Vitamine D poll/discussie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vitamine D poll/discussie

Vitamine D:
    Heb laatste tijd heel wat zitten lezen over vit D.
    Ik dacht dat er altijd iets tricky was doordat de voordelen van vit D supplementatie teniet werden gedaan, maar blijkbaar niet.

Supplementen | Meer spieren en minder vet in de bulk door extra vitamine D
    Supplementen | Hoge vitamine D-spiegel = hoge testosteronspiegel
    Supplementen | Sporters die vitamine D slikken presteren beter
    Vitamine D
    http://www.freewebs.com/wesleyt/vitamined.htm
    http://www.vitamindcouncil.org/research.shtml
    Zo zijn er dus heel wat bronnen.

Zo lijkt het dan toch de moeite om Vitamine D als supplement te nemen.
    Ik heb gelijkaardige grafieken in meerdere boeken gezien, wellicht zijn ze allemaal wel op het zelfde onderzoek gebaseerd.

Mijn vraag naar jullie toe is dus: Loont het de moeite om vitamine D als supplement te nemen, hebben jullie hier ervaring mee (al dan niet goede) en natuurlijk staat de effectiviteit van Vit D hier ook ter discussie.
    Hou het netjes.
    13
    Goeie ervaring
    7.69%
    1
    Slechte ervaring
    0.00%
    0
    Nog nooit geprobeerd
    92.31%
    12
    Last edited by gleke; 18-11-2010, 20:19.
    On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Nog nooit geprobeerd, waarschijnlijk omdat ik de voordelen er ook niet van weet, ik neem wel een multivit maar nu staat hier dat de vit D hierin niet voldoende hoog gedoseerd is. Ik zal alles nog eens doornemen en misschien dan hierna eens aanschaffen.
    Every athlete, coach and trainer should have his own philosophy of training based on where he’s going. - Dave Tate

Comment

Mijn tante krijgt op dit moment vitamine d toegedient als supplement. De reden hiervan is dat de chemo kuur haar imuumsysteem volledig lam legt. Word voorgeschreven bij kanker patienten.

Vitamine D - Wikipedia
      Wat het doet bij sporters heb ik me niet in verdiept.
      ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

kom buiten..... als je research hebt gedaan weet je wat ik hiermee bedoel in verband met vitamine D
        The iron never lies to you. You can walk outside and listen to all kinds of talk, get told you're a god or a total basterd. The Iron will always kick you the real deal. The Iron is the great reference point, the all-knowing perspective giver. Always there like a beacon in the pitch black. It never freaks out on me, never runs.
        Welcome To The Brotherhood Of The Iron!

Comment

Originally posted by ironbrotherhood View Post
          kom buiten..... als je research hebt gedaan weet je wat ik hiermee bedoel in verband met vitamine D
          Hehe, ik had graag serieuze commentaar verwacht.
          Uit onderzoek blijkt dat slechts 11% genoeg vitamine D heeft. In de winter heeft iedereen hier een tekort aan vitamine D. Onze voorouders hadden 10 keer meer vitamine D dan wij nu hebben. Je kan bijna niet oversupplementeren met vitamine D. Daarom dat een relatief hoge supplementatie wel goed is en kan in dit geval.
          Met andere woorden, om de zovele positieve effecten uit vitamine D te halen moet je echt meer doen dan enkel eens in de zon gaan lopen.

Comment

Hoe wil je het vitamine D gehalte zo verhogen als het lichaam fysiologisch niet gebouwd is omdat op te slaan.
            The iron never lies to you. You can walk outside and listen to all kinds of talk, get told you're a god or a total basterd. The Iron will always kick you the real deal. The Iron is the great reference point, the all-knowing perspective giver. Always there like a beacon in the pitch black. It never freaks out on me, never runs.

