cutten en clean bulken, op hoeveel calorieën?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• cutten en clean bulken, op hoeveel calorieën?

Ik lees overal op het internet vanalles over hoeveel calorieën je precies moet binnenkrijgen om geen massa te verliezen of erbij te krijgen. Ze zeiden dat het voor mij rond de 2300 zou zitten. Weten jullie of deze berekeningen allemaal werken? (bv. freedieting.com) Weten jullie ook precies hoeveel calorieën je daar boven moet zitten voor een clean bulk? ik las rond 10%. En er wordt voor cutten gezegd dat je de 2300 dan moet aanhouden en 4 keer in de week moet gaan hardlopen, terwijl andere just zeggen dat je er 20% onder moet gaan zitten en heel weinig cardio moet doen. Hoor graag wat jullie hierover te zeggen hebben! wil over iets meer dan een maand namelijk gaan cutten voor de zomer.

Cleanbulk is naar mijn mening: 200-350 kcal boven onderhoud, wat leidt tot 0,2kg - 0,35kg gewichtstoename per week. Alles daarboven zal zeer waarschijnlijk vet zijn. Hoe meer spiermassa je hebt, des te minder je kunt opbouwen, dus des te lager je moet zitten in die range van 200-350.

Cutten: je kunt cutten op 1000 kcal of 2000 kcal of 4000 kcal, het is afhankelijk van je gewicht/onderhoud, net als met bulken, dus adhv jouw vraag valt er geen advies te geven. Over het algemeen kun je 20-40% onder je onderhoudsniveau eten om gewicht te verliezen. Elke 100 kcal per dag onder je onderhoud zorgt voor 0,1kg gewichtsverlies. Zit je er 500 kcal onder, dan verlies je dus 0,5kg per week, etc.

Als je cardio doet, dan verbrand je meer kcal en dus vet. Je kunt dan eventueel wat meer eten, of niet, en iets sneller vet verliezen. Het is wel van belang dat je de gewichten bijhoudt die je tilt in de gym. Als deze hard omlaag gaan, dan dien je je kcal met 10% te verhogen omdat je geen spiermassa kwijt wilt raken.

Beantwoord dat je vraag?

Comment

Ja voor het grootste deel wel, alleen hoe bepaal je heel nauwkeurig je onderhoudsniveau? want via die sites komt er wel wat uit, maar zijn die sites ook betrouwbaar genoeg om dat aan te nemen?

Comment

Je kunt er alleen achterkomen door het in de praktijk te testen. Bereken je onderhoud adhv een formule zoals de katch-mcardle-formule en test het uit. Doe er bijv. een voorzichtige 200 kcal bovenop (voor het geval je onderhoud lager blijkt te zijn) en houd je gewicht dagelijks bij. Als je bijv. 0,4kg per week aankomt ipv de verwachtte 0,2 dan is je onderhoud wat je op dat moment eet -400 kcal. Je kunt er dan wat afhalen om in die 200-350 range te vallen.

Comment

okee thanks, zal het proberen!

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
            Cleanbulk is naar mijn mening: 200-350 kcal boven onderhoud, wat leidt tot 0,2kg - 0,35kg gewichtstoename per week. Alles daarboven zal zeer waarschijnlijk vet zijn. Hoe meer spiermassa je hebt, des te minder je kunt opbouwen, dus des te lager je moet zitten in die range van 200-350.

Cutten: je kunt cutten op 1000 kcal of 2000 kcal of 4000 kcal, het is afhankelijk van je gewicht/onderhoud, net als met bulken, dus adhv jouw vraag valt er geen advies te geven. Over het algemeen kun je 20-40% onder je onderhoudsniveau eten om gewicht te verliezen. Elke 100 kcal per dag onder je onderhoud zorgt voor 0,1kg gewichtsverlies. Zit je er 500 kcal onder, dan verlies je dus 0,5kg per week, etc.

Als je cardio doet, dan verbrand je meer kcal en dus vet. Je kunt dan eventueel wat meer eten, of niet, en iets sneller vet verliezen. Het is wel van belang dat je de gewichten bijhoudt die je tilt in de gym. Als deze hard omlaag gaan, dan dien je je kcal met 10% te verhogen omdat je geen spiermassa kwijt wilt raken.

Beantwoord dat je vraag?
            Waar is het op gebaseerd dat 100kcal 0,1kg winst/verlies is? Dit is de eerste keer dat ik dit lees. Ben erg benieuwd of je het eventueel kan onderbouwen of linkjes hebt. Niet verkeerd bedoelt maar zijn hier natuurlijk om elkaar alles wat bij te leren.

Comment

100 cal/dag onder onderhoud = 700 cal per week
              7000 cal is 1 kg / 700 cal is dus 0,1 kg

Moest er ook even over nadenken

Comment

Originally posted by liquid sword View Post

Dit is het inderdaad. Heb het ook na gegoogled. Dit klinkt tevens ook wat geloofwaardiger als wat Dynamix zij.

Comment

Maar bij elke kilo die je kwijt raakt veranderd je onderhoud ook :P

ff serieus.

Het blijft constant meten en aanpassen.

Wat doet dit na 2/3 week?
                  Oke dan gaan we dit en dit aanpassen.
                  Weer 2/3 week proberen.
                  Aanpassen.
                  Eating more food than your body can use to build muscle will simply lead to more body fat being gained.

Comment

*in theorie, praktijk kan wel eens anders uitpakken.

verder credits aan Dyna hoor, tof dat iemand de moeite en tijd neemt om iemand zo goed mogelijk te beantwoorden.

Comment

Originally posted by generation_iron View Post
                      *in theorie, praktijk kan wel eens anders uitpakken.

verder credits aan Dyna hoor, tof dat iemand de moeite en tijd neemt om iemand zo goed mogelijk te beantwoorden.
                      Je moet ergens van vertrekken en dan zijn dat wel goede vuistregels vind ik.
                      natuurlijk moet je constant bijsturen en leer je je lichaam steeds beter kennen. maar dat neemt tijd in beslag, zoals ik zelf ook dikwijls genoeg merk...

Comment

Je moet ergens van vertrekken en dan zijn dat wel goede vuistregels vind ik.
                        natuurlijk moet je constant bijsturen en leer je je lichaam steeds beter kennen. maar dat neemt tijd in beslag, zoals ik zelf ook dikwijls genoeg merk...
                        tja.. ik ben bijv 10+ % gezakt in vet en slechts 5 kg aan lichaamsgewicht verloren. Startgewicht was 88,5 kg.
                        leuk zo'n vuistregel, maar ik heb er geen klote aan.

Comment

Originally posted by generation_iron View Post
                          tja.. ik ben bijv 10+ % gezakt in vet en slechts 5 kg aan lichaamsgewicht verloren. Startgewicht was 88,5 kg.
                          leuk zo'n vuistregel, maar ik heb er geen klote aan.
                          Daarom ook, in de praktijk leren en bijsturen :-). Ik zit nu op 800 kcal meer dan begin januari, blijf gelijk in gewicht en vp daalt lekker. Had ik ook niet echt verwacht. Maar ach, zeker niet slecht.

Comment

Precies, mijn coach heeft onlangs ook mijn kcals met 400 verhoogd.. over 1 week meten. Naar mijn idee ben ik ook weer wat gezakt Blijf honger houden. Ik weet dan ook meteen wat er met mijn vvm is gebeurd.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                            X