hoge hartslag en spierafbraak

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hoge hartslag en spierafbraak

Ik heb van andere gehoord dat als je cardio doet je hartslag ergens tussen moet blijven voor vet te verbranden en als je hierover gaat dan breek je voornamelijk spieren af.

Is dit waar ? en zo ja, wat is dan de hartslag waar je ongeveer niet over mag gaan?

alvast bedankt voor jullie advies.

persoonlijke info erbij voor beter advies voor mij zelf:
    3x per week krachttaining
    3x voetbaltraining - wedstrijd
    1x hardlopen

Ben aan het bijkomen in gewicht maar doe ook nog extra lopen erbij omdat ik mijn conditie ook moet behouden bij de voetbal.

Nee, da's onzin. Er is een zogenaamde 'fat burning zone' omdat ooit (lang geleden) onderzocht is dat je daarmee meer vet verbrandt (tijdens de oefening). Echter, op een hogere intensiteit trainen heeft veel meer impact op je metabolisme waardoor je tot ver na je training nog steeds kcal verbrandt. Er zouden onderzoeken moeten zijn waaruit blijkt dat slechts een paar spints van 30 sec, ongeacht de rust ertussen, voor veel meer vetverlies zorgen dan een uur lang op een laag tempo cardio doen. Kortom, go hard!

Check ook dit filmpje met Layne Norton

Comment

Ben het totaal met dynamix eens

Comment

oke merci voor jullie advies, ben ik hier al uit

Comment

Het gaat om het relatieve percentage, maar waar je naar moet kijken is het absolute verbruikt.

Lagere hartslag verbruikt procentueel gezien meer vet (sterker nog tijdens je slaap verbruik je procentueel gezien het meeste vet) maar een lage hartslag zorgt voor een laag calorieverbruik.

Hogere hartslag verbruikt procentueel gezien minder vet, maar het calorieverbruikt is hoger waardoor het absolute vet verbruik hoger uit kan komen.

BV
          30minuten lage hartslag => 250Kcal waarvan 70% vet is 175Kcal vet = ca. 20gr
          30minuten hoge hartslag => 500Kcal waarvan 40% vet is 200Kcal vet = ca. 22gr

Plus dat een hogere intensie zorgt voor een langere "afterburn" (zoals hierboven al vermeld)
          As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
          Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
          Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Comment

Je kan cardio en het verbruik beter bekijken in afgelegde afstand en niet in tijd, of het nu 8 km/h of 12 km/h hardlopen is dat maakt niet zo gek veel uit en is op zichzelf ook weer relatief aan de conditie waarin je verkeerd. Die "zone" gaat echt het verschil niet maken.

Als je overigens 3 x per week voetbalt dan is het echt onzin om er nog cardio naast te doen of je trainingen moeten wel héél crappy zijn. Zeker als hardlopen gewoon een duurloopje is.

--------------

Voordelen van hogere intensiteit, dan moet de intensiteit echt extreem hoog zijn tov je vo2max dus meestal niet van toepassing.
            Last edited by pescatore; 02-11-2014, 16:08.
            Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
            X