zelfgemaakte eiwitreep

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• zelfgemaakte eiwitreep

heeej medeforumers.

Ik zat laatst even op dbb te kijke en toen zag ik een recept voor een eiwitreep. Mijn vraag was of ieman dit al een keer had uitgeprobeerd om te maken.

Het recept.

Wat heb je nodig,

200 gr gebrokenrijst/of pandanrijst.
    100 gr bloem
    80 gr whei proteine
    5 ei-eiwitten
    2 eigeel
    1 appel
    2 theelepels kaneel.
    1 eetlepel honing
    handvol rozijnen

Kook de rijst volgens aangeven.
    Doe de rozijnen in handwarm water, laat deze 20 minuten wellen.
    Snij de appel in stukjes en doe daar de 2 Theelepels kaneel bij, en een beetje zout naar smaak.
    Voeg vervolgens de 5 ei-eiwitten, en de 2 eigeelen eraan toe, meng dit vervolgens.
    Doe de gewelde rozijnen bij het appel mengsel. En meng dit met de rijst.

OPGELET!! Nu komt iets heel belangrijk, zorg ervoor dat de rijst genoeg is afgekoeld, want anders gaat het eiwit stremmen en dat moet je verkomen.
    Nu als laatst doe je de bloem erbij, nu heb je een deeg.

Pak een pan met een anti-aanbaklaag en doe daar een hoopje van dat deeg in. 'Ik zelf heb 2 grote eetlepels gepakt voor een bar'
    vorm deze in een rechthoek en laat het op een zachtvuurtje bakken.

Keer ze om zodat het een stevige bar wordt.

Verwarm de oven op 150 graden en doe de bar's in een ovenschaal en laat ze daar dan 15 minuten in garen.

Dit heb ik gedaan, omdat het bloem wat je erbij toegevoegd niet gaar is naar het bakken. Nadat je ze in de oven hebt gebakken krijg je een lekker product.

*Dit recept komt van dbb dus is niet door mij zelf bedacht

Wei is alleen niet geschikt om bars mee te maken die je moet bakken/roosteren in de oven. Wei houdt niet zo van hitte.
    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Ik hou het liever op een shake
      Wat ben ik een spetter

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
        Wei is alleen niet geschikt om bars mee te maken die je moet bakken/roosteren in de oven. Wei houdt niet zo van hitte.
        Heb jij een ander alternatief om erin te doen?

Comment

Ik heb ze wel eens gemaakt volgens dit recept.
          Lekkere koeken dat wel, allleen niet heel lang houdbaar.
          De tweede keer had ik er meer gemaakt,en deze in een afgesloten doss bewaard tegen het uitdrogen.
          Omdat er toch een hoop vocht in blijft zitten,had ik na een paar dagen er extra calorieën bij in de vorm van schimmel .

Voor de rest zijn ze erg lekker.

Gr,
          Dimitri

Comment

In het recept staat eeerst nu opgelet laat de rijst goed afkoelen anders gaat de wei stremmen , en dan vervolgens moet je het gaan bakken??? alsof de wei dan niet warm wordt???

Comment

Gooi er albumine of caseïne poeder in. Is ook nog praktischer qua bruikbaarheid voor je lichaam.
              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

ik zit de laaste paar dagen me shake met een lepel te eten als snoep...na 9 weken bijna begint de keto gekte te komen bij mj >.<

Comment

Alléén EI eiwitten komen in aanmerking voor verhitting.

Bij andere eiwitten worden de eiwit moleculen afgebroken....

Comment

Geloof niet dat caseïne bij verhitting van 100gr Celsius al werd afgebroken.

sigpic

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                      Geloof niet dat caseïne bij verhitting van 100gr Celsius al werd afgebroken.
                      De geringe beschadiging van melkeiwitten als gevolg van een vrij intensieve hittebehandeling in een milieu, dat zeer veel lactose bevat is opvallend, wanneer men deze vergelijkt met de aanzienlijke aminozuurdestructie die bij verhitting van caseine-glucose mengsels gevonden werd.

In dit verband dient nogmaals gewezen te worden op de mogelijkheid dat de voedingswaarde kan verminderen zonder dat dit noodzakelijkerwijze in biologische proeven tot uiting behoeft te komen.

Deze mogelijkheid is ook voor melkeiwitten zeker niet denkbeeldig, omdat hun voedingswaarde bepaald wordt door het gehalte aan de zwavel-
                      bevattende aminozuren, terwijl het meest hitte-labiele aminozuur, lysine, in overmaat aanwezig is. Een geringe vermindering van dit aminozuur blijft in een biologische proef onopgemerkt, zoals ook experimenteel met verhitte melk is aangetoond.

Uit aminozuuranalyses is gebleken, dat lysine in melk het meest van hittebehandeling te lijden heeft. Door sterilisatie wordt ca. 10% van het totale gehalte gedestrueerd terwijl bovendien nog 10-15% verloren gaat door verminderde availibility. Een dergelijk verlies van lysine ca. 50% bedraagt.

Verliezen aan andere aminozuren worden meestal niet gevonden hoewel de cijfers van sommige auteurs aanwijzingen bevatten dat ook cystine enigszins in gehalte vermindert. Een eventueel cystineverlies zou een ongedwongen verklaring geven voor de verminderde voedingswaarde die bij biologische proeven tot uiting komt.

Bij bereiding van melkpoeder is de toegepaste hittebehandeling afhankelijk van het droogprocédé en bij walsenpoeder vaak een iets lagere voedingswaarde wordt gevonden, hetgeen geldt zowel voor de biologische waarde, voor het eiwitrendement als voor het gehalte aan lysine en available lysine. In vergelijking met gekookte melk was het lysinegehalte van verstuivings-, en walsenpoeder resp. 4 en 13% lager en het gehalte aan available lysine resp. 0 en 20% lager.

Door oververhitting van melk-poeders kunnen echter aanzienlijk grotere verliezen optreden.

Comment

Interessant. Doet hopen dat de lactose van de melk die je in je reep gooit de overige melkeiwitten die je toevoegt middels het poeder beschermt. Zou een pracht van een onderzoek zijn.

sigpic

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X