Bedilzucht burger én beknotting persvrijheid Casus voedingssupplementen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bedilzucht burger én beknotting persvrijheid Casus voedingssupplementen

Vanaf 14 december 2012 maakt de Europese en dus Nederlandse overheid voedingssupplementenfirma’s, uitgevers van gezondheidsbladen en journalisten monddood

(dr. Gert Schuitemaker | Ortho)
    Bedilzucht burger én beknotting persvrijheid Casus voedingssupplementen

Minister Schippers besloot reeds dat vanaf 1 juli op verpakkingen en bijsluiters van homeopathische geneesmiddelen niet meer mag staan waarvoor ze gebruikt worden. Vanaf 14 december is het de beurt aan voedingssupplementen. De Europese en dus Nederlandse overheid maakt voedingssupplementenfirma’s, uitgevers van gezondheidsbladen en journalisten monddood. Vanaf die datum is EU-regelgeving van kracht die uitingen over de werking van voedingsmiddelen en voedingssupplementen, zogeheten ‘gezondheidsclaims’, sterk aan banden legt. Het ergst is: dit alles staat op gespannen voet met de grondwet, met de vrijheid van meningsuiting en van pers.

Wat ik hier in ORTHOmagazine schrijf kan direct als voorbeeld dienen. Zeg ik hier dat vitamine D bij verkoudheid werkt en staat er ergens in deze uitgave een advertentie met een vitamine D-voedingssupplement (zelfs zonder enige toespeling op de werking), dan kan de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit; ‘warenwet’) een boete opleggen. Als u dit niet gelooft, wat ik me heel goed kan voorstellen, dan verwijs ik graag naar de website van de NVWA. Diep verscholen vindt u daar de informatie.

Wie de boete krijgt, is nog maar de vraag. Genomineerd zijn de adverteerder, Ortho Communications & Science als uitgever van ORTHOmagazine en ik als schrijver. Dus journalisten ook. In het journalistenvakblad Villamedia Magazine schreef journalist en ORTHO-schrijver Toine de Graaf een artikel onder de kop ‘De NVWA muilkorft journalisten’. Daarin legt hij haarfijn uit hoe absurd het allemaal is en aan welk gevaar de journalist zich blootstelt.

Voedingssupplementenleveranciers, en ook uitgevers en journalisten dus, mogen een concreet voedingssupplement op geen enkele manier in verband brengen met een ziekte, als er ergens in hetzelfde tijdschrift of dezelfde krant een advertentie staat met het betreffende supplement.
    Dat heet een ‘medische claim’ en zou een supplement tot geneesmiddel bombarderen. Sinds 14 december zijn daar nu de ‘gezondheidsclaims’ bijgekomen.

Daarvan zijn er slechts enkele goedgekeurd, bij voorkeur in orakeltaal. Neem bijvoorbeeld die van vitamine D (zo krijgt u een indruk):
    • ‘Vitamine D draagt bij tot de normale opname/het normale gebruik van calcium en fosfor’
    • ‘Vitamine D draagt bij tot normale calciumgehalten in het bloed’
    • ‘Vitamine D draagt bij tot de instandhouding van normale botten’
    • ‘Vitamine D draagt bij tot de instandhouding van normale werking van de spieren’
    • ‘Vitamine D draagt bij tot de instandhouding van normale tanden’
    • ‘Vitamine D draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem’
    • ‘Vitamine D speelt een rol in het celdelingsproces’
    • Noot: ‘Vitamine D versterkt het immuunsysteem’ is als claim absoluut verboden.

Zo zijn er slechts 222 gezondheidsclaims goedgekeurd. Ondanks vele duizenden wetenschappelijke publicaties zijn door de EU-autoriteiten de meeste verzoeken van fabrikanten voor een gezondheidsclaim afgewezen.

Onder het motto: onvoldoende bewijs. Jawel, door extreem rigide eisen te stellen, volgens de normen die aan patenteerbare medicijnen worden gesteld. En dit alles gaat nog verder …

Zelfs ‘antioxidant’ voor coënzym Q10 of ‘probioticum’ voor een probioticum mag niet genoemd worden. Zeker niet op het etiket (!), in folders of op de website. Deze termen zijn te veel gerelateerd aan de werking van het product en worden daarom door de EU-autoriteiten als misleidend beschouwd. Ook ik mag hier dus niet zeggen dat coënzym Q10 een antioxidant is, als er elders in deze uitgave een coënzym Q10-advertentie staat.

Wettelijke handhaving van dit alles? Uiteraard kan de NVWA niet alle etiketten, folders, tijdschriften, kranten en websites lezen. Maar klikken, in de betekenis van ‘aangeven’, helpt. Met een tip gaat de NVWA beslist aan de slag, zo laat het weten aan De Graaf. Waar de NVWA de grenzen trekt, is onduidelijk. Willekeur dus en grote rechtsonzekerheid. Misschien is dat ook wel de bedoeling. Het kan iedere betrokkene – fabrikant, uitgever of journalist – overkomen. En ik verzeker u: de boetes zijn niet misselijk en kunnen in de tienduizenden euro’s lopen, zeker als het een medische claim betreft.

