving/gewoontes/vrienden/familie van desbetreffende persoon die afgekickt is?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Silk View Post
            Professor Markus houd zich bezig met hoe een verslaving zich uit in de hersenen, dus het lijkt me dat hij daar ook naar kijkt.

            Waar jij op doelt is misschien de omgeving/gewoontes/vrienden/familie van desbetreffende persoon die afgekickt is?
            Ja precies en gedachtepatronen die zijn ingesleten. Snap ook dat hij de biologische kant bekijkt hoor, zeker belangrijk. Maar misschien niet het hele verhaal

            Comment


            • #7
              links verwijderd, snel snel wat onderzoeken opgezocht, maar onzorgvuldig nagelezen. Zijn onderzoeken gedaan op ratten en dan vindt ik ze onvoldoende representatief.
              Last edited by dynobet; 17-09-2013, 22:53.
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

              Comment


              • #8
                Originally posted by dynobet View Post
                Links verwijderd
                Je hebt altijd baas boven baas!

                Maar ik vond de beknopte nederlandse samenvatting iets makkelijk te 'verteren'.
                Al staat er wel veel aanvullende informatie in.
                Last edited by dynobet; 17-09-2013, 22:50.
                DIVIDE ET IMPERA

                Comment


                • #9
                  Het verschil zit hem erin dat jouw artikel erop gebouwd is om te ontkrachten dat suiker (sucrose) verslavend is voor mensen. De onderzoeken die ik aanhaal impliceren het tegenovergestelde.
                  More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

                  Comment


                  • #10
                    Heb veel onderzoeken hierover gelezen, suiker en sucralose (een soort zoetstof zoals splenda) zijn verslavend naar mijn mening.

                    Ikzelf gebruik zoetstof, sucralose voor bijv kwark. ik merk als ik bijv kaneel gebruik dat ik minder snel zin heb om weer iets te eten. Kan natuurlijk ook puur psychologisch zijn.
                    1.68 -- 66-67KG -- 15-16% BF
                    Personal Records: Deadlift 5x160 / 1x175kg -- Full Squat: 3x90kg -- Benchpress: 5x90kg / 1x100kg -- Military Press 3x60kg

                    Comment


                    • #11
                      Dubbel
                      DIVIDE ET IMPERA

                      Comment


                      • #12
                        In zo'n soort documantaire die hier ooit gepost is, meer een soort presentatie, over vooral fructose werd ook geloof ik heel mooi uitgelegd waarom suiker zo slecht en verslavend is. Kan niet handig zoeken vanaf m'n telefoon maar dat was echt een aanrader om te kijken.
                        "People laugh and call me lazy, while they twit around in their three-hour workout making zero progress. Sometimes, instead of what you do in the weight room, it's what you don't do that will lead to success."

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by dynobet View Post
                          Het verschil zit hem erin dat jouw artikel erop gebouwd is om te ontkrachten dat suiker (sucrose) verslavend is voor mensen. De onderzoeken die ik aanhaal impliceren het tegenovergestelde.
                          Ik heb nog niet alles gelezen eerlijk gezegd
                          Maar wat is jouw mening mbt suikerverslaving?
                          DIVIDE ET IMPERA

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by FitnessBoer View Post
                            In zo'n soort documantaire die hier ooit gepost is, meer een soort presentatie, over vooral fructose werd ook geloof ik heel mooi uitgelegd waarom suiker zo slecht en verslavend is. Kan niet handig zoeken vanaf m'n telefoon maar dat was echt een aanrader om te kijken.
                            Dit zijn 11 afleveringen:

                            The Skinny on Obesity (Ep. 1): An Epidemic for Every Body - YouTube

                            deze is er ook nog:

                            The New Science of Sugar Addiction - YouTube

                            en de classic van Dr Lustig:

                            Sugar: The Bitter Truth - YouTube
                            Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

                            Comment


                            • #15
                              It,s all about the money!
                              Just Keeping them honest




















                              De suikermaffia




                              Arne van der Wal - De Europese Commissie deed in april inval bij verschillende Europese suikerbedrijven, waaronder Suikerunie. Reden: verdenking van prijsafspraken. Maar dit is slechts het topje van de ijsberg. ‘De suikermarkt stinkt.’

                              Waarom is Europese suiker twee keer zo duur als suiker op de wereldmarkt? Die vraag drijft suikerverwerkende bedrijven sinds enkele jaren tot wanhoop. Een oligopolie van een handvol Europese suikerproducenten blijkt recordwinsten van miljarden euro’s te boeken dankzij een pervers systeem van kunstmatige schaarste, landbouwsubsidies en importheffingen. En nu worden diezelfde Europese suikerproducenten er ook nog eens van verdacht verboden prijsafspraken te hebben gemaakt.

