cortisol blocker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• cortisol blocker

Heb deze week nog eens mijn bloed laten controleren en buiten een paar afwijkingen alles in orde.

Mijn cotisol waarde is 11 en uit een kuur is die 19, nu is dit aan de hoge kant (weet wel niet wat een normale waarde is en kan nergens op net iets vinden), dus als ik uit mijn kuur kom zal het belangrijk zijn deze waarde laag te kunnen houden, iedereen weet dat cortisol katabool werkt en dus voor ons niet echt gunstig is.

Nu ben ik op zoek naar middelen die mijn cortisol kunnen laag houden, mag een suplement zijn maar ook de gewone huis en keuken kruidjes als je er verstand van hebt.

Dus wie weet de trukken om die waarde laag te kunnen houden.

Grtz
    stil growing

HMB zou cortisol moeten tegenwerken, daarnaast clen op een dosis van 50 mcg werkt anti-katabool.

Comment

Originally posted by Achilles
      HMB zou cortisol moeten tegenwerken, daarnaast clen op een dosis van 50 mcg werkt anti-katabool.
      Van HMB heb ik dat ook al gelezen maar zou dat echt werken, ik kan moeilijk voor de rest van mijn leven aan de clen zitten he achilles, denk niet dat dat echt gezond is

Grtz
      stil growing

Comment

Kuurtjes verzieken wel meer bloedwaardes. Verhoogd cortisol is één, verhoogde bloeddruk een ander en zo nog veel meer.
        Wat je zou kunnen gebruiken om het te verlagen weet ik niet maar door geen 17AA aan het einde van een kuur te nemen verhoog je het in ieder geval niet.

Cortisol is de reden dat mensen na een kuur veel van hun gains weer verliezen.

Greets...
        Growing is like sex you can never get enough...

Pain is temporary...pride is forever...

Comment

Het is daarom Mr C dat ik me wil voorzien dat ik zeker niet teveel verlies na mijn kuur, heb effe verder gedacht in de toekomst.

Cortisol stijgt niet in een kuur Mr C, de mijne was serieus verlaagt, ik heb van natura een hoge cortisol spiegel , 19 is altijd mijn waarde, maar nu in mijn kuur was hij maar 11, infeite nog te hoog, maar ik moet me voorzien van iets dat ik deze kan doen zakken

Grtz
          stil growing

Comment

Ik zeg ook niet dat je cortisol stijgt tijdens je kuur. Na je kuur gaat deze zeker wel stijgen.

Als je cortisol normaal 19 is dan is daar niets mis mee hoor. Valt wel op dat je kuur enorme schommelingen teweeg brengt die er straks voor zorgen dat je een deel van je gains verliest.

"Onze bijniercortex (cortex = schors), produceert twee types van steroïdhormonen, namelijk androgenen en corticosteroïden. Laatstgenoemde maken cortisol (gluco-corticoïden) en aldosteron (mine-ralocorticoïden) aan.
            Cortisol werkt in op de stofwisseling, is antiinflammatoir of ontstekingsremmend en regelt de immuniteit.
            De natuurlijke productie van onze cortisol, ongeveer 20 mg per dag, wordt bepaald door de hypothalamus en ons circadiaans ritme (biologisch 24 uurs ritme) met hoge spiegels 's morgens en 4 x lagere spiegels in de late namiddag. Kortere periodes van schommeling bv. bij het opstaan of het gaan werken kunnen de productie beïnvloeden".

Greets...

Comment

Interessant stukje cur. Heb je heel het stuk of de site voor me?

@ snipke: Voor mij heeft het wel gewerkt. Ik heb er ooit in het begin stadia van mijn cut mee gewerkt. Toen kreeg ik het voor elkaar om geen spieren te verliezen en zelf wat aan te zetten. Op een gegeven moment werkte het in mijn ogen niet meer. Mijn lichaam raakte eraan gewend. Wat je hier niet moet vergeten is dat HMB volgens de makers cortisol blokkeert. Je lichaam komt uiteindelijk met een tegen response en gaat meer cortisol aanmaken en zo eindig je met hogere productiewaardes van cortisol als je met HMB stopt. Om dit tegen te werken zou ik het afwisselen om de zoveel weken met een ander cortisol remmend element.

