verschil fitness/powerlifting/strongest mancompetition

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• verschil fitness/powerlifting/strongest mancompetition

Op het vorige forum waar ik lid was had ik dit onderwerp ook al ingebracht dus ik ben benieuwd naar nieuwe reacties. Waarom zijn de gasten die aan powerlifting doen ook vadsig en niet droog? Zijn droge bodybuilders zoals Jay cutler en andere mr olympikandidaten de prestaties die in strongestman competition worden gehouden, in staat om die te evenaren? Hebben die strongestman gasten het vetpercentage nodig om die prestaties te leveren zoals truckpulling enzo?

Die verklaring is ontzettend eenvoudig. Powerlifters/strongmans willen zoveel mogelijk spiermassa hebben, en zoals we allemaal weten is droger worden spiermassa verliezen. Daarbij groeien je spieren het hardst bij relatief hoog vetpercentage, en kcal overschot. Deze gasten zitten eigenlijk in een perma-bulk, en dus zullen ze nooit droog raken. Bodybuilders gaan echter wel eens vol in de cut om droger te worden, en dit leidt tot wel wat verlies van spiermassa. En een Jay Cutler zal waarschijnlijk zwaar gedomineerd worden door de gemiddelde strongman.
    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

bodybuilders trainen om zo groot en droog mogelijk in stringetje te poseren op het podium

powerlifters om een zo groot mogelijk limietkrachtprestatie op de grote 3, en enkel de grote 3

strongmen trainen veel verschillende soorten krachten in verschillende onderdelen.

Laat ons eerlijk zijn, de meeste top bodybuilders zijn verreweg van zo sterk als ze eruit zien. Een top-bber interesseert enkel massa. Cutler heeft moeite met 8x180kg op de squat. met de hoeveelheid as en andere rommel in zijn lijf zou je veel meer van hem verwachten. Uitzondering hierop is Coleman, die een powerliftingsachtergrond heeft. 90% van alle topbodybuilders wordt bij een strongman of powerlifting-competitie hard in de kakker genomen.

In de powerlifting/strongmen competities is er meer overloop, er zijn er genoeg die aan alle2 meedoen.

Er is geen enkele reden voor een stevigere strongmen/powerlifter om zo droog te komen als een bodybuilder, net omdat hoe je eruit ziet niet uitmaakt, maar hoeveel je in de lucht krijgt. Daarnaast geld dat hoe meer gewicht je achter iets kunt zetten hoe meer je omhoog krijgt, dus ja, ook vet helpt.

Maar net de sterkste man van de wereld heeft als uitzondering een fysiek van een bodybuilder, de allom bekende Mariusz Pudzianowski.
      Last edited by Genjuro; 06-11-2007, 22:45.
      the one and only tabata overlord

Comment

Kracht is een ander doel dan fysieke schoonheid. Bepaal eerst altijd je doel. Wat is je doel? Bodybuilder worden? Of gewoon zo sterk als een beer worden? Alles heeft te maken met voeding. Bodybuilding is veel moeilijker dan strongman/powerlifting. De laatste 2 draait nl alleen maar om zo veel mogenlijk calorieeen binnen krijgen (wel gezond en veel eiwitten) en de eerste draait om calorie en vet/koolhydraat controle. een sterkste man of powerlifter hoeft niet zo zeer met het keukenweegschaaltje aan de gang als een bodybuilder. Goddank ben ik een strongman ipv een bodybuilder hahaha!
        Geniet, en drink met maten!

Comment

Hoe meer massa dan wel spier of vet hoe meer kracht je hebt.

Als een man van 150kg 20 kg moet tillen is dit makkelijker dan iemand die maar 60kg weegt.
          Who's the Chef

Comment

Je hebt dan idd meer tegengewicht. Ik ben heftruckchauffeur van beroep en bij de truck zie je hetzelfde als met het argument dat been net gaf. Als het gewicht dat de truck moet verplaatsen groter is dan het gewicht van de truck en de batterij samen dan donder je voorover.