                              Vrijdag 17 mei kwam naar buiten dat de Europese Commissie eind april invallen heeft gedaan bij het Duitse Südzucker, Nordzucker (resp. de Europese nummer 1 en 2) en het Oostenrijkse Agrana. Ook Suikerunie, de enige suikerfabrikant in Nederland, kreeg bezoek van Europese fraudebestrijders. ‘De Commissie heeft reden aan te nemen dat de ondernemingen in strijd hebben gehandeld met Europese antitrustwetgeving die kartelvorming en restrictieve zakenpraktijken verbiedt,’ verklaarde eurocommissaris voor mededinging Joaquin Almunia.

                              Voor de suikerverwerkende industrie kwam de inval niet als een verrassing. ‘We zijn al drie jaar bezig in Brussel om uit te leggen wat er mis is,’ zegt een directielid van een suikerverwerkend bedrijf. ‘De hele suikermarkt is een beerput. Het stinkt naar marktmanipulatie en corruptie. En dat gebeurt onder de ogen van de EU en met de zegen van de politiek.’

                              De man heeft scherpe kritiek op zowel de fabrikanten als de in zijn ogen inconsequente politiek. Hij zegt dat hij zijn uitspraken wel anoniem móet doen. ‘Anders zit ik morgen gewoon zonder suiker en kan ik onze fabriek sluiten.’ Zijn naam en functie zijn bij FTM bekend. Een andere door FTM gesproken fabrikant van zoetwaren bevestigt de gang van zaken.

                              Suikerregime
                              Suiker is een van de grootste landbouwproducten van de wereld. Zowel de productie als de handel zijn streng gereguleerd. Toen na de Tweede Wereldoorlog het Europese landbouwbeleid ontstond, speelde suiker daarin een belangrijke rol. Het idee was dat het continent nooit meer een tekort aan suiker mocht hebben. Dat betekende een minimumprijs voor de boeren. Als er teveel werd geproduceerd, en natuurlijk was dat al gauw het geval, werd het overschot door de EU opgekocht en gedumpt op de wereldmarkt.

                              Vanaf 2006 is dit beleid veranderd. Onder druk van de Wereldhandelsorganisatie werd de productie beperkt. Uitgangspunt was dat de Europese suikerindustrie nog maar 80 procent van de Europese vraag mocht produceren. De suikerproductie werd aan quota onderworpen en inefficiënte fabrieken werden – uiteraard met de nodige subsidies – gesloten. De overige 20 procent moet worden geïmporteerd. Daarbij hoeft over de invoer van suiker uit een dertigtal arme landen geen importheffing te worden betaald. ’Tanzania is er een van,’ zegt onze bron. ‘Maar daar wordt nauwelijks suiker geproduceerd en het land kan ook moeilijk concurreren. Mauritius kan wel suiker produceren tegen concurrerende prijzen, maar van dat land heeft het Duitse Südzucker de productie voor jaren opgekocht. Brazilië heeft wel een flink overschot, maar daar zit een importheffing van 50 procent op. Het voor Europese suikerverbruikers beschikbare aanbod uit de landen zonder heffingen is veel te laag om aan de vraag te kunnen voldoen. De suikerlobby heeft er in Brussel voor gezorgd dat de import uit landen die wel voldoende kunnen exporteren altijd duurder is dan Europese suiker.’

                              Daar komt bij dat de Europese suikermarkt de laatste decennia sterk is geconsolideerd. Minder dan tien bedrijven maken in Europa de dienst. Door bewust alleen serieuze aanbiedingen te doen aan bestaande klanten, zorgen zij ervoor dat suikerverbruikers enkel suiker kunnen kopen bij hun bestaande leverancier. Zo levert Südzucker alleen aan Zuidduitse ondernemingen en Nordzucker alleen aan Noordduitse. In de praktijk zijn Nederlands ondernemingen praktisch volledig aangewezen op Suikerunie.

                              De kunstmatige schaarste heeft er toe geleid dat Europese suiker twee keer zo duur is als op de wereldmarkt, terwijl de kostprijs de laatste jaren juist sterk is gedaald door het sluiten van inefficiënte fabrieken en verbeterde productiemethoden. Zo is Europa nog steeds de grootste producent ter wereld van bietsuiker, die 50 procent van de totale suikerproductie uitmaakt. Een ton witte suiker kost op de wereldmarkt zo’n 360 tot 400 euro per ton, maar in Europa zo’n 750 tot 800 euro per ton.

