Bcaa

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bcaa

okee, B.C.A.A. helpt met het opbouwen van krachtigere spieren en het verkrijgen van een groter uithoudingsvermogen. Door de optimale opname in het lichaam van eiwitten/aminozuren zorgt B.C.A.A. voor extra spiergroei.

Kan dit genomen wordein combinatie met whey en dextrose? Of wordt dat 'te veel van het goede'?

Als beginner (niet qa fitness, maar qua het opbouwen van massa) is het dan verstandig om even te wachten of maak dat niet uit?

Wanneer en hoeveel hiervan moet je nemen? Hoeveel tbletten en voor of na of voor en na de training?

Twordt toch ook vaak in e cut gebruikt om spierafbraak tegen te gaan als je veel aan cardio doet? Of is dit iets anders? ik wil namelijk eerst maandje of 2 probere zoveel mogelijk massa aan te maken en daarna een maandje of 2 vet verbranden om in de zomer strak in het vel te zitten in me bikini.

BCAA's zijn Branched Chained Amino Acids, oftewel (geketende) aminozuren. Eiwitten zijn ook opgebouwd uit aminozuren, en (meestal?) wel uit minimaal de essentiële aminozuren (wat BCAA's dus eigenlijk zijn).

Die whey proteine wat jij dus gebruikt, is kort door de bocht BCAA's + nog extra aminozuren/eiwitten. Als je dus al whey proteine neemt, dan zijn BCAA's overbodig.

Zelf gebruik ik geen whey shake voor het trainen, maar wel BCAA's. ik heb ze uit amerika gehaald en de doseringen zijn: 500 mg L-Leucine, 250 mg L-Isoleucine en 250 mg L-Valine. Ik neem hiervan 2 een half uur voor de training, en 2 direct na de training (dus totaal 4 gram rond mijn training). Dit is volgens mij redelijk veel, maar de doseringen zijn ook hoger dan de meeste BCAA's en ze waren heel goedkoop

Als ik jou was, zou ik dit doen (mits je op een niet-lege maag kunt trainen, wat ik niet kan): een (half) uur voor de training een whey shake, meteen na de training 2 caps BCAA's + dextrose en dan 15 minuten later een whey shake. De whey en de BCAA's na de training lijken misschien overbodig dan, maar ik vind het zelf wel prettig om meteen na mn training mn spieren te beschermen tegen afbraak dmv bcaa's.

Hopelijk heb je hier wat aan! en veel succes!
    22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Originally posted by Leo1988 View Post
      Als ik jou was, zou ik dit doen (mits je op een niet-lege maag kunt trainen, wat ik niet kan): een (half) uur voor de training een whey shake, meteen na de training 2 caps BCAA's + dextrose en dan 15 minuten later een whey shake. De whey en de BCAA's na de training lijken misschien overbodig dan, maar ik vind het zelf wel prettig om meteen na mn training mn spieren te beschermen tegen afbraak dmv bcaa's.!
      dus wel allebei? Eerst zei je dat het bijwijzevanspreke hetzelfde is. Ik doe nu voor en na me trainign een shakie met whey en destrose. Jou manier echt veel beter: een (half) uur voor de training een whey shake, meteen na de training 2 caps BCAA's + dextrose en dan 15 minuten later een whey shake?

dan ga ik WEL dat doen namelijk

Comment

ja het is ook hetzelfde (alleen whey shake is zeg maar meer omvattend). Het beste zou zijn METEEN na je training een whey shake, maar dat zit de dextrose opname in de weg, en bcaa's (volgens mij) niet (of minder in ieder geval) en is dus beter, want dan zijn je spieren nog sneller beschermt tegen afbraak.

