Eiwitpoeder van bruine rijst zelfde resultaat als whey proteïne

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eiwitpoeder van bruine rijst zelfde resultaat als whey proteïne

Ik ben een onderzoek tegen gekomen op internet wat ik op dit forum nog niet ben tegen gekomen.

Ik ben zeer benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaringen mee hebben of hoe ze hier tegen aan kijken.

In het verleden hebben diverse onderzoeken aangetoond dat consumptie van dierlijke eiwitten na krachttraining meer effect heeft op de spiergroei dan consumptie van plantaardige eiwitten. Echter, onlangs heeft een nieuw onderzoek bewezen dat met rijst proteïne zeer goede resultaten kunnen worden behaald en dat de effecten vergelijkbaar zijn met de consumptie van dierlijke eiwitten…. goed nieuws dus voor veganisten, rawfood enthousiasten en mensen die allergisch of intolerant zijn voor zuivelproducten!

In het betreffende onderzoek, getiteld ‘Rice Protein Increases Lean Body Mass, Muscle Hypertrophy, Power and Strength Comparable to Whey Protein Following Resistance Exercise’ (Jaeger & Wilson, 2013), werd onderzocht of een hoge consumptie van rijsteiwit isolaat na krachttraining spierherstel kon bevorderen en wijzigingen in de lichaamssamenstelling (waaronder de spier/vet-verhouding) kon bewerkstelligen. Daarnaast werd bestudeerd wat het effect was van rijsteiwit isolaat in vergelijking tot whey proteïne isolaat.

Ten behoeve van het onderzoek werden 24 gezonde studenten onderzocht die al minimaal 1 jaar regelmatig aan krachttraining deden. De deelnemers werden aselect in 2 groepen verdeeld en dienden elk acht weken lang drie maal per week onder toezicht van een begeleider een krachttrainingsprogramma volgen. Direct na elke training kreeg de ene groep 48 gram rijsteiwit isolaat te eten en de andere groep eenzelfde hoeveelheid whey proteïne isolaat (beide supplementen bevatten precies dezelfde hoeveelheid calorieën en eiwitten). Gedurende de onderzoeksperiode werden de deelnemers driemaal onderzocht op spiermassa, lichaamssamenstelling, bench press kracht en leg press kracht.

Het verrassende resultaat van het onderzoek was dat er geen significante verschillen optraden tussen de krachtsportbeoefenaars die rijsteiwit poeder aten en diegenen die whey proteïne aten. Met andere woorden, beide supplementen hadden hetzelfde effect op spierherstel, en in beide groepen hadden beide eiwitpoeders een positief resultaat op de spiermassa en spierkracht terwijl tegelijkertijd de hoeveelheid lichaamsvet afnam.

Diverse experts hebben na deze ontdekking een persconferentie gehouden om uit te leggen wat voor effect deze onderzoeksresultaten zullen hebben binnen de sportvoedingsbranche. David Janow, directeur van Axiom Foods en uitvinder van een plantaardig eiwitpoeder gemaakt van bruine rijsteiwitten zonder kunstmatige toevoegingen, vertelde: “Whey proteïne is altijd de ‘gouden standaard’ geweest in de fitnessindustrie, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk vanaf vandaag veranderen. Bijna 70% van de hele wereldbevolking is lactose intolerant, en de hormonen die via de koeien in onze voedselketen terecht komen zitten in veel hogere concentraties in zuivelproducten dan in vlees. We weten nu dat hormonen in koeienmelk vroegtijdige puberteit veroorzaken en soja wordt ook steeds minder populair vanwege de van nature aanwezige fyto-oestrogenen. Plantaardige eiwitten bevatten geen allergenen en zullen daarom een belangrijke concurrent worden voor whey proteïnes.” Dr. Douglas S. Kalman, die betrokken is geweest bij meer dan 200 wetenschappelijke onderzoeken naar voeding en mede-oprichter is van The International Society of Sports Nutrition, noemt de effecten van plantaardige eiwitten veelbelovend. “Dit gaat de voeding van de gehele wereldbevolking beïnvloeden, met name in landen waar mensen ondervoed zijn.”

Ook binnen de sport- en fitnesswereld is men uiteraard uiterst positief over deze nieuwe ontdekking. Kevin Hill bijvoorbeeld, een rawfood bodybuilder, fitness instructeur en voedingsdeskundige, zegt “veel fanatieke bodybuilders gebruiken graag eiwitpoeders en zijn altijd enorm verrast als ik ze vertel dat ik mijn spiermassa te danken heb aan rijsteiwitten.” Gina Lombardi, presentatrice van Health & Fit op Discovery Channel en tevens schrijfster en personal trainer van verschillende beroemdheden legt uit dat meer dan 70% van haar klanten veganistisch is en daarom vanzelfsprekend voor plantaardige eiwitpoeders kiest: “Vaak vervullen beroemdheden een voortrekkersrol, zij zorgen ervoor dat een product populair wordt bij het grote publiek”.

De kans is dus groot dat veel krachtsportbeoefenaars in de nabije toekomst overgaan op rijsteiwit poeders… niet alleen omdat dit plantaardig eiwitpoeder dezelfde resultaten geeft als whey proteïne, maar vooral ook omdat er geen lactose, kunstmatige toevoegingen en allerlei andere allergenen in zitten!

