te laag HB bij bloedbank

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• te laag HB bij bloedbank

hallo allemaal
    ik was eergister bij bloedbank en voor het eerst werdt ik bij het kleine medisch onderzoek afgekeurd op mijn lage HB waarde.
    ik ben 20 en heb inmiddels al 10x succesvol bloed gegeven maar mijn HB waarde is van juni 2011 9.4 en eergister was ie 7.4
    dit zit in de schaal "bloedarmoede" maar ben helemaal niet moe of bleek etc.
    ik ben sinds afgelopen augustus begonnen met intensiever trainen en betere voeding. zou dat hier aan liggen?
    ook neem ik dagelijks Centrum compleet van A tot Zink tabletten en hier zit 100% adh ijzer in (ijzer bepaald je HB waarde) dus dit vindt ik ook wat raar.

de dok zei er verder niks over, behalve dat ie van 5x per jaar bloed geven naar 3x per jaar doet en dat ik nu 4 maanden niet mag bloed geven om het weer op peil te brengen.

tips zijn welkom
    BP: 90/DL:130/SQ:125

Ik kan er niets op zeggen want ik zit ook altijd te laag, ik ben al blij met 7.4 en ik neem ook altijd b12, foliumzuur, ijzer, the works en gezond eten natuurlijk... helpt mij geen drol. Ik kan er wel over zeggen dat een laag hb je conditie verslechtert, dat merk ik echt aan je uithoudingsvermogen. Voor de krachttraingen heb ik geen last van een laag hb.

Comment

Vreemd. Trainen zou geen hb daling moet veroorzaken... Zou afwachten of het de volgende keer weer zo is, zo ja dan eens onderzoek laten plegen. Zo nee, dan niet verder over in zitten.
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Ik werk bij de bloedbank.
        Hemoglobine(HB) is een eiwit wat zorgt voor transport van zuurstof en koolstofdioxide, als je HB gehalte te laag is(onder 8.5mmol/L) heb je bloedarmoede. In jou geval zit ik te denken aan hemolyse(look it up)
        Een plotselinge daling van je HB-gehalte, kan duiden op een ijzertekort..maar kan ook erfelijk zijn.
        Heb je sinds juni dit jaar medicatie genomen? sommigen veroorzaken hemolyse(weet zo niet welke, staat wel ergens online)

Advies: laat het over een maand nog eens meten

Dit kwam ik trouwens tegen op wikipedia(ja ik weet het, kutsite)
        Hemoglobinurie - Wikipedia
        Wat ook nog zou kunnen is dat er een verkeerde bloedtransfusie bij je uit is gevoerd. Maar dit lijkt me haast onmogelijk omdat Sanquin bij elke transfusie een kruisproef doet
        189 94KG 12%, Goal: 100KG 10% || DL: 3X145 BP: 3X92.5 SQ:3X120
        Obsessie is niets meer dan een woord wat luilakken gebruiken voor mensen met toewijding.

Comment

heb geen medicatie gehad verder :/
          ik heb een moedervlek weglaten halen wat was gaan ontsteken bij de hechtingen etc :/ uiteindelijk toch geneesd en had 2 weken later succesvol HB van 8.4 en bloed kunnen geven. (dit was in augustus ofzo)
          ik heb wel al ongeveer 5 jaar last van Urticaria factitia (google maar )
          maar dat zou er vast niet mee te maken hebben sinds ik al 2 jaar succesvol bloed geef.
          @mauke ik heb ook geen bloedtransfusie gehad, ik heb bloedgroep B+

Edit: En voor hemoglobinurie zou je rode urine krijgen, dit heb ik echter nog nooit gehad en probeer het graag zo te houden
          Last edited by Catty; 14-10-2011, 13:23.

Comment

dat urticara is nieuw voor mij, wist niet dat dit bestond!
            Maar dat is niet zo ernstig...
            Hemoglobinurie weet ik verder niks vanaf hoor, maar dat kenmerk is duidelijk merkbaar dus zal het niet zijn idd.
            Heb je hele bericht verkeerd gelezen trouwens, vandaar dat transfusie verhaal.
            Denk dat het gewoon een ijzer tekort is, niks om je druk over te maken. Al helemaal niet als je niet futloos/moe bent, ijzertekort gaat volgens mij ook vaak samen met pfeifer... maar is dus allemaal niet aan de orde.

Gewoon een maandje wachten en nog een keer laten meten
            Obsessie is niets meer dan een woord wat luilakken gebruiken voor mensen met toewijding.

Comment

Mocht het niet snel weer over gaan, neem dan contact op met je huisarts. Die kan onderzoek doen naar mogelijke oorzaken. Daar heb ik je ook een PB over gestuurd.
              Status: pakt het weer rustig aan op.