Comment

maar iemand van 70 kg die heel laag vet percentage heeft en veel spier is toch sterker dan iemand van 100kg met veel vet en normaal gespierd? :S
              17 jaar, 1.71m, 63 kg.

Comment

Originally posted by K a i View Post
                maar iemand van 70 kg die heel laag vet percentage heeft en veel spier is toch sterker dan iemand van 100kg met veel vet en normaal gespierd? :S

Het is niet zo makkelijk te concluderen, hangt van een paar verschillende zaken af.

Als je cns-aansturing gelijk blijft, zal je sterker worden als je meer massa op je lijf krijgt.

Maar je kan best op jezelfde gewicht/spiermassa blijven of zelfs afvallen en toch meer kracht hebben, dankzij diezelfde aansturing.

Dat blijft het grootste verschil tussen bbers en strongmen/powerlifters, al is er geen regel die zegt dat bbers niet op cnsaansturing kunnen trainen.

Daarnaast zijn er nog andere genetische verschillen, bv pro-powerlifters hebben over het algemeen kleine armen of benen(voor minder rom), pro-bodybuilders zijn over het algemeen nooit groter dan 1m80(hoe kleiner je bent hoe makkelijker je breed toont).

Er zijn enkele uitzonderingen ja, maar die bevestigen de regel.
                Last edited by Genjuro; 14-11-2007, 21:56.
                the one and only tabata overlord

Comment

Wat is rom? (Ik ken de term wel als in read only memory, maar ik gok dat dat het niet is ).
                  "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

range of motion?

grts

Comment

Klinkt logisch ja . Dankje.

sigpic

Comment

Het is helaas zo dat lange mensen meer moeite moeten doen en er ook vaak langer over doen om dat doel te bereiken dan mensen die onder de 1m80 zitten. Ikzelf zit bij de groep lange mensen met mijn 1m85. Ik merk vooral bij mijn armen dat die minder snel breed worden dan de armen van wat trainingsmaatjes van me die rond de 1m65 lang zijn.

Comment

Originally posted by de sterkste ophaler View Post
                          Je hebt dan idd meer tegengewicht. Ik ben heftruckchauffeur van beroep en bij de truck zie je hetzelfde als met het argument dat been net gaf. Als het gewicht dat de truck moet verplaatsen groter is dan het gewicht van de truck en de batterij samen dan donder je voorover.
                          Betekent dit dat je natuurkundig gezien gewoon zwaar moet zijn om aan strongestman competitions deel te kunnen nemen? Ik bedoel die betonnen ballen die je op die koker moet gooien, je moet dus gewoon zwaarder zijn dan de gemiddelde fitness/bodybuilder? Ik snap namelijk niet dat bijvoorbeeld arnold schwarzenegger in zijn goede tijden niet zo'n strongest man competition aan zou kunnen? Waarom moeten ze zo'n hoog vetpercentage hebben die strongestman gasten? Ik blijf dat toch niet helemaal bevatten?

Comment

Bodybuiders proberen zo breed mogelijk te worden, ze trainen hun spieren op volume en niet op kracht. Powerlifters en strongmen trainen juist puur op kracht. Leg maar eens een powerlifterschema naast een standaardbb schema. En je hoeft niet per se ontzettend zwaar te zijn, maar het is wel een voordeel: je hebt contragewicht en je gaint sneller spiermassa(/kracht) omdat je permanent zit te bulken.

sigpic

Comment

Neem nou Arnold droog 4% bij 120 kg, die laat je 140kg gewicht afleggen over 100m

en neem nou dezelfde arnold alleen dan bf 25% bij 160kg en ook 140kg afleggen over 100m

Wie denk jij dat het makkelijker doet??

Dit is het zelfde als je een caravan moet voortrekken met een bmw met 100pk of dezelfde bwm met 300pk.
                              Who's the Chef

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X