Overdosis creatine?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Overdosis creatine?

Hej mensen,

Ik vroeg me iets af. Een vriend van mij gebruikt al enkele jaren op niet-trainingsdagen creatine. Iedere keer dezelfde hoeveelheid. Weet niet precies hoeveel maar dacht 5gr?

Nu lees ik dat je voor creatine een oplaadfase en stabiliteitsfase hebt en dat wanneer je teveel gebruikt dat je lichaam zelf geen creatine meer aanmaakt.

Is dat in dit geval een reële situatie? Of kan dat helemaal geen kwaad?

Een overdosis creatine, ik weet niet of dat kan maar ik geloof het niet echt.
    Wat wel zo is, is dat als je creatine langer dan 6 weken gebruikt. Dat je het zelf niet meer gaat maken. Als je dan 6 weken geen creatine gebruikt ben je de 1ste 2 weken een beetje moe omdat je lichaam weer zelf creatine moet gaan produceren. Omdat je lichaam gewent is aan de grote hoeveelheid creatine, gaat je lichaam ook meer kunnen opnemen na je creatine'kuur'.

Als je dan na 6 weken weer aan de creatine gaat, zal het effect beter zijn omdat je lichaam meer en beter kan opnemen. Het is dus ook zo dat op een gegevenmoment sommige mensen voor goed 'extra' resultaat meer dan die 5 gram creatine moeten nemen.

Volgens mij als je lang elke dag creatine inneemt zal je lichaam erg lui worden, en mischien komt het dan zelfs zo ver dat je /bijna/ geen creatine meer creëert zelf.. Dat kan mischien wel gevaarlijk zijn.

Correct me if im wrong... weet het niet heel zeker, maar volgens mij zit het zo.

Grtz
    VOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NL

Comment

Originally posted by dav1t0
      Een overdosis creatine, ik weet niet of dat kan maar ik geloof het niet echt.
      Wat wel zo is, is dat als je creatine langer dan 6 weken gebruikt. Dat je het zelf niet meer gaat maken. Als je dan 6 weken geen creatine gebruikt ben je de 1ste 2 weken een beetje moe omdat je lichaam weer zelf creatine moet gaan produceren. Omdat je lichaam gewent is aan de grote hoeveelheid creatine, gaat je lichaam ook meer kunnen opnemen na je creatine'kuur'.

Als je dan na 6 weken weer aan de creatine gaat, zal het effect beter zijn omdat je lichaam meer en beter kan opnemen. Het is dus ook zo dat op een gegevenmoment sommige mensen voor goed 'extra' resultaat meer dan die 5 gram creatine moeten nemen.

Volgens mij als je lang elke dag creatine inneemt zal je lichaam erg lui worden, en mischien komt het dan zelfs zo ver dat je /bijna/ geen creatine meer creëert zelf.. Dat kan mischien wel gevaarlijk zijn.

Correct me if im wrong... weet het niet heel zeker, maar volgens mij zit het zo.

Grtz
      Nieuwe onderzoeken laten steeds vaker zien dat Creatine op lange termijn niet schadelijk is.
      Toch ben ik zelf voorstander van kuurtjes zoals hier boven geschreven.
      Lange termijn onderzoeken beginnen nu pas een beetje gestalte te krijgen en spreken elkaar vaak nog tegen, dus voorvoorlopig houd ik het op 6-8 weken en dan minimaal 4 weken pauze.
      Just to be on the safe side.
      www.sportfood.nl

Comment

Het laden van creatine is al een tijd achterhaald. Het werkt wel, je ziet heel snel resultaat, maar het kost je ook een hoop creatine. 3+ gram per dag geeft hetzelfde resultaat op lange termijn.

Meestal staat er op de verpakking dat je 5 gram per dag als onderhoudsdosis moet nemen. Het verschilt natuurlijk per persoon maar in principe is 3 gram ook al voldoende.

