Vetpercentage schatten + advies clean bulken of cutten?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vetpercentage schatten + advies clean bulken of cutten?

Hoi allemaal,

Ik heb een tweetal vragen:

1. Wat denken jullie dat mijn vetpercentage is? (zie foto's in bijlage)
    2. Zou ik gezien mijn huidige vetpercentage op dit moment beter kunnen gaan clean bulken of cutten?

Ik twijfel zelf namelijk wat ik op dit moment het beste zou kunnen doen. Aan de ene kant vind ik mijn vetpercentage er nog iets te hoog uitzien om te gaan clean bulken, en aan de andere kant denk ik dat ik te weinig massa heb om te cutten.

Ik ben zelf 1,80m lang en ik weeg 76 kg. Het liefst zou ik voor volgend jaar zomer tussen de 83/85kg willen wegen met een bf. van 10-12% indien dit haalbaar is.

Graag ontvang ik jullie hulp/mening hierbij. Alle tips zijn welkom!

foto 1.png foto 3.png foto 2.png

Ik zou je schatten op 13 á 14 %
    Ik zou met de massa die je nu hebt niet gaan cutten, rustig op onderhoud eten of een 200/300 kcal boven je onderhoud gaan cleanbulken lijkt me slim tot en met een 2 maanden voor de zomervakantie. Dan kan je in 8 weken je vetpercentage een paar procenten laten zakken en sta je er goed bij! succes

Comment

Originally posted by NickP View Post
      Ik zou je schatten op 13 á 14 %
      Ik zou met de massa die je nu hebt niet gaan cutten, rustig op onderhoud eten of een 200/300 kcal boven je onderhoud gaan cleanbulken lijkt me slim tot en met een 2 maanden voor de zomervakantie. Dan kan je in 8 weken je vetpercentage een paar procenten laten zakken en sta je er goed bij! succes
      Inderdaad!Op onderhoud of iets erboven gaan zitten moet voldoende zijn als je net begint.
      Hoe lang train je?Heb je een voedingsschema?Heb je een trainingsschema?

En ik denk eerder boven de 15 %,maar dat is niet zo belangrijk momenteel.
      Niet om lullig te doen,maar je doelstelling voor volgend jaar gaat niet lukken normaal gesproken.
      7/9 kg erbij zou nog kunnen,maar dan ook nog +/- 5 % in vetpercentage zakken,betekent dat je dus aardig wat vetvrijemassa erbij moet krijgen.

Daar moet je je niet blind op staren,maar gewoon goed gaan trainen en eten.
      Succes!
      DIVIDE ET IMPERA

Comment

Je ziet wat abs, niet veel. Maar dat zal eerder aan je massa liggen dan aan je VP. Ik zou zelf voor clean-bulk gaan en het vet er als de tijd rijp is vanaf cutten. Hou je VP gewoon in de gaten met een buik-taille meting, toegegeven het is niet 100% accuraat maar het toont wel of je in wat in VP aanzet.

Cutten zou ik niet doen, wat blijft er dan nog van je over?

Edit: wat betreft het resultaat ga ik +1 met Rainman. Ga eerst maar eens een jaar flink trainen. Suggestie: Stronglifts 5x5 (StrongLifts: Gain Muscle And Strength While Losing Fat StrongLifts), lees het even door het is de moeite waard.
        Last edited by Pascal Jongejan; 15-09-2013, 18:56.
        2014-01 tm 2014-11 niets gedaan. Nieuw doel: STRONGLIFTS afwerken vanaf 10/12/2014.
        14/12/2013 | 5RM: SQ110, BP77,5, BOR87,5, DL130, MP52,5
        25/03/2015 | 5RM: SQ125, BP82,5, BOR77,5, DL140, MP57,5

Comment

Originally posted by rainman View Post
          Inderdaad!Op onderhoud of iets erboven gaan zitten moet voldoende zijn als je net begint.
          Hoe lang train je?Heb je een voedingsschema?Heb je een trainingsschema?

En ik denk eerder boven de 15 %,maar dat is niet zo belangrijk momenteel.
          Niet om lullig te doen,maar je doelstelling voor volgend jaar gaat niet lukken normaal gesproken.
          7/9 kg erbij zou nog kunnen,maar dan ook nog +/- 5 % in vetpercentage zakken,betekent dat je dus aardig wat vetvrijemassa erbij moet krijgen.

Daar moet je je niet blind op staren,maar gewoon goed gaan trainen en eten.
          Succes!
          Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik train momenteel 4x per week sinds vorig jaar augustus, dus iets langer als een jaartje. In die tijd heb ik eigenlijk grotendeels zitten aanmodderen als ik er zo op terugkijk, aangezien ik nooit echt met een voeding en trainingsschema heb gewerkt. Ikwou afhankelijk van het advies dat ik hierbij zou krijgen een training en voedingsschema gaan opstellen en er dan ook vol voor gaan.

Comment

Beter een jaar aanmodderen en dat doorhebben, dan blijven tobben.
            Lees de stickies eens goed door en maak dan een voedingsschema. (Staat kant en klaar bij de stickies).

Tevens staan daar ook goede trainingsschema, s incl uitleg.
            DIVIDE ET IMPERA

Comment

Ik schat je op 14%. In jouw geval zou ik cutten tot 10-12%; je insulinegevoeligheid neemt dan toe, wat wil zeggen dat je minder snel vet aanzet door koolhydraten als je gaat bulken. Ik raad je aan om drie keer per week te trainen (fullbody, of afwisselend UB/LB) en op rustdagen -20% te eten en trainingsdagen op onderhoud. Voeg wat cardio toe om het proces te versnellen.