Comment

Hoe wil je het vitamine D gehalte zo verhogen als het lichaam fysiologisch niet gebouwd is omdat op te slaan.
              Vitamine D is vetoplosbaar dus kunnen wij in relatief hoge hoeveelheden opslaan, en ik spreek over doseringen van 1000-2000 IU als toevoeging op je normale dagenlijkse hoeveelheid.
              Dat de vorige generaties veel meer vitamine D hadden wijst er net op dat ons lichaam er eigenlijk meer naar gebouwd is om grotere hoeveelheden vitamine D te krijgen.

Comment

Originally posted by gleke View Post
                Vitamine D is vetoplosbaar dus kunnen wij in relatief hoge hoeveelheden opslaan, en ik spreek over doseringen van 1000-2000 IU als toevoeging op je normale dagenlijkse hoeveelheid.
                Dat de vorige generaties veel meer vitamine D hadden wijst er net op dat ons lichaam er eigenlijk meer naar gebouwd is om grotere hoeveelheden vitamine D te krijgen.
                Onze voorouders waren jagers, dus veel vlees -> hoog vitamine D gehalte.
                Nu hebben we wel geen bloedresultaten die kan staven wat jij zegt dat het werkelijk zo is. Nu zou je kunnen proberen om 6 maanden lang je vitamine D gehalte te verhogen en dan de resultaten opschrijven maar dan is de vraag had je zoveel gains ook gehad zonder vitamine D.

Comment

een "tekort" aan calcium of vit D, gezamelijk of afzonderlijk kan bij de mens idd leiden tot verhoogd vet% (aangetoond, heb geen zin om op te zoeken, als je niet geloofd pech gehad). de hoeveelheden hier heb ik niet nader bestudeerd, maar wellicht dat met hogere doseringen bij muizen wel iets te vinden is. wellicht is het bij dergelijke doseringen ook kankerverwekkend, maar goed, dat is niet het onderzoeksdoel hier.

het maximum is dacht ik nog steeds 50ug voor vrijwel alle groepen, maar hier hebben ze het steeds over eenheden en ik weet niet hoeveel 1 eenheid of IU of IE weegt enzo.

En daarnaast is het de vraag of het bevorderlijk is om een organisme uit de natuurlijke cyclus te trekken. best mogelijk dat men met wat extra vit D iets extra spier% kan creeren, maar misschien, is het lichaam meer gebaat bij de natuurlijke gang van zaken, en moet het in de winter gewoon wat rustiger aan doen, minder spieren opbouwen, en dan in de zomer met meer vitD in het bloed er dubbel hard tegenaan. misschien is er dan in datzelfde jaar wel meer progressie mogelijk dan met een continu hoge inname.

Comment

Vitamine D wordt door je lichaam zelf gevormd uit cholesterol zodra er zonlicht op je huid valt. In de winter kan het dus verstandig zijn om wat vitamine D te nemen, maar in de zomer is het vrijwel overbodig. Daarnaast ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van die grote hoeveelheden vitaminen als 1000mg tabletten. Vaak is 100-200mg per dag meer dan genoeg.
                    Als je zeker wilt zijn dat je genoeg vitaminen binnenkrijgt neem dan gewoon een multivit tablet. Die hebben tenminste normale verhoudingen en zijn speciaal voor mensen die veel sporten.
                    "I said a glass of juice not gas the jews" - Hitler

Comment

Onze voorouders Gleke, je bedoelt slechts enkele generaties voor ons?
                      Die aten veel dierlijke vetten en volle-room melk, volle roomboter en margarine vol met vitamineD. De meeste mensen hadden wel stukken varkensvlees/spek in de schuur of op zolder hangen(vet, vetter, vetst haha). Ook was natuurlijk levertraan en weet ik het wat allemaal de normaalste zaak van de wereld en ja onze voorouders kwamen denk ik wel wat meer buiten over het algemeen.