Op niet trainingsdagen kan je het het beste op nuchtere maag of 1 uur voor of tijdens een (koolhydraatrijke) maaltijd nemen. Op trainingsdagen een paar gram vlak voor de training en een paar gram met je post workout shake.

Voor zover ik weet kan je creatine continu gebruiken. Just to be safe las ik af en toe ook een periode in waarbij ik geen creatine neem.

Bovenstaande post geld dus voor creatine monohydrate. Hoe het met andere soorten zit weet ik niet.
        Shitty food will make you look like shit.

http://www.pro-active-medicine.nl

Comment

over dosis crea is dat het zelfde als een overdosis crack

Comment

Bij te lang en veel creatine kan dat schadelijk zijn, Maar dat is eigenlijk met alles zo. Te veel en te lang is nooit goed.
            Ik heb wel eens gehoort dat er een sporter werd opgenomen in het ziekenhuis door te lang en veel te hoge creatine gebruik.
            een gladde aal blijft altijd glad.

Comment

Originally posted by kees
              Bij te lang en veel creatine kan dat schadelijk zijn, Maar dat is eigenlijk met alles zo. Te veel en te lang is nooit goed.
              Ik heb wel eens gehoort dat er een sporter werd opgenomen in het ziekenhuis door te lang en veel te hoge creatine gebruik.
              Bij hoeveel gram spreek je dan over teveel?

Comment

Bij meer dan 12 gram langdurig schijnt niet zo best te zijn voor je milt.

Comment

Eigenlijk is dat raar want ik las pas dat je lichaam maar 3gram opneemt.
                  Dan lijkt het mij dat je die overdosis krijgt als je er gewoon fijngevoelig voor bent of dat je het een te lange periode achterelkaar gebruikt.

grtz
                  VOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NL

Comment

Men veronderstelde eerst dat je opbouwfase moest doen dus max. 12 gram per dag. Na een tijdje merkte je dat je in kracht wat vooruit ging, dus sommige bleven gewoon doorgaan met die dosis uitgaande van het is een lichaams eigenstof dus kan het geen kwaad en groei ik sneller. Dus hier weer de eigenwijsheid van het zelf dokteren.

Comment

Originally posted by kees
                      Men veronderstelde eerst dat je opbouwfase moest doen dus max. 12 gram per dag. Na een tijdje merkte je dat je in kracht wat vooruit ging, dus sommige bleven gewoon doorgaan met die dosis uitgaande van het is een lichaams eigenstof dus kan het geen kwaad en groei ik sneller. Dus hier weer de eigenwijsheid van het zelf dokteren.
                      Zal hem eens vragen hoeveel hij gebruikt.

Comment

Originally posted by davy_g
                        Zal hem eens vragen hoeveel hij gebruikt.
                        En hoe lang natuurlijk.

Comment

ben nog steeds aan het twijfele of ik creatine moet gebruiken... ik doe niet tot failure dus ik zit echt diep te twijfele of ik het moet gebruike en of het de laatste maand wel zin heeft... ?

grtz
                          Ik ben niet geboren om klein te zijn

Comment

Nope heeft geen zin en is op jouw leeftijd ook nog niet nodig en dus onverstandig.
                            Wacht er maar lekker mee tot je ouder bent en maximaal traint, dan heb je er ook veel meer aan. Meen zelfs dat het gebruik ervan onder de 18 zelfs door producenten wordt afgeraden?

Comment

Originally posted by Shannasse
                              Nope heeft geen zin en is op jouw leeftijd ook nog niet nodig en dus onverstandig.
                              Wacht er maar lekker mee tot je ouder bent en maximaal traint, dan heb je er ook veel meer aan. Meen zelfs dat het gebruik ervan onder de 18 zelfs door producenten wordt afgeraden?

Ik heb net de beschrijving op de pot crea gelezen er staat niets over leeftijd, en ik ben dat zelf ook nog nooit tegen gekomen. Mischien iemand die het ergens gelezen heb ?? Is zeker de moeite waard om dat te weten , daar er veel jongeren op dit forum zijn.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X