Ik heb dit onderzoek 1 keer eerder op een ander forum neer gezet , maar niemand met ervaringen hier mee op dat forum , misschien dat het hier anders is ...

Comment

Geen ervaring mee sorry. Maar ze hebben helaas wel een vrij kleine sample gebruikt (24 proefpersonen). Wetenschappelijk gezien zijn samples pas representatief vanaf 30 proefpersonen. En het liefst een stuk meer kleine kanttekening.

Comment

Ik heb pas wel een artikel gelezen dat dit soort eiwitten de whey etc gaan vervangen in de toekomst omdat dat erg duur wordt.
        Verder nog niet echt in verdiept.

We hebben trouwens hier een heel mooi voorstel- forum.
        DIVIDE ET IMPERA

Comment

Originally posted by Tasjaah View Post
          Geen ervaring mee sorry. Maar ze hebben helaas wel een vrij kleine sample gebruikt (24 proefpersonen). Wetenschappelijk gezien zijn samples pas representatief vanaf 30 proefpersonen. En het liefst een stuk meer kleine kanttekening.
          Waarom is het pas vanaf 30 personen representatief dan ?
          Weet je het idee hier achter ?

Het eind resultaat van zo'n onderzoek is niet minder interessant lijkt me ...

Comment

Omdat een proef van 30 personen nogal weinig is om een volledig onderzoek op te baseren.

Comment

Originally posted by NickP View Post
              Omdat een proef van 30 personen nogal weinig is om een volledig onderzoek op te baseren.
              Dat zegt tasjaah net ja , maar hoezo en waarom ?

Het lijkt me te makkelijk om zo een heel onderzoek onder uit te halen.

Ik ben geen voor of tegenstander , wel vind ik het interessant hoe mensen hier er tegen aan kijken.

Comment

Het haalt niet het hele onderzoek onderuit maar het is zeker wel iets om rekening mee te houden

Je wilt namelijk met een onderzoek iets weten over een populatie. In dit geval bijv sporters en welke eiwit beter werkt voor hen. Je kunt natuurlijk nooit alle sporters ter wereld testen dus neem je second best: een sample uit die populatie sporten. Maar je loopt dan tegen het probleem van individuele verschillen. Ruis noemen ze dat ook wel. Dat kan van alles zijn dat een individu doet afwijken van de gemiddelde populatie.

Het liefst zou je totaal geen invloed van deze ruis willen hebben omdat het je resultaten vertekend. Dit is helaas onmogelijk omdat mensen nu ernmaal verschillen en geen perfecte kopie zijn van elkaar.

Dus probeer je als onderzoeker altijd de ruis zo klein mogelijk te maken. Dit kan op verschillende manieren en 1 daarvan is een zo groot mogelijke sample te gebruiken. Statisch gezien is dat logisch omdat hoe groter de groep is hoe kleiner de invloed van een enkel individu op het gemiddelde. Dus hoe groter de groep hoe minder effect individuele verschillen hebben op het uiteindelijke resultaat.

Ik zal je niet vervelen met de details maar via onderzoek en een lastige formule is vastgesteld dat de representativiteit van een sample pas significant is boven de 30 proefpersonen en zo zijn er nog meer manieren om de significantie te vergroten. Maar punt is dus dat onderzoeksresultaten meer zeggen over de populatie bij +30 proefpersonen

Comment

Originally posted by Tasjaah View Post
                  Het haalt niet het hele onderzoek onderuit maar het is zeker wel iets om rekening mee te houden

Je wilt namelijk met een onderzoek iets weten over een populatie. In dit geval bijv sporters en welke eiwit beter werkt voor hen. Je kunt natuurlijk nooit alle sporters ter wereld testen dus neem je second best: een sample uit die populatie sporten. Maar je loopt dan tegen het probleem van individuele verschillen. Ruis noemen ze dat ook wel. Dat kan van alles zijn dat een individu doet afwijken van de gemiddelde populatie.

Het liefst zou je totaal geen invloed van deze ruis willen hebben omdat het je resultaten vertekend. Dit is helaas onmogelijk omdat mensen nu ernmaal verschillen en geen perfecte kopie zijn van elkaar.

Dus probeer je als onderzoeker altijd de ruis zo klein mogelijk te maken. Dit kan op verschillende manieren en 1 daarvan is een zo groot mogelijke sample te gebruiken. Statisch gezien is dat logisch omdat hoe groter de groep is hoe kleiner de invloed van een enkel individu op het gemiddelde. Dus hoe groter de groep hoe minder effect individuele verschillen hebben op het uiteindelijke resultaat.

Ik zal je niet vervelen met de details maar via onderzoek en een lastige formule is vastgesteld dat de representativiteit van een sample pas significant is boven de 30 proefpersonen en zo zijn er nog meer manieren om de significantie te vergroten. Maar punt is dus dat onderzoeksresultaten meer zeggen over de populatie bij +30 proefpersonen

Oké , duidelijk antwoord !
                  Interessant om te weten ook , had het nog niet zo bekeken.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X