Originally posted by snipke
En hey iedereen zijn mening hoor, vind het tof over dergelijke zaken eens eindelijk deftig te kunnen discussiëren met volwassen mensen met zowel gezond verstand als kennis van zaken.
Ik ben gewoon 100% voor dopingcontroles bij atleten die in competitie treden en ik ben niet naiëf in de zin dat op die manier doping ooit uitgeroeid wordt. De labs die de producten maken staan nog altijd een voetje voor op diegene die ze moeten kunnen opsporen en het zal zo blijven ook.
Maar ik volg de mening van Jacques Rogge dat elke positieve dopingcontrole een overwinning is voor de sport. Ik zou niet graag tegen onze Kim Gevaert gaan zeggen: 'Sorry meid maar vanaf nu zijn alle prestatiebevorderende middelen toegelaten als je nog wil blijven meedraaien aan de top weet je wat je te doen staat.'
Topsport is ooit puur begonnen en moet puur blijven. Met alle respect voor de mensen die hier van afwijken en die in competitie toch naar dergelijke middelen grijpen. Als ze niet betrapt worden, zal ik er niet van wakker liggen, maar mensen die het puur willen houden, mogen op die manier niet gediscrimineerd worden.
En nogmaals ik kan het niet genoeg benadrukken alle respect voor iedereen, waar hij ook voor kiest wat hij ook doet. Wat jij bijvoorbeeld zelf bereikt heb, gewoon chapeau en ik weet heel goed wat je daar voor hebt moeten doen en dat het niet een wondermiddeltje nemen is en voor de rest van de dag in de zetel liggen en uit het niets beginnen groeien.
Maar daarnaast mag je ook niet vergeten (niet dat jij dat doet) dat deze middelen je wel een significant voordeel opleveren in vergelijking met diegene die ze niet gebruiken.
Als ik Floyd Landis de ene dag in de vernieling zie gereden worden en de volgende dag gewoon over het wegdek zie vliegen en als dan later moest blijken dat dit het gevolg was van doping.... wie mag dan de overwinning op zijn naam schrijven de sportman Landis of de chemische industrie?
En denk je dat het legaliseren van de tot nog toe verboden prestatiebevorderende middelen zal leiden tot verstandig, correcter gebruik?
Gedoog doping en alle records zullen sneuvelen, inclusief dat van het aantal overlijdens onder atleten. Als je deze grens wegneemt ligt de weg open voor de échte boosters a la Alfa 64-M. Daar had men het ook heel even in gezien maar men merkte al snel dat het 'fly today, die tomorrow' was.
...maar eveneens respect voor je mening brotha.
Grtz
Comment