Comment

Originally posted by Mauke View Post
                Dit kwam ik trouwens tegen op wikipedia(ja ik weet het, kutsite)
                Hemoglobinurie - Wikipedia
                Is geen kutsite, maar een open encyclopedie waarop iedereen zijn uitleg kan geven over van alles. Ook jij dus.
                Als er ergens niet klopt op wiki dan moeten mensen niet gaan zeiken maar aanvullen en corrigeren.
                Dat niet altijd alles helemaal correct is, dat wel, maar het blijft mensenwerk en verschil in visies of uitleg.
                Zolag niemand iets aanpast of aanvult en corrigeert kan je er van uit gaan dat het kennelijk correct is wat er geschreven is.
                1e Masters Superbody YBF 2011!
                Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Haha, Martin ik waardeer wikipedia wel hoor... gebruik het vaak. Maar als het op serieuze onderwerpen aankomt is het niet 100% betrouwbaar.

Comment

Tenzij je alle studies zelf zoekt, is er geen enkele bron 100%.
                    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Gezien je profielnaam ga ik er vanuit dat je vrouw bent(?). Normaalwaarden voor vrouwen liggen tussen 7,5-10 mmol/l. 7.4 lijkt me dan redelijk normaal en volgens mij word je daar niet moe of bleek van. Wellicht ook de reden dat de dokter niet gealarmeerd was Misschien ongesteld (geweest)? Snap best dat ze geen bloed afnemen omdat je aan de ondergrens zit.
                      Train hard or go hormone

Comment

update:
                        ben gister weer bij bloedbank geweest nadat ik telefoontje had gedaan of mijn HB even snel opnieuw getest kon worden.
                        Geen probleem dit en zelfs 2x gemeten, 8.6 en 8.7 als resultaat.
                        de desbetreffende arts heeft mij verder weer op de lijst gezet voor bloed geven en blijkt dus een verkeerde meting te zijn geweet vorige keer.
                        geen drama dus de arts die mij verkeerd beoordeeld had is nog wel op het matje geroepen zag ik toen ik koffie zat te drinken :/

Edit:
                        @Toph, ik ben een man (20 jr) kon niet zo snel een profielnaam bedenken en toen ik mijn kat op de bank hoorde miauwen typte ik maar catty in

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                          Vreemd. Trainen zou geen hb daling moet veroorzaken...
                          Inderdaad, eerder een stijging.

Originally posted by Catty View Post
                          Edit: En voor hemoglobinurie zou je rode urine krijgen, dit heb ik echter nog nooit gehad en probeer het graag zo te houden
                          Meestal roestbruin tot zwart. Het ijzer in de hemoglobine oxideert in de aanwezigheid van urinezuren. Tenzij er een bloeding is in de onderste urinewegen en er geen oxidatie kan optreden.

Nog is je HB wat aan de lage kant (niet te laag) voor een man, zeker wanneer je bloed geeft. HB is deels genetisch bepaald, maar voor een groot deel middels voeding en (aeroob en anaeroob) training te beinvloeden.
                          Is er bij de meting waarbij er een lage HB werd geconstateerd een 2e meting gedaan? Het zou namelijk een verdachte waarde zijn wanneer er ineens een lage HB gemeten word, of een meetfout of een lichamelijk oorzaak. Een tweede meting zou dan "uitsluitsel"moeten geven voor de meetfout.

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
                            tweede meting zou dan "uitsluitsel"moeten geven voor de meetfout.
                            de arts heeft geen 2e meting gedaan toen ie 7.4 op het schermpje zag staan.
                            hij zei ook niks over bloedarmoede en mijn eetgewoontes.
                            dit is wat hij zei: 7.4.....je mag met dit HB geen bloed geven. ik zet je op 3x per jaar ipv 5x per jaar vanwege deze HB. Doei!
                            gisteren met andere arts gepraat en die zet mijn status weer op 5x per jaar en ze sturen me een nieuwe oproepkaart toe.
                            en van meetfouten weet ik alles af, werk in een chemisch laboratorium
                            Last edited by Catty; 19-10-2011, 15:11.

Comment

Originally posted by Catty View Post
                              de arts heeft geen 2e meting gedaan toen ie 7.4 op het schermpje zag staan.
                              hij zei ook niks over bloedarmoede en mijn eetgewoontes.
                              dit is wat hij zei: 7.4.....je mag met dit HB geen bloed geven. ik zet je op 3x per jaar ipv 5x per jaar vanwege deze HB. Doei!
                              gisteren met andere arts gepraat en die zet mijn status weer op 5x per jaar en ze sturen me een nieuwe oproepkaart toe.
                              en van meetfouten weet ik alles af, werk in een chemisch laboratorium
                              Slordig zeg, dit hoor ik niet graag. Welke (woon)plaats ben je gemeten?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X