Hieronder vind je wat leeswerk over HMB wat mijn toentertijd goed van pas kwam:

Hydroxy Methyl Boterzuur

Werkt HMB?
              Misschien werkt HMB van geen kant. Van de tien studies die de werking van HMB zouden moeten bewijzen, hebben de onderzoekers er maar twee durven publiceren. Van de rest zijn alleen de verkorte versies, de abstracts, bekend. Geen goed teken, zeggen Australische onderzoekers.
              De Australiërs zetten verder vraagtekens bij de onderzoeksmethode. Sommige onderzoeken zouden wel eens zo kunnen zijn opgezet dat de resultaten een bepaalde kant worden opgestuurd. Maar omdat er zo weinig onderzoeken over is gepubliceerd kunnen ze dat niet met zekerheid zeggen.
              Het vrije aminozuur leucine en zijn metabolieten laten spieren na krachttraining sneller herstellen. Volgens de makers van HMB is dat het werk van Hydroxy Methyl Boterzuur of HMB. De stof zou de afbraak van spierweefsel na krachttraining verminderen, waardoor de spiergroei sneller verloopt.
              In de bestaande onderzoeken zouden mensen die HMB krijgen sneller vooruit te gaan. Wat er precies in hun lichaam gebeurt is nooit onderzocht. De makers van HMB hebben veel van het onderzoek naar HMB zelf verricht. Ook geen goed teken.
              Sports Medicine, augustus 2000. Tekst: Willem Koert, Ergogenics

Werkt HMB(2)?
              'Jullie schrijven dat het onderzoek naar HMB niet deugt. Werkt HMB daarom niet? Ze gebruiken HMB toch ook om kippen harder te laten groeien? Dan kun je er toch wel van uitgaan dat HMB werkt?'
              Ehh... Nou nee. Als je je verdiept in het onderzoek naar HMB kom je merkwaardige dingen tegen. Je vertrouwen in het supplement wordt er niet beter op.

Er gebeurt om te beginnen is er inderdaad veel onderzoek naar het effect van HMB op dieren. Maar in veel van dat onderzoek hebben de makers van HMB hun hand gehad. Dat geldt niet alleen voor het onderzoek naar kippen waar je het over hebt, maar ook voor een recentere studie in de oktobereditie van de Veterinary Immunology and Inmmunopathology. Daarin beschreven Poolse onderzoekers en de makers van HMB hoe vissen in kweekvijvers minder stressverschijnselen vertoonden als ze HMB kregen toegediend.

Ook aan die studie werkten de makers van HMB mee. Waarschijnlijk hebben die het onderzoek ook betaald. De bedenkers van HMB zijn naarstig op zoek naar nieuwe toepassingen voor hun supplement. Viskweek is wat dat betreft geen onlogische keuze. In kweekvijvers worden veel vissen ziek als kwekers ze wegen, meten of inenten. De oorzaak: pure stress. Om daar iets aan te veranderen zoeken wetenschappers naar manieren om het stresshormoon cortisol te blokkeren.

Volgens de bedenkers van HMB is het blokkeren van cortisol nu precies wat HMB doet. Vreemd genoeg kijken de HMB-onderzoekers daar niet meer naar. Omdat ze het vertrouwen hebben verloren? In de recente veterinaire studies kijken ze alleen naar het immuunsysteem.
              Maar goed - het is nog steeds niet waarschijnlijk dat HMB bij mensen werkt. Sportwetenschappers van de universiteit van Iowa ontdekten bijvoorbeeld een paar maanden geleden dat dertien hardlopers, die zes weken dagelijks drie gram HMB hadden gebruikt, minder spierschade hadden opgelopen als ze een afstand van twintig kilometer hadden afgelegd. Een aantal sportbladen hebben uitgebreid aandacht aan dat onderzoek besteed.
              Maar of dat terecht was... De aanwijzingen waren allemaal indirect. De HMB-gebruikers hadden meer actief creatine-fosfokinase en minder actief lactaathydogenase dan niet-gebruikers. Het eerste enzym speelt een rol bij de energie-voorziening van de spiercel, het tweede bij verzuring. Of de gebruikers beter liepen of sneller herstelden is niet onderzocht.
              Uit ander onderzoek, waarin juist wel direct naar spieren en prestaties werd gekeken, bleek echter dat HMB niks doet. Bewegingswetenschappers van de universiteit van Memphis gaven aan veertig bodybuilders drie of zes gram HMB of een placebo gedurende 28 dagen. Daarna maten ze de kracht, de stikstofbalans, het vetpercentage, het gewicht en de vetvrije massa, en diverse enzymen in spieren en de lever. Van effect was geen sprake.
              Bronnen

Journal of Applied Physiologie, oktober 2000; Veterinary Immunologie and Inmmunopathology, oktober 2000; International Journal of Sports Medicine, november 1999; Immunopharmacology and Immunotoxicology, mei 1999.
              Tekst: Willem Koert, Ergogenics

Wat kan ik verwachten als ik creatine en HMB combineer?

HMB slaat cholesterol op in je spierweefsel. Daardoor laat HMB je spieren meer vet verbranden in plaats van glucose. Daardoor groeien je spieren sneller. Ietsepietsie en in theorie.

