Cutten dit najaar, let's go!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Cutten dit najaar, let's go!

Hallo allemaal,

Voorafgaand aan de zomer heb ik een maand of drie gecut. Het heeft me niet teleur gesteld, van 88kg naar 80kg!. De maand augustus was echter een beetje rommelig qua voeding (vakantie), en ben ik eigenlijk niet afgevallen of aangekomen.

Nu wil ik dit najaar nog verder cutten, om rond de 10% vet uit te komen. Daarvoor heb ik mijn voedingsschema bijgevoegd.

Verdere info: er staan maar twee carb maaltijden in mn schema; ontbijt, en 1,5 uur voor mn training. Dit omdat ik zeer gevoelig ben voor koolhydraten die leiden tot vetopslag.

Alle feedback is welkom!

ps, ik houd een 2 daags split schema aan met de volgende verdeling: benen/rug en borst/schouders, dient hier ook nog het een en ander veranderd te worden? of kun je zowel cutten als bulken met eenzelfde trainingsschema?
    Attached Files

Je traint 2 dagen per week dus? Met cutten dien je wel minder te trainen als dat je bulkt omdat je herstel minder goed is en je toch (uitzonderingen daargelaten) geen spier zult aanzetten. 2-3xper week een fullbody schema doen wordt aanbevolen. Je spieren eens per week trainen zou ik zelf nooit doen, zelfs niet in de cut.

Al je 2x per week traint dan ligt je onderhoud wellicht nog lager dan 2800. Ik denk dat 2450 kcal teveel is voor je. Ik raad je aan op 2000-2200 te gaan cutten en zien wat er gebeurd.

Koolhydraten zijn juist belangrijk na je training omdat je dan begint met herstellen; ik zou het dus wat anders inplannen. En hoe weet je dat je vet opslaat door koolhydraten?

Comment

Valt wel mee, carbs kan je prima missen in de cut. Denk maar aan schema's zoals UD2 en keto.
      Train je echt maar 2 dagen per week of heb je al je oefeningen over 2 dagen verspreid? Waarom doe je de twee grootste spiergroepen op 1 dag?

Comment

Nee ik train 4x per week! Tweemaal borst/schouders en tweemaal benen/rug train ma/di. En do/vrij bedankt voor de reacties!

Zijn er nog aanvullingen eventueel op het voedingsschema?

Comment

Originally posted by Reinout18 View Post
          Nee ik train 4x per week! Tweemaal borst/schouders en tweemaal benen/rug train ma/di. En do/vrij bedankt voor de reacties!

Zijn er nog aanvullingen eventueel op het voedingsschema?
          Minder eten. Als je 2000 kcal eet gemiddeld dan val je waarschijnlijk 2x zo snel af als met je huidige plan. Vergeet niet minder sets en reps te doen want je herstel gaat achteruit!

Comment

Benen en rug op zelfde dag?

Dat kan niet man.

En armen dan?

Carbs zorgen niet voor vet, teveel eten zorgt voor vet.
            Eating more food than your body can use to build muscle will simply lead to more body fat being gained.

Comment

En niet op 2000 kcals gaan zitten zoals Dynamix adviseerde. Lekker op 2400 blijven zitten zoals je zelf al voorsteld. Sneller afvallen is niet altijd beter.

Comment

Originally posted by generation_iron View Post
                En niet op 2000 kcals gaan zitten zoals Dynamix adviseerde. Lekker op 2400 blijven zitten zoals je zelf al voorsteld. Sneller afvallen is niet altijd beter.
                Waarom zou dat in zijn geval niet beter zijn volgens jou?

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
                  Waarom zou dat in zijn geval niet beter zijn volgens jou?
                  Niet dom bedoeld he dynamix maar puur uit interesse. Waarom wel 2000 en geen 2400? tot hoeveel vind jij dat je onder onderhoud moet gaan zitten?
                  Motivation is what gets you started, persistence is what makes you succeed!!

Comment

Originally posted by weslleyy View Post
                    Niet dom bedoeld he dynamix maar puur uit interesse. Waarom wel 2000 en geen 2400? tot hoeveel vind jij dat je onder onderhoud moet gaan zitten?
                    Omdat als zijn onderhoud 2800 is, hij dan twee keer zo snel afvalt als op 2400. Je bent dan sneller klaar en kunt eerder weer bulken. Nogal zonde van de tijd lijkt mij. Ik vind dat je zover onder je onderhoud kunt zitten als dat je mentaal en kwa honger aankunt, zolang je minimaal zo'n 3x je vvm aan eiwitten en wat essentiële vetten binnenkrijgt.