Je moet kijken wat je zelf het beste vind werken, maar dat wat ik zei over na je training werkt voor mij het beste! (en 3 kwartier na je shake natuurlijk een enorme koolhydraatrijke maaltijd heh en 2-3 uur voor je training trouwens ook!)

veel plezier en succes!
        22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Onzin.
          Dextrose heeft een opname tijd van om en nabij 15 minuten. Wei van ongeveer anderhalf uur.
          Is onmogelijk dat die elkaar in de weg zitten. Sterker nog de dextrose zorgt voor een snellere opname van de wei.
          Bcaa's bevatten drie aminozuren:
          L-Valine
          L-Leucine
          L-Isoleucine.
          Wei bevat er doorgaans 18 (inclusief Bcaa's). Kortom bcaa's hebben zin als die 20 minuten heel veel uitmaken, en naar mijn mening doen die dat nergens.
          Last edited by GeneralIx; 29-02-2008, 14:58.
          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

om meteen onzin te zeggen vind ik wat kort door de bocht. Voor opbouwende kritiek sta ik altijd open, maar dat is dit niet echt.

jij zegt dat het onmogelijk is dat whey en dextrose elkaar in de weg zitten bij opname. Whey heeft een langere opname tijd dan dextrose, dus vertraagd het de opname. Zelfde als met langzame koolhydraten nemen met whey: dit vertraagd de whey (ooit een keer van volgens mij de sterkste ophaler gehoord). Als je eerst dextrose neemt, dan is dat opgenomen in 15 minuten en komt er een piek in de .... (insulinespiegel????) die er voor zorgt dat de whey proteine NOG sneller wordt opgenomen dacht ik. Meer mensen werken volgens deze theorie.

Onmogelijk is als kerst en pasen op dezelfde dag vallen. Met dit soort dingen zit er nog een heel grijs gebied tussen en kan je absoluut niet zeggen dat het "onmogelijk" is.

Over die 20 minuten die al dan geen zin hebben: na de training verkeerd het lichaam zich over het algemeen in een uiterst katabole (spierafbrekende) staat. Na ELKE training 20 minuten zeer katabole toestand lijkt me niet te verwaarlozen. Ik heb dit nergens gelezen of bewezen gezien, maar ik heb zo een gevoel dat de BCAA's hun geld wel waard zijn in dat kwartier ( ik heb er 400 stuks voor 5 euro ofzo dacht ik vanuit amerika besteld met een enorme dosering).

Ik sta altijd open voor discussies en al helemaal op voedings gebied!

Comment

Die dextrose gaat nauwelijks vertraagt worden, en zoals ik al zei versneld de dextrose inderdaad de opname van wei (optimaal was 2:1 dextrose:wei)(is overigens geen theorie, is bewezen). Die suikers halen je lichaam al uit de katabole stand, dus wat mij betreft maken die 20 minuten niet meer uit.
              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

ja ik neem dextrose : whey al in de verhouding 1:2 maar dan dus de whey iets naar de dextrose, maar ik begrijp dat het nog beter is (afgezien van het financiele gedeelte) om het tegelijk in te nemen? en dus niet een kwartiertje te wachten. Dan kan ik dus beter de bcaa's schrappen en dan hooguit 2 caps voor het trainen innemen (omdat ik niet kan trainen op een volle maag).

Comment

Dat lijkt mij geschikter ja. Onderzoek waaruit de optimale 2:1 verhouding kwam werden ze tegelijk genomen.
                  Twee bcaa's kun je nemen voor de training. Opname tijd daarvan is ongeveer een uur, dus die komen aan direct na de training. Denk alleen dat 2 bcaa pilletjes te weinig is om effectief te zijn, maar dat hangt ook af van de dosering natuurlijk.

sigpic

Comment

hoeveel gram bcaa's denk je dan dat effectief zal zijn? ik neem nu 2gram (2 caps dus)

Comment

Zou gaan voor een gram of 5-10.

sigpic

Comment

oke en dan een half uur voor de training zodat die er halverwege inkicken, of pas echt op het begin vd training zodat ze na de training hun werk doen?

Comment

CT laat de zijnen de bcaa's altijd direct voor de training nemen. Zou ik dus ook doen. Of anders splitsen, 2gr halfuur voor, 3 gr direct voor.

sigpic

Comment

kan je bcaa's gewoon kopen bijv bij de ah of meot je naar eenspeciaal zaak?

Comment

Daar zul je voor naar de sportzaak of de tuinen moeten.

sigpic

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X