De praktijk leert echter dat je maar onder twee condities baat hebt bij HMB.
              1. Als je op een caloriebeperkend dieet staat. Mijn theorie is dat de toegenomen hoeveelheid vrije vetzuren in je bloed HMB goed laat werken.
              2. Als je op zo'n merkwaardig veel-vet-dieet zit waar die Amerikanen zo kapot van zijn. Omdat die bezopen gewoonte in Europa nog niet is doorgedrongen, ga ik daar niet verder op in.
              Is niet aan die condities voldaan, dan doet HMB niks.
              Persoonlijk vind ik HMB te duur. Een beetje dosering kost je om en nabij de drie euro per dag. Het combo HMB en Creatine werkt daarom alleen als je dieet houdt en afvalt.

Tekst: Willem Koert, Ergogenics

Comment

Zal ff kijken voor je bro. Heb me een tijdje terug wat verdiept in het cortisolverhaal en had o.a. dit opgeslagen.

Greets...

Comment

Manieren om je cortisol niveau te verlagen:

Massage (bijvoorbeeld een stoelmassage)
                  Ginseng
                  Bij vormen van chronische stress, zowel fysiek als psychisch, voorkomt Ginseng een te hoge productie van cortisol.
                  Uit onderzoek van de Universiteit Amsterdam (A.P.J. van Eekelen) blijkt dat de afgifte van cortisol (en dus stressgevoeligheid) om 6 uur 's morgens het hoogst is.

Ook blijkt uit onderzoek van drs.Witte Hoogendijk dat mensen die lijden aan depressie, vaak hebben blootgestaan aan te veel stress. In het bloed van deze mensen is de concentratie van het stresshormoon cortisol verhoogd. In tegenstelling tot´gezonde´ mensen blijken depressieve mensen niet in staat de verhoogde productie van cortisol teremmen. De oorzaak hiervan is dat het zogenaamde ´stresscentrum´ in de hersenen van depressieve mensen hyperactief is, waardoor ze meer van het stresshormoon cortisol produceren. Dit wordt nog versterkt door een slecht werkende biologische klok, waardoor zij op bepaalde tijdenminder stoffen aanmaken, die de productie van cortisol kunnen remmen.

Uit het onderzoek blijkt dat de hersenen van mensen met depressies anders in elkaar zitten dan de hersenen van ´gezonde´ mensen. In de hypothalamus werden bij depressieve patiënten in vergelijking met gezonde mensen vier maal zo veel cellen gevonden, die de productie van cortisol stimuleren.

De slecht werkende biologische klok bij mensen met depressies verklaart ook waarom er schommelingen voorkomen in de gevoelens van depressieve mensen. Zij lijden soms aan seizoensgebonden depressies, zoals de winterdepressie of voelen zich ´s morgens slechter dan ´savonds. Licht kan een slecht werkende biologische klok activeren. Lichttherapie blijkt dan ook een effectieve methode om (winter)depressies bij mensen te behandelen of te voorkomen.

http://www.ergogenics.org/188.html interessant!!!

http://www.nutriplaza.nl/index.php?s...=show&idee=496
                  interessant??

deze heb je denk ik het meeste aan: http://www.lijfsportenmiddelen.nl/?nieuwsId=261

succes, cortisolbro
                  een dag niet geleefd..... dan ben je dood

Comment

Goede stukken bruce.

Weet je al wat je gaat uitproberen snipke?

Comment

IK ben vandaag sint jans wortel gaan halen, is tegen de stress, hoe minder stress hoe minder cortisol en zink zou ook helpen. In het stukje van lijfsportenmiddelen staat dat je zeker geen gingseng mag nemen, maar in uw studie staat dat ik het wel moet nemen bruce

Twee tegenstrijdige studies, wat nu

Grtz
                      stil growing

Comment

hou het op de stresss.
                        ofwel: die moet minder worden. dus cortisol verlagen lukt niet direct maar indirect missch. wel.
                        ik heb ook es ivm bbuilding sint janskruid genomen maar weet echt niet meer waarom. niet voor de stress. (als dat hetzelfde is als wortel)
                        zorg ook dat je suiker in je bloed heb als je traint
                        een dag niet geleefd..... dan ben je dood

Comment

Het is wel interessant om een paar dingen uit te proberen. Zoals Cur zei is dit een van de voornaamste redenen dat je je gains verliest na je kuur, en is dus erg stress-related gebonden. Enkele cortisol afremmende middelen zouden knoflook en glutamines zijn, snelle suikers tijdens en kort na de training zouden ook helpen.. Maar de alternatieve behandeling is dus eigenlijk de stress tegengaan. Zoals massages, relaxatie oefeningen, en alles wat je zo een beetje ontspant.
                          Nu AS werkt de cortisol productie tegen, en na de kuur piekt je cortisol weer, is dit een constante factor of daalt deze cortisolpiek na een tijdje??
                          Snipke, hou ons op de hoogte ivm met je behandelingen/ bepaalde productinnames en je cortisolwaarde. Ik ga volgende week ook eens bloed afgeven voor controle en zal eens kijken naar me cortisolwaarde.
                          Grtz
                          -C-
                          -Intellectuals solve problems, Geniuses prevent them....
                          -2 know what we don't know
                          -No Pain No Gain!