Comment

Maar dan de vraag: Krijg je dan wel genoeg belangrijke voedingsstoffen binnen om je lichaam te laten werken? Zijn eiwitten de enig stof die je in die hoge getalen nodig hebt? Is het niet beter om relatief niet té laag te zitten in je totale kcal?
                      All time PRs: 195/135/232,5
                      Meet PRs: 185/132,5/232,5

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
                        Omdat als zijn onderhoud 2800 is, hij dan twee keer zo snel afvalt als op 2400. Je bent dan sneller klaar en kunt eerder weer bulken. Nogal zonde van de tijd lijkt mij. Ik vind dat je zover onder je onderhoud kunt zitten als dat je mentaal en kwa honger aankunt, zolang je minimaal zo'n 3x je vvm aan eiwitten en wat essentiële vetten binnenkrijgt.

Sorry, maar hier ben ik niet mee eens. Direct 800 onder je behoefte? Doei spieren.
                        Die jongen is 1.80 met 80 kilo en 17%. Houdt sowieso niks over als hij diep gaat cutten.
                        Ik had heel anders aangepakt.
                        Eating more food than your body can use to build muscle will simply lead to more body fat being gained.

Comment

Originally posted by Ruhl View Post
                          Sorry, maar hier ben ik niet mee eens. Direct 800 onder je behoefte? Doei spieren.
                          Die jongen is 1.80 met 80 kilo en 17%. Houdt sowieso niks over als hij diep gaat cutten.
                          Ik had heel anders aangepakt.
                          Dat is dus de grootste misvatting die er is.

Laatst sprak ik met een paar powerlifters op mijn gym die psfm deden, protein sparing muscle fast volgens het rapid fat loss handbook van Lyle McDonald. Ik geloof dat ze rond de 1000 kcal per dag aten voor twee weken om in een bepaalde gewichtsklasse te komen, en de kilo's die ze tilden zijn gelijk gebleven en bij één (ervaren) lifter zijn deze zelfs vooruitgegaan.

Uit een onderzoek is gebleken dat mensen die niet aan fitness deden 69 kcal per kilo vet per week kunnen kwijtraken zonder daarvoor vetvrije massa in te leveren. 17% vet op 80kg is 13,6 kilo vet x69 = een deficit van 940 kcal. Mensen die trainen en kun spieren dus stimuleren kunnen zelfs een nog groter tekort hanteren. Ik zit nu twee weken op -1200 kcal en mijn gewichten zijn nog steeds gelijk gebleven.

Ik heb veel onderzoek gedaan hiernaar en de conclusie is dat niet exact bekend is met welk tekort je veilig kunt wegkomen zonder spiermassa te verliezen als je traint, maar zelfs veel atleten met een vetpercentage van <12% hebben een tekort van 1000 kcal of meer per dag en geven aan geen vvm verloren te zijn. Als je zo diep gaat cutten dan dien je goed je gewichten in de gaten te houden; raak je teveel reps of gewicht kwijt, verhoog dan je kcal met 10%. Hoe leaner je wordt, des te groter de kans is op verlies van vvm overigens.

Lees hier het onderzoek.

Comment

Originally posted by Mushrambo View Post
                            Maar dan de vraag: Krijg je dan wel genoeg belangrijke voedingsstoffen binnen om je lichaam te laten werken? Zijn eiwitten de enig stof die je in die hoge getalen nodig hebt? Is het niet beter om relatief niet té laag te zitten in je totale kcal?
                            Eiwitten om je spieren te beschermen tegen afbraak en als energie voor je vitale delen zoals je hersenen (na omzetting in glucose). Daarnaast heb je wat essentiële vetten nodig zoals omega 3 en dan kan je lichaam het uithouden. Niet dat je je prettig zult voelen op zo'n dieet, maar het kan. Mensen die zo snel mogelijk gewicht moeten verliezen voor bijvoorbeeld een operatie worden op zo'n dieet gezet.

Comment

Thanks voor alle reacties!

heb de volgende aanpassingen gemaakt:

split schema veranderd naar borst/rug en benen/schouders; eerste oefening per spiergroep betreft een grote compound oefening 3-6 herh (3 sets) om op kracht te blijven. Daarna langzaam naar isolatie oefeningen toewerken (en ook meer herhalingen maken)

Armen train ik op borst/rug dagen, zowel biceps als triceps.
                              onderarmen/grip pak ik mee op de benen/schouders dag.
                              Buik train ik na iedere training, altijd wat anders. crunch/leg raise/plank/russian twist, whatever ik zin in heb.

qua eten blijf ik toch op 2400 zitten, kijk het even een week of twee aan, en dan misschien nog wat lager gaan zitten. De rede hiervoor is dat ik een jaar of twee geleden nog lager ben gaan zitten, en flink wat massa ben verloren, dus daar ben ik nogal huiverig voor.

De rede dat ik graag richting de 10% wil is omdat ik een nieuw startpunt nodig heb, (ookal blijft er waarschijnlijk niet veel massa over) en van daaruit langzaam weer massa pakken, zonder boven die 10% te komen.

einddoel: 80kg 10%

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X