Vroeger waren de mensen relatief sterker, maar dankzij de vele rug en gewrichtsklachten mogen we nu niet zo zwaar meer tillen als vroeger moest.
                      1e Masters Superbody YBF 2011!
                      Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Ik gebruik het nu al enkele maanden en ben er tevreden mee. Normaal gezien werd ik altijd rond deze tijd van het jaar ziek. Niets erg, gewoon wat verkouden, maar best wel irritant wanneer dit de hele winter duurt. Dit jaar heb ik hier amper last van. Ik voel me ook gewoon beter. Niet dat ik last had van winterdipjes, maar ik voelde me toch minder opgewekt dan tijdens de zomer.

Ivm de voordelen mbt bodybuilding: ik denk niet dat vit d zo een enorme impact zal hebben hierop (tenzij je enorm deficient bent). Het is dus niet zo dat ik merk dat ik sneller spiermassa kan aankomen of sneller vet verlies. Dat was ook niet de reden waarom ik ermee begon, eerder voor de algemene gezondheidsvoordelen (beetje zoals bij visolie).

Ik weet dat de beste vit d supplementatie simpelweg buiten komen is, maar spijtig genoeg is het niet altijd zo (toch niet in belgie en nederland...). Het is alweer enkele dagen geleden dat ik de zon nog gezien heb, en zelfs op een zonnige dag maakt je lichaam enkel vit d aan wanneer het in contact komt met uv b straling (enkel tijdens de middag dus).
                        Mijn conclusie: wanneer je in een land woont waar elke dag de zon schijnt en de hele dag halfnaakt buiten rondloopt zal je geen extra vit d nodig hebben. Indien dit niet het geval is denk ik dat vit d wel enkele voordelen kan bieden...

Ik neem btw 2 keer per week 20 000iu (grote hoeveelheden schijnt beter te zijn dan elke dag een beetje). Hoeveel je nodig hebt is moeilijk te bepalen. Het beste wat je kan doen is je bloed laten controleren, supplementeren, opnieuw laten controleren, meer of minder supplementeren,... Iedereen heeft immers een andere hoeveelheid nodig om de "perfecte waarden" te bereiken.
                        @ ketIF

Comment

Ik ga wel lekker overwinteren in een warm land
                          1.83 / 96 kg / Bf 14%

Comment

Vitamines ADEK zijn vetoplosbaar, die worden dan in onze vetten opgeslaan, indien je een hoger gehalte gaat nemen zal dit in het vet opslaan, in dien je zoals je van plan bent boven de dagelijkse behoefte gaat zitten kan dit zelf een toxische werking hebben. Eind conclusie: slecht

Comment

Originally posted by marnop View Post
                              Onze voorouders Gleke, je bedoelt slechts enkele generaties voor ons?
                              Die aten veel dierlijke vetten en volle-room melk, volle roomboter en margarine vol met vitamineD. De meeste mensen hadden wel stukken varkensvlees/spek in de schuur of op zolder hangen(vet, vetter, vetst haha). Ook was natuurlijk levertraan en weet ik het wat allemaal de normaalste zaak van de wereld en ja onze voorouders kwamen denk ik wel wat meer buiten over het algemeen.

Vroeger waren de mensen relatief sterker, maar dankzij de vele rug en gewrichtsklachten mogen we nu niet zo zwaar meer tillen als vroeger moest.
                              Inderdaad, ik bedoel enkele generaties voor ons.

Vitamines ADEK zijn vetoplosbaar, die worden dan in onze vetten opgeslaan, indien je een hoger gehalte gaat nemen zal dit in het vet opslaan, in dien je zoals je van plan bent boven de dagelijkse behoefte gaat zitten kan dit zelf een toxische werking hebben. Eind conclusie: slecht
                              Je kan bijna onmogenlijk een overdosis vitamine D behalen.
                              Je kan zelfs D3 nemen tot 50.000 UI per dag nemen zonder dat er echt negatieve effecten ondervonden zijn. 800 UI/1500UI per dag zou trouwens optimaal zijn.
                              De aanbevolen dagenlijkse behoefte is trouwens veel te laag om er echt positieve effecten van te ondervinden.
                              Last edited by gleke; 19-11-2010, 14:53.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X