Comment

Idd Snipmans, probeer zo een paar weken wat en dan weer wat anders en hou ons op de hoogte.

Comment

Salivettes® voor speekselafname
                              Het hormoon cortisol
                              Cortisol is een hormoon dat in het lichaam in de bijnierschors ( kleine klieren aangrenzend
                              aan de nieren) wordt geproduceerd. Cortisol speelt een rol in vele processen in het lichaam,
                              waaronder in de vertering van voedsel, het immuunsysteem en het slaap-waakritme. De
                              uitscheiding van cortisol door de bijnierschors verhoogt bijvoorbeeld ook als reactie op elke
                              vorm van stress. Dit kan fysieke stress zijn, zoals ziekte of een verwonding, of extreme
                              temperaturen, maar het kan ook psychologische stress (bijvoorbeeld werkstress of verbaal
                              geweld) zijn die de cortisol concentratie laat stijgen. De uitscheiding cortisol wordt
                              aangestuurd door klieren in de hersenen. De hypothalamus, een basale kern in de hersenen
                              stuurt de stof CRF (Corticotropic Releasing Factor) naar de hypofyse. In de hypofyse komt als
                              reactie hierop ACTH (AdrenoCorticoTropic Hormone) vrij, die op zijn beurt de uitscheiding
                              van cortisol in de bijnierschors stimuleert. Op het plaatje hieronder is deze hormooncascade te
                              zien.
                              Door de aanwezigheid van cortisol in het lichaam wordt er in de spieren eiwitten afgebroken,
                              waardoor er energie (in de vorm van glucose) wordt gemaakt. Deze energie kan het lichaam
                              dan gebruiken om met de stress (fysiek of mentaal) om te gaan. Als er te veel cortisol
                              aanwezig is in het lichaam krijgen de hersenen een signaal door, en wordt er minder CRF en
                              ACTH en dus minder cortisol aagemaakt.
                              Cortisol kan vrijelijk rondgaan in het
                              lichaam en komt daardoor zowel voor in
                              bloed , urine (afvalproducten van cortisol)
                              en speeksel.
                              We verzamelen cortisol in het speeksel
                              omdat dit een makkelijke verzamelmethode
                              is. Onze deelnemers nemen op vooraf
                              vastgestelde tijdstippen gedurende de dag
                              een speciaal polyester watje (zie hierboven) in hun mond en kauwen daar zacht op om
                              speeksel op te wekken.
                              Het basale concentratie van cortisol kent een circadiaan ritme, wat betekent dat er ‘s ochtends
                              veel van het hormoon aanwezig is en gedurende de dag steeds minder, totdat het in de nacht
                              zijn minimum bereikt en weer gaat stijgen. Dit ritme is ook heel goed te zien in de monsters
                              die we van al onze deelnemers hebben gehad. Vanaf 1997 wordt er bij iedereen die mee doet
                              aan het onderzoek naar geestelijke en lichamelijke gezondheid naast een hartslag en
                              bloeddruk registratie ook speeksel afgenomen, op 7 tijdstippen van de dag. Inmiddels hebben
                              609 mensen meegedaan. Voor deze 609 personen staat hieronder het gemiddelde dagprofiel.
                              In de figuur is te zien dat het niveau van cortisol ‘s ochtends inderdaad hoog is en gedurende
                              de dag daalt. De ochtendwaarden zijn pas op de tweede dag genomen, omdat die monsters
                              meteen na het wakker worden en een half uur daarna genomen moeten worden. De eerste
                              ochtendwaarde die in de grafiek te zien is, is genomen op het tijdstip dat de onderzoeker
                              aanwezig was op alle apparatuur aan te sluiten, en alles uit te leggen, dus dan is een heel
                              variabel tijdstip, liggend tussen ongeveer 5.30 uur en 10.30 uur.
                              aankomst oz
                              11.00 uur
                              15.00 uur
                              20.00 uur
                              22.30 uur
                              ontwaken
                              ontwaken + 30 minuten
                              0.00
                              5.00
                              10.00
                              15.00
                              20.00
                              Concentratie cortisol (nmol/L)
                              Dag Profiel Cortisol

Normaal staat er een grafiek bij die de bovenste uren laat zien hoeveel er aanwezig mag zijn in het bloed, maar krijg ze niet gecopieerd

Grtz
                              stil growing

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X