Hangop als welkome afwisseling

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hangop als welkome afwisseling

Hey allemaal,

Wat dachten jullie van hangop als eiwitbron. Ik ben het aan het maken. Vrij simpel gaat het. Yoghurt(mager of volle) in een theedoek of passeerdoek laten uitlekken in een vergiet. Je krijgt dan yoghurt minus het vocht. Geeft dus meer eiwitten dan gewone yoghurt.

Iemand wel eens geprobeert? Als er interesse is kan ik bijhouden hoeveel vocht er uit gaat. Zo kan ik (bij benadering) vertellen hoe geconcentreerd het goedje wordt en dus hoeveel eiwitten er overblijven...

Ik vond het wel een aardig idee al zeg ik het zelf. Ben wel bang dat het tegen gaat vallen wat eiwit gehalte betreft. We zullen zien.

Hangop is prima te eten (zeker met een flinke scheut slagroom erdoor), maar denk inderdaad dat het qua hoeveelheid eiwitten minimaal zal verschillen met gewone yoghurt. Je zal procentueel gezien meer eiwitten hebben ja, maar ook meer suikers bijvoorbeeld.
    "Just because you've always done it that way doesn't mean it's not incredibly stupid."

Comment

Enige wat je doet is vocht eruit trekken en met dat vocht verlies je een beetje eiwit en waarvoor ? Zodat je minder volume weg wilt werken, ik houd liever gewoon een bak met yoghurt dan een klomp yoghurt voor me neus
      The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Is onwijs lekker ! Er zit toch wel redelijk wat vocht in yoghurt hoor ! Jammer dat ik nu geen yoghurt heb ik mijn koelkast, want hangop, da's echt oud Hollands lekker!

Misschien dat je, als topic starter, eens wil proberen. Neem een liter halfvolle yoghurt, nachtje in je theedoek en daarna wegen e.d. Zit toch wel zo'n 35 gram eiwit per liter in yoghurt, dus mocht je 500 gram overhouden, dan heb je iets wat lijkt op kwalitatief iets minder kwark. dit is natuurlijk maar een voorbeeld.

Beetje honing erbij op slagroom (nog lekkerder) en kom maar langs brengen !
        Evolution, development, curiousity and improving you tax

Comment

hehehe, grappig hoe iedereen er een andere redenatie of denkwijze op na houdt. En ze kloppen allemaal eigenlijk wel.

Taxation, jij ziet het glas als "half vol" (as opposed to: half leeg). Dat spreekt mij het meeste aan. Ik heb 400 ml helder vocht eruit gehaald. Maar de yoghurt bovenop was nog dunnig. |De onderste yoghurt, die tegen de passeerdoek aan zat was mooi dik. Ik denk dat 500 ml vocht verliezen dus reeel is. Je houdt dus iets over dat met kwark te vergelijken is (ietsjes minder eiwit).

Grappig wat je zegt Yawgmoth; ik heb juist moeite met de kleine porties sinds ik mijn eten verdeel over 6 á 7 momenten. Je hebt me op een goed idee gebracht om mijn maag te vullen; namelijk om een liter yoghurt te eten als ik eens een gevulde maag wil hebben. Hahaha, ik meen het, lol... Nou ja, 750 ml dan. Dat zou me goed doen kwa gevulde maag. Niet om dagelijks tot me te nemen. Maar ik denk dat ik een pak bij de hand houd..

Comment

Het vocht wat er dan uitlekt is dan toch de wei?

Comment

Mmm, je zou verdomd wel eens gelijk kunnen hebben...

Er staat me iets van bij dat mijn oma het water (in een bepaald melkprodukt, ik ben vergeten wat voor) doorroerde voordat ze het gebruikte; dat water noemde ze "het wei".

Misschien zit er een kok op het forum.. Of een andere voedingsdeskundige die het kan vertellen.

Als het zo is gebruik ik het als pre-workout shake, lol

Comment

Haha dat is niet te drinken hoor.. Als je dat vocht vergelijkt met magere kwark, dan is de magere kwark lekker en zoet..
                Hangop smaak van zichzelf al romig, en yoghurt nog zuur.

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                  Haha dat is niet te drinken hoor.. Als je dat vocht vergelijkt met magere kwark, dan is de magere kwark lekker en zoet..
                  Hangop smaak van zichzelf al romig, en yoghurt nog zuur.
                  Wel met extra slagroom. lekker
                  een gladde aal blijft altijd glad.

Comment

Originally posted by kees View Post
                    Wel met extra slagroom. lekker
                    Gadver
                    Tenzij het een volle bak slagroom is, en een theelepel van dat waterdrek

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                      Gadver
                      Tenzij het een volle bak slagroom is, en een theelepel van dat waterdrek
                      Wel de echte slagroom.
                      een gladde aal blijft altijd glad.

Comment

Is de samenstelling van hangop inderdaad hetzelfde als dat van kwark? Ik begrijp dat kwark erg populair is onder bb-ers vanwege de caseine (langzame eiwit) en dus door velen 's avonds gegeten wordt. Bevat hangop dezelfde caseine als kwark? Als dat zo is dan zou je 's avonds net zo goed yoghurt kunnen eten als kwark, maar dat heb ik nog niemand op zien schrijven op dit forum. Iedereen lijkt altijd zeer specifiek te zijn in de voorkeur voor kwark voor het slapen gaan?
                        Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Yoghurt ontloopt kwark volgens mij niet zoveel qua type eiwit, het gaat echter om de hoeveelheid eiwit die je in totaal naar binnen kunt schuiven, en de hoeveelheid koolhydraten die er meer bij de yoghurt zit.
                          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

OK, dus in dat geval is kwark beter dan zowel yoghurt of hangop vanwege het lagere gehalte aan koolhydraten. Dat was ik even vergeten. Jammer; ik was op zoek naar een "kwark vervanger" want ik kan hier geen kwark in de winkels vinden. Yoghurt hebben ze wel; lijkt een beetje op Bulgaarse yoghurt.
                            Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Als je in NL of BE woont hebben ze echt wel ergens kwark.
                              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X