Twijfel je over je vitamine inname?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Twijfel je over je vitamine inname?

Mocht je twijfelen over je vitamine inname en je afvragen waar je evt. een tekort hebt of juist een gigantisch overschot.

Check het dan bij Homepage Voedingscentrum | Voedingscentrum

Moet je even account aanmaken en via de eetmeter zoveel mogelijk voeding invullen die je hebt.

Niet al onze voedingsmiddelen staan erin, maar op deze manier kan je wel een inzicht krijgen waar je evt. tekorten hebt van bepaalde mineralen en vitamines.

Natuurlijk zijn er lui die gelijk het voedingscentrum willen afschieten, omdat de individuele waardes kunnen verschillen per individu. Dit is weer afhankelijk van een legio aan factoren; geslacht, spiermassa, ondersteunende middelen, ziekten, zwangerschap, aanleg etc. etc.

Daarvoor plaats ik dit dus niet, maar meer om een idee te krijgen van wat je nou zelf binnenkrijgt aan vitamines, mineralen, zodat je daar zelf een idee van krijgt. Als je denkt dat je van iets te weinig binnenkrijgt kan je altijd nog gaan bekijken wat je doet met de aangegeven waarden van het voedingscentrum en/of je die wilt aanhouden of te laag vindt uitvallen. Suppleren of bijv. meer andere voeding gaat eten om evt. tekorten aan te vullen kan altijd namelijk als je denkt dat je te krap zit, omdat je bijv. kramp ervaart. Met deze site kan je dan kijken hoe je dan ongeveer echt zit qua magnesium waarde en of het dus daar aan kan liggen. Ik noem dus maar even een voorbeeld.

En mocht dat je allemaal niets interesseren maak dan in ieder geval een account aan, want dan gaan mijn aandelen voedingscentrum in ieder geval stijgen.

p.s. al het bovenstaande is onzin m.u.v. over de aandelen.

p.s.p.s. natuurlijk is enkel het stukje over de aandelen niet serieus bedoeld
    Last edited by Iron Mind; 02-05-2014, 16:45.
    "Straight outta gym"

Ik kan bevestigen dat als je zelfs volgens het voedingscentrum te weinig van een vitamine eet, je er ook echt te weinig van eet. Grenswaarden liggen voor de meeste vitamines/mineralen vrij laag zo te zien.

Comment

Edit: Nevermind. Net gevonden

Dankjewel!
      Ik doe een gok

Comment

ik gebruik het al heel lang. vind het een stuk makkelijker werken als het excel sheet.
        het geeft je een goed overzicht, al staan sommige dingen er niet in.

Comment

Originally posted by aktito View Post
          Ik kan bevestigen dat als je zelfs volgens het voedingscentrum te weinig van een vitamine eet, je er ook echt te weinig van eet. Grenswaarden liggen voor de meeste vitamines/mineralen vrij laag zo te zien.
          Ik meen me te herinneren dat jouw studie iets meer over dit soort zaken weet.

Heb je misschien een overzicht met referentiewaarden die meer toegespitst zijn op sporters uit literatuur voor je studie? Als het natuurlijk niet teveel moeite is om dat hier neer te pennen.
          "Straight outta gym"

Comment

Inname is een kant van het verhaal, opname de andere kant. Ik heb bijvoorbeeld coeliakie en periodiek worden mijn vitaminen- en mineralenwaardes gecontroleerd en zonodig gesuppleerd. Een eenvoudig bloedonderzoek volstaat. Voor wie twijfelt over zijn vitaminestatus misschien een idee. Over referentiewaarden kun je dan alsnog twisten maar dan heb je in ieder geval meer informatie.

Comment

Een zeer terechte opmerking, Pallas.

Mensen die van zichzelf weten dat zij aandoeningen hebben die voor dit soort opname problemen zorgen is het helemaal belangrijk om dit soort zaken in de gaten te houden en evt. bloedonderzoek in te zetten.
              "Straight outta gym"

Comment

Uhh ik zal zo even wat plaatsen

edit: aantal plaatjes ga je moeten downloaden omdat web-view te klein is maar dit was wat ik zo snel kon vinden This photo set was shared via Share.Pho.to
                Last edited by akito; 06-05-2014, 14:38.

Comment

Van een hoop dingen blijkbaar teveel, alleen vitamine A en nicotinezuur te weinig?
                  "People laugh and call me lazy, while they twit around in their three-hour workout making zero progress. Sometimes, instead of what you do in the weight room, it's what you don't do that will lead to success."

Comment

Ikzelf had ook te weinig vit. A, vit. D en een aantal overschotten van calcium, magnesium, nicotinezuur.

Toch maar meer wortels eten dan en eieren. Eieren zijn vit. A bommen.

Het is overigens een momentopname en het is maar de vraag of al jouw voedingsmiddelen overeenkomen met de gegevens op voedingscentrum.

Whey, omega-3 capsules etc. staan er niet in. Dat kan ook al een iets vertekend beeld geven. Neem elke dag 6mg visolie. Ik vul ipv whey nu maar eiwit van een kip in :P

@ Aktito, thanks man voor het delen. Ik zal mijn eigen waardes eens hiermee gaan vergelijken.
                    "Straight outta gym"

Comment

Wortels zijn altijd goed maar bevatten slechts provitamine, tip: als je een echte vitamine A bom wilt, neem dan lever. Liefst van grasgevoerde runderen die niet met medicijnen zijn behandeld.

Comment

"Twijfel je over je vitamine iname"

"Voedingscentrum"

Gestopt met lezen .
                        the one and only tabata overlord

Comment

Originally posted by Genjuro View Post
                          "Twijfel je over je vitamine iname"

"Voedingscentrum"

Gestopt met lezen .
                          Vooral lekker kortzichtig blijven, ga je heel ver komen in het leven
                          "Straight outta gym"

Comment

Originally posted by Pallas View Post
                            Wortels zijn altijd goed maar bevatten slechts provitamine, tip: als je een echte vitamine A bom wilt, neem dan lever. Liefst van grasgevoerde runderen die niet met medicijnen zijn behandeld.
                            OK

lever= Vitamine A = retinol
                            Wortels(provitamine)= beta-caroteen

teveel retinol = bad(kan amper worden afgevoerd)
                            teveel beta-caroteen= not bad, makkelijk afgevoerd

Omzetting beta-caroteen naar retinol= 1 molecule beta-caroteen in 2 gesplitst(en rest).

Neem dus enkel beta-caroteen.

Comment

Originally posted by Iron Mind View Post
                              Vooral lekker kortzichtig blijven, ga je heel ver komen in het leven
                              Als kortzichtig zijn een site die anno 2014 de "schijf van 5" nog op hun portal heeft staan niet serieus nemen ivm hun visie op vitamines, graag.

Als deze site me wat kan leren over het verschil tussen nicotinamide en niacine met wetenschappelijke bronnen neem ik het serieus.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X