Originally posted by NickP
View Post
1:'Kleine' mensen groeien sneller in spiermassa dan 'grote' mensen (170cm-190cm)
Grote en kleine mensen groeien ongeveer even snel in spiermassa. Kleine mensen zien er met minder spiermassa echter vaak groter uit omdat hun "frame" kleiner is.
2:
Lage reps zorgen voor spiermassa en hogere reps zorgen voor kracht (3-8 reps/12-20 reps)
Spiermassa kun je opbouwen met vrijwel alle herhalingsreeksen (3-20). Spieren groeien het beste door deze een zeer zware inspanning te laten leveren. Dit kan door zware gewichten te gebruiken (waardoor de spier maximaal moet werken. Het aantal herhalingen dat je kunt maken is dan automatisch lager. Je geeft 100% maar de gewichten verplaatsen langzaam en je kan weinig herhalingen). Je kunt de spier ook zeer zwaar belasten door een iets kleiner gewicht te nemen maar daar toch een maximale kracht op los te laten. In de praktijk is 5-12 een goede range om spiermassa mee op te bouwen.
Voor kracht train je in verschillende rep ranges. Een klein deel van je trainingen bestaat uit zwaar maximaal werk met lage reps (3-5). De rest van je trainingen zal ook bestaan uit assist oefeningen die vaak tussen de 6-12 herhalingen gedaan worden. Kracht en massa gaan overigens vaak hand in hand. Je hebt (als er op techniek en neuraal gebied geen winst meer te behalen is) meer massa nodig om je kracht te vergroten. Wil je meer massa, zal je kracht op termijn ook moeten toenemen om de spieren een zwaardere prikkel te geven die aanzet tot groei.
3:
Voor de kleinere mensen is het makkelijker er goed uit te zien dan voor grotere mensen (lijkt wat op stelling 1) met goed uitzien doel ik op de kortere spieren waardoor het sneller groot lijkt dan langere spieren.
Kan zo even niet op meer stellingen komen, maar daar kom ik later misschien nog wel op. Dan post ik ze gewoon hierbij in de reacties.
Zie mijn antwoord bij 1. Ikzelf ben overigens blij dat ik niet klein ben.

Comment