Het is een mix van Europese bedilzucht (onder het mom van de burger beschermen tegen misleiding) en obstructie – de reden laat zich gissen – om diezelfde burger te beknotten in zijn vrijheid om zelf iets voor zijn gezondheid te doen. De orthomoleculaire geneeskunde (voedingsgeneeskunde!) wordt zo effectief van hogerhand belemmerd.
    Geneeskrachtige kruiden komen ook nog aan de beurt... Zo wordt de weg naar de huisarts gestimuleerd om daar met een recept de deur uit te gaan. Of is dat juist de bedoeling?

Als u dit verhaal heeft gelezen, vindt u het waarschijnlijk niet direct het meest spannende verhaal. Het onderwerp is niet ‘sexy’. Dat is – denk ik – ook waarom dit allemaal in verborgenheid plaats kan vinden. In Europa. In Nederland. Ernstig!

door Dr. Gert E. Schuitemaker
    1 december 2012

bron: Vanaf 14 december 2012 maakt de Europese en dus Nederlandse overheid voedingssupplementenfirma?s, uitgevers van gezondheidsbladen en journalisten monddood | Gezondheid | Earth Matters
    I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
    - Dave Tate

dus overal lezen we straks kan bijdragen aan

Comment

Triest. Het idee is juist, de uitvoering een schande.
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

En de claims van het voedingscentrum (ik kies bewust enzo) valt er dus niet onder? Als iets misleidend is, is dat het toch? Dat herbalife en zulke onzin wordt aangepakt lijkt me niet verkeerd
        Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Die E.U. begint echt een vreselijk orgaan te worden. Dat ze geld gebruiken om de boel bij elkaar te houden vind ik prima, maar eerst al een downloadverbod en nu deze crap? Dat ze zich bezig houden met minder bureaucratie.

Comment

Originally posted by Silk View Post
            Die E.U. begint echt een vreselijk orgaan te worden. Dat ze geld gebruiken om de boel bij elkaar te houden vind ik prima, maar eerst al een downloadverbod en nu deze crap? Dat ze zich bezig houden met minder bureaucratie.
            Geld om de boel bij elkaar te houden kunnen zij makkelijk bij elkaar sprokkelen als zij ophouden met dat idiote verhuiscircus elke maand.

Het Europees Parlement verhuist namelijk 12 keer per jaar zijn hele hebben en houden van Brussel naar Straatsburg. De kosten voor de verhuizing bedragen circa 10 miljoen(!!!) euro per keer.

Recent onderzoek gaat uit van een jaarlijks bedrag van 180 miljoen euro als er maar op één plaats vergaderd zal worden.
            I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
            - Dave Tate

Comment

Dat gaat dus weer andere oplichterspraat worden voor die knakkers van herbalife.

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
                Geld om de boel bij elkaar te houden kunnen zij makkelijk bij elkaar sprokkelen als zij ophouden met dat idiote verhuiscircus elke maand.

Het Europees Parlement verhuist namelijk 12 keer per jaar zijn hele hebben en houden van Brussel naar Straatsburg. De kosten voor de verhuizing bedragen circa 10 miljoen(!!!) euro per keer.

Recent onderzoek gaat uit van een jaarlijks bedrag van 180 miljoen euro als er maar op één plaats vergaderd zal worden.
                Sickening.... Ik dacht dat beide steden ieder een ander onderdeel van de E.U. herbergde, maar dit gaat wel ver.

Iets anders: Rotterdam, Tilburg en nu ook Eindhoven willen legaal wiet gaan verbouwen. Nu ben ik echt heel benieuwd of onze regering daar wat geld mee kan verdienen of dat dit ook in de soep gaat lopen.

Comment

Als er straks legaal geteeld gaat worden, dan moeten ze dat slim aanpakken, dus niet de markt overspoelen, maar beetje schaarste houden, ik heb iig diverse gemeentes aangeschreven om te helpen kweken voor een knap tarief.

Comment

Originally posted by quibus View Post
                    Als er straks legaal geteeld gaat worden, dan moeten ze dat slim aanpakken, dus niet de markt overspoelen, maar beetje schaarste houden, ik heb iig diverse gemeentes aangeschreven om te helpen kweken voor een knap tarief.
                    Lijkt mij dat je toch eenvoudig kunt telen voor een zacht prijsje, vervolgens een accijns van 400 procent erover gooien en klaar is kees.

Comment

Als er geteelt gaat worden, dan moet het veilig, dus van de zolders af en de kassen in, alleen de beveiliging gaat al heeeeeel veel kosten denk ik.
                      Maar ik ben voor hoor, alle zolderweed kunnen we dan exporteren

Comment

Ghehe, net nu de lampen voor wiet 8x zo zuinig kunnen zijn vanwege LED's, zijn ze van plan kweek te legaliseren? Dat noem ik nog eens een 'groen' beleid.

En quibus, dat vraag ik me nog net zo af. Zodra het an masse legaal geproduceert wordt, zakt de criminaliteit eromheen massaal in. Tenminste, ik baseer dat op een grootschalig experiment uit de jaren '30.
                        Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Werd wel eens tijd dat die onzin afgeschaft wordt ja. Als ik af en toe verpakkingen lees dan springen me de tranen in de ogen. Dat ze een stelletje marxisten aan het worden zijn daargelaten.
                          The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X