                              Protectie
                              Dit systeem van quota zou in 2015 moeten aflopen. Dat wil de Europese Commissie, dat willen ook de suikerverwerkende bedrijven. Suiker is tenslotte de enige commodity die in Europa nog op deze manier wordt beschermd. Maar in het Europees Parlement tekent zich een meerderheid af om het suikerregime te verlengen tot 2020. Dat is ook precies wat de Europese suikerproducenten willen. Hun argument: de Europese suikerindustrie kan nog niet concurreren met producenten uit Brazilië, Thailand en India.

                              De vraag is of dat zo is. De kostprijs van Europese bietsuiker is gemiddeld zo’n 450 euro per ton. In de noordelijke landen is die kostprijs nog lager, omdat bieten daar beter groeien. Dat scheelt niet heel veel met de wereldmarktprijs, waar de prijzen op dit moment zeer laag zijn door een aantal zeer succesvolle oogstjaren in onder meer Brazilië. De Europese producenten zijn door het systeem van heffingen in staat hun suiker voor 800 euro per ton te verkopen. Geen wonder dat vrijwel elke suikerproducent recordwinsten rapporteert. Winst die uiteindelijk volledig wordt betaald door de keten van suikerverbruikers, retailers en uiteindelijk de consument en… de belastingbetaler, of hij nu suiker consumeert of niet.

                              Het Nederlandse Cosun bijvoorbeeld, monopolist in Nederland en nummer vijf in Europa, boekte vorig jaar een recordwinst van €137 miljoen. Een nog groter bedrag ging echter naar de eigenaren van Cosun – het is een coöperatie – in de vorm van recordprijzen voor hun suikerbieten. Op de jaarlijkse bijeenkomsten van suikerbiettelers werden dan ook geen moeilijke vragen gesteld aan de directie. Het beursgenoteerde Duitse Südzucker, grootste producent ter wereld, boekte vorig jaar een recordwinst van €1 miljard.

                              Drietrapsraket
                              Maar met de bescherming tegen buitenlandse concurrentie, de quota en het gesjoemel in kartels houdt het nog niet op. De Europese suikersector is namelijk ook de grootste profiteur van Europese landbouwsubsidies, zo blijkt uit cijfers van EU Business over 2009. De suikerbedrijven worden dus niet alleen gepamperd door middel van tariefmuren, maar ontvangen ook nog eens honderden miljoenen euro’s aan directe subsidies. Topprofiteurs van 2009: de Franse bedrijven Tereos (117,9 miljoen), Saint Louis Sucre (143,7 miljoen, onderdeel van Südzucker), het Spaanse Azucarera Ebro (119,4 miljoen, onderdeel van British Sugar). Gigant Südzucker kreeg zelf ook nog een Europees cadeautje van 42,9 miljoen euro in de schoot geworpen. Het Nederlandse Cosun heeft volgens gegevens van het journalistieke initiatief Farmsubsidy.org sinds 1997 €74.728.551 Europese subsidie ontvangen.

                              Het merkwaardige, zo niet krankzinnige, fenomeen doet zich nu voor dat de EU aan de ene kant miljoenen pompt in anti-obesitas beleid, terwijl ze aan de andere kant suikerproducenten direct en indirect sponsort en de hand boven het hoofd houdt. Een bizarre carroussel van miljarden euro’s zorgt ervoor dat een kleine groep producenten op ongehoorde wijze zijn zakken kan vullen. De Europese consument en de belastingbetaler betalen de rekening. En middenin de grootste economische en existentiële crisis die de EU doormaakt neemt het Europese Parlement zich voor om deze misstand nog vijf jaar langer in stand te houden
                              Last edited by rain; 17-09-2013, 19:04.
                              DIVIDE ET IMPERA

                              Comment

                              Sidebar top desktop

                              Collapse

                              Actieve discussies

                              Collapse

                              porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn porn
                              erotik film izle Rus escort gaziantep rus escort
                              Antalya Escort
                              sikis
                              gaziantep escort
                              gaziantep escort
                              İstanbul Escort
                              istanbul escort bayan
                              sisli escort beylikduzu escort bayan
                              antalya escort atakoy escort
                              umraniye escort bayan
                              Very sweethearts get banged by pretty pals Баба посидела анусом на крепком стояке fotos de vaginas sexis
                              Working...
                              X