sport is verslavend: endorfine

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• sport is verslavend: endorfine

goeiedag,

Ik ben net nieuw op dit forum heb me net voorgesteld en een vraag gesteld in het supplementen topic. 15 jaar en supplementen (ik)

hier is mijn 3de onderwerp al..

mijn vader heeft zijn spier gescheurd maar heeft dit niet gemerkt? de dokter zei dat dit kwam omdat hij tijdens zware inspanning veel van de stof endorfine aan had aangemaakt hierdoor heeft hij dit niet gemerkt omdat dit verdovend werkt en het is ook nog verslavend..

ik heb hier nog nooit van gehoord maar het komt me wel bekent voor omdat ik al een paar maanden doe hardlopen en het bevalt me erg goed, dat heb ik ook met fitness en ik heb het gevoel dat ik moet gaan, en ik doe het ook graag en daarna kom je in een soort 'roest' enzo heb ik gelezen.. het komt we eigelik wel bekent voor, en vind het wel interessant..

verklaren jullie me voor gek ? wat vinden jullie er van?

groetjes

Wat is nou eigenlijk je vraag?

Of endorfine verslavend is?
    Of je die roes in je training van de endorfine krijgt?
    Of je gek bent?
    Er zijn geen excuses als je echt iets wilt bereiken.

Comment

nee , helemaal niks ik vind het gewoon interessant had er nog nooit van gehoord
      als jullie het onzin vinden haal ik het wel eraf
      groetjes
      Last edited by buildmybody; 26-08-2011, 00:26.

Comment

Originally posted by buildmybody View Post
        nee , helemaal niks ik vind het gewoon interessant had er nog nooit van gehoord
        als jullie het onzin vinden haal ik het wel eraf
        groetjes

Is wel eens bewezen en heb het ook al paar keer gelezen dat sporten verslavend is omdat je lichaam bepaalde stoffen aanmaakt, die je blij en gelukkig maken. Sommige mensen zijn zelfs zo verslaafd dat ze helemaal niet kunnen stoppen met sporten en het heeft een naam maar weet het al niet meer.
        Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

Comment

Originally posted by blue_eye View Post
          Is wel eens bewezen en heb het ook al paar keer gelezen dat sporten verslavend is omdat je lichaam bepaalde stoffen aanmaakt, die je blij en gelukkig maken. Sommige mensen zijn zelfs zo verslaafd dat ze helemaal niet kunnen stoppen met sporten en het heeft een naam maar weet het al niet meer.
          Ben hier erg benieuwd naar, en dan doel ik op een wetenschappelijke bron. Dus niet een of andere broscience website.
          'Half men, half animal, all dead!'

Comment

Leuk dat je verslaafd aan sport bent, maar dat je vader een spierscheuring niet voelt verwonderd me wel heel erg?? Over welke spier gaat het eigenlijk? Onder de scanner geweest?
            Last edited by El_Loco; 26-08-2011, 01:34.

Comment

ik kan ook niet zonder sporten hoor,
              5 dagen per week KT en 2x hardlopen
              gun me zelf geen rust en ik weet dat dat niet goed is maar kan niet anders
              “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Originally posted by maar7en8 View Post
                ik kan ook niet zonder sporten hoor,
                5 dagen per week KT en 2x hardlopen
                gun me zelf geen rust en ik weet dat dat niet goed is maar kan niet anders
                Ik dwing mezelf wel echt tot rust, en dat zijn echt mijn 'prikkelbare' dagen
                BOOM! You're already fifth gear, Mach speed!

Comment

Ja sport is wel verslavend.

Alleen nu luister wel naar me lichaam meer wel met moeite;p

ik doe wle 6 a7x per weke een uurtje smorgens fietsen heerlijk rust gevent is het.

Ik train nu nog maar 4x per week. rede is ik herstel niet super snel.

Vroeger trainde ik 5 soms 6 en af en toe 2x op een dag als ik vrij was.

Alleen was toen der tijd wel altijd moe en uitgeput.

die zondag lag meestal de hele morgen tot een uur of 2 in bed.

Comment

Ik dacht dat het adrenaline is waar je hooked aan werd.
                    Met name renners (duursport) en thrillseekers

Comment

Originally posted by Milestone View Post
                      Ben hier erg benieuwd naar, en dan doel ik op een wetenschappelijke bron. Dus niet een of andere broscience website.
                      Nou, dit is niet iets nieuws. Endorfines worden door de hersenen aangemaakt tijdens onder andere zware inspanning en dus ook tijdens het sporten. Meestal wordt het geassocieerd met duursporters, marathonlopers om precies te zijn. Fanatieke renners vinden het inderdaad erg prettig wanneer deze stof vrij komt in hun lichaam, zij spreken zelfs van een euforisch gevoel, en de werking ervan heeft wel wat weg van opiaten.

The Effects of Exercise on the Brain

Endorphins - WikEd
                      I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                      - Dave Tate

Comment

leuke reacties allemaal

ja mij komt het ook bekent voor

Endorfines werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie, zoals de 'runners high' bij duursporters. De roesachtige toestand die kan ontstaan na een fysieke inspanning wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine. Opium en heroïne werken op dezelfde receptoren in als endorfine. De smaakervaring bij suikers, vetten, chilipepers[1] en ook chocolade produceert endorfine in het lichaam. Ook werkt deze verslavende stof zeer actief bij automutilatie (zelfverminking).

@ el loco: ja verwonderde mij ook dat was op zijn rug links midden/boven had hij ineens een bult zitten en hij vroeg zich af wat dat was en na een paar dagen is hij pas bij de dokter geweest.
                        doet dat normaal niet pijn na 1 dag ofzo?

@inferno 0666: inderdaad , ik ren ook en voel me dan erg goed. ik ben geen marathonloper maar ren steeds 5 km en ben toch goed uitgeput.
                        zeker als ik dan klaar ben en ik ga me zitten voel ik me erg goed meschien een soort roest ?
                        Last edited by buildmybody; 26-08-2011, 11:57.

Comment

Originally posted by buildmybody View Post
                          l
                          @inferno 0666: inderdaad , ik ren ook en voel me dan erg goed. ik ben geen marathonloper maar ren steeds 5 km en ben toch goed uitgeput.
                          zeker als ik dan klaar ben en ik ga me zitten voel ik me erg goed meschien een soort roest ?
                          Ik denk dat je ROES bedoelt. Dit heeft namelijk weinig te maken met geoxideerd ijzer.
                          I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                          - Dave Tate

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
                            Ik denk dat je ROES bedoelt. Dit heeft namelijk weinig te maken met geoxideerd ijzer.
                            haha ja inderdaad

Comment

Originally posted by blue_eye View Post
                              Sommige mensen zijn zelfs zo verslaafd dat ze helemaal niet kunnen stoppen met sporten en het heeft een naam maar weet het al niet meer.
                              Bigorexia?
                              "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X