Je zou dan omstreeks 1 december kunnen beginnen met clean bulken, wat je zo'n 7 maanden geeft om spier aan te zetten. In feite zou je je doel dus kunnen behalen als je alles goed doet.

Comment

Hahah inderdaad, beter laat dan nooit. Ik heb het 1 en ander al gelezen m.b.t. voeding. Zodra ik mijn voeding + trainingsschema klaar heb dan zal ik hem hier uploaden.

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
                  Ik schat je op 14%. In jouw geval zou ik cutten tot 10-12%; je insulinegevoeligheid neemt dan toe, wat wil zeggen dat je minder snel vet aanzet door koolhydraten als je gaat bulken. Ik raad je aan om drie keer per week te trainen (fullbody, of afwisselend UB/LB) en op rustdagen -20% te eten en trainingsdagen op onderhoud. Voeg wat cardio toe om het proces te versnellen.

Je zou dan omstreeks 1 december kunnen beginnen met clean bulken, wat je zo'n 7 maanden geeft om spier aan te zetten. In feite zou je je doel dus kunnen behalen als je alles goed doet.
                  Kan, maar wat valt er te cutten?
                  Het is geen kilo, s overgewicht bij ts.

En dan bezig blijven met cutten tot de abs goed zichtbaar zijn?
                  Vaak slaan ze door erin en dan vergooi je wel een aantal maanden.

Als beginner kan je prima vet verliezen en spiermassa aankomen.

Die paar procent komt vanzelf goed, zou ik niet speciaal voor gaan cutten.
                  Op rustdagen op onderhoud eten en op trainingsdagen 300 kcal erboven zou ik adviseren.
                  Last edited by rain; 15-09-2013, 19:42.
                  DIVIDE ET IMPERA

Comment

Gewoon nieuwsgierig: Wanneer is een beginner dan geen beginner meer? Hij geeft aan al een jaar aan krachttraining te doen... vandaar mijn vraag
                    Ik doe een gok

Comment

Dat is niet eens zo raar gedacht.

Als je nog jong bent en een jaar lang niet top hebt getraind en gegeten, is er nog niks verloren.
                      Op het moment dat je dan wel serieus gaat trainen en eten, kan je echt nog flinke vorderingen gaan maken en tegelijk vet verliezen

Dus geen beginner met fitness in letterlijke zin,maar wel in praktische zin.
                      DIVIDE ET IMPERA

Comment

Duidelijk! Danku
                        Ik doe een gok

Comment

Kan, maar wat valt er te cutten?
                          Het is geen kilo, s overgewicht bij ts.

En dan bezig blijven met cutten tot de abs goed zichtbaar zijn?
                          Vaak slaan ze door erin en dan vergooi je wel een aantal maanden.

Die paar procent komt vanzelf goed, zou ik niet speciaal voor gaan cutten.
                          Op rustdagen op onderhoud eten en op trainingsdagen 300 kcal erboven zou ik adviseren.
                          Met 14% vet kun je nog uitstekend cutten, zelfs al heb je niet veel spieren. Uit zijn vraag blijkt dat het vet hem psychologisch in de weg zit en het heeft ook voordelen om te cutten naar 10-12% zoals gezegd ivm insulineresistentie.

Zoals je zelf zegt: als beginner kun je prima vet verliezen en spiermassa aankomen. Als je op een surplus aan kcal gaat zitten, dan gaat hij sowieso geen vet verliezen. Als hij nu gaat cutten, dan kan hij nog wel wat spieren aanzetten. Plus, als hij nu gaat bulken, dan zal hij volgend jaar nog een stuk langer moeten cutten en dat kan vervelend zijn.

Comment

Ik vind dat rainman hier echt goede tips geeft en ik ben het wel met hem eens , doorcutten kan leiden tot doordraaien. Als in , bang worden om je sixpack kwijt te raken als je weer flink gaat eten.
                            Heb dit zelf ook moeten leren op de harde manier, en ik denk dat TS prima kan eten op of net boven onderhoud om massa aan te zetten en wat vet evt kwijt te raken zonder er specifiek voor te gaan cutten.

Geloof wel dat je goede aanhechtingen hebt ts , het begin is er
                            Broomstick_bodybuilding op insta
                            F#CK heavy weights

Comment

Clean bulk voedingsschema check + advies

Hi allemaal,

Ten eerste allemaal bedankt voor jullie mening/tips. Het heeft me zeer zeker geholpen!

Ik heb dan ook een voedingsschema opgesteld waarmee ik wil gaan clean bulken en deze in de bijlage gezet om te kijken wat jullie er van vinden. Bij het berekenen van mijn onderhoudsbehoefte kwam ik uit op 2683 kcal. De bedoeling is om op trainingsdagen hierbij +250 kcal extra te eten en om op rustdagen op onderhoud te gaan zitten. Ik heb dan ook twee voedingssschema's opgesteld. 1 voor trainingsdagen en 1 voor niet-training/ rust dagen. De e/k/v/verhouding die ik heb toegepast is 30% van mijn onderhoudsbehoefte aan eiwit, 25% aan vet en de rest aan koolhydraten. Op trainingsdagen creëer ik het overschot voornamelijk d.m.v. koolhydraten. Op rustdagen verander ik alleen de hoeveelheid koolhydraten en neem ik iets meer vetten als op trainingsdagen Daarnaast ben ik van plan om de 4 daagse UB/LB schema voor massa van Dynobet uit de stickies te gaan volgen.

Graag ontvang ik ook feedback/tips op mijn voedingsschema.

Alvast bedankt!
                